Opis ogolny hasel
ZAŁĄCZNIK NR 8
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK POŻARNICTWA
SYMBOL CYFROWY 315[02]
I. OPIS ZAWODU
1. W wyniku kształcenia w zawodzie absolwent powinien umieć:
1) przedstawiać strukturę organizacyjną ochrony przeciwpożarowej i systemu ratowniczo-gaśniczego oraz wskazywać podstawy prawne jej funkcjonowania;
2) korzystać z aktów prawnych z zakresu prawa administracyjnego, karnego i cywilnego;
3) opisywać i interpretować zjawiska zachodzące w trakcie działań ratowniczych;
4) organizować tok służby w jednostkach prowadzących działania ratownicze;
5) kierować i dowodzić grupą ratowników;
6) organizować i prowadzić zajęcia szkoleniowe oraz sportowe w środowisku pracy;
7) organizować i prowadzić działalność edukacyjną z zakresu ochrony ludności;
8) wykonywać zadania obowiązujące w powszechnym systemie ochrony ludności i obrony cywilnej;
9) stosować ze względu na bezpieczeństwo pożarowe przepisy określające warunki techniczne dla budynków, obiektów i terenów;
10) oceniać zagrożenia pożarowe i wybuchowe;
11) stosować zasady zapobiegania powstawaniu i rozszerzaniu się pożarów;
12) prowadzić działania kontrolno-rozpoznawcze;
13) oceniać zachowanie się materiałów i konstrukcji budowlanych w warunkach pożaru;
14) postępować zgodnie z procedurami podczas prowadzenia działań ratowniczych;
15) wykonywać zadania funkcyjnych zgodnie z procedurami;
16) przygotowywać do pracy i obsługiwać w różnych warunkach sprzęt do działań ratowniczych;
17) przeprowadzać rozpoznanie podczas działań ratowniczych oraz składać meldunki o jego wynikach;
18) ratować i ewakuować ludzi, zwierzęta i mienie w różnych sytuacjach pożarowych, podczas klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń;
19) gasić pożary dostępnymi technikami;
20) organizować i utrzymywać łączność w trakcie działań ratowniczych;
21) współpracować w trakcie działań ratowniczych z innymi podmiotami ratowniczymi;
22) postępować zgodnie z procedurami w stanach zagrożeń;
23) oceniać wpływ zdarzeń traumatycznych na funkcjonowanie ratownika;
24) udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach zgodnie z przyjętymi procedurami;
25) korzystać z dokumentacji i oprogramowania wspomagającego kierowanie działaniami ratowniczymi;
26) sporządzać dokumentację ze zdarzeń;
27) kierować pojazdami samochodowymi w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii C;
28) współpracować w zespole;
29) podejmować działalność społeczną w środowisku lokalnym, współpracować z organizacjami pozarządowymi;
30) posługiwać się językiem obcym w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań zawodowych;
31) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
32) organizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii;
33) przestrzegać przepisów prawa dotyczących działalności gospodarczej;
34) przestrzegać przepisów prawa dotyczących wykonywanych zadań zawodowych;
35) korzystać z różnych źródeł informacji oraz z doradztwa specjalistycznego;
36) postępować zgodnie z zasadami etyki;
37) planować działalność gospodarczą.
Kształtowanie postaw przedsiębiorczych oraz przygotowanie do wejścia na rynek pracy powinno przebiegać zarówno w trakcie kształcenia zawodowego, jak i podczas realizacji zajęć edukacyjnych "Podstawy przedsiębiorczości".
2. Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik pożarnictwa powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
1) prowadzenia rozpoznania na terenie działań ratowniczo-gaśniczych i zabezpieczania terenu działań ratowniczych;
2) ratowania ludzi, zwierząt i mienia podczas pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń;
3) obsługiwania sprzętu do działań ratowniczych;
4) obsługiwania urządzeń łączności i urządzeń pozyskiwania informacji;
5) udzielania pierwszej pomocy i wsparcia psychicznego poszkodowanym;
6) dysponowania i dowodzenia siłami i środkami do działań ratowniczych;
7) analizowania zagrożeń występujących w czasie działań ratowniczych;
8) organizowania toku służby w jednostce ochrony przeciwpożarowej;
9) prowadzenia dokumentacji związanej z tokiem służby;
10) rozpoznawania zagrożeń i skutecznego reagowania;
11) oceniania warunków korzystania z obiektów i instalacji użytkowych dla celów ratowniczych;
12) organizowania i prowadzenia szkoleń z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
13) przygotowywania społeczeństwa do właściwych zachowań w stanach nagłych i masowych zagrożeń.
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik pożarnictwa posiada przygotowanie do eksploatacji sprzętu oraz urządzeń technicznych stanowiących wyposażenie jednostek prowadzących działania ratownicze, o ile nie są wymagane uprawnienia specjalne, w szczególności uprawnienia dozoru technicznego.
II. BLOKI PROGRAMOWE
Zakres umiejętności i treści kształcenia, wynikający z opisu kwalifikacji absolwenta, zawierają następujące bloki programowe:
1) ogólny;
2) rozpoznawanie zagrożeń;
3) techniczny;
4) działania ratownicze;
5) podstawy działalności zawodowej.
BLOK: OGÓLNY
1. Cele kształcenia
Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:
1) organizować i dokumentować tok służby;
2) przedstawiać rys historyczny rozwoju pożarnictwa polskiego;
3) przedstawiać organizację i zadania organów administracji publicznej;
4) określać zasady, tryb, zakres i sposób prowadzenia postępowania administracyjnego oraz rolę stron w tym postępowaniu;
5) korzystać z aktów prawnych z zakresu prawa administracyjnego, karnego, cywilnego, gospodarczego i prawa pracy;
6) sporządzać decyzję administracyjną;
7) podejmować współpracę z ochotniczą strażą pożarną, innymi jednostkami ochrony przeciwpożarowej oraz organizacjami pozarządowymi;
8) korzystać z uprawnień kierującego działaniami ratowniczymi;
9) określać warunki zaistnienia stanu wyższej konieczności;
10) stosować zasady współpracy ze środkami masowego przekazu;
11) kierować i dowodzić grupą ratowników;
12) stosować podstawowe zasady i metody dydaktyczne;
13) przygotowywać i prowadzić zajęcia szkoleniowe;
14) wyjaśniać mechanizm powstawania stresu, traumy i paniki;
15) stosować metody przeciwdziałania powstawaniu paniki;
16) posługiwać się programami komputerowymi wspomagającymi kierowanie działaniami ratowniczymi;
17) rozwijać sprawność fizyczną;
18) stosować regulaminy oraz instrukcje dotyczące wychowania fizycznego i sportów pożarniczych.
2. Treści kształcenia (działy programowe)
Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych:
1) zasady pełnienia służby;
2) historia pożarnictwa;
3) podstawowe wiadomości z teorii państwa i prawa;
4) procedury administracyjne;
5) uprawnienia kierującego działaniami ratowniczymi;
6) prawne podstawy prowadzenia działań ratowniczych;
7) postępowanie w sprawach o wykroczenia;
8) działalność prasowo-informacyjna, obsługa medialna akcji ratowniczych;
9) metody doskonalenia umiejętności dowodzenia;
10) zasady funkcjonowania w grupie;
11) psychologiczne aspekty efektywnego kierowania zespołem;
12) proces dydaktyczno-wychowawczy;
13) przygotowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych;
14) stres, problematyka zespołu urazowego po stresie;
15) psychologia grupy społecznej i tłumu;
16) sposoby radzenia sobie ze stresem i wsparcie psychiczne poszkodowanych;
17) oprogramowanie wspomagające kierowanie działaniami ratowniczymi;
18) programy diagnozowania sprzętu i urządzeń gaśniczych;
19) metodyka wychowania fizycznego;
20) testy sprawności fizycznej;
21) lekkoatletyka, atletyka terenowa i pływanie;
22) zespołowe gry sportowe;
23) regulaminy oraz instrukcje dotyczące wychowania fizycznego i sportów pożarniczych.
BLOK: ROZPOZNAWANIE ZAGROŻEŃ
1. Cele kształcenia
Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:
1) stosować terminologię z zakresu rozpoznawania zagrożeń;
2) określać przyczyny powstawania i rozprzestrzeniania się pożarów i innych miejscowych zagrożeń;
3) określać rodzaje i źródła innych miejscowych zagrożeń oraz ich wpływ na bezpieczeństwo otoczenia;
4) określać zasady stosowania aktywnych i pasywnych środków zabezpieczeń przeciwpożarowych;
5) przeprowadzać czynności kontrolno-rozpoznawcze, sporządzać zarządzenia pokontrolne oraz protokoły;
6) rozpoznawać i oceniać zagrożenia pożarowe, wybuchowe i inne zagrożenia miejscowe;
7) przedstawiać wymagania przeciwpożarowe, jakim powinny odpowiadać budynki, obiekty, tereny i instalacje techniczno-użytkowe;
8) charakteryzować zagrożenia pożarowe występujące w obiektach przemysłowych, usługowych, magazynowych;
9) określać zagrożenia występujące podczas transportu i składowania materiałów niebezpiecznych;
10) określać zagrożenia pożarowe i wybuchowe występujące w przemyśle rolno-spożywczym, gospodarce rolnej i leśnej;
11) dobierać zabezpieczenia techniczne budynków, obiektów i terenów do występujących zagrożeń pożarowych i wybuchowych;
12) interpretować podstawowe prawa z elektrotechniki;
13) wyjaśniać zjawiska elektryczności statycznej i wyładowań atmosferycznych oraz stosować podstawowe formy zabezpieczeń;
14) dobierać instalacje i urządzenia elektryczne zapewniające bezpieczeństwo pożarowe oraz określać zasady ich eksploatacji i konserwacji;
15) klasyfikować budynki oraz strefy do kategorii zagrożenia wybuchem, zagrożenia ludzi;
16) określać parametry zagrożenia pożarowego wybranych operacji i procesów technologicznych, planować ich zabezpieczenie techniczne na podstawie dokumentacji technologicznej;
17) opracowywać zakładowe plany operacyjno-ratownicze na wypadek wystąpienia poważnej awarii przemysłowej oraz instrukcje bezpieczeństwa pożarowego;
18) szacować prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka z zastosowaniem metod i systemów wspomagających zarządzanie ryzykiem;
19) klasyfikować i charakteryzować materiały budowlane oraz analizować wpływ warunków pożarowych na materiały budowlane;
20) charakteryzować podstawowe elementy konstrukcji budowlanych;
21) określać rodzaje i charakter obciążeń występujących w budynkach oraz oceniać ich wpływ na zachowanie się konstrukcji;
22) opisywać wpływ przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych oraz zastosowanych materiałów na zachowanie się budynków podczas pożaru lub awarii;
23) charakteryzować instalacje użytkowe w budynkach oraz zastosowane zabezpieczenia przeciwpożarowe;
24) określać rodzaje badań technicznych;
25) oceniać możliwość rozprzestrzeniania się pożaru poprzez instalacje i przepusty instalacyjne;
26) szacować odporność ogniową elementów budowlanych;
27) określać wymagania ewakuacyjne w obiektach budowlanych i przeprowadzać kontrolę budynków pod względem spełniania wymagań ewakuacyjnych;
28) dobierać zgodnie z przepisami materiały wykończeniowe dla budynku oraz odpowiednią metodę zabezpieczeń ognioochronnych;
29) wyznaczać wielkość otworów oddymiających i ich rozmieszczenie;
30) wyjaśniać znaczenie, budowę oraz warunki stosowania oddzieleń przeciwpożarowych;
31) określać zasady doboru i wyznaczać ilość podręcznego sprzętu gaśniczego;
32) czytać i interpretować rysunki budowlane;
33) określać zakres i zasady odbioru obiektów budowlanych przez organy Państwowej Straży Pożarnej;
34) przeprowadzać analizę zabezpieczenia przeciwpożarowego wybranych obiektów;
35) opracowywać kompleksowy system zabezpieczenia przeciwpożarowego dla obiektu użyteczności publicznej;
36) stosować podstawowe prawa i zasady hydrostatyki i hydrodynamiki ogólnej do optymalnego wykorzystania sprzętu pożarniczego podczas podawania wody i innych środków gaśniczych;
37) prowadzić analizę przeciwpożarowego zaopatrzenia wodnego jednostek osadniczych i zakładów pracy oraz opracowywać plany przeciwpożarowego zaopatrzenia wodnego;
38) dobierać systemy technicznego zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektów;
39) wymieniać elementy składowe stałych urządzeń gaśniczych wodnych, pianowych, proszkowych i parowych na gazy obojętne.
2. Treści kształcenia (działy programowe)
Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych:
1) pojęcia i definicje związane z rozpoznawaniem zagrożeń;
2) przyczyny pożarów;
3) podstawowe wiadomości o energii cieplnej;
4) podstawowe wiadomości z zakresu stosowania pasywnych i aktywnych środków zabezpieczeń przeciwpożarowych;
5) metodyka czynności kontrolno-rozpoznawczych;
6) charakterystyka pożarowa materiałów budowlanych;
7) urządzenia i instalacje użytkowe;
8) ocena zagrożenia i przeciwpożarowe wymagania dla obiektów budowlanych;
9) techniczne środki zabezpieczeń;
10) mechanika budowli, konstrukcje budowlane;
11) dokumentacja budowlana;
12) zagrożenia pożarowe obiektów przemysłowych, usługowych i magazynowych;
13) zagrożenia w przemyśle rolno-spożywczym i gospodarce rolnej;
14) zagrożenia pożarowe obszarów leśnych;
15) podstawowe przepisy regulujące warunki techniczne i ochrony przeciwpożarowej dla budynków, obiektów i terenów;
16) prace niebezpieczne pod względem pożarowym;
17) podstawy elektrotechniki;
18) zjawiska elektryczności statycznej i wyładowań atmosferycznych;
19) zasady doboru, eksploatacji i konserwacji urządzeń i instalacji elektrycznych;
20) zasady wyznaczania stref zagrożonych wybuchem i klasyfikowania budynków do kategorii zagrożenia ludzi;
21) zabezpieczenie techniczne wybranych operacji i procesów technologicznych;
22) klasyfikacja źródeł i rodzajów zagrożeń miejscowych;
23) zagrożenia podczas transportu materiałów niebezpiecznych;
24) zagrożenia związane z przesyłaniem i magazynowaniem gazów palnych oraz cieczy;
25) poważne awarie przemysłowe;
26) zagrożenia pożarowe wybranego procesu technologicznego;
27) przyczyny powstawania i okoliczności rozprzestrzeniania się pożarów;
28) zarządzanie i ocena ryzyka;
29) wybrane zagadnienia z hydrostatyki, hydrauliki i hydrodynamiki ogólnej;
30) wybrane zagadnienia z hydrodynamiki stosowanej;
31) systemy technicznego zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektów;
32) urządzenia sygnalizacji alarmowo-pożarowej;
33) stałe urządzenia gaśnicze i zabezpieczające;
34) pomiar ciśnienia, natężenia przepływu i strat ciśnienia w ruchu laminarnym i burzliwym;
35) przeciwpożarowe zaopatrzenie wodne;
36) urządzenia przeciwpożarowego zaopatrzenia wodnego.
BLOK: TECHNICZNY
1. Cele kształcenia
Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:
1) korzystać z technicznego oprzyrządowania stanowiska pracy;
2) przedstawiać warunki równowagi ciała sztywnego pod działaniem płaskiego dowolnego układu sił;
3) charakteryzować stany naprężeń i odkształceń oraz określać naprężenia dopuszczalne;
4) opisywać zachowanie się materiałów przy rozciąganiu i ściskaniu;
5) wyznaczać wykresy momentów gnących i sił tnących w belkach podpartych i utwierdzonych;
6) opisywać zachowanie się materiałów podczas zginania i skręcania;
7) obliczać strzałkę ugięcia belek zginanych;
8) przedstawiać wpływ warunków termicznych na zachowanie się materiałów;
9) wyjaśniać pojęcie wytrzymałości złożonej;
10) wyjaśniać zasady działania oraz określać zastosowanie maszyn prostych;
11) charakteryzować rodzaje połączeń;
12) wyjaśniać działanie sprzęgieł, hamulców i przekładni;
13) charakteryzować stosowane osie, wały i łożyska;
14) stosować zasady sporządzania rysunku technicznego;
15) stosować techniki zapisu odwzorowań konstrukcyjnych;
16) odwzorowywać w rzutach prostokątnych i aksonometrycznych elementy maszyn;
17) wykonywać szkice elementów maszyn;
18) wyjaśniać oznaczenia stosowane na rysunku technicznym maszynowym;
19) czytać dokumentację techniczną;
20) klasyfikować sprzęt będący na wyposażeniu straży pożarnych;
21) opisywać przeznaczenie i budowę poszczególnych rodzajów sprzętu;
22) charakteryzować zasady działania wybranych rodzajów sprzętu;
23) określać parametry techniczno-eksploatacyjne sprzętu;
24) opisywać podstawowe warunki eksploatacyjne sprzętu;
25) obsługiwać sprzęt zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
26) dobierać sprzęt w zależności od sytuacji;
27) pracować w sprzęcie ochrony indywidualnej;
28) wykorzystywać parametry eksploatacyjne sprzętu do skutecznego i bezpiecznego prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych;
29) opisywać podstawowe przyczyny nieprawidłowej pracy sprzętu;
30) przeprowadzać instruktaż z zakresu budowy, zasad działania i eksploatacji sprzętu;
31) dokonywać oceny przydatności sprzętu do eksploatacji;
32) określać warunki dopuszczenia sprzętu do pracy;
33) posługiwać się dokumentacją i oprogramowaniem specjalistycznym w zakresie obsługi sprzętu;
34) opracowywać instrukcje bezpiecznego posługiwania się sprzętem.
2. Treści kształcenia (działy programowe)
Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych:
1) techniczne oprzyrządowanie stanowiska pracy;
2) wybrane zagadnienia z mechaniki technicznej;
3) podstawy konstrukcji maszyn;
4) wybrane zagadnienia z wytrzymałości materiałów;
5) zasady tworzenia rysunku technicznego;
6) rzutowanie prostokątne i aksonometryczne;
7) zasady wymiarowania;
8) zasady wykonywania widoków i przekrojów;
9) rysunki wykonawcze i złożeniowe;
10) klasyfikacja sprzętu pożarniczego według PN, EN i innych kryteriów;
11) sprzęt i urządzenia stosowane w straży pożarnej;
12) określenie, definicja, klasyfikacja, budowa, zasada działania, eksploatacja obsługa i naprawa sprzętu stosowanego w działaniach ratowniczych;
13) obsługa pojazdów gaśniczych i specjalnych;
14) obsługa sprzętu specjalistycznego;
15) gospodarka sprzętem;
16) sprzęt autonomiczny strażaka, zasada działania, zakres stosowania;
17) podstawy diagnostyki sprzętu, przeglądy, naprawy, organizacja zaplecza technicznego;
18) dokumentacja i oprogramowanie specjalistyczne w zakresie obsługi sprzętu;
19) instrukcje bezpiecznego posługiwania się sprzętem.
BLOK: DZIAŁANIA RATOWNICZE
1. Cele kształcenia
Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:
1) korzystać z różnych źródeł informacji na temat zagrożeń;
2) posługiwać się wiedzą z zakresu chemii w działaniach ratowniczych;
3) wyjaśniać zjawisko zapalenia i spalania różnych materiałów palnych oraz charakteryzować zjawiska i substancje towarzyszące procesom spalania;
4) posługiwać się podstawowymi pojęciami i prawami termodynamiki;
5) stosować sposoby i środki niezbędne do przerywania procesu palenia;
6) charakteryzować środki gaśnicze, określać ich mechanizm gaśniczy, dobierać do określonej sytuacji pożarowej oraz określać możliwości łącznego stosowania środków gaśniczych;
7) identyfikować różne substancje chemiczne na podstawie ich cech charakterystycznych, określać stwarzane zagrożenia i stosować neutralizatory i sorbenty do likwidacji zagrożeń;
8) charakteryzować zjawiska towarzyszące pożarom i wybuchom oraz oceniać skutki ich oddziaływania;
9) określać parametry rozwoju i rozprzestrzeniania się pożaru;
10) posługiwać się pojęciami taktyki pożarniczej oraz charakteryzować pododdziały ratownicze;
11) przestrzegać procedur podczas alarmu i dojazdu do miejsca zdarzenia, wykonywać rozwinięcia wstępne i zasadnicze;
12) wydawać i wykonywać komendy nadawane za pomocą znaków gestowych, świetlnych i dźwiękowych;
13) zbierać informacje mające znaczenie dla oceny sytuacji pożarowej;
14) dokonywać oceny sytuacji na podstawie zebranych informacji oraz realizować zamiar taktyczny;
15) wybierać optymalne miejsce na stanowiska gaśnicze, budować linie wężowe, operować prądami gaśniczymi;
16) nawiązywać kontakt z grupą ludzi zagrożonych i stosować procedury postępowania z ludźmi ogarniętymi paniką oraz zasady ich ewakuacji;
17) organizować i utrzymywać łączność na miejscu działań ratowniczych;
18) dowodzić pododdziałami pożarniczymi;
19) zabezpieczać miejsce zdarzenia;
20) sporządzać szkice i schematy z przebiegu działań ratowniczo-gaśniczych oraz dokumentację popożarową;
21) stosować metodykę kalkulacji sił i środków oraz opracowywać plany operacyjne;
22) prowadzić inspekcję gotowości bojowej;
23) podejmować działania ratownicze podczas awarii instalacji użytkowych;
24) stosować środki ochrony indywidualnej w różnych warunkach;
25) organizować i prowadzić działania gaśnicze i ratownicze;
26) wykorzystywać do działań gaśniczych i ratowniczych sprzęt specjalistyczny i mechaniczny;
27) dobierać sprzęt i techniki pracy do rodzaju wykonywanych działań ratowniczych;
28) dokonywać bieżącej analizy sytuacji i koniecznych korekt decyzji oraz składać meldunki do stanowisk kierowania;
29) zapewniać i utrzymywać warunki bezpieczeństwa i higieny pracy na terenie działań ratowniczych;
30) posługiwać się mapami i planami operacyjnymi oraz korzystać z planów budowlanych, instalacyjnych i technologicznych;
31) zabezpieczać miejsca wypadków bądź katastrof po zakończeniu działań ratowniczych, sporządzać dokumentację, przekazywać obiekty i tereny użytkownikom;
32) współpracować z innymi służbami i podmiotami ratowniczymi;
33) udzielać pierwszej pomocy medycznej zgodnie z przyjętymi procedurami dla ratowników krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;
34) sprawować opiekę nad poszkodowanymi do czasu przekazania służbie medycznej;
35) przekazywać służbie medycznej informacje o podjętych działaniach ratowniczych, posługując się Kartą Udzielonej Pomocy Medycznej;
36) konserwować i utrzymywać w gotowości do użycia sprzęt i urządzenia ratownicze;
37) charakteryzować system i struktury organizacyjne ochrony cywilnej;
38) organizować i prowadzić szkolenia w ramach powszechnego przygotowania ludności do zachowań w warunkach nadzwyczajnych zagrożeń;
39) prognozować nadzwyczajne zagrożenia, wykorzystywać i przekazywać pozyskiwane informacje za pomocą systemu powszechnego ostrzegania o pojawiających się zagrożeniach;
40) charakteryzować skutki zagrożeń chemicznych, biologicznych, radiologicznych i nuklearnych;
41) zabezpieczać w zakresie logistycznym działania prowadzone w warunkach nadzwyczajnych zagrożeń;
42) współpracować z instytucjami odpowiedzialnymi za ochronę dóbr kultury;
43) przygotowywać i prowadzić ćwiczenia obronne oraz realizować wyszkolenie strzeleckie.
2. Treści kształcenia (działy programowe)
Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych:
1) podstawowe wiadomości z chemii ogólnej;
2) proces spalania jako reakcja fizykochemiczna, zjawisko samozapalenia;
3) przerywanie procesu palenia;
4) wybuchowość;
5) woda i roztwory wodne, piana gaśnicza i środki pianotwórcze, proszki i gazy gaśnicze;
6) intensywność podawania środków gaśniczych a efektywność gaszenia;
7) podstawy termodynamiki;
8) fizykochemiczne właściwości gazów, cieczy palnych i ciał stałych;
9) badanie temperatury zapłonu cieczy, pomiar ciepła spalania paliw stałych;
10) gaszenie pożarów substancji szczególnie niebezpiecznych;
11) identyfikacja i neutralizacja kwasów, zasad ropopochodnych;
12) neutralizatory, sorbenty, dyspergenty;
13) charakterystyka pożaru, zjawiska towarzyszące pożarom i wybuchom;
14) zasadnicze pojęcia z taktyki i formy działań taktycznych, charakterystyka taktyczno-techniczna pododdziałów ratowniczych;
15) zadania funkcyjnych w czasie alarmu, jazdy do pożaru i powrotu z akcji, zasady zatrzymywania pojazdu na terenie działań;
16) zadania funkcyjnych w zastępach ratowniczych podczas działań, rozwinięcia wstępne i zasadnicze;
17) komendy nadawane za pomocą znaków gestowych, świetlnych i dźwiękowych;
18) rozpoznanie i ocena sytuacji pożarowej;
19) zasady prowadzenia linii wężowych i pracy stanowisk gaśniczych;
20) taktyka gaszenia pożarów;
21) taktyka działań ratowniczych;
22) ewakuacja i ratownictwo ludzi, zwierząt i mienia;
23) nawiązywanie kontaktu z grupą ludzi zagrożonych i postępowanie w przypadku paniki;
24) organizacja łączności na miejscu działań;
25) charakterystyka taktyczna pododdziałów ratowniczych;
26) organizacja akcji i zasady dowodzenia;
27) planowanie operacyjne, dokumentacja pożarowa i działań ratowniczych, mapy i plany;
28) działalność operacyjna komend Państwowej Straży Pożarnej, inspekcje gotowości bojowej, stanowiska kierowania;
29) ogólna budowa pojazdów transportu drogowego, szynowego, powietrznego i wodnego;
30) organizacja działań ratowniczych podczas wypadków, katastrof, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń;
31) współpraca z innymi służbami i podmiotami ratowniczymi;
32) procedury w zakresie udzielania pierwszej pomocy;
33) bezpieczeństwo ratownika;
34) standardowy zestaw ratowniczy, tlenoterapia;
35) organizacja systemu ochrony ludności;
36) prognozowanie nadzwyczajnych zagrożeń;
37) postępowanie ratownicze w stanach nadzwyczajnych zagrożeń okresu pokoju;
38) środki i sposoby wykrywania skażeń;
39) budowle i urządzenia specjalne ochrony ludności;
40) zabezpieczenie logistyczne działań podczas nadzwyczajnych zagrożeń;
41) ochrona dóbr kultury;
42) metodyka ćwiczeń obronnych;
43) terenoznawstwo;
44) ogólna budowa i przeznaczenie broni strzeleckiej, podstawy balistyki, nauka celowania i oddawania strzału, strzelanie.
BLOK: PODSTAWY DZIAŁALNOŚCI ZAWODOWEJ
1. Cele kształcenia
Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:
1) wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania gospodarki rynkowej;
2) rozróżniać formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych;
3) korzystać z Kodeksu pracy;
4) określać prawa i obowiązki strażaka ochrony przeciwpożarowej;
5) określać organizację, zadania i finansowanie ochrony przeciwpożarowej;
6) charakteryzować specyfikę stosunku służbowego/stosunku pracy;
7) stosować przepisy prawa dotyczące działalności zawodowej;
8) podejmować działania związane z poszukiwaniem pracy;
9) sporządzać dokumenty związane z zatrudnieniem;
10) komunikować się z uczestnikami procesu pracy;
11) prowadzić negocjacje;
12) rozwiązywać problemy techniczne w zakresie wykonywanych zadań zawodowych;
13) podejmować decyzje w zakresie wykonywanych zadań zawodowych;
14) przestrzegać zasad etyki oraz regulaminów służbowych i ceremoniałów;
15) wykonywać pracę zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
16) określać wpływ zmęczenia fizycznego i psychicznego na efektywność pracy;
17) organizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii;
18) udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy;
19) formułować pisemne i ustne wypowiedzi w języku obcym, związane z realizację zadań zawodowych;
20) organizować doskonalenie zawodowe.
2. Treści kształcenia (działy programowe)
Treści kształcenia ujęte są w następujących działach programowych:
1) gospodarka rynkowa;
2) formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych;
3) wybrane przepisy Kodeksu pracy;
4) organizacja i zadania ochrony przeciwpożarowej i Państwowej Straży Pożarnej w Polsce;
5) służba w Państwowej Straży Pożarnej;
6) przepisy prawa dotyczące działalności zawodowej;
7) metody poszukiwania pracy;
8) dokumenty związane z zatrudnieniem;
9) zasady i metody komunikowania się;
10) elementy psychologii i socjologii pracy;
11) etyka;
12) regulaminy i ceremoniał pożarniczy;
13) bezpieczeństwo i higiena pracy;
14) ochrona przeciwpożarowa i ochrona środowiska;
15) elementy ergonomii;
16) zasady udzielania pierwszej pomocy;
17) język obcy zawodowy w zakresie czterech kompetencji językowych;
18) formy doskonalenia zawodowego.
III. PODZIAŁ GODZIN NA BLOKI PROGRAMOWE
Nazwa bloku programowego
Minimalna liczba godzin w okresie kształcenia w % *
w szkołach dla młodzieży
w szkołach dla dorosłych w formie zaocznej
Liczba godzin w %
Liczba godzin w %
Ogólny
19
19
Rozpoznawanie zagrożeń
12
12
Techniczny
17
18
Działania ratownicze
32
33
Podstawy działalności zawodowej
10
8
Razem
90**
90**
* Podział godzin na bloki programowe dotyczy kształcenia w szkołach dla młodzieży i w szkołach dla dorosłych (wyłącznie w formie zaocznej). Forma zaoczna przewidziana jest dla osób zatrudnionych w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, które ukończyły szkolenia podstawowe i uzupełniające dla zawodu strażak, o których mowa w przepisach w sprawie wymagań kwalifikacyjnych oraz szkoleń dla strażaków jednostek ochrony przeciwpożarowej i osób wykonujących czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
** Pozostałe 10% godzin pozostaje do rozdysponowania przez autorów programów nauczania na dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy.
IV. ZALECANE WARUNKI REALIZACJI TREŚCI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Do realizacji treści kształcenia, ujętych w blokach programowych, odpowiednie są następujące pomieszczenia dydaktyczne:
1) pracownia fizykochemii;
2) pracownia zaopatrzenia wodnego urządzeń gaśniczych i zabezpieczających;
3) pracownia komputerowa;
4) pracownia mechaniki;
5) pracownia wyposażenia technicznego;
6) pracownia ratownictwa medycznego;
7) pracownia taktyki działań gaśniczych i ratowniczych;
8) pracownia urządzeń i ratowniczych technik ochrony środowiska;
9) sala gimnastyczna;
10) sala wykładowa ogólna;
11) poligon;
12) komora dymowa.
Pracownia fizykochemii powinna być wyposażona w:
1) stanowisko do wyznaczania minimalnej temperatury zapłonu;
2) stanowisko do oznaczania analizy sitowej badanych pyłów - wytrząsarka;
3) stanowisko do oznaczania wilgotności badanych pyłów - wagosuszarka;
4) stanowisko do oznaczania granic wybuchowości pyłów, gazów i par cieczy;
5) stanowisko do badania temperatury zapłonu cieczy;
6) stanowisko do wytwarzania i badania pian gaśniczych;
7) stanowisko do pomiaru ciepła spalania paliw stałych - kalorymetr;
8) stanowisko do badania zdolności zwilżających środków powierzchniowo czynnych;
9) stanowisko do identyfikacji i neutralizacji kwasów, zasad i substancji ropopochodnych;
10) stanowisko do badania chłonności sorbentów;
11) stanowisko do oznaczania temperatury zapalenia cieczy metodą dynamiczną;
12) stanowisko do badania składu gazowych produktów spalania - analizator spalin;
13) stanowisko do badania temperatury w procesach spalania - pirometr oraz zestawy termopar;
14) stanowisko do oceny zagrożenia wybuchowego gazów i par cieczy palnych -eksplozymetr;
15) stanowisko do badania lepkości środków pianotwórczych oraz ich roztworów;
16) stanowisko do badania napięcia powierzchniowego środków pianotwórczych oraz ich roztworów;
17) stanowisko do badania temperatury krzepnięcia środków pianotwórczych oraz ich roztworów;
18) stanowisko do badania wybranych parametrów proszków gaśniczych;
19) stanowisko do badania i obserwacji wybuchów mieszanin gazowo-powietrznych;
20) stanowisko do badania i obserwacji wybuchów mieszanin par cieczy palnych z powietrzem;
21) stanowisko do badania palności metodą wskaźnika tlenowego;
22) digestorium.
Pracownia zaopatrzenia wodnego, urządzeń gaśniczych i zabezpieczających powinna być wyposażona w:
1) stanowisko do obserwacji ruchu spokojnego oraz burzliwego podczas przepływu cieczy;
2) stanowisko do obserwacji uderzenia wodnego podczas przepływu wody w przewodach pod ciśnieniem;
3) stanowisko do obserwacji piezometrycznej linii ciśnień wywołanej przez straty miejscowe podczas przepływu wody;
4) stanowisko do pomiaru wydajności i strat ciśnienia w sprzęcie i armaturze wodno-pianowej;
5) komputerowe stanowisko do pomiaru temperatury i ciśnienia w instalacjach zasilających podczas pożarów testowych przeprowadzonych na stanowisku laboratoryjnym;
6) stanowisko do badania wydajności hydrantów wewnętrznych oraz stanowisko do badania rzutu strumienia wody;
7) stanowiska do ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu sygnalizacji alarmowo-pożarowej na przykładzie różnych Central Sygnalizacji Pożarowej i osprzętu;
8) stanowisko do obserwacji monitoringu pożarowego drogą radiową i telefoniczną;
9) stanowisko do pomiaru powierzchni zraszania tryskaczy i zraszaczy;
10) stanowisko do obserwacji zadziałania urządzenia gaśniczego wodnego, pianowego i na dwutlenek węgla podczas pożarów testowych;
11) stanowisko do pomiaru gęstości optycznej dymu (densytometr) podczas pożarów testowych;
12) stanowisko obrazujące budowę i zasadę działania klap dymowych.
Pracownia komputerowa powinna być wyposażona w:
1) stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla dwóch uczniów);
2) drukarki;
3) skaner;
4) ploter;
5) pakiet programów biurowych;
6) programy specjalistyczne wspomagające dowodzenie.
Pracownia mechaniki powinna być wyposażona w:
1) modele prostych maszyn, mechanizmów i rozwiązań konstrukcyjnych przenoszenia napędu;
2) makiety urządzeń i sprzętu stosowanego w działaniach ratowniczych;
3) przekroje różnych części maszyn i podzespołów maszyn i urządzeń;
4) oprogramowanie specjalistyczne w zakresie sporządzania dokumentacji technicznej;
5) stanowisko do badań i demonstracji stanów odkształcenia i naprężenia;
6) stanowiska kreślarskie;
7) przybory kreślarskie;
8) rysunki wykonawcze, złożeniowe, zestawieniowe, montażowe i schematyczne;
9) normy: PN, PN-EN, PN-ISO, PN-EN-ISO;
10) dokumentacje techniczne, Dokumentacje Techniczno-Ruchowe (DTR);
11) instrukcje obsługi i konserwacji.
Pracownia wyposażenia technicznego powinna być wyposażona w:
1) urządzenia do testowania masek;
2) sprzęt niezbędny do podstawowych przeglądów i konserwacji aparatów ochrony dróg oddechowych;
3) sprężarkę do napełniania butli powietrznych oraz aparaty ochrony dróg oddechowych;
4) wanny do mycia i przeprowadzania dezynfekcji;
5) ubrania treningowe;
6) stanowiska do przeglądów i oględzin jednostek sprzętowych;
7) stanowiska do diagnozowania i obsługi sprzętu wyposażenia technicznego, wyposażone w cyfrowe urządzenia diagnostyczne, sprzęt pomiarowy i specjalistyczne oprogramowanie;
8) stanowiska do komputerowej symulacji awarii sprzętu i metod ich usuwania;
9) stanowisko do symulacji podawania środków gaśniczych;
10) stanowisko do czyszczenia, dezynfekcji oraz suszenia masek i sprzętu ochrony dróg oddechowych;
11) stanowisko do przeprowadzania prób szczelności chemoodpornych ubrań gazoszczelnych;
12) stanowisko do suszenia ubiorów ochrony przeciwchemicznej;
13) stanowiska do przeprowadzania prób ciśnieniowych węży;
14) stanowiska do taśmowania węży oraz naprawy i konserwacji pozostałego sprzętu i armatury wodnej i pianowej;
15) stanowisko do diagnozowania podręcznego sprzętu gaśniczego;
16) stanowiska do konserwacji pił do drewna oraz stali i betonu;
17) spalinowe piły do drewna, stali i betonu;
18) przekroje urządzeń i jednostek wyposażenia technicznego;
19) zestaw norm i dokumentacji techniczno-ruchowych;
20) przekroje gaśnic;
21) przekroje armatury wodnej i pianowej;
22) przekroje wybranych pomp pożarniczych;
23) schematy układów wodno-pianowych w samochodach gaśniczych;
24) przekroje wybranych pił do cięcia drewna stali i betonu;
25) przekroje ratowniczych urządzeń hydraulicznych.
Pracownia ratownictwa medycznego powinna być wyposażona w:
1) szkielet człowieka;
2) fantomy do resuscytacji osoby dorosłej, dziecka i niemowlęcia;
3) przekrój głowy do ćwiczeń z zakresu zakładania rurki ustno-gardłowej;
4) torby ratownicze z wyposażeniem PSP-R1;
5) torby ratownicze z wyposażeniem PSP-R2;
6) zestawy do symulacji ran i obrażeń ciała;
7) kamizelki ratownicze;
8) worki samorozprężalne;
9) standardowe zestawy materiałów opatrunkowych stosowane w ratownictwie medycznym, zgodnie ze standardami wyposażenia PSP-R1;
10) programy komputerowe i filmy dydaktyczne z zakresu udzielania pierwszej pomocy;
11) sprzęt do ewakuacji poszkodowanych;
12) sprzęt do mycia i prowadzenia dezynfekcji;
13) defibrylator półautomatyczny;
14) zestaw do prowadzenia segregacji.
Pracownia taktyki działań gaśniczych i ratowniczych powinna być wyposażona w:
1) stanowisko kierowania, w skład którego wchodzi:
a) stół dyspozytorski,
b) telefon stacjonarny,
c) radiotelefon bazowy,
d) radiotelefony nasobne w ilości uzależnionej od ilości stanowisk dyspozytorskich,
e) terminal statusów,
f) satelitarny system nawigacji i lokalizacji (pojazdów) GPS,
g) rejestrator rozmów telefonicznych i korespondencji radiowej,
h) interaktywna mapa pogody,
i) mapa (planszowa i cyfrowa) dowolnego obszaru,
j) komplet dokumentacji (instrukcje, plany),
k) programy komputerowe wspomagające prowadzenie działań ratowniczych i podejmowanie decyzji;
2) stanowisko dyspozytorskie wyposażone w:
a) stół dyspozytorski,
b) telefon stacjonarny,
c) radiotelefon bazowy (lub nasobny),
d) zestaw komputerowy - kompatybilny z komputerem stanowiska kierowania,
e) oprogramowanie analogiczne jak dla stanowiska kierowania,
f) komplet dokumentacji (instrukcje, plany);
(Zadania stanowisk dyspozytorskich mogą spełniać stanowiska w pracowni komputerowej połączone ze stanowiskiem kierowania)
3) wewnętrzną sieć telefoniczną i sieć komputerową z dostępem do Internetu;
4) stanowisko współpracy z mediami;
5) stanowisko do wykonywania szkiców sytuacyjnych, wyposażone w:
a) tablicę multimedialną,
b) stół kreślarski,
c) zestaw map planszowych;
6) środki audiowizualne:
a) kamerę,
b) monitor TV,
c) magnetowid DVD,
d) system bezprzewodowej transmisji obrazu (przesyłanie obrazu z miejsca ćwiczeń do sali),
e) stół planistyczny (makieta) do ćwiczenia założeń taktycznych.
Pracownia urządzeń i ratowniczych technik ochrony środowiska powinna być wyposażona w:
1) zestaw makiet;
2) stanowiska modelowe do badań i demonstracji działania sprzętu ratownictwa chemicznego w środowisku;
3) programy komputerowe do symulacji zagrożeń środowiska;
4) stanowisko do badań i prezentacji środków do zabezpieczania;
5) stanowisko do likwidacji wycieków substancji aktywnych do gleby i wód.
Sala gimnastyczna powinna być wyposażona w:
1) słupki do siatkówki;
2) siatkę do siatkówki;
3) piłki do siatkówki;
4) bramki do piłki nożnej;
5) piłki do piłki nożnej;
6) tablice do koszykówki;
7) piłki do koszykówki;
8) materace gimnastyczne;
9) ławeczki gimnastyczne;
10) chorągiewki;
11) skrzynię do skoków;
12) piłki lekarskie;
13) stojaki;
14) próg do próby harwardzkiej, stopery, metronom;
15) odskocznię;
16) taśmę mierniczą;
17) sprzęt i urządzenia sportu pożarniczego:
a) wspinalnię,
b) drabiny hakowe,
c) pożarniczy tor przeszkód,
d) sprzęt do ćwiczeń bojowych.
Na poligonie powinny znajdować się:
1) symulator rozgorzenia (komora ogniowa);
2) budynek symulacji pożarów;
3) stanowiska spalania i gaszenia gazów, cieczy i ciał stałych;
4) tor przygotowania prądownika (operowania prądami gaśniczymi);
5) stanowisko do ćwiczeń gaszenia pojazdów;
6) stanowiska do symulacji katastrof budowlanych;
7) stanowiska do wydobywania ludzi ze studni, kanałów, osuwisk;
8) stanowiska do symulacji katastrof w transporcie drogowym, szynowym i powietrznym;
9) stanowiska do uszczelniania wycieków substancji niebezpiecznych;
10) stanowiska do ratownictwa i samoratowania z wysokości (wspinalnie);
11) wielokondygnacyjny obiekt do ćwiczeń z drabinami pożarniczymi i sprzętem ratowniczym i ewakuacyjnym wewnątrz i na zewnątrz;
12) ścianka wspinaczkowa;
13) zbiornik wodny;
14) poligonowe stanowisko kierowania (punkt alarmowy);
15) sala odpraw;
16) stanowiska do ćwiczeń w różnych warunkach eksploatacji sprzętu ratownictwa technicznego i chemicznego;
17) stanowisko do ćwiczeń samochodami z drabiną mechaniczną i podestem ratowniczym;
18) medyczny tor przeszkód.
W komorze dymowej powinny znajdować się pomieszczenia:
1) do przeprowadzania badań lekarskich uczestników ćwiczenia;
2) do ćwiczeń fizycznych, wyposażone w:
a) mechaniczną bieżnię,
b) "drabinę bez końca",
c) młot,
d) rowerki;
3) ścieżka treningowa z możliwością różnej konfiguracji przejść, wyposażona w:
a) system nagłośnienia,
b) system komunikacji z uczestnikami ćwiczeń,
c) system kamer optycznych i termowizyjnych,
d) wytwornice dymu;
4) centrala do obserwacji i rejestracji przebiegu testu, wyposażona w:
a) podświetlany pulpit obrazujący przemieszczanie się ćwiczących,
b) system rejestracji dźwięku i obrazu,
c) system sterowania wytwornicami dymu,
d) system sterowania nagłośnieniem i oświetleniem,
e) sprzęt komputerowy z oprogramowaniem do rejestracji wyników przeprowadzanego testu;
5) urządzenia do bieżącej konserwacji sprzętu ochrony dróg oddechowych oraz napełniania butli.
Pracownie powinny posiadać źródła zasilania i spełniać wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej. Pracownie powinny składać się z sali lekcyjnej i zaplecza magazynowo-socjalnego. W sali lekcyjnej należy zapewnić stanowisko pracy dla nauczyciela i odpowiednią liczbę stanowisk pracy dla uczniów.
Szkoła kształcąca w zawodzie technik pożarnictwa powinna posiadać jednostkę ratowniczo-gaśniczą z wyposażeniem, o którym mowa w przepisach w sprawie szczegółowych zasad wyposażenia jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.
Praktyczna nauka zawodu powinna odbywać się w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej (przede wszystkim jednostkach ratowniczo-gaśniczych komend powiatowych i miejskich Państwowej Straży Pożarnej), na poligonach, na placach ćwiczeń, w obiektach wspomagających.
Praktyczna nauka zawodu dla formy stacjonarnej powinna odbywać się w wymiarze nie mniejszym niż 75% ogólnej liczby godzin przewidzianych w ramowym planie nauczania, a dla formy zaocznej nie mniej niż 50% ogólnej liczby godzin przewidzianych w ramowym planie nauczania.
Szkolenie strzeleckie powinno być prowadzone na strzelnicy, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami i zasadami bezpiecznego obchodzenia się z bronią.
Słuchacz formy stacjonarnej powinien być przygotowany do wykonywania zawodu strażaka w zakresie podstawowym po I semestrze nauki i uzupełniającym po II semestrze nauki.
ZAŁĄCZNIK Nr 1 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE BLACHARZ SYMBOL CYFROWY 721[01] (pominięto).
ZAŁĄCZNIK Nr 2 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE BLACHARZ SAMOCHODOWY SYMBOL CYFROWY 721[03] (pominięto).
ZAŁĄCZNIK Nr 3 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE KOSZYKARZ-PLECIONKARZ SYMBOL CYFROWY 742 [02] (pominięto).
ZAŁĄCZNIK Nr 4 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE KUCHARZ SYMBOL CYFROWY 512 [02] (pominięto).
ZAŁĄCZNIK Nr 5 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE MECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH SYMBOL CYFROWY 723[04] (pominięto).
ZAŁĄCZNIK Nr 6 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE MONTER KADŁUBÓW OKRĘTOWYCH SYMBOL CYFROWY 721 [02] (pominięto).
ZAŁĄCZNIK Nr 7 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY SYMBOL CYFROWY 315[01]
ZAŁĄCZNIK Nr 8 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK POŻARNICTWA SYMBOL CYFROWY 315[02]
ZAŁĄCZNIK Nr 9 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK TECHNOLOGII WYROBÓW SKÓRZANYCH SYMBOL CYFROWY 311[35] (pominięto).
ZAŁĄCZNIK Nr 10 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE ZŁOTNIK - JUBILER SYMBOL CYFROWY 731[06] (pominięto).
Wyszukiwarka
Podobne podstrony:
80 atxt zal780 atxtĹźuraw 80Dynapath 20M M074 80 1OLYMPUS Âľ [mju] III 80 instrukcja obsĹugi cmd=kom jedno,80&serwis=1306 atxt306 atxt zal1wiÄcej podobnych podstron