Marketing produktow regionalnych na europejskim rynku zywnosci e 0e0w


Tomasz Domański, Paweł Bryła  Katedra Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucji
Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, Uniwersytet Aódzki
90-131 Aódz, ul. Narutowicza 59a
RECENZENT
Jan W. Wiktor
REDAKTOR WYDAWNICTWA UA
Bogusław Pielat
SKAAD
AGENT PR
OKAADK PROJEKTOWAAA
Barbara Grzejszczak
Praca naukowa finansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na naukę
w latach 2010 2012 jako projekt badawczy nr N N114 301938.
© Copyright by Uniwersytet Aódzki, Aódz 2013
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Aódzkiego
Wydanie I. W.06228.13.0.K
ISBN (wersja elektroniczna) 978-83-7969-038-1
Wydawnictwo Uniwersytetu Aódzkiego
91-131, Aódz, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-meil: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. (42) 665 58 63; faks (42) 665 58 62
SpiS treści
Wprowadzenie ......................................................................................................... 8
1. Specyfika marketingu produktów regionalnych na rynku żywności
(Paweł Bryła) ..................................................................................................... 12
1.1. Wprowadzenie .................................................................................... 12
1.2. Marketingowe podstawy stosowania strategii oferowania produktów
regionalnych ....................................................................................... 12
1.3. Wspólnotowy system ochrony produktów regionalnych ................... 18
1.4. Strategie oferowania produktów regionalnych w wybranych krajach
członkowskich  starej Unii ............................................................... 23
1.5. Wybrane czynniki sukcesu strategii marketingowych francuskich
producentów wina .............................................................................. 27
1.6. Polskie doświadczenia w zakresie wspierania podmiotów oferujących
produkty regionalne ............................................................................ 33
1.7. Specyfika zarzÄ…dzania markami kolektywnymi ................................. 36
2. Działania marketingowe wytwórców regionalnych produktów
żywnościowych posiadających europejskie oznaczenie jakości  w świetle
badań ankietowych (Paweł Bryła, Tomasz Domański) ................................ 44
2.1. Charakterystyka próby badanej .......................................................... 44
2.2. Charakterystyka osób zarządzających badanymi organizacjami ........ 53
2.3. Wpływ europejskiego oznaczenia jakości na rozwój organizacji ...... 55
2.4. Charakterystyka strategii oferowania produktów regionalnych ......... 60
2.5. Charakterystyka działań marketingowych producentów żywności
regionalnej .......................................................................................... 65
2.6. Charakterystyka strategii rozwoju badanych organizacji ................... 76
3. Strategie organizacji wytwarzajÄ…cych wyroby wpisane na
Listę produktów tradycyjnych  wyniki badania ankietowego (Paweł
Bryła, Tomasz Domański) ................................................................................. 82
3.1. Charakterystyka próby badanej .......................................................... 82
3.2. Charakterystyka osób zarządzających badanymi organizacjami ........ 88
3.3. Wpływ wpisu na Listę Produktów Tradycyjnych na rozwój
organizacji .......................................................................................... 91
3.4. Charakterystyka strategii oferowania produktów tradycyjnych ......... 97
3.5. Charakterystyka działań marketingowych producentów żywności
tradycyjnej .......................................................................................... 102
3.6. Charakterystyka strategii rozwoju badanych organizacji ................... 110
6
4. Strategie polskich producentów żywności ekologicznej  w świetle badań
ankietowych (Paweł Bryła) .............................................................................. 116
4.1. Charakterystyka próby badanej .......................................................... 116
4.2. Charakterystyka osób zarządzających badanymi organizacjami ........ 120
4.3. Wpływ uzyskania statusu producenta żywności ekologicznej
na rozwój firmy .................................................................................. 122
4.4. Charakterystyka strategii oferowania produktów ekologicznych ...... 127
4.5. Charakterystyka działań marketingowych producentów żywności
ekologicznej ........................................................................................ 132
4.6. Charakterystyka strategii rozwoju badanych organizacji ................... 141
5. Studia przypadku włoskich producentów szynek (Tomasz Domański) .... 146
5.1. Konsorcjum producentów szynki parmeńskiej ( Prosciutto
di Parma ) ........................................................................................... 146
5.1.1. Istota konsorcjum producentów szynki parmeńskiej ............... 146
5.1.2. Miejsce pochodzenia produktu ................................................. 147
5.1.3. Materiał hodowlany  surowiec mięsny ................................... 148
5.2. Konsorcjum producentów szynki toskańskiej   Prosciutto toscano .... 162
5.2.1. Specyfika produktu (PDO) ....................................................... 162
5.2.2. Konsorcjum ochrony szynki toskańskiej ( Prosciutto Toscano
Consortium ) ............................................................................ 163
5.2.3. Marketingowe działania konsorcjów produkujących szynki ..... 173
6. Studia przypadku włoskich producentów sera  pecorino (Tomasz
Domański) .......................................................................................................... 181
6.1. Konsorcjum producentów toskańskiego sera  Pecorino .................. 181
6.2. Konsorcjum producentów sera  Pecorino Romano .......................... 184
6.3. Nowa generacja konsorcjów producentów sera  Pecorino ............... 189
7. Studia przypadku włoskich producentów serów  parmigiano
i  Gorgonzola (Tomasz Domański) ............................................................... 196
7.1. Konsorcjum producentów sera  Parmigiano-Reggiano (Consorzio
del Formaggio Parmigiano-Reggiano) ............................................... 196
7.2. Konsorcjum ochrony sera  Gorgonzola ........................................... 202
8. Studia przypadku włoskich producentów octu balsamicznego (Tomasz
Domański) .......................................................................................................... 213
8.1. Konsorcjum ochrony octu balsamicznego z Modeny ........................ 213
8.2. Studia przypadku wybranych producentów octu balsamicznego ...... 217
8.2.1. Acetaia di Giorgio .................................................................... 217
8.3. Studia przypadku innych producentów octu balsamicznego
z Modeny ........................................................................................... 223
8.3.1. Acetaia La Bonissima di Modena SRL .................................... 223
8.3.2. Acetaia Fini Modena SRL ........................................................ 225
7
9. Studia przypadku włoskich producentów oliwy (Tomasz Domański) ...... 226
9.1. Konsorcja producentów oliwy ............................................................ 226
9.2. Studium przypadku marki  Santolivo DOP ...................................... 234
10. Studium przypadku regionu toskanii jako dostawcy produktów
tradycyjnych (Tomasz Domański) .................................................................. 240
10.1. Koncepcja budowania silnej marki regionu ..................................... 240
10.2. Koncepcja promocji regionalnej turystyki ....................................... 245
10.3. Koncepcja budowania gamy tradycyjnych produktów regio-
nalnych ............................................................................................ 253
Zakończenie ............................................................................................................. 272
Bibliografia .............................................................................................................. 285
Spis tabel i wykresów .............................................................................................. 290
WproWaDZenie
Niniejsze opracowanie jest kolejnym etapem naszych badań w zakresie
analizy wybranych aspektów marketingu produktów żywnościowych na rynku
europejskim.
Tym razem postanowiliśmy zająć się marketingiem produktów regionalnych.
Wybór tej kategorii produktów nie jest przypadkowy. Obserwujemy bowiem bar-
dzo wyrazne zmiany w zachowaniach nabywców, którzy coraz częściej sięgają
po regionalne produkty żywnościowe z uwagi na ich unikatowe walory. Wzrost
zainteresowania takimi produktami wynika w dużym stopniu ze zmęczenia kon-
sumentów ofertą produktów masowych. Nowym trendem zachowań nabywców
produktów żywnościowych jest poszukiwanie zdrowych produktów o unikato-
wych atrybutach. Mamy tutaj do czynienia z rosnącą świadomością konsumentów
 zwłaszcza średniego pokolenia  oraz z coraz większą dbałością o zdrowy tryb
życia. Współczesny konsument jest także coraz bardziej otwarty na poznawanie
różnych regionów i to zarówno w skali swego kraju, jak i całej Europy.
W procesie konsumpcji produktów żywnościowych obserwujemy wyrazny
trend do poszukiwania autentycznych wartości i związanych z nimi produktów.
W kontekście europejskim należy także podkreślić umacnianie roli regulacji
unijnych, które służą ochronie produktów regionalnych oraz unikatowych metod
wytwarzania, związanych z określonymi regionami i z uprawami rolnymi  typo-
wymi dla tych regionów. Proces ochrony produktów regionalnych na poziomie
europejskim istniał od dawna. Obecnie jednak  z uwagi na akcesję nowych kra-
jów do UE  nabrał on dodatkowego znaczenia, szczególnie ważnego dla Polski.
Z marketingowego punktu widzenia produkty regionalne stwarzajÄ… sze-
reg zupełnie nowych możliwości dla innowacyjnych działań marketingowych.
Działania te wpisują się w szeroki nurt marketingu sensorycznego i nostalgiczne-
go, gdyż w przypadku żywności zmysłowe walory produktu mają kluczowe zna-
czenie. Należy podkreślić także fakt, że większość produktów regionalnych jest
wytwarzanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Innowacje marketingowe
tej kategorii firm dotyczą głównie  obok samego unikatowego produktu  sfery
komunikacji marketingowej oraz nowoczesnych kanałów dystrybucji.
W sferze komunikacji marketingowej działania te dotyczą strategii budowa-
nia marki oraz wykorzystania nowoczesnych kanałów komunikacji marketingo-
wej, w tym w szczególności kanałów internetowych.
W sferze nowoczesnej dystrybucji głównym wyzwaniem pozostaje znale-
zienie najbardziej efektywnych kanałów dystrybucji, w tym także wykorzystanie
rozwoju sprzedaży przez Internet. W przypadku producentów o większej ska-
li produkcji pojawia się również wyzwanie związane z wejściem z produktami
regionalnymi do nowoczesnych kanałów masowej dystrybucji. W przypadku
9
większości producentów produktów regionalnych  z uwagi na mniejszą skalę
ich produkcji  pojawia się jednak pytanie o to, czy nie tworzyć alternatywnych,
specjalistycznych kanałów dystrybucji  oferujących wyłącznie tę gamę produk-
tów. Trend ten polega w wielu krajach na tworzeniu sieci małych sklepów, także
na zasadach franchisingu, zajmujących się dystrybucją tej kategorii produktów
według oryginalnej formuły koncepcji sklepu oraz unikatowego merchandisingu.
Osobnym wyzwaniem dla regionalnych produktów żywnościowych są strate-
gie eksportu i próby penetrowania rynków zagranicznych. Możliwości marketin-
gowe są w tym zakresie zdeterminowane skalą produkcji, a także wykorzystaniem
w tej strategii różnego rodzaju dobrowolnych zrzeszeń i konsorcjów producenc-
kich. Doświadczenia producentów produktów regionalnych są w tym zakresie
w krajach europejskich dość zróżnicowane. Producenci tacy w wielu krajach
bronią bowiem swojej niezależności, a z drugiej strony ochrona ich produktów
na poziomie unijnym wymaga podejmowania działań zbiorowych, do których nie
zawsze są oni do końca przekonani. Występuje tutaj klasyczny dylemat pomiędzy
działaniem zbiorowym, na bazie dobrowolnej integracji, oraz działaniem osob-
nym i niezależnym.
Nasze badania zarówno ilościowe, jak i jakościowe ukazały różne postawy
producentów produktów regionalnych wobec wspólnych działań w tym zakresie.
Mamy więc tutaj do czynienia ze swoistym paradoksem. Z jednej strony bowiem
europejski system ochrony jakości produktów tradycyjnych oraz regionalnych
wymaga wspólnych  zintegrowanych działań w ramach konsorcjów producenc-
kich, a z drugiej strony każdy z producentów dąży do umocnienia swej marki
związanej z rodzinną firmą oraz jej historycznymi tradycjami. W praktyce można
oczywiście zawsze znalezć rozwiązanie kompromisowe. Współpraca producen-
tów w ramach zintegrowanego konsorcjum zajmującego się ochroną produktów
regionalnych nie wyklucza niezależnych działań marketingowych członków ta-
kiego konsorcjum.
Wybór jako przedmiotu analizy włoskich firm, wytwarzających różne ka-
tegorie regionalnych produktów żywnościowych, pozwolił nam lepiej poznać
ogromne zróżnicowanie tych podmiotów w zależności od rodzaju produktu oraz
specyfiki jego produkcji i dystrybucji. Bliższa analiza włoskich produktów żyw-
nościowych, ze szczególnym naciskiem na region Toskanii, uświadomiła nam
również wielką siłę produktu regionalnego, który wyrasta zawsze z lokalnej
tradycji. Siła marketingu regionalnych produktów żywnościowych płynie więc
głównie z jego wiarygodności, która z kolei wynika bezpośrednio z tożsamości
danego regionu w jego szerokim kontekście kulturowym oraz historycznym.
W tak analizowanym ujęciu europejskie, a zwłaszcza włoskie, produkty regio-
nalne, dysponują trwałym zródłem przewagi konkurencyjnej, które nie może
zostać skopiowane przez ewentualnych konkurentów. W tych warunkach drob-
nym producentom czy ich konsorcjom pozostaje jedynie doskonalić komunikację
marketingową, przy wykorzystaniu najnowszych multimedialnych instrumentów
10
marketingu oraz nowoczesnych kanałów dystrybucji, w tym także kanału interne-
towego. Nie należy jednak zapominać, że produkt regionalny pozostanie zawsze
w dużym stopniu najbardziej dostępny na rynku regionalnym, na którym będzie
on również najbardziej doceniany. Jest tam bowiem najlepiej znany i ma tam rów-
nież najlepiej rozwinięte kanały dystrybucji bezpośredniej, a także sieć powiązań
z lokalnymi partnerami.
Wyjątkiem będą jedynie te produkty regionalne, których skala produkcji
może być zwiększona i które w coraz szerszym stopniu mogą być w przyszłości
przedmiotem eksportu. W kontekście eksportu kluczowym wyzwaniem w odnie-
sieniu do jego wzrostu w przyszłości pozostanie kwestia szeroko rozumianej edu-
kacji konsumenta, zwłaszcza na nowych wschodzących rynkach, na temat spe-
cyfiki walorów produktu oraz jego europejskich znaków ochrony dotyczących
unikatowego pochodzenia, a także receptur wytwarzania.
Marketing produktów regionalnych wpisuje się jednocześnie w swoistą
synergię, jaka istnieje pomiędzy promocją turystyczną różnych regionów oraz
promocją pochodzących z tych regionów produktów. Mamy tutaj do czynienia
z koniecznością komplementarności wielu działań oraz z potrzebą budowania lo-
kalnych i międzynarodowych sieci partnerskich służących realizacji wspólnych
celów marketingowych.
W pierwszej części naszej pracy prezentujemy specyfikę kategorii produktów
regionalnych na rynku europejskim (rozdz. 1). Następnie, opierając się na wy-
nikach naszych europejskich badań ankietowych, które prowadziliśmy z wyko-
rzystaniem kwestionariuszy ankiet w wersji angielskiej, francuskiej, włoskiej,
hiszpańskiej oraz niemieckiej, prezentujemy podstawowe wnioski dotyczące za-
chowań i strategii wytwórców regionalnych produktów żywnościowych, posiada-
jących europejskie oznaczenie jakości (rozdz. 2), a także organizacji wytwarzają-
cych wyroby wpisane na Listę Produktów Tradycyjnych (rozdz. 3). Prezentujemy
także wyniki badania ankietowego przeprowadzonego przez nas wśród polskich
producentów żywności ekologicznej (rozdz. 4).
W drugiej części naszej pracy skoncentrowaliśmy się na analizie strategii
marketingowych wybranych włoskich konsorcjów producenckich, działających
w obszarze najbardziej znanych produktów regionalnych. Analiza tych studiów
przypadku ukazuje podejście włoskich konsorcjów producenckich oraz wybra-
nych producentów do wykorzystania różnych środków marketingu w ramach
realizowanych przez nich strategii na rynku krajowym i na wybranych rynkach
międzynarodowych. Szczegółowej analizie poddano strategie i zasady działania
włoskich konsorcjów producentów szynek, serów, oliwy i octu balsamicznego
(rozdziały 5 9). Analiza tych wybranych produktów regionalnych, chronionych
europejskimi znakami jakości, ukazuje różnorodność podejść oraz wyzwań mar-
ketingowych, przed którymi stają dzisiaj producenci produktów żywnościowych.
Analiza ta została przeprowadzona na podstawie dostępnych materiałów dotyczą-
cych strategii konsorcjów oraz ich strategii komunikacji marketingowej.
11
Osobnej analizie w kontekście produktów regionalnych poddano re-
gion Toskanii (rozdz. 10), który z uwagi na swą unikalną pozycję zarówno we
Włoszech, jak i w całej Europie, może być swoistym punktem odniesienia dla
wszystkich producentów żywnościowych produktów regionalnych. W przypadku
tego znanego regionu mamy bowiem bardzo silnÄ… synergiÄ™ marketingowÄ… pomiÄ™-
dzy promocją regionu oraz szerokiej gamy produktów z nim związanych.
Wydaje się nam, że zebrany materiał i przeprowadzone obserwacje mogą sta-
nowić dla polskich producentów produktów regionalnych bardzo ciekawy mate-
riał od strony poznawczej. Materiał ten może być zródłem twórczych inspiracji
służących do wypracowania innowacyjnych strategii marketingowych na polskim
oraz na międzynarodowym rynku żywności.
1. Specyfika marketinGu proDuktóW
reGionaLnych na rynku żyWności
(Paweł Bryła)
1.1. WproWaDZenie
Procesy integracji europejskiej i globalizacji gospodarczej powodujÄ… nasi-
lanie się presji konkurencyjnej, która z jednej strony wzmacnia system bodzców
w kierunku minimalizacji kosztów produkcji i przyjęcia strategii niskich cen, ale
z drugiej strony skłania do realizacji bardziej ambitnych zamierzeń strategicz-
nych. Można do nich zaliczyć strategię oferowania produktów regionalnych, któ-
ra charakteryzuje się szczególnie wysoką dynamiką rozwoju na rynku żywności.
Akcentowanie regionalnego pochodzenia produktów żywnościowych i stosowa-
nia tradycyjnych metod wytwarzania staje siÄ™ coraz bardziej atrakcyjnÄ… alterna-
tywÄ… w stosunku do modelu produkcji i konsumpcji masowej i homogenicznej,
dominującego w drugiej połowie XX w. Wzrost dochodów i świadomości kon-
sumenta jest akceleratorem tego procesu. W niniejszym opracowaniu zawarto
rozważania na temat cech wyróżniających produkty regionalne i lokalne, róż-
norakich korzyści płynących z wyboru takiej opcji strategicznej, barier rozwoju
grup producentów rolnych oferujących tego typu produkty oraz instytucjonalnych
form ochrony i wsparcia produktów regionalnych. W szczególności przedstawio-
ny zostanie system identyfikacji produktów regionalnych i tradycyjnych obo-
wiązujący w UE, jak również komplementarne wobec niego systemy stosowane
na poziomie narodowym bądz regionalnym w wybranych krajach członkowskich.
W przypadku Polski analizie poddano tzw. Listę Produktów Tradycyjnych, pro-
jekt  Agro-Smak i konkurs  Nasze kulinarne dziedzictwo . Akcentowanie re-
gionalnego pochodzenia produktów oznacza maksymalizację wartości dodanej,
przyczynia się do rozwoju obszarów zmarginalizowanych i wpisuje się w koncep-
cję zrównoważonego rozwoju, który stanowi priorytet strategiczny UE.
1.2. marketinGoWe poDStaWy StoSoWania StrateGii
oferoWania proDuktóW reGionaLnych
Jakość produktów żywnościowych, w tym produktów regionalnych, może
być analizowana za pomocą wskazników i atrybutów (por. tab. 1.1). W celu oce-
ny jakości produktu żywnościowego konsument posługuje się wskaznikami jako-
ści. Możemy wyróżnić dwa typy tych wskazników  wewnętrzne i zewnętrzne.
Pierwsza kategoria odnosi się do cech produktu fizycznego, takich jak kształt,
rozmiar i kolor. Natomiast wskazniki zewnętrzne są niezależne od produktu fi-
zycznego. Można modyfikować cenę, nazwę produktu i miejsce sprzedaży bez
13
zmiany samego produktu. Zarówno wskazniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne sta-
nowią jakość komunikowaną. Odpowiadają obietnicy złożonej konsumentom,
a także wpływają na percepcję. Cena, marka, informacja o wartościach odżyw-
czych, miejsce sprzedaży czy wreszcie znak jakości (w tym marka kolektywna
nadana produktowi regionalnemu) dostarczajÄ… klientowi swego rodzaju gwarancji
jakości. Stąd wysoka cena nie musi działać jak hamulec w procesie decyzyjnym
dotyczącym zakupu, a obniżka ceny niekoniecznie będzie pozytywnie przyjęta
przez konsumentów, gdyż może zostać skojarzona ze spadkiem jakości. Inne
wskazniki, jak kraj czy region pochodzenia bÄ…dz informacja o sposobie produkcji,
odpowiadają potrzebie odczuwanej przez konsumentów, aby istniał związek mię-
dzy produktem a jego pochodzeniem czy metodÄ… wytwarzania. Tego typu infor-
macje na etykiecie także stanowią swoistego rodzaju gwarancję jakości dla kon-
sumenta (Aurier, Sirieix 2004, s. 31 33).
Tabela 1.1
Wskazniki i atrybuty jakości produktów żywnościowych
Jakość komunikowana przez wskazniki Jakość oczekiwana poprzez atrybuty
wewnętrzne zewnętrzne doświadczenia zaufania
WyglÄ…d Cena Smak Naturalny charakter
Kolor Punkt sprzedaży Świeżość Dobre traktowanie zwierząt
Kształt Marka producenta (lub dys- Wygoda i środowiska
Rozmiar trybutora) Zdrowotność
Struktura Oznaczenia jakości (marki Ekskluzywność
kolektywne) Warunki produkcji
Informacje o:
 obszarze pochodzenia
 wartości odżywczej
 sposobie wytwarzania
yródło: oprac. własne na podst. (Aurier, Sirieix 2004, s. 33).
Wskazniki jakości odnoszą się w pewnym stopniu do atrybutów jakości, któ-
re nie mogą być bezpośrednio obserwowane. Na przykład francuski znak jakości
AB (Agriculture biologique  produkt ekologiczny) jest wskaznikiem jakości,
odnoszącym się do atrybutu  wyprodukowany bez nawozów sztucznych , który
jednak nie jest widoczny na produkcie. Istnieją dwa rodzaje atrybutów: atrybuty
doświadczenia i atrybuty zaufania. Pierwsza kategoria podlega weryfikacji pod-
czas doświadczenia konsumpcji. Natomiast konsument nie ma takiej możliwości
w przypadku atrybutów zaufania. Klient może jedynie wnioskować na ich temat
pośrednio, darząc zaufaniem zewnętrzne wskazniki jakości. Regionalny charakter
produktu żywnościowego (potwierdzony za pomocą marki kolektywnej) będzie
rzutował zarówno na postrzeganie wskazników, jak i atrybutów jakości.
14
W badaniu francuskich konsumentów produktów żywnościowych gwaran-
cja pochodzenia produktu zajęła czwarte miejsce pośród najistotniejszych kry-
teriów oceny jakości: 14% respondentów wskazało ją jako najważniejszą cechę,
a 40% jako jedną z sześciu najistotniejszych. Ważniejszymi wymiarami jakości
były tylko: smak, wartości odżywcze i brak ryzyka sanitarnego, a na piątym miej-
scu uplasował się charakter naturalny bądz ekologiczny produktu (Aurier, Sirieix
2004, s. 36). Wyniki te wskazują na duży potencjał rozwoju stosowania strategii
oferowania produktów regionalnych na rynku żywności we Francji.
W ostatnich dwóch dekadach w Europie Zachodniej przeprowadzono wiele
badań na temat efektu obszaru pochodzenia (kraju, regionu lub jeszcze mniej-
szego terytorium  fr. terroir). W tym samym czasie coraz więcej producentów
i dystrybutorów zaczęło się odwoływać do obszaru pochodzenia, gdyż taki zabieg
poprawia ocenę cech produktu i ułatwia transfer wizerunku i stosunku emocjo-
nalnego do danego terytorium na korzyść w ten sposób oznaczonego produktu.
Według D. Goszczyńskiego (2006, s. 6) produkty regionalne stanowią około
1/10 produkcji rolno-spożywczej w Europie. Są interesującą alternatywą strate-
gicznÄ… w stosunku do stosowania polityki niskich cen i maksymalizacji sprzeda-
ży. Umożliwiają maksymalizację wartości dodanej dzięki uwypukleniu swoich
walorów jakościowych. Szacuje się, że na serze regionalnym można zarobić we
Francji od dwu do czterech razy tyle, co w przypadku sprzedaży nieprzetworzo-
nego mleka, a na wędlinach do ośmiu razy tyle, co w przypadku sprzedaży su-
rowego mięsa. W branży rolno-spożywczej odsetek marek mających odniesienie
do geografii wzrósł we Francji ponaddwukrotnie w ciągu zaledwie 10 lat  z 30%
w 1990 r. do 62% w 2000 r. (Scheffer 2002). Do tak dynamicznych przeobrażeń
przyczyniły się w znacznym stopniu sieci dystrybucji, np. Carrefour wprowa-
dziÅ‚ markÄ™  Reflets de France ( Odblaski Francji ), Leclerc   Nos régions ont
du talent ( Nasze regiony majÄ… talent ), a Casino   Terre et Saveurs ( Ziemia
i smaki ). Efekt pochodzenia może stanowić równie istotną przesłankę wyboru
produktu, jak cena, marka czy inne atrybuty. Odgrywa on ważną rolę w procesie
ewaluacji produktu, choć ma różne znaczenie w zależności od kategorii produkto-
wej, stopnia zaangażowania konsumenta w dany zakup, znajomości marki i ryn-
ku. Należy zauważyć, że często pozytywny stosunek wobec produktu oznaczo-
nego geograficznie jest odzwierciedleniem przekonania konsumenta o wysokim
stopniu zgodności danej marki z cechami danego obszaru, a nie tylko prostym
przełożeniem pozytywnego stosunku do marki bądz pozytywnego stosunku do re-
gionu. Pozytywne skojarzenia wywołuje dopiero zestawienie tych dwóch elemen-
tów (Aurier, Fort 2005, s. 29 30).
Strategia dyferencjacji (różnicowania) może odnosić się do dowolnego
aspektu oferty przedsiębiorstwa, w tym ceny. Firma korzysta z obniżonej wrażli-
wości w postaci zmniejszonej bezpośredniości konkurencji, dzięki czemu może
przechwycić większą część wartości wymiany. Zatem dyferencjacja wyposaża
przedsiębiorstwo w  minimonopol , który jednak nie oznacza, że rynek działa
15
w sposób suboptymalny. Przeciwnie, brak dyferencjacji świadczyłby o mniejszej
użyteczności po stronie klientów i niedoskonałym użyciu zasobów przedsiębior-
stwa (i społeczeństwa). Dyferencjacja stanowi naturalną reakcję na zróżnicowa-
ną strukturę popytu i zasobów przedsiębiorstw i jest nieuniknionym elementem
konkurencji.
Dyferencjację produktu można opierać na jego zródle pochodzenia. Obszar
pochodzenia może stanowić swoistą jakość emocjonalną w marketingu rolno-spo-
żywczym. Uzupełnieniem tej strategii może być akcentowanie wysokiej jakości
procesu produkcji, na przykład przez udowodnienie jej harmonii ze środowiskiem
naturalnym i pośrednio wysokich walorów zdrowotnych. Słabością tego typu kry-
teriów wyróżniania produktu pozostaje ich całkowite uzależnienie od poziomu
zaufania wypracowanego wśród klientów (Wirthgen 2005, s. 191 192). Nasycone
rynki, a takie dominują w krajach wysoko rozwiniętych, charakteryzują się znacz-
nym stopniem dyferencjacji produktów i związaną z tym niską przejrzystością
rynku. Obydwa wymienione czynniki prowadzą do niepewności w grupie kon-
sumentów. Z drugiej strony rośnie zapotrzebowanie na jakość i wrażliwość kon-
sumentów na cenę. Następuje polaryzacja konsumentów pod względem ich siły
nabywczej. Klasy wyższe i niższe rozrastają się kosztem klasy średniej. Pomimo
to coraz trudniej jednoznacznie sklasyfikować konsumenta. Pomiędzy obydwoma
biegunami występuje narastająca fluktuacja, przejawiając się w tzw. hybrydowym
zachowaniu konsumenta. Badania dowiodły, iż ten sam konsument może kupo-
wać tani, niemarkowy produkt, a następnego dnia umieścić w swoim koszyku
szynkę parmeńską. W takich warunkach neoklasyczna teoria popytu nie wyjaśnia
już w sposób zadowalający zakupowych zachowań konsumenta za pomocą tra-
dycyjnych zmiennych ekonomicznych, jak cena czy dochód. Ponadto założenia
neoklasycznej teorii popytu (o jednorodności dóbr, pełnej przejrzystości rynku
i racjonalności konsumentów) nie odpowiadają dzisiejszym realiom rynkowym.
Dlatego dominujące od wielu dekad w literaturze przedmiotu modele próbuje się
pospiesznie zmodernizować czerpiąc m.in. z dorobku dotychczas raczej marginal-
nych nurtów ekonomii, jak neoinstytucjonalizm, a także psychologii i socjologii
(Wirthgen 2005, s. 193).
Badania Antje Wirthgen potwierdziły istnienie znacznego potencjału rynko-
wego dla produktów wyróżnionych poprzez akcentowanie ich regionu pochodze-
nia i jakości procesowej. Metody produkcji przyjazne środowisku naturalnemu
okazały się ważniejszym kryterium wyboru od regionu pochodzenia. Jednak rela-
tywne znaczenie tych czynników zależy od przedmiotu i miejsca badania (w tym
przypadku analizowano preferencje konsumentów ziemniaków w Dolinie Elby
w Niemczech). Ponadto badanie to wykazało, że preferowanie produktów regio-
nalnych i przyjaznych środowisku zależy głównie od poglądów konsumentów,
a w dużo mniejszym stopniu od zmiennych socjodemograficznych. Detaliści wy-
kazali natomiast większe zainteresowanie produktami regionalnymi niż żywnością
16
ekologiczną, co było związane z istnieniem przewagi cenowej na korzyść tych
pierwszych (Wirthgen 2005, s. 204).
Niezwykle istotną kwestią pozostaje określenie, które aspekty produktu de-
terminują jego charakter i wiarygodność jako produktu regionalnego w opozycji
do jego  zwykłej (ang. generic) wersji. H. van der Meulen (2007) wyróżniła pięć
takich czynników: terytorialność (ang. territoriality), typowość (ang. typicity),
tradycyjność (ang. traditionality), wspólnotowość (ang. communality) i związek
z krajobrazem (ang. landscapeability). Ostatni czynnik można również traktować
jak element typowości. Poniżej zostaną pokrótce scharakteryzowane wspomniane
wymiary produktów regionalnych.
Terytorialność to stopień fizycznej łączności z miejscem pochodzenia. Zależy
on od lokalizacji poszczególnych stadiów procesu produkcji, dystrybucji i kon-
sumpcji. Jeśli wszystkie one skoncentrowane są w miejscu pochodzenia, wskaz-
nik terytorialności przyjmuje swoje maksimum.
Typowość to aspekty fizyczne, które wyróżniają proces produkcyjny i pro-
dukt finalny w tym sensie, że są one unikatowe i logicznie powiązane z miejscem
pochodzenia. Unikatowość może być podważona, jeśli producenci z innego, po-
dobnego obszaru zaczną używać tych samych surowców i metod produkcji, tak,
jak to się stało np. z ziemniakiem  Ringerike w Norwegii. Fakt, że cechy charak-
terystyczne obszaru produkcji współdecydują o ostatecznej jakości produktu jest
najpowszechniej akceptowany w branży winiarskiej. Oceniając własności gleby,
należy wziąć pod uwagę wielowiekową historię uprawy winorośli.
Najbardziej konkretnym aspektem tradycyjności jest czas, który upłynął,
odkąd dany produkt pojawił się w miejscu pochodzenia. Komplementarną funk-
cję pełnią legendy, dokumenty historyczne, ceremonie i święta (dawne i obecne)
związane z danym produktem. Mniej uchwytnym wymiarem tradycyjności jest
stopień, w którym dany produkt jest wytwarzany w tradycyjny sposób, a tak-
że jego zakorzenienie w lokalnej diecie. Z reguły trudno ocenić, czy pierwszy
z tych warunków jest spełniony, gdyż dawni wytwórcy rzadko zapisywali swo-
je receptury. Tradycja jest jednak bardzo ważnym narzędziem marketingowym.
Odwoływanie się do niej odpowiada potrzebie posiadania punktów odniesienia,
zaufania i spokoju. Można przekopiować wszystkie aspekty produktu regionalne-
go, ale nie można zmienić historii.
Ostatnim czynnikiem w tej typologii jest wspólnotowość. Definiuje się ją
jako dzielenie się doświadczeniami (w tym know-how) na temat danego produktu
między poszczególnymi aktorami kanału rynku. Integracja kanału rynku może
mieć zarówno poziomy, jak i pionowy charakter. Jeśli produkt jest wytwarza-
ny przez kilku lub więcej producentów z danego obszaru, to jest on postrzegany
jako część kultury dla nich wspólnej. Ta wspólnota może rozciągać się na zwy-
czaje konsumpcyjne. Wspólnotowość wydaje się istotniejsza na etapie typowej
produkcji rolnej, gdyż obejmuje wówczas dużą liczbę podmiotów (gospodarstw
rolnych). Rolnicy potrzebują ustalenia wspólnych praktyk. Ponadto zbiorowo
17
jest im łatwiej wynegocjować słuszną zapłatę ze strony nabywców za inwesty-
cje w zasoby specyficzne dla danego produktu regionalnego. Jeśli przetwórców
nie można przekonać do integracji pionowej, rolnicy mogą przejąć funkcje prze-
twórców organizując się w spółdzielnie i w ten sposób zatrzymać większą część
wartości dodanej.
Terytorialność Wspólnotowość
Typowość
Tradycyjność
Wykres 1.1. Związki między czynnikami oryginalności regionalnych produktów żywnościowych
yródło: oprac. własne na podst. (Meulen 2007)
Pomiędzy poszczególnymi czynnikami oryginalności regionalnych produk-
tów żywnościowych w modelu Meulen występują liczne współzależności (wy-
kres 1.1). Delimitacja obszaru produkcji może być oparta na właściwościach
gleby i cechach mikroklimatu, które współokreślają typowość. Wspólnotowość
implikuje wymianę i wzmacnianie umiejętności związanych z typowością.
Tradycyjność może oznaczać używanie unikatowej odmiany roślin bądz rasy
zwierząt. Tradycyjność świadczy także o tym, że wielu producentów było i jest
zaangażowanych w powtarzanie pewnych utrwalonych zachowań dotyczących
procesu wytwarzania. Delimitacja obszaru produkcji umożliwia każdemu produ-
centowi na tym obszarze wyrób danego produktu regionalnego. To wyznaczenie
obszaru może wynikać z tradycyjnej lokalizacji producentów.
Polska literatura przedmiotu na temat strategii oferowania produktów re-
gionalnych jest jeszcze bardzo uboga. Wśród nielicznych badań trzeba zwrócić
uwagÄ™ na opracowania Karoliny JÄ…der z Akademii Rolniczej w Poznaniu. W swo-
jej pracy doktorskiej wykazała, że głównymi kryteriami wyboru artykułów spo-
żywczych w Wielkopolsce były świeżość, smak i cena. Pochodzenie regional-
ne stanowiło w opinii konsumentów drugorzędne kryterium wyboru (nota 3,3
18
w skali 1 6). Uzyskany wynik oznacza jednak, że istnieje pewna grupa konsu-
mentów, która zwraca uwagę na region pochodzenia produktu żywnościowego.
Aby zdecydowali się oni na zakup tego typu produktu, muszą jeszcze być spełnio-
ne ww. pierwszorzędne kryteria. Tylko 17% badanych stwierdziło, że geograficz-
ne zródło pochodzenia produktu nie ma dla nich żadnego znaczenia, a przeważa-
jąca część (71%), że czasem zwraca uwagę na tę cechę. Stopień zainteresowania
regionem pochodzenia zależał od cech socjodemograficznych, takich jak płeć,
wiek, wykształcenie oraz wielkość dochodu. Najbardziej zainteresowane ofertą
regionalną okazały się kobiety, osoby w wieku powyżej 50 lat, z wykształceniem
średnim, deklarujące najwyższy dochód. Na relatywne znaczenie tego czynnika
miała także wpływ kategoria produktowa. Region pochodzenia był najważniej-
szy w przypadku mleka, przetworów mlecznych, mięsa i wędlin. Istotne było
także odpowiednie wyeksponowanie produktów regionalnych w miejscu sprze-
daży i umieszczenie czytelnej informacji o miejscu pochodzenia. W przypadku
braku takiej informacji lub mało czytelnego oznaczenia uwaga nabywcy zostaje
skierowana na inne, zauważalne cechy produktu, które stają się wówczas głów-
nymi kryteriami wyboru. Preferowanie produktów regionalnych wynika z prze-
konania konsumentów o ich wysokiej jakości (39% wskazań), świeżości (25%)
i dobrym smaku (26%). W procesie zakupu produktów regionalnych mniejsze
znaczenia mają natomiast lokalny patriotyzm (12%) i chęć wspierania pobliskich
firm (9%). Cytowane badanie dowiodło, że aż 43% respondentów wykazuje go-
towość zapłacenia wyższej ceny za produkty mające oznaczenie geograficzne.
Zdaniem Karoliny Jąder najbardziej odpowiednią politykę dla wdrażania strategii
oferowania produktów regionalnych prowadzą  sklepy sąsiedzkie (o powierzch-
ni do 100 m²), gdyż ich wÅ‚aÅ›ciciele zwracajÄ… najwiÄ™kszÄ… uwagÄ™ na Å›wieżość
sprzedawanych produktów żywnościowych. Ponadto tego typu sklepy z reguły
ustalają wyższe ceny w porównaniu z dużymi sieciami dystrybucji, co stwarza
możliwość udanego wprowadzania strategii wyższych cen za produkty regional-
ne. Przeprowadzone badanie potwierdziło, że największy udział produktów regio-
nalnych występuje w małych sklepikach, a relatywnie najmniej jest ich w super-
marketach i sklepach dyskontowych (Jąder 2006, s. 145 146). Zdaniem autorów
niniejszego opracowania rzeczywisty sukces strategii oferowania produktów
regionalnych będzie także uwarunkowany rozszerzeniem tego typu oferty przez
duże sieci handlowe działające w Polsce.
1.3. WSpóLnotoWy SyStem ochrony proDuktóW
reGionaLnych
Podstawę prawną ochrony produktów regionalnych w Unii Europejskiej sta-
nowiÄ… obecnie dwa rozporzÄ…dzenia Rady WE. Zakres stosowania RozporzÄ…dzenia
Rady (WE) nr 510/2006 z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie ochrony oznaczeń


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Marketing terytorialny Miasto i region na rynku Wydanie 2
Marketing terytorialny Miasto i region na rynku
Zmiany na polskim rynku turystycznym po wejściu do Uni Europejskiej
Bancassurance europejski trend na polskim rynku finansowym
Pokolenia na rynku pracy e79
Sytuacja instytucji bankowych na polskim rynku 2011 (referat)
Podstawy wiedzy o rynku pracy e0g
Dekretacja Przedsiębiorstwa Produkcyjnego OKNO NA ŚWIAT
marketing miedzynarodowy zagadnienia na egzamin

więcej podobnych podstron