plik


Opis ogolny hasel   ZAŁĄCZNIK NR 8 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK POŻARNICTWA SYMBOL CYFROWY 315[02] I. OPIS ZAWODU 1. W wyniku kształcenia w zawodzie absolwent powinien umieć: 1) przedstawiać strukturę organizacyjną ochrony przeciwpożarowej i systemu ratowniczo-gaśniczego oraz wskazywać podstawy prawne jej funkcjonowania; 2) korzystać z aktów prawnych z zakresu prawa administracyjnego, karnego i cywilnego; 3) opisywać i interpretować zjawiska zachodzące w trakcie działań ratowniczych; 4) organizować tok służby w jednostkach prowadzących działania ratownicze; 5) kierować i dowodzić grupą ratowników; 6) organizować i prowadzić zajęcia szkoleniowe oraz sportowe w środowisku pracy; 7) organizować i prowadzić działalność edukacyjną z zakresu ochrony ludności; 8) wykonywać zadania obowiązujące w powszechnym systemie ochrony ludności i obrony cywilnej; 9) stosować ze względu na bezpieczeństwo pożarowe przepisy określające warunki techniczne dla budynków, obiektów i terenów; 10) oceniać zagrożenia pożarowe i wybuchowe; 11) stosować zasady zapobiegania powstawaniu i rozszerzaniu się pożarów; 12) prowadzić działania kontrolno-rozpoznawcze; 13) oceniać zachowanie się materiałów i konstrukcji budowlanych w warunkach pożaru; 14) postępować zgodnie z procedurami podczas prowadzenia działań ratowniczych; 15) wykonywać zadania funkcyjnych zgodnie z procedurami; 16) przygotowywać do pracy i obsługiwać w różnych warunkach sprzęt do działań ratowniczych; 17) przeprowadzać rozpoznanie podczas działań ratowniczych oraz składać meldunki o jego wynikach; 18) ratować i ewakuować ludzi, zwierzęta i mienie w różnych sytuacjach pożarowych, podczas klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń; 19) gasić pożary dostępnymi technikami; 20) organizować i utrzymywać łączność w trakcie działań ratowniczych; 21) współpracować w trakcie działań ratowniczych z innymi podmiotami ratowniczymi; 22) postępować zgodnie z procedurami w stanach zagrożeń; 23) oceniać wpływ zdarzeń traumatycznych na funkcjonowanie ratownika; 24) udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach zgodnie z przyjętymi procedurami; 25) korzystać z dokumentacji i oprogramowania wspomagającego kierowanie działaniami ratowniczymi; 26) sporządzać dokumentację ze zdarzeń; 27) kierować pojazdami samochodowymi w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii C; 28) współpracować w zespole; 29) podejmować działalność społeczną w środowisku lokalnym, współpracować z organizacjami pozarządowymi; 30) posługiwać się językiem obcym w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań zawodowych; 31) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska; 32) organizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii; 33) przestrzegać przepisów prawa dotyczących działalności gospodarczej; 34) przestrzegać przepisów prawa dotyczących wykonywanych zadań zawodowych; 35) korzystać z różnych źródeł informacji oraz z doradztwa specjalistycznego; 36) postępować zgodnie z zasadami etyki; 37) planować działalność gospodarczą. Kształtowanie postaw przedsiębiorczych oraz przygotowanie do wejścia na rynek pracy powinno przebiegać zarówno w trakcie kształcenia zawodowego, jak i podczas realizacji zajęć edukacyjnych "Podstawy przedsiębiorczości". 2. Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik pożarnictwa powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych: 1) prowadzenia rozpoznania na terenie działań ratowniczo-gaśniczych i zabezpieczania terenu działań ratowniczych; 2) ratowania ludzi, zwierząt i mienia podczas pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń; 3) obsługiwania sprzętu do działań ratowniczych; 4) obsługiwania urządzeń łączności i urządzeń pozyskiwania informacji; 5) udzielania pierwszej pomocy i wsparcia psychicznego poszkodowanym; 6) dysponowania i dowodzenia siłami i środkami do działań ratowniczych; 7) analizowania zagrożeń występujących w czasie działań ratowniczych; 8) organizowania toku służby w jednostce ochrony przeciwpożarowej; 9) prowadzenia dokumentacji związanej z tokiem służby; 10) rozpoznawania zagrożeń i skutecznego reagowania; 11) oceniania warunków korzystania z obiektów i instalacji użytkowych dla celów ratowniczych; 12) organizowania i prowadzenia szkoleń z zakresu ochrony przeciwpożarowej; 13) przygotowywania społeczeństwa do właściwych zachowań w stanach nagłych i masowych zagrożeń. Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik pożarnictwa posiada przygotowanie do eksploatacji sprzętu oraz urządzeń technicznych stanowiących wyposażenie jednostek prowadzących działania ratownicze, o ile nie są wymagane uprawnienia specjalne, w szczególności uprawnienia dozoru technicznego. II. BLOKI PROGRAMOWE Zakres umiejętności i treści kształcenia, wynikający z opisu kwalifikacji absolwenta, zawierają następujące bloki programowe: 1) ogólny; 2) rozpoznawanie zagrożeń; 3) techniczny; 4) działania ratownicze; 5) podstawy działalności zawodowej. BLOK: OGÓLNY 1. Cele kształcenia Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć: 1) organizować i dokumentować tok służby; 2) przedstawiać rys historyczny rozwoju pożarnictwa polskiego; 3) przedstawiać organizację i zadania organów administracji publicznej; 4) określać zasady, tryb, zakres i sposób prowadzenia postępowania administracyjnego oraz rolę stron w tym postępowaniu; 5) korzystać z aktów prawnych z zakresu prawa administracyjnego, karnego, cywilnego, gospodarczego i prawa pracy; 6) sporządzać decyzję administracyjną; 7) podejmować współpracę z ochotniczą strażą pożarną, innymi jednostkami ochrony przeciwpożarowej oraz organizacjami pozarządowymi; 8) korzystać z uprawnień kierującego działaniami ratowniczymi; 9) określać warunki zaistnienia stanu wyższej konieczności; 10) stosować zasady współpracy ze środkami masowego przekazu; 11) kierować i dowodzić grupą ratowników; 12) stosować podstawowe zasady i metody dydaktyczne; 13) przygotowywać i prowadzić zajęcia szkoleniowe; 14) wyjaśniać mechanizm powstawania stresu, traumy i paniki; 15) stosować metody przeciwdziałania powstawaniu paniki; 16) posługiwać się programami komputerowymi wspomagającymi kierowanie działaniami ratowniczymi; 17) rozwijać sprawność fizyczną; 18) stosować regulaminy oraz instrukcje dotyczące wychowania fizycznego i sportów pożarniczych. 2. Treści kształcenia (działy programowe) Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych: 1) zasady pełnienia służby; 2) historia pożarnictwa; 3) podstawowe wiadomości z teorii państwa i prawa; 4) procedury administracyjne; 5) uprawnienia kierującego działaniami ratowniczymi; 6) prawne podstawy prowadzenia działań ratowniczych; 7) postępowanie w sprawach o wykroczenia; 8) działalność prasowo-informacyjna, obsługa medialna akcji ratowniczych; 9) metody doskonalenia umiejętności dowodzenia; 10) zasady funkcjonowania w grupie; 11) psychologiczne aspekty efektywnego kierowania zespołem; 12) proces dydaktyczno-wychowawczy; 13) przygotowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych; 14) stres, problematyka zespołu urazowego po stresie; 15) psychologia grupy społecznej i tłumu; 16) sposoby radzenia sobie ze stresem i wsparcie psychiczne poszkodowanych; 17) oprogramowanie wspomagające kierowanie działaniami ratowniczymi; 18) programy diagnozowania sprzętu i urządzeń gaśniczych; 19) metodyka wychowania fizycznego; 20) testy sprawności fizycznej; 21) lekkoatletyka, atletyka terenowa i pływanie; 22) zespołowe gry sportowe; 23) regulaminy oraz instrukcje dotyczące wychowania fizycznego i sportów pożarniczych. BLOK: ROZPOZNAWANIE ZAGROŻEŃ 1. Cele kształcenia Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć: 1) stosować terminologię z zakresu rozpoznawania zagrożeń; 2) określać przyczyny powstawania i rozprzestrzeniania się pożarów i innych miejscowych zagrożeń; 3) określać rodzaje i źródła innych miejscowych zagrożeń oraz ich wpływ na bezpieczeństwo otoczenia; 4) określać zasady stosowania aktywnych i pasywnych środków zabezpieczeń przeciwpożarowych; 5) przeprowadzać czynności kontrolno-rozpoznawcze, sporządzać zarządzenia pokontrolne oraz protokoły; 6) rozpoznawać i oceniać zagrożenia pożarowe, wybuchowe i inne zagrożenia miejscowe; 7) przedstawiać wymagania przeciwpożarowe, jakim powinny odpowiadać budynki, obiekty, tereny i instalacje techniczno-użytkowe; 8) charakteryzować zagrożenia pożarowe występujące w obiektach przemysłowych, usługowych, magazynowych; 9) określać zagrożenia występujące podczas transportu i składowania materiałów niebezpiecznych; 10) określać zagrożenia pożarowe i wybuchowe występujące w przemyśle rolno-spożywczym, gospodarce rolnej i leśnej; 11) dobierać zabezpieczenia techniczne budynków, obiektów i terenów do występujących zagrożeń pożarowych i wybuchowych; 12) interpretować podstawowe prawa z elektrotechniki; 13) wyjaśniać zjawiska elektryczności statycznej i wyładowań atmosferycznych oraz stosować podstawowe formy zabezpieczeń; 14) dobierać instalacje i urządzenia elektryczne zapewniające bezpieczeństwo pożarowe oraz określać zasady ich eksploatacji i konserwacji; 15) klasyfikować budynki oraz strefy do kategorii zagrożenia wybuchem, zagrożenia ludzi; 16) określać parametry zagrożenia pożarowego wybranych operacji i procesów technologicznych, planować ich zabezpieczenie techniczne na podstawie dokumentacji technologicznej; 17) opracowywać zakładowe plany operacyjno-ratownicze na wypadek wystąpienia poważnej awarii przemysłowej oraz instrukcje bezpieczeństwa pożarowego; 18) szacować prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka z zastosowaniem metod i systemów wspomagających zarządzanie ryzykiem; 19) klasyfikować i charakteryzować materiały budowlane oraz analizować wpływ warunków pożarowych na materiały budowlane; 20) charakteryzować podstawowe elementy konstrukcji budowlanych; 21) określać rodzaje i charakter obciążeń występujących w budynkach oraz oceniać ich wpływ na zachowanie się konstrukcji; 22) opisywać wpływ przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych oraz zastosowanych materiałów na zachowanie się budynków podczas pożaru lub awarii; 23) charakteryzować instalacje użytkowe w budynkach oraz zastosowane zabezpieczenia przeciwpożarowe; 24) określać rodzaje badań technicznych; 25) oceniać możliwość rozprzestrzeniania się pożaru poprzez instalacje i przepusty instalacyjne; 26) szacować odporność ogniową elementów budowlanych; 27) określać wymagania ewakuacyjne w obiektach budowlanych i przeprowadzać kontrolę budynków pod względem spełniania wymagań ewakuacyjnych; 28) dobierać zgodnie z przepisami materiały wykończeniowe dla budynku oraz odpowiednią metodę zabezpieczeń ognioochronnych; 29) wyznaczać wielkość otworów oddymiających i ich rozmieszczenie; 30) wyjaśniać znaczenie, budowę oraz warunki stosowania oddzieleń przeciwpożarowych; 31) określać zasady doboru i wyznaczać ilość podręcznego sprzętu gaśniczego; 32) czytać i interpretować rysunki budowlane; 33) określać zakres i zasady odbioru obiektów budowlanych przez organy Państwowej Straży Pożarnej; 34) przeprowadzać analizę zabezpieczenia przeciwpożarowego wybranych obiektów; 35) opracowywać kompleksowy system zabezpieczenia przeciwpożarowego dla obiektu użyteczności publicznej; 36) stosować podstawowe prawa i zasady hydrostatyki i hydrodynamiki ogólnej do optymalnego wykorzystania sprzętu pożarniczego podczas podawania wody i innych środków gaśniczych; 37) prowadzić analizę przeciwpożarowego zaopatrzenia wodnego jednostek osadniczych i zakładów pracy oraz opracowywać plany przeciwpożarowego zaopatrzenia wodnego; 38) dobierać systemy technicznego zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektów; 39) wymieniać elementy składowe stałych urządzeń gaśniczych wodnych, pianowych, proszkowych i parowych na gazy obojętne. 2. Treści kształcenia (działy programowe) Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych: 1) pojęcia i definicje związane z rozpoznawaniem zagrożeń; 2) przyczyny pożarów; 3) podstawowe wiadomości o energii cieplnej; 4) podstawowe wiadomości z zakresu stosowania pasywnych i aktywnych środków zabezpieczeń przeciwpożarowych; 5) metodyka czynności kontrolno-rozpoznawczych; 6) charakterystyka pożarowa materiałów budowlanych; 7) urządzenia i instalacje użytkowe; 8) ocena zagrożenia i przeciwpożarowe wymagania dla obiektów budowlanych; 9) techniczne środki zabezpieczeń; 10) mechanika budowli, konstrukcje budowlane; 11) dokumentacja budowlana; 12) zagrożenia pożarowe obiektów przemysłowych, usługowych i magazynowych; 13) zagrożenia w przemyśle rolno-spożywczym i gospodarce rolnej; 14) zagrożenia pożarowe obszarów leśnych; 15) podstawowe przepisy regulujące warunki techniczne i ochrony przeciwpożarowej dla budynków, obiektów i terenów; 16) prace niebezpieczne pod względem pożarowym; 17) podstawy elektrotechniki; 18) zjawiska elektryczności statycznej i wyładowań atmosferycznych; 19) zasady doboru, eksploatacji i konserwacji urządzeń i instalacji elektrycznych; 20) zasady wyznaczania stref zagrożonych wybuchem i klasyfikowania budynków do kategorii zagrożenia ludzi; 21) zabezpieczenie techniczne wybranych operacji i procesów technologicznych; 22) klasyfikacja źródeł i rodzajów zagrożeń miejscowych; 23) zagrożenia podczas transportu materiałów niebezpiecznych; 24) zagrożenia związane z przesyłaniem i magazynowaniem gazów palnych oraz cieczy; 25) poważne awarie przemysłowe; 26) zagrożenia pożarowe wybranego procesu technologicznego; 27) przyczyny powstawania i okoliczności rozprzestrzeniania się pożarów; 28) zarządzanie i ocena ryzyka; 29) wybrane zagadnienia z hydrostatyki, hydrauliki i hydrodynamiki ogólnej; 30) wybrane zagadnienia z hydrodynamiki stosowanej; 31) systemy technicznego zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektów; 32) urządzenia sygnalizacji alarmowo-pożarowej; 33) stałe urządzenia gaśnicze i zabezpieczające; 34) pomiar ciśnienia, natężenia przepływu i strat ciśnienia w ruchu laminarnym i burzliwym; 35) przeciwpożarowe zaopatrzenie wodne; 36) urządzenia przeciwpożarowego zaopatrzenia wodnego. BLOK: TECHNICZNY 1. Cele kształcenia Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć: 1) korzystać z technicznego oprzyrządowania stanowiska pracy; 2) przedstawiać warunki równowagi ciała sztywnego pod działaniem płaskiego dowolnego układu sił; 3) charakteryzować stany naprężeń i odkształceń oraz określać naprężenia dopuszczalne; 4) opisywać zachowanie się materiałów przy rozciąganiu i ściskaniu; 5) wyznaczać wykresy momentów gnących i sił tnących w belkach podpartych i utwierdzonych; 6) opisywać zachowanie się materiałów podczas zginania i skręcania; 7) obliczać strzałkę ugięcia belek zginanych; 8) przedstawiać wpływ warunków termicznych na zachowanie się materiałów; 9) wyjaśniać pojęcie wytrzymałości złożonej; 10) wyjaśniać zasady działania oraz określać zastosowanie maszyn prostych; 11) charakteryzować rodzaje połączeń; 12) wyjaśniać działanie sprzęgieł, hamulców i przekładni; 13) charakteryzować stosowane osie, wały i łożyska; 14) stosować zasady sporządzania rysunku technicznego; 15) stosować techniki zapisu odwzorowań konstrukcyjnych; 16) odwzorowywać w rzutach prostokątnych i aksonometrycznych elementy maszyn; 17) wykonywać szkice elementów maszyn; 18) wyjaśniać oznaczenia stosowane na rysunku technicznym maszynowym; 19) czytać dokumentację techniczną; 20) klasyfikować sprzęt będący na wyposażeniu straży pożarnych; 21) opisywać przeznaczenie i budowę poszczególnych rodzajów sprzętu; 22) charakteryzować zasady działania wybranych rodzajów sprzętu; 23) określać parametry techniczno-eksploatacyjne sprzętu; 24) opisywać podstawowe warunki eksploatacyjne sprzętu; 25) obsługiwać sprzęt zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska; 26) dobierać sprzęt w zależności od sytuacji; 27) pracować w sprzęcie ochrony indywidualnej; 28) wykorzystywać parametry eksploatacyjne sprzętu do skutecznego i bezpiecznego prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych; 29) opisywać podstawowe przyczyny nieprawidłowej pracy sprzętu; 30) przeprowadzać instruktaż z zakresu budowy, zasad działania i eksploatacji sprzętu; 31) dokonywać oceny przydatności sprzętu do eksploatacji; 32) określać warunki dopuszczenia sprzętu do pracy; 33) posługiwać się dokumentacją i oprogramowaniem specjalistycznym w zakresie obsługi sprzętu; 34) opracowywać instrukcje bezpiecznego posługiwania się sprzętem. 2. Treści kształcenia (działy programowe) Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych: 1) techniczne oprzyrządowanie stanowiska pracy; 2) wybrane zagadnienia z mechaniki technicznej; 3) podstawy konstrukcji maszyn; 4) wybrane zagadnienia z wytrzymałości materiałów; 5) zasady tworzenia rysunku technicznego; 6) rzutowanie prostokątne i aksonometryczne; 7) zasady wymiarowania; 8) zasady wykonywania widoków i przekrojów; 9) rysunki wykonawcze i złożeniowe; 10) klasyfikacja sprzętu pożarniczego według PN, EN i innych kryteriów; 11) sprzęt i urządzenia stosowane w straży pożarnej; 12) określenie, definicja, klasyfikacja, budowa, zasada działania, eksploatacja obsługa i naprawa sprzętu stosowanego w działaniach ratowniczych; 13) obsługa pojazdów gaśniczych i specjalnych; 14) obsługa sprzętu specjalistycznego; 15) gospodarka sprzętem; 16) sprzęt autonomiczny strażaka, zasada działania, zakres stosowania; 17) podstawy diagnostyki sprzętu, przeglądy, naprawy, organizacja zaplecza technicznego; 18) dokumentacja i oprogramowanie specjalistyczne w zakresie obsługi sprzętu; 19) instrukcje bezpiecznego posługiwania się sprzętem. BLOK: DZIAŁANIA RATOWNICZE 1. Cele kształcenia Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć: 1) korzystać z różnych źródeł informacji na temat zagrożeń; 2) posługiwać się wiedzą z zakresu chemii w działaniach ratowniczych; 3) wyjaśniać zjawisko zapalenia i spalania różnych materiałów palnych oraz charakteryzować zjawiska i substancje towarzyszące procesom spalania; 4) posługiwać się podstawowymi pojęciami i prawami termodynamiki; 5) stosować sposoby i środki niezbędne do przerywania procesu palenia; 6) charakteryzować środki gaśnicze, określać ich mechanizm gaśniczy, dobierać do określonej sytuacji pożarowej oraz określać możliwości łącznego stosowania środków gaśniczych; 7) identyfikować różne substancje chemiczne na podstawie ich cech charakterystycznych, określać stwarzane zagrożenia i stosować neutralizatory i sorbenty do likwidacji zagrożeń; 8) charakteryzować zjawiska towarzyszące pożarom i wybuchom oraz oceniać skutki ich oddziaływania; 9) określać parametry rozwoju i rozprzestrzeniania się pożaru; 10) posługiwać się pojęciami taktyki pożarniczej oraz charakteryzować pododdziały ratownicze; 11) przestrzegać procedur podczas alarmu i dojazdu do miejsca zdarzenia, wykonywać rozwinięcia wstępne i zasadnicze; 12) wydawać i wykonywać komendy nadawane za pomocą znaków gestowych, świetlnych i dźwiękowych; 13) zbierać informacje mające znaczenie dla oceny sytuacji pożarowej; 14) dokonywać oceny sytuacji na podstawie zebranych informacji oraz realizować zamiar taktyczny; 15) wybierać optymalne miejsce na stanowiska gaśnicze, budować linie wężowe, operować prądami gaśniczymi; 16) nawiązywać kontakt z grupą ludzi zagrożonych i stosować procedury postępowania z ludźmi ogarniętymi paniką oraz zasady ich ewakuacji; 17) organizować i utrzymywać łączność na miejscu działań ratowniczych; 18) dowodzić pododdziałami pożarniczymi; 19) zabezpieczać miejsce zdarzenia; 20) sporządzać szkice i schematy z przebiegu działań ratowniczo-gaśniczych oraz dokumentację popożarową; 21) stosować metodykę kalkulacji sił i środków oraz opracowywać plany operacyjne; 22) prowadzić inspekcję gotowości bojowej; 23) podejmować działania ratownicze podczas awarii instalacji użytkowych; 24) stosować środki ochrony indywidualnej w różnych warunkach; 25) organizować i prowadzić działania gaśnicze i ratownicze; 26) wykorzystywać do działań gaśniczych i ratowniczych sprzęt specjalistyczny i mechaniczny; 27) dobierać sprzęt i techniki pracy do rodzaju wykonywanych działań ratowniczych; 28) dokonywać bieżącej analizy sytuacji i koniecznych korekt decyzji oraz składać meldunki do stanowisk kierowania; 29) zapewniać i utrzymywać warunki bezpieczeństwa i higieny pracy na terenie działań ratowniczych; 30) posługiwać się mapami i planami operacyjnymi oraz korzystać z planów budowlanych, instalacyjnych i technologicznych; 31) zabezpieczać miejsca wypadków bądź katastrof po zakończeniu działań ratowniczych, sporządzać dokumentację, przekazywać obiekty i tereny użytkownikom; 32) współpracować z innymi służbami i podmiotami ratowniczymi; 33) udzielać pierwszej pomocy medycznej zgodnie z przyjętymi procedurami dla ratowników krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego; 34) sprawować opiekę nad poszkodowanymi do czasu przekazania służbie medycznej; 35) przekazywać służbie medycznej informacje o podjętych działaniach ratowniczych, posługując się Kartą Udzielonej Pomocy Medycznej; 36) konserwować i utrzymywać w gotowości do użycia sprzęt i urządzenia ratownicze; 37) charakteryzować system i struktury organizacyjne ochrony cywilnej; 38) organizować i prowadzić szkolenia w ramach powszechnego przygotowania ludności do zachowań w warunkach nadzwyczajnych zagrożeń; 39) prognozować nadzwyczajne zagrożenia, wykorzystywać i przekazywać pozyskiwane informacje za pomocą systemu powszechnego ostrzegania o pojawiających się zagrożeniach; 40) charakteryzować skutki zagrożeń chemicznych, biologicznych, radiologicznych i nuklearnych; 41) zabezpieczać w zakresie logistycznym działania prowadzone w warunkach nadzwyczajnych zagrożeń; 42) współpracować z instytucjami odpowiedzialnymi za ochronę dóbr kultury; 43) przygotowywać i prowadzić ćwiczenia obronne oraz realizować wyszkolenie strzeleckie. 2. Treści kształcenia (działy programowe) Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych: 1) podstawowe wiadomości z chemii ogólnej; 2) proces spalania jako reakcja fizykochemiczna, zjawisko samozapalenia; 3) przerywanie procesu palenia; 4) wybuchowość; 5) woda i roztwory wodne, piana gaśnicza i środki pianotwórcze, proszki i gazy gaśnicze; 6) intensywność podawania środków gaśniczych a efektywność gaszenia; 7) podstawy termodynamiki; 8) fizykochemiczne właściwości gazów, cieczy palnych i ciał stałych; 9) badanie temperatury zapłonu cieczy, pomiar ciepła spalania paliw stałych; 10) gaszenie pożarów substancji szczególnie niebezpiecznych; 11) identyfikacja i neutralizacja kwasów, zasad ropopochodnych; 12) neutralizatory, sorbenty, dyspergenty; 13) charakterystyka pożaru, zjawiska towarzyszące pożarom i wybuchom; 14) zasadnicze pojęcia z taktyki i formy działań taktycznych, charakterystyka taktyczno-techniczna pododdziałów ratowniczych; 15) zadania funkcyjnych w czasie alarmu, jazdy do pożaru i powrotu z akcji, zasady zatrzymywania pojazdu na terenie działań; 16) zadania funkcyjnych w zastępach ratowniczych podczas działań, rozwinięcia wstępne i zasadnicze; 17) komendy nadawane za pomocą znaków gestowych, świetlnych i dźwiękowych; 18) rozpoznanie i ocena sytuacji pożarowej; 19) zasady prowadzenia linii wężowych i pracy stanowisk gaśniczych; 20) taktyka gaszenia pożarów; 21) taktyka działań ratowniczych; 22) ewakuacja i ratownictwo ludzi, zwierząt i mienia; 23) nawiązywanie kontaktu z grupą ludzi zagrożonych i postępowanie w przypadku paniki; 24) organizacja łączności na miejscu działań; 25) charakterystyka taktyczna pododdziałów ratowniczych; 26) organizacja akcji i zasady dowodzenia; 27) planowanie operacyjne, dokumentacja pożarowa i działań ratowniczych, mapy i plany; 28) działalność operacyjna komend Państwowej Straży Pożarnej, inspekcje gotowości bojowej, stanowiska kierowania; 29) ogólna budowa pojazdów transportu drogowego, szynowego, powietrznego i wodnego; 30) organizacja działań ratowniczych podczas wypadków, katastrof, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń; 31) współpraca z innymi służbami i podmiotami ratowniczymi; 32) procedury w zakresie udzielania pierwszej pomocy; 33) bezpieczeństwo ratownika; 34) standardowy zestaw ratowniczy, tlenoterapia; 35) organizacja systemu ochrony ludności; 36) prognozowanie nadzwyczajnych zagrożeń; 37) postępowanie ratownicze w stanach nadzwyczajnych zagrożeń okresu pokoju; 38) środki i sposoby wykrywania skażeń; 39) budowle i urządzenia specjalne ochrony ludności; 40) zabezpieczenie logistyczne działań podczas nadzwyczajnych zagrożeń; 41) ochrona dóbr kultury; 42) metodyka ćwiczeń obronnych; 43) terenoznawstwo; 44) ogólna budowa i przeznaczenie broni strzeleckiej, podstawy balistyki, nauka celowania i oddawania strzału, strzelanie. BLOK: PODSTAWY DZIAŁALNOŚCI ZAWODOWEJ 1. Cele kształcenia Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć: 1) wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania gospodarki rynkowej; 2) rozróżniać formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych; 3) korzystać z Kodeksu pracy; 4) określać prawa i obowiązki strażaka ochrony przeciwpożarowej; 5) określać organizację, zadania i finansowanie ochrony przeciwpożarowej; 6) charakteryzować specyfikę stosunku służbowego/stosunku pracy; 7) stosować przepisy prawa dotyczące działalności zawodowej; 8) podejmować działania związane z poszukiwaniem pracy; 9) sporządzać dokumenty związane z zatrudnieniem; 10) komunikować się z uczestnikami procesu pracy; 11) prowadzić negocjacje; 12) rozwiązywać problemy techniczne w zakresie wykonywanych zadań zawodowych; 13) podejmować decyzje w zakresie wykonywanych zadań zawodowych; 14) przestrzegać zasad etyki oraz regulaminów służbowych i ceremoniałów; 15) wykonywać pracę zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska; 16) określać wpływ zmęczenia fizycznego i psychicznego na efektywność pracy; 17) organizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii; 18) udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy; 19) formułować pisemne i ustne wypowiedzi w języku obcym, związane z realizację zadań zawodowych; 20) organizować doskonalenie zawodowe. 2. Treści kształcenia (działy programowe) Treści kształcenia ujęte są w następujących działach programowych: 1) gospodarka rynkowa; 2) formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych; 3) wybrane przepisy Kodeksu pracy; 4) organizacja i zadania ochrony przeciwpożarowej i Państwowej Straży Pożarnej w Polsce; 5) służba w Państwowej Straży Pożarnej; 6) przepisy prawa dotyczące działalności zawodowej; 7) metody poszukiwania pracy; 8) dokumenty związane z zatrudnieniem; 9) zasady i metody komunikowania się; 10) elementy psychologii i socjologii pracy; 11) etyka; 12) regulaminy i ceremoniał pożarniczy; 13) bezpieczeństwo i higiena pracy; 14) ochrona przeciwpożarowa i ochrona środowiska; 15) elementy ergonomii; 16) zasady udzielania pierwszej pomocy; 17) język obcy zawodowy w zakresie czterech kompetencji językowych; 18) formy doskonalenia zawodowego. III. PODZIAŁ GODZIN NA BLOKI PROGRAMOWE Nazwa bloku programowego Minimalna liczba godzin w okresie kształcenia w % * w szkołach dla młodzieży w szkołach dla dorosłych w formie zaocznej Liczba godzin w % Liczba godzin w % Ogólny 19 19 Rozpoznawanie zagrożeń 12 12 Techniczny 17 18 Działania ratownicze 32 33 Podstawy działalności zawodowej 10 8 Razem 90** 90** * Podział godzin na bloki programowe dotyczy kształcenia w szkołach dla młodzieży i w szkołach dla dorosłych (wyłącznie w formie zaocznej). Forma zaoczna przewidziana jest dla osób zatrudnionych w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, które ukończyły szkolenia podstawowe i uzupełniające dla zawodu strażak, o których mowa w przepisach w sprawie wymagań kwalifikacyjnych oraz szkoleń dla strażaków jednostek ochrony przeciwpożarowej i osób wykonujących czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej. ** Pozostałe 10% godzin pozostaje do rozdysponowania przez autorów programów nauczania na dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy. IV. ZALECANE WARUNKI REALIZACJI TREŚCI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE Do realizacji treści kształcenia, ujętych w blokach programowych, odpowiednie są następujące pomieszczenia dydaktyczne: 1) pracownia fizykochemii; 2) pracownia zaopatrzenia wodnego urządzeń gaśniczych i zabezpieczających; 3) pracownia komputerowa; 4) pracownia mechaniki; 5) pracownia wyposażenia technicznego; 6) pracownia ratownictwa medycznego; 7) pracownia taktyki działań gaśniczych i ratowniczych; 8) pracownia urządzeń i ratowniczych technik ochrony środowiska; 9) sala gimnastyczna; 10) sala wykładowa ogólna; 11) poligon; 12) komora dymowa. Pracownia fizykochemii powinna być wyposażona w: 1) stanowisko do wyznaczania minimalnej temperatury zapłonu; 2) stanowisko do oznaczania analizy sitowej badanych pyłów - wytrząsarka; 3) stanowisko do oznaczania wilgotności badanych pyłów - wagosuszarka; 4) stanowisko do oznaczania granic wybuchowości pyłów, gazów i par cieczy; 5) stanowisko do badania temperatury zapłonu cieczy; 6) stanowisko do wytwarzania i badania pian gaśniczych; 7) stanowisko do pomiaru ciepła spalania paliw stałych - kalorymetr; 8) stanowisko do badania zdolności zwilżających środków powierzchniowo czynnych; 9) stanowisko do identyfikacji i neutralizacji kwasów, zasad i substancji ropopochodnych; 10) stanowisko do badania chłonności sorbentów; 11) stanowisko do oznaczania temperatury zapalenia cieczy metodą dynamiczną; 12) stanowisko do badania składu gazowych produktów spalania - analizator spalin; 13) stanowisko do badania temperatury w procesach spalania - pirometr oraz zestawy termopar; 14) stanowisko do oceny zagrożenia wybuchowego gazów i par cieczy palnych -eksplozymetr; 15) stanowisko do badania lepkości środków pianotwórczych oraz ich roztworów; 16) stanowisko do badania napięcia powierzchniowego środków pianotwórczych oraz ich roztworów; 17) stanowisko do badania temperatury krzepnięcia środków pianotwórczych oraz ich roztworów; 18) stanowisko do badania wybranych parametrów proszków gaśniczych; 19) stanowisko do badania i obserwacji wybuchów mieszanin gazowo-powietrznych; 20) stanowisko do badania i obserwacji wybuchów mieszanin par cieczy palnych z powietrzem; 21) stanowisko do badania palności metodą wskaźnika tlenowego; 22) digestorium. Pracownia zaopatrzenia wodnego, urządzeń gaśniczych i zabezpieczających powinna być wyposażona w: 1) stanowisko do obserwacji ruchu spokojnego oraz burzliwego podczas przepływu cieczy; 2) stanowisko do obserwacji uderzenia wodnego podczas przepływu wody w przewodach pod ciśnieniem; 3) stanowisko do obserwacji piezometrycznej linii ciśnień wywołanej przez straty miejscowe podczas przepływu wody; 4) stanowisko do pomiaru wydajności i strat ciśnienia w sprzęcie i armaturze wodno-pianowej; 5) komputerowe stanowisko do pomiaru temperatury i ciśnienia w instalacjach zasilających podczas pożarów testowych przeprowadzonych na stanowisku laboratoryjnym; 6) stanowisko do badania wydajności hydrantów wewnętrznych oraz stanowisko do badania rzutu strumienia wody; 7) stanowiska do ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu sygnalizacji alarmowo-pożarowej na przykładzie różnych Central Sygnalizacji Pożarowej i osprzętu; 8) stanowisko do obserwacji monitoringu pożarowego drogą radiową i telefoniczną; 9) stanowisko do pomiaru powierzchni zraszania tryskaczy i zraszaczy; 10) stanowisko do obserwacji zadziałania urządzenia gaśniczego wodnego, pianowego i na dwutlenek węgla podczas pożarów testowych; 11) stanowisko do pomiaru gęstości optycznej dymu (densytometr) podczas pożarów testowych; 12) stanowisko obrazujące budowę i zasadę działania klap dymowych. Pracownia komputerowa powinna być wyposażona w: 1) stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla dwóch uczniów); 2) drukarki; 3) skaner; 4) ploter; 5) pakiet programów biurowych; 6) programy specjalistyczne wspomagające dowodzenie. Pracownia mechaniki powinna być wyposażona w: 1) modele prostych maszyn, mechanizmów i rozwiązań konstrukcyjnych przenoszenia napędu; 2) makiety urządzeń i sprzętu stosowanego w działaniach ratowniczych; 3) przekroje różnych części maszyn i podzespołów maszyn i urządzeń; 4) oprogramowanie specjalistyczne w zakresie sporządzania dokumentacji technicznej; 5) stanowisko do badań i demonstracji stanów odkształcenia i naprężenia; 6) stanowiska kreślarskie; 7) przybory kreślarskie; 8) rysunki wykonawcze, złożeniowe, zestawieniowe, montażowe i schematyczne; 9) normy: PN, PN-EN, PN-ISO, PN-EN-ISO; 10) dokumentacje techniczne, Dokumentacje Techniczno-Ruchowe (DTR); 11) instrukcje obsługi i konserwacji. Pracownia wyposażenia technicznego powinna być wyposażona w: 1) urządzenia do testowania masek; 2) sprzęt niezbędny do podstawowych przeglądów i konserwacji aparatów ochrony dróg oddechowych; 3) sprężarkę do napełniania butli powietrznych oraz aparaty ochrony dróg oddechowych; 4) wanny do mycia i przeprowadzania dezynfekcji; 5) ubrania treningowe; 6) stanowiska do przeglądów i oględzin jednostek sprzętowych; 7) stanowiska do diagnozowania i obsługi sprzętu wyposażenia technicznego, wyposażone w cyfrowe urządzenia diagnostyczne, sprzęt pomiarowy i specjalistyczne oprogramowanie; 8) stanowiska do komputerowej symulacji awarii sprzętu i metod ich usuwania; 9) stanowisko do symulacji podawania środków gaśniczych; 10) stanowisko do czyszczenia, dezynfekcji oraz suszenia masek i sprzętu ochrony dróg oddechowych; 11) stanowisko do przeprowadzania prób szczelności chemoodpornych ubrań gazoszczelnych; 12) stanowisko do suszenia ubiorów ochrony przeciwchemicznej; 13) stanowiska do przeprowadzania prób ciśnieniowych węży; 14) stanowiska do taśmowania węży oraz naprawy i konserwacji pozostałego sprzętu i armatury wodnej i pianowej; 15) stanowisko do diagnozowania podręcznego sprzętu gaśniczego; 16) stanowiska do konserwacji pił do drewna oraz stali i betonu; 17) spalinowe piły do drewna, stali i betonu; 18) przekroje urządzeń i jednostek wyposażenia technicznego; 19) zestaw norm i dokumentacji techniczno-ruchowych; 20) przekroje gaśnic; 21) przekroje armatury wodnej i pianowej; 22) przekroje wybranych pomp pożarniczych; 23) schematy układów wodno-pianowych w samochodach gaśniczych; 24) przekroje wybranych pił do cięcia drewna stali i betonu; 25) przekroje ratowniczych urządzeń hydraulicznych. Pracownia ratownictwa medycznego powinna być wyposażona w: 1) szkielet człowieka; 2) fantomy do resuscytacji osoby dorosłej, dziecka i niemowlęcia; 3) przekrój głowy do ćwiczeń z zakresu zakładania rurki ustno-gardłowej; 4) torby ratownicze z wyposażeniem PSP-R1; 5) torby ratownicze z wyposażeniem PSP-R2; 6) zestawy do symulacji ran i obrażeń ciała; 7) kamizelki ratownicze; 8) worki samorozprężalne; 9) standardowe zestawy materiałów opatrunkowych stosowane w ratownictwie medycznym, zgodnie ze standardami wyposażenia PSP-R1; 10) programy komputerowe i filmy dydaktyczne z zakresu udzielania pierwszej pomocy; 11) sprzęt do ewakuacji poszkodowanych; 12) sprzęt do mycia i prowadzenia dezynfekcji; 13) defibrylator półautomatyczny; 14) zestaw do prowadzenia segregacji. Pracownia taktyki działań gaśniczych i ratowniczych powinna być wyposażona w: 1) stanowisko kierowania, w skład którego wchodzi: a) stół dyspozytorski, b) telefon stacjonarny, c) radiotelefon bazowy, d) radiotelefony nasobne w ilości uzależnionej od ilości stanowisk dyspozytorskich, e) terminal statusów, f) satelitarny system nawigacji i lokalizacji (pojazdów) GPS, g) rejestrator rozmów telefonicznych i korespondencji radiowej, h) interaktywna mapa pogody, i) mapa (planszowa i cyfrowa) dowolnego obszaru, j) komplet dokumentacji (instrukcje, plany), k) programy komputerowe wspomagające prowadzenie działań ratowniczych i podejmowanie decyzji; 2) stanowisko dyspozytorskie wyposażone w: a) stół dyspozytorski, b) telefon stacjonarny, c) radiotelefon bazowy (lub nasobny), d) zestaw komputerowy - kompatybilny z komputerem stanowiska kierowania, e) oprogramowanie analogiczne jak dla stanowiska kierowania, f) komplet dokumentacji (instrukcje, plany); (Zadania stanowisk dyspozytorskich mogą spełniać stanowiska w pracowni komputerowej połączone ze stanowiskiem kierowania) 3) wewnętrzną sieć telefoniczną i sieć komputerową z dostępem do Internetu; 4) stanowisko współpracy z mediami; 5) stanowisko do wykonywania szkiców sytuacyjnych, wyposażone w: a) tablicę multimedialną, b) stół kreślarski, c) zestaw map planszowych; 6) środki audiowizualne: a) kamerę, b) monitor TV, c) magnetowid DVD, d) system bezprzewodowej transmisji obrazu (przesyłanie obrazu z miejsca ćwiczeń do sali), e) stół planistyczny (makieta) do ćwiczenia założeń taktycznych. Pracownia urządzeń i ratowniczych technik ochrony środowiska powinna być wyposażona w: 1) zestaw makiet; 2) stanowiska modelowe do badań i demonstracji działania sprzętu ratownictwa chemicznego w środowisku; 3) programy komputerowe do symulacji zagrożeń środowiska; 4) stanowisko do badań i prezentacji środków do zabezpieczania; 5) stanowisko do likwidacji wycieków substancji aktywnych do gleby i wód. Sala gimnastyczna powinna być wyposażona w: 1) słupki do siatkówki; 2) siatkę do siatkówki; 3) piłki do siatkówki; 4) bramki do piłki nożnej; 5) piłki do piłki nożnej; 6) tablice do koszykówki; 7) piłki do koszykówki; 8) materace gimnastyczne; 9) ławeczki gimnastyczne; 10) chorągiewki; 11) skrzynię do skoków; 12) piłki lekarskie; 13) stojaki; 14) próg do próby harwardzkiej, stopery, metronom; 15) odskocznię; 16) taśmę mierniczą; 17) sprzęt i urządzenia sportu pożarniczego: a) wspinalnię, b) drabiny hakowe, c) pożarniczy tor przeszkód, d) sprzęt do ćwiczeń bojowych. Na poligonie powinny znajdować się: 1) symulator rozgorzenia (komora ogniowa); 2) budynek symulacji pożarów; 3) stanowiska spalania i gaszenia gazów, cieczy i ciał stałych; 4) tor przygotowania prądownika (operowania prądami gaśniczymi); 5) stanowisko do ćwiczeń gaszenia pojazdów; 6) stanowiska do symulacji katastrof budowlanych; 7) stanowiska do wydobywania ludzi ze studni, kanałów, osuwisk; 8) stanowiska do symulacji katastrof w transporcie drogowym, szynowym i powietrznym; 9) stanowiska do uszczelniania wycieków substancji niebezpiecznych; 10) stanowiska do ratownictwa i samoratowania z wysokości (wspinalnie); 11) wielokondygnacyjny obiekt do ćwiczeń z drabinami pożarniczymi i sprzętem ratowniczym i ewakuacyjnym wewnątrz i na zewnątrz; 12) ścianka wspinaczkowa; 13) zbiornik wodny; 14) poligonowe stanowisko kierowania (punkt alarmowy); 15) sala odpraw; 16) stanowiska do ćwiczeń w różnych warunkach eksploatacji sprzętu ratownictwa technicznego i chemicznego; 17) stanowisko do ćwiczeń samochodami z drabiną mechaniczną i podestem ratowniczym; 18) medyczny tor przeszkód. W komorze dymowej powinny znajdować się pomieszczenia: 1) do przeprowadzania badań lekarskich uczestników ćwiczenia; 2) do ćwiczeń fizycznych, wyposażone w: a) mechaniczną bieżnię, b) "drabinę bez końca", c) młot, d) rowerki; 3) ścieżka treningowa z możliwością różnej konfiguracji przejść, wyposażona w: a) system nagłośnienia, b) system komunikacji z uczestnikami ćwiczeń, c) system kamer optycznych i termowizyjnych, d) wytwornice dymu; 4) centrala do obserwacji i rejestracji przebiegu testu, wyposażona w: a) podświetlany pulpit obrazujący przemieszczanie się ćwiczących, b) system rejestracji dźwięku i obrazu, c) system sterowania wytwornicami dymu, d) system sterowania nagłośnieniem i oświetleniem, e) sprzęt komputerowy z oprogramowaniem do rejestracji wyników przeprowadzanego testu; 5) urządzenia do bieżącej konserwacji sprzętu ochrony dróg oddechowych oraz napełniania butli. Pracownie powinny posiadać źródła zasilania i spełniać wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej. Pracownie powinny składać się z sali lekcyjnej i zaplecza magazynowo-socjalnego. W sali lekcyjnej należy zapewnić stanowisko pracy dla nauczyciela i odpowiednią liczbę stanowisk pracy dla uczniów. Szkoła kształcąca w zawodzie technik pożarnictwa powinna posiadać jednostkę ratowniczo-gaśniczą z wyposażeniem, o którym mowa w przepisach w sprawie szczegółowych zasad wyposażenia jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej. Praktyczna nauka zawodu powinna odbywać się w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej (przede wszystkim jednostkach ratowniczo-gaśniczych komend powiatowych i miejskich Państwowej Straży Pożarnej), na poligonach, na placach ćwiczeń, w obiektach wspomagających. Praktyczna nauka zawodu dla formy stacjonarnej powinna odbywać się w wymiarze nie mniejszym niż 75% ogólnej liczby godzin przewidzianych w ramowym planie nauczania, a dla formy zaocznej nie mniej niż 50% ogólnej liczby godzin przewidzianych w ramowym planie nauczania. Szkolenie strzeleckie powinno być prowadzone na strzelnicy, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami i zasadami bezpiecznego obchodzenia się z bronią. Słuchacz formy stacjonarnej powinien być przygotowany do wykonywania zawodu strażaka w zakresie podstawowym po I semestrze nauki i uzupełniającym po II semestrze nauki.   ZAŁĄCZNIK Nr 1 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE BLACHARZ SYMBOL CYFROWY 721[01] (pominięto). ZAŁĄCZNIK Nr 2 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE BLACHARZ SAMOCHODOWY SYMBOL CYFROWY 721[03] (pominięto). ZAŁĄCZNIK Nr 3 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE KOSZYKARZ-PLECIONKARZ SYMBOL CYFROWY 742 [02] (pominięto). ZAŁĄCZNIK Nr 4 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE KUCHARZ SYMBOL CYFROWY 512 [02] (pominięto). ZAŁĄCZNIK Nr 5 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE MECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH SYMBOL CYFROWY 723[04] (pominięto). ZAŁĄCZNIK Nr 6 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE MONTER KADŁUBÓW OKRĘTOWYCH SYMBOL CYFROWY 721 [02] (pominięto). ZAŁĄCZNIK Nr 7 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY SYMBOL CYFROWY 315[01] ZAŁĄCZNIK Nr 8 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK POŻARNICTWA SYMBOL CYFROWY 315[02] ZAŁĄCZNIK Nr 9 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK TECHNOLOGII WYROBÓW SKÓRZANYCH SYMBOL CYFROWY 311[35] (pominięto). ZAŁĄCZNIK Nr 10 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE ZŁOTNIK - JUBILER SYMBOL CYFROWY 731[06] (pominięto).    

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
80 atxt zal7
80 atxt
Ĺźuraw 80
Dynapath 20M M074 80 1
OLYMPUS µ [mju] III 80 instrukcja obsługi
cmd=kom jedno,80&serwis=1
306 atxt
306 atxt zal1

więcej podobnych podstron