ustawa o samorzadzie WOJEWÓDZTWA


2002.06.22 zm. Dz.U.02.62.558 art. 32
2003.01.01 zm. Dz.U.02.214.1806 art. 5
2003.11.17 zm. Dz.U.03.162.1568 art. 136
2004.01.01 zm. Dz.U.02.153.1271 art. 57
2004.05.01 zm. Dz.U.04.102.1055 art. 5
2004.06.08 zm. Dz.U.04.116.1206 art. 66
2004.07.27 zm. Dz.U.02.214.1806 art. 5
2006.07.29 zm. Dz.U.06.126.875 art. 2
2006.12.26 zm. Dz.U.06.227.1658 art. 43
USTAWA
z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie województwa.
(tekst jednolity)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Mieszkańcy województwa tworzą z mocy prawa regionalną wspólnotę
samorządową.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o województwie lub samorządzie województwa, należy
przez to rozumieć regionalną wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
Art. 2. 1. Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach
określonych przez ustawy.
2. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań
publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów
administracji rządowej.
Art. 3. Administracja samorządowa w województwie jest zespolona w jednym urzędzie i
pod jednym zwierzchnikiem.
Art. 4. 1. Zakres działania samorządu województwa nie narusza samodzielności powiatu
i gminy.
2. Organy samorządu województwa nie stanowią wobec powiatu i gminy organów
nadzoru lub kontroli oraz nie są organami wyższego stopnia w postępowaniu
administracyjnym.
Art. 5. 1. Mieszkańcy województwa podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu
powszechnym (w drodze wyborów i referendum) lub za pośrednictwem organów samorządu
województwa.
2. (skreślony).
3. (skreślony).
4. (skreślony).
5. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.
Art. 6. 1. Samorząd województwa:
1) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną
odpowiedzialność,
2) dysponuje mieniem wojewódzkim,
3) prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.
2. Województwo ma osobowość prawną.
3. Samodzielność województwa podlega ochronie sądowej.
Art. 7. 1. Ustrój województwa jako jednostki samorządu terytorialnego określa statut
województwa uchwalony po uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów.
2. Statut i jego zmiany podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Art. 8. 1. W celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe
jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.
2. Województwo może zawierać z innymi województwami oraz jednostkami lokalnego
samorządu terytorialnego z obszaru województwa porozumienia w sprawie powierzenia
prowadzenia zadań publicznych.
3. Do porozumień stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591).
4. Porozumienia, o których mowa w ust. 2, podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim
dzienniku urzędowym.
Art. 8a. Województwa mogą sobie wzajemnie bądz innym jednostkom samorządu
terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
Art. 8b. 1. Województwa mogą tworzyć stowarzyszenia, w tym również z gminami i
powiatami.
2. Do stowarzyszeń, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z
dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855), z tym
że dla założenia stowarzyszenia wymaganych jest co najmniej 3 założycieli.
Art. 9. Samorząd województwa, na podstawie upoważnień ustawowych, stanowi akty
prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa.
Art. 10. Odrębna ustawa określa siedziby władz samorządu województwa.
Art. 10a. 1. W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych
dla województwa mogą być przeprowadzane na jego terytorium konsultacje z mieszkańcami
województwa.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami województwa określa
uchwała sejmiku województwa.
Rozdział 2
Zakres działalności
Art. 11. 1. Samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa,
uwzględniającą w szczególności następujące cele:
1) pielęgnowanie polskości oraz rozwój i kształtowanie świadomości narodowej,
obywatelskiej i kulturowej mieszkańców, a także pielęgnowanie i rozwijanie tożsamości
lokalnej,
2) pobudzanie aktywności gospodarczej,
3) podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa,
4) zachowanie wartości środowiska kulturowego i przyrodniczego przy uwzględnieniu
potrzeb przyszłych pokoleń,
5) kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego.
1a. (1) (uchylony).
1b. (2) W strategii rozwoju województwa wydziela się okres niewykraczający poza okres
objęty aktualnie obowiązującą strategią rozwoju kraju.
1c. (3) Strategia rozwoju województwa zawiera:
1) diagnozę sytuacji społeczno-gospodarczej województwa,
2) określenie celów strategicznych polityki rozwoju województwa,
3) określenie kierunków działań podejmowanych przez samorząd województwa dla
osiągnięcia celów strategicznych polityki rozwoju województwa,
4) listę projektów infrastrukturalnych o szczególnym znaczeniu dla osiągnięcia celów
strategicznych rozwoju województwa,
5) prognozę wysokości środków publicznych służących realizacji projektów, o której mowa
w pkt 4.
2. Samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się:
1) tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy,
2) utrzymanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu
wojewódzkim,
3) pozyskiwanie i łączenie środków finansowych: publicznych i prywatnych, w celu
realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej,
4) wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia
obywateli,
5) racjonalne korzystanie z zasobów przyrody oraz kształtowanie środowiska naturalnego,
zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,
6) wspieranie rozwoju nauki i współpracy między sferą nauki i gospodarki, popieranie
postępu technologicznego oraz innowacji,
(4)
7) wspieranie rozwoju kultury oraz sprawowanie opieki nad dziedzictwem kulturowym i
jego racjonalne wykorzystywanie,
8) promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa,
(5)
9) wspieranie i prowadzenie działań na rzecz integracji społecznej i przeciwdziałania
wykluczeniu społecznemu.
3. (6) Strategia rozwoju województwa jest realizowana przez regionalne programy
operacyjne, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia
polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658), oraz przez inne instrumenty prawne i finansowe.
4. (7) Samorząd województwa może występować o dofinansowanie realizacji
regionalnego programu operacyjnego środkami budżetu państwa i środkami pochodzącymi z
budżetu Unii Europejskiej oraz innymi środkami pochodzącymi ze zródeł zagranicznych, w
trybie określonym w odrębnej ustawie.
5. Wykonywanie zadań związanych z rozwojem regionalnym na obszarze województwa
należy do samorządu województwa. Zasady finansowania rozwoju regionalnego oraz zródła
dochodów województwa w tym zakresie określają odrębne ustawy.
Art. 12. 1. Samorząd województwa, przy formułowaniu strategii rozwoju województwa i
realizacji polityki jego rozwoju, współpracuje w szczególności z:
1) jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa oraz z
samorządem gospodarczym i zawodowym,
2) administracją rządową, szczególnie z wojewodą,
3) innymi województwami,
4) organizacjami pozarządowymi,
5) szkołami wyższymi i jednostkami naukowo-badawczymi.
6) (skreślony).
2. Wykonując zadania określone w ust. 1, samorząd województwa może również
współpracować z organizacjami międzynarodowymi i regionami innych państw, zwłaszcza
sąsiednich.
Art. 12a. 1. (8) Sejmik województwa określa zasady, tryb i harmonogram opracowania
strategii rozwoju województwa, uwzględniając w szczególności:
1) zadania organów samorządu województwa przy określaniu strategii rozwoju
województwa,
2) tryb i zasady współpracy z podmiotami wymienionymi w art. 12.
2. Uchwała sejmiku województwa dotycząca spraw wymienionych w ust. 1 podlega
publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Art. 13. 1. W sferze użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki z
ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także może przystępować do takich
spółek.
2. Poza sferą użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością i spółki akcyjne oraz przystępować do nich, jeżeli działalność spółek
polega na wykonywaniu czynności promocyjnych, edukacyjnych i wydawniczych służących
rozwojowi województwa.
3. Zasady tworzenia przez województwo spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i
spółek akcyjnych oraz przystępowania do nich określa ustawa.
Art. 14. 1. Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim
określone ustawami, w szczególności w zakresie:
1) edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego,
2) promocji i ochrony zdrowia,
(9)
3) kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
4) pomocy społecznej,
5) polityki prorodzinnej,
6) modernizacji terenów wiejskich,
7) zagospodarowania przestrzennego,
8) ochrony środowiska,
(10)
9) gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej, a w szczególności
wyposażenia i utrzymania wojewódzkich magazynów przeciwpowodziowych,
10) transportu zbiorowego i dróg publicznych,
11) kultury fizycznej i turystyki,
12) ochrony praw konsumentów,
13) obronności,
14) bezpieczeństwa publicznego,
15) przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy.
2. Ustawy mogą określać sprawy należące do zakresu działania województwa jako
zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez zarząd województwa.
3. Ustawy mogą nakładać na województwo obowiązek wykonywania zadań z zakresu
organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
Rozdział 3
Władze samorządu województwa
Art. 15. Organami samorządu województwa są:
1) sejmik województwa,
2) zarząd województwa.
Art. 15a. 1. Działalność organów województwa jest jawna. Ograniczenia jawności mogą
wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów województwa obejmuje w szczególności prawo obywateli
do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje sejmiku województwa i posiedzenia jego komisji,
a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym
protokołów posiedzeń organów województwa i komisji sejmiku województwa.
3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut województwa.
orzeczenia sądów
Art. 16. 1. Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym województwa.
2. Kadencja sejmiku województwa trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
3.(11) W skład sejmiku województwa wchodzą radni wybrani w wyborach bezpośrednich
w liczbie trzydziestu w województwach liczących do 2.000.000 mieszkańców oraz po trzech
radnych na każde kolejne rozpoczęte 500.000 mieszkańców.
4. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do sejmiku województwa określa odrębna
ustawa.
Art. 17. W sprawie odwołania sejmiku województwa przed upływem kadencji rozstrzyga
się wyłącznie w drodze referendum wojewódzkiego.
Art. 18. Do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy:
1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w szczególności:
a) statutu województwa,
b) zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim,
c) zasad i trybu korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń użyteczności
publicznej,
(12)
2) uchwalanie strategii rozwoju województwa,
3) uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego,
4) podejmowanie uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej,
5) podejmowanie uchwały w sprawie szczegółowości układu wykonawczego budżetu
województwa, z zastrzeżeniem, że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona
w odrębnych przepisach,
6) uchwalanie budżetu województwa,
7) określanie zasad udzielania dotacji przedmiotowych i podmiotowych z budżetu
województwa,
8) (skreślony),
9) rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu województwa, sprawozdań finansowych
województwa oraz sprawozdań z wykonywania wieloletnich programów województwa,
10) podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi
województwa z tytułu wykonania budżetu województwa,
11) uchwalanie, w granicach określonych ustawami, przepisów dotyczących podatków i opłat
lokalnych,
12) podejmowanie uchwał w sprawie powierzenia zadań samorządu województwa innym
jednostkom samorządu terytorialnego,
13) uchwalanie "Priorytetów współpracy zagranicznej województwa",
14) podejmowanie uchwał w sprawie uczestnictwa w międzynarodowych zrzeszeniach
regionalnych i innych formach współpracy regionalnej,
15) wybór i odwołanie zarządu województwa oraz ustalanie wynagrodzenia marszałka
województwa,
16) rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu województwa, w tym w szczególności
z działalności finansowej i realizacji programów, o których mowa w pkt 2,
17) powoływanie i odwoływanie, na wniosek marszałka województwa, skarbnika
województwa, który jest głównym księgowym budżetu województwa,
18) podejmowanie uchwał w sprawie tworzenia stowarzyszeń i fundacji oraz ich
rozwiązywania, a także przystępowania do nich lub występowania z nich,
19) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych województwa dotyczących:
a) zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub
wynajmowania na okres dłuższy niż 3 lata, chyba że przepisy szczególne stanowią
inaczej; do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie
za zgodą sejmiku województwa,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych
zaciąganych przez zarząd województwa oraz maksymalnej wysokości pożyczek i
poręczeń udzielanych przez zarząd województwa w roku budżetowym,
e) tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania do nich oraz określania zasad
wnoszenia wkładów, a także obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
f) tworzenia, przekształcania i likwidowania wojewódzkich samorządowych jednostek
organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
19a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
20) podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami i statutem
województwa do kompetencji sejmiku województwa,
21) uchwalanie przepisów dotyczących organizacji wewnętrznej oraz trybu pracy organów
samorządu województwa.
Art. 19. 1. Uchwały sejmiku województwa zapadają zwykłą większością głosów, w
obecności co najmniej połowy ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu jawnym lub
jawnym imiennym, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2. (skreślony).
3. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne z
przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.
Art. 20. 1. Sejmik województwa wybiera ze swojego grona przewodniczącego oraz nie
więcej niż 3 wiceprzewodniczących, bezwzględną większością głosów w obecności co
najmniej połowy ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
2. Przewodniczący i wiceprzewodniczący sejmiku województwa nie mogą wchodzić w
skład zarządu województwa.
3. Zadaniem przewodniczącego sejmiku województwa jest wyłącznie organizowanie
pracy sejmiku oraz prowadzenie obrad sejmiku. Przewodniczący może wyznaczyć do
wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności
przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego
wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
4. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego sejmiku województwa
następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu sejmiku województwa, w trybie
określonym w ust. 1.
5. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, sejmik
województwa podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji, nie pózniej niż w ciągu
1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia
rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z
przyjęciem rezygnacji przez sejmik województwa z upływem ostatniego dnia miesiąca, w
którym powinna być podjęta uchwała.
Art. 21. 1. Sejmik województwa obraduje na sesjach zwoływanych przez
przewodniczącego sejmiku w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do
zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
2. Sejmik województwa może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną
większością głosów ustawowego składu sejmiku.
3. (13) Pierwszą sesję nowo wybranego sejmiku województwa zwołuje przewodniczący
sejmiku z poprzedniej kadencji na dzień przypadający w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych
wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.
4. (14) Po upływie terminu określonego w ust. 3 sesję zwołuje komisarz wyborczy na
dzień przypadający w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego
kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych na dzień przypadający w ciągu 21 dni po
ogłoszeniu wyników wyborów do sejmiku województwa.
5. (15) W przypadku wyborów przedterminowych pierwszą sesję zwołuje osoba, którą
Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów jednostki samorządu
terytorialnego. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
6. Pierwszą sesję nowo wybranego sejmiku województwa do czasu wyboru
przewodniczącego sejmiku prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
7. (16) Na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu sejmiku województwa
przewodniczący sejmiku obowiązany jest zwołać sesję na dzień przypadający w ciągu 7 dni
od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w
ust. 1.
8. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 7 stosuje się
przepis ust. 2, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
9. Na wniosek marszałka województwa przewodniczący sejmiku województwa jest
obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji sejmiku projekt uchwały, jeżeli
wnioskodawcą jest zarząd województwa, a projekt wpłynął do sejmiku co najmniej 7 dni
przed dniem rozpoczęcia sesji sejmiku.
Art. 22. 1. Radny przed objęciem mandatu składa ślubowanie:
"Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu
Polskiego, strzec suwerenności i interesów Państwa Polskiego, czynić wszystko dla
pomyślności Ojczyzny, wspólnoty samorządowej województwa i dobra obywateli,
przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej".
Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania "Tak mi dopomóż Bóg".
2. (17) (uchylony).
3. Radny nieobecny na pierwszej sesji sejmiku województwa oraz radny, który uzyskał
mandat w czasie trwania kadencji, składa ślubowanie na pierwszej sesji, na której jest obecny.
Art. 23. 1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej
województwa. Radny utrzymuje stałą więz z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w
szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców województwa postulaty i przedstawia
je organom województwa do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
2. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej
przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Przepis ten stosuje się również do osób
wchodzących w skład zarządu niebędących radnymi.
3. Radny jest obowiązany brać udział w pracach organów samorządu województwa oraz
wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, do których został wybrany lub
desygnowany.
4.(18) Mandatu radnego województwa nie można łączyć z:
1) mandatem posła lub senatora,
2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,
3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.
Art. 24. 1. Radny nie może wchodzić w stosunki cywilnoprawne w sprawach
majątkowych z województwem lub wojewódzkimi samorządowymi jednostkami
organizacyjnymi, z wyjątkiem stosunków prawnych wynikających z korzystania z
powszechnie dostępnych usług na warunkach ogólnych oraz stosunku najmu pomieszczeń do
własnych celów mieszkaniowych lub własnej działalności gospodarczej oraz dzierżawy, a
także innych prawnych form korzystania z nieruchomości, jeżeli najem, dzierżawa lub
użytkowanie są oparte na warunkach ustalonych powszechnie dla danego typu czynności
prawnych.
2. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w sprawach, o których mowa w ust. 1,
jeżeli dotyczy to jego interesu prawnego.
3. Radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.
4. (19) (uchylony).
5. Wysokość diet przysługujących radnemu nie może przekroczyć w ciągu miesiąca
łącznie półtorakrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób
zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23
grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o
zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 19, poz. 239 oraz z 2001 r.
Nr 85, poz. 924 i Nr 100, poz. 1080).
6. Sejmik województwa przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje
pełnione przez radnego.
7. Dieta nie przysługuje radnemu pełniącemu odpłatnie funkcję członka zarządu w
województwie, w którym uzyskał mandat.
8. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia,
sposób ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych,
uwzględniając celowość zwrotu rzeczywiście poniesionych wydatków związanych z
wykonywaniem mandatu oraz ułatwienie dokonywania rozliczeń.
Art. 25. 1. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w urzędzie
marszałkowskim w tym województwie, w którym radny uzyskał mandat. Przepis ten nie
dotyczy radnych wybranych do zarządu województwa, z którymi stosunek pracy jest
nawiązywany na podstawie wyboru.
2.(20) Radny nie może pełnić funkcji kierownika wojewódzkiej jednostki organizacyjnej
oraz jego zastępcy.
3. Nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w ust. 1 i 2, jest
równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.
4. Zarząd województwa lub marszałek województwa nie może powierzyć radnemu
województwa, w którym radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy
cywilnoprawnej.
Art. 26. 1. Radny, który przed uzyskaniem mandatu pozostawał w stosunku pracy w
urzędzie marszałkowskim lub był zatrudniony na stanowisku kierownika wojewódzkiej
samorządowej jednostki organizacyjnej w tym województwie, w którym uzyskał mandat, jest
obowiązany złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników
wyborów przez właściwy organ wyborczy, przed złożeniem ślubowania, o którym mowa w
art. 22 ust. 1.
2. Radny, o którym mowa w ust. 1, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania
mandatu oraz 3 miesięcy po jego wygaśnięciu.
3. Radny otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku
pracy. Stosunek pracy nawiązany na czas określony, który ustałby przed terminem
zakończenia urlopu bezpłatnego, przedłuża się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu.
4. W przypadku radnego zatrudnionego na stanowisku kierownika wojewódzkiej
samorządowej jednostki organizacyjnej przejętej lub utworzonej przez województwo w czasie
kadencji termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6 miesięcy od dnia przejęcia lub utworzenia
tej jednostki.
5. Niezłożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze
zrzeczeniem się mandatu.
6. Po wygaśnięciu mandatu radnego w trybie ust. 2, urząd marszałkowski lub
wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna przywraca radnego do pracy na tym
samym lub równorzędnym stanowisku pracy, z wynagrodzeniem odpowiadającym
wynagrodzeniu, jakie radny otrzymywałby, gdyby nie korzystał z urlopu bezpłatnego. Radny
jest obowiązany zgłosić gotowość przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia
wygaśnięcia mandatu.
Art. 27. 1. Pracodawca jest obowiązany zwalniać radnego od pracy zawodowej w celu
umożliwienia radnemu brania udziału w pracach sejmiku województwa i jego komisji oraz
zarządu województwa.
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody sejmiku
województwa, którego radny jest członkiem. Sejmik województwa odmówi zgody na
rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są
zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu przez tego radnego.
Art. 27a. (21) 1. Radni nie mogą podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać
darowizn mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu zgodnie z art.
22 ust. 1.
2. Radni nie mogą powoływać się na swój mandat w związku z podjętymi dodatkowymi
zajęciami bądz działalnością gospodarczą prowadzoną na własny rachunek lub wspólnie z
innymi osobami.
Art. 27b. (22) 1. Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek
lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia województwa, w którym radny
uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy
pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.
2. Jeżeli radny, przed rozpoczęciem wykonywania mandatu, prowadził działalność
gospodarczą, o której mowa w ust. 1, jest obowiązany do zaprzestania prowadzenia tej
działalności gospodarczej w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania. Niewypełnienie
obowiązku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, stanowi podstawę do stwierdzenia
wygaśnięcia mandatu radnego w trybie art. 190 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja
wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
3. Radni i ich małżonkowie oraz małżonkowie członków zarządu województwa,
skarbników województwa, kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek
organizacyjnych oraz osób zarządzających i członków organów zarządzających
wojewódzkimi osobami prawnymi nie mogą być członkami władz zarządzających lub
kontrolnych i rewizyjnych ani pełnomocnikami spółek handlowych z udziałem wojewódzkich
osób prawnych lub przedsiębiorców, w których uczestniczą takie osoby. Wybór lub
powołanie tych osób na te funkcje są z mocy prawa nieważne.
4. Jeżeli wybór lub powołanie, o których mowa w ust. 3, nastąpiły przed rozpoczęciem
wykonywania mandatu radnego albo dniem wyboru członka zarządu województwa lub przed
powołaniem na stanowisko skarbnika województwa, kierownika wojewódzkiej samorządowej
jednostki organizacyjnej oraz osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego
wojewódzką osobą prawną, osoby, o których mowa w ust. 3, są obowiązane zrzec się
stanowiska lub funkcji w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania przez radnego albo
od dnia wyboru lub powołania na stanowisko. W razie niezrzeczenia się stanowiska lub
funkcji osoba, o której mowa w ust. 3, traci je z mocy prawa po upływie terminu, o którym
mowa w zdaniu pierwszym.
5. Radni nie mogą posiadać pakietu większego niż 10% udziałów lub akcji w spółkach
handlowych z udziałem wojewódzkich osób prawnych lub przedsiębiorców, w których
uczestniczą takie osoby. Udziały lub akcje przekraczające ten pakiet powinny być zbyte przez
radnego przed pierwszą sesją sejmiku województwa, a w razie niezbycia ich nie uczestniczą
one przez okres sprawowania mandatu i 2 lat po jego wygaśnięciu w wykonywaniu
przysługujących im uprawnień (prawa głosu, prawa do dywidendy, prawa do podziału
majątku, prawa poboru).
Art. 27c. (23) 1. Radny, członek zarządu województwa, skarbnik województwa, kierownik
wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu
zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w
imieniu marszałka województwa są obowiązani do złożenia oświadczenia o swoim stanie
majątkowym, zwanego dalej "oświadczeniem majątkowym". Oświadczenie majątkowe
dotyczy ich majątku odrębnego oraz majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową.
Oświadczenie majątkowe zawiera informacje o:
1) zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych
oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek
samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia, które
podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności
gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych,
2) dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z
podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu,
3) mieniu ruchomym o wartości powyżej 10.000 złotych,
4) zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10.000 złotych, w tym zaciągniętych
kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone.
2. Osoba składająca oświadczenie majątkowe określa w nim przynależność
poszczególnych składników majątkowych, dochodów i zobowiązań do majątku odrębnego i
majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową.
3. Oświadczenie majątkowe wraz z kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego
dochodu w roku podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego korektą składają w dwóch
egzemplarzach:
1) radny - przewodniczącemu sejmiku województwa,
2) marszałek województwa, przewodniczący sejmiku województwa - wojewodzie,
3) wicemarszałek województwa, członek zarządu województwa, skarbnik województwa,
kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i
członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje
administracyjne w imieniu marszałka województwa - marszałkowi województwa.
4. Radny składa pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia złożenia
ślubowania. Do pierwszego oświadczenia majątkowego radny jest obowiązany dołączyć
informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z
wykorzystaniem mienia województwa, w którym uzyskał mandat, jeżeli taką działalność
prowadził przed dniem wyboru. Kolejne oświadczenia majątkowe są składane przez radnego
co roku do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz na 2
miesiące przed upływem kadencji.
5. Członek zarządu województwa, skarbnik województwa, kierownik wojewódzkiej
samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego
wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu
marszałka województwa składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od
dnia wyboru lub powołania na stanowisko albo od dnia zatrudnienia. Do pierwszego
oświadczenia majątkowego członek zarządu województwa, skarbnik województwa,
kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i
członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje
administracyjne w imieniu marszałka województwa są obowiązani dołączyć informację o
sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli prowadzili ją
przed dniem wyboru, powołania lub zatrudnienia. Kolejne oświadczenia majątkowe są
składane przez nich co roku do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku
poprzedniego, oraz w dniu odwołania ze stanowiska lub rozwiązania umowy o pracę.
6. Analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonują osoby, którym
złożono oświadczenie majątkowe. Osoby, którym złożono oświadczenie majątkowe,
przekazują jeden egzemplarz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce
zamieszkania osoby składającej oświadczenie majątkowe. Oświadczenie majątkowe
przechowuje się przez 6 lat.
7. Analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonuje również urząd
skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie
majątkowe. Analizując oświadczenie majątkowe, urząd skarbowy uwzględnia również
zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) małżonka osoby
składającej oświadczenie.
8. Podmiot dokonujący analizy, o której mowa w ust. 6 i 7, jest uprawniony do
porównania treści analizowanego oświadczenia majątkowego oraz załączonej kopii zeznania
o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) z treścią uprzednio złożonych
oświadczeń majątkowych oraz z dołączonymi do nich kopiami zeznań o wysokości
osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT).
9. W przypadku podejrzenia, że osoba składająca oświadczenie majątkowe podała w nim
nieprawdę lub zataiła prawdę, podmiot dokonujący analizy oświadczenia występuje do
dyrektora urzędu kontroli skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby
składającej oświadczenie z wnioskiem o kontrolę jej oświadczenia majątkowego.
10. W przypadku odmowy wszczęcia kontroli oświadczenia majątkowego podmiotowi,
który złożył wniosek w tej sprawie, przysługuje odwołanie do Generalnego Inspektora
Kontroli Skarbowej.
11. Do postępowania w sprawie kontroli oświadczenia majątkowego stosuje się
odpowiednio przepisy ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 1999
r. Nr 54, poz. 572 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 70, poz. 816, Nr 104, poz. 1103 i Nr 116,
poz. 1216, z 2001 r. Nr 14, poz. 143, Nr 81, poz. 877 i Nr 110, poz. 1189 oraz z 2002 r. Nr 41,
poz. 365, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 141, poz. 1178 i Nr 153, poz. 1271) dotyczące
kontroli oświadczeń majątkowych osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostkach
organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
12. Podmiot dokonujący analizy oświadczeń majątkowych w terminie do dnia 30
pazdziernika każdego roku przedstawia sejmikowi województwa informację o:
1) osobach, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po terminie,
2) nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach majątkowych
wraz z ich opisem i wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe oświadczenia,
3) działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w
analizowanych oświadczeniach majątkowych.
13. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza
oświadczenia majątkowego radnego oraz wzór formularza oświadczenia majątkowego
członka zarządu województwa, skarbnika województwa, kierownika wojewódzkiej
samorządowej jednostki organizacyjnej, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego
wojewódzką osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu
marszałka województwa, uwzględniając zakazy określone w odniesieniu do tych osób w
przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności
gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. Nr 106, poz. 679, z 1998 r. Nr
113, poz. 715 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z 2000 r. Nr 26, poz. 306 oraz z
2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806).
Art. 27d. (24) 1. Informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są jawne, z
wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu
położenia nieruchomości.
2. Wojewoda i przewodniczący sejmiku województwa przekazują marszałkowi
województwa kopie oświadczeń majątkowych, które im złożono.
3. Jawne informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych są udostępniane w
Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o
dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 oraz z 2002 r. Nr 153, poz.
1271).
Art. 27e. (25) 1. (26) Radny, członek zarządu województwa, skarbnik województwa,
kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i
członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje
administracyjne w imieniu marszałka województwa są obowiązani do złożenia oświadczenia
o działalności gospodarczej prowadzonej przez ich małżonka, wstępnych, zstępnych oraz
rodzeństwo, jeżeli działalność ta wykonywana jest na terenie województwa, w którym osoba
obowiązana do złożenia oświadczenia pełni funkcję lub jest zatrudniona. Obowiązani są oni
również do złożenia oświadczenia o umowach cywilnoprawnych zawartych przez ich
małżonków, wstępnych, zstępnych i rodzeństwo, jeżeli umowy te zawarte zostały z organami
województwa, wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi lub
wojewódzkimi osobami prawnymi i nie dotyczą stosunków prawnych wynikających z
korzystania z powszechnie dostępnych usług lub ze stosunków prawnych powstałych na
warunkach powszechnie obowiązujących.
2. (27) Osoba, o której mowa w ust. 1, której małżonek, wstępny, zstępny lub rodzeństwo
w okresie pełnienia funkcji lub zatrudnienia tej osoby zostali zatrudnieni na terenie danego
województwa w jednostce organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego, związku
jednostek samorządu terytorialnego albo rozpoczęli świadczyć pracę lub wykonywać
czynności zarobkowe na innej podstawie w spółkach handlowych, w których co najmniej
50% udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego, jest obowiązana do
pisemnego poinformowania o tym fakcie osobę, której składa oświadczenie majątkowe.
Obowiązek złożenia informacji dotyczy również przypadku zmiany stanowiska przez
małżonka, wstępnego, zstępnego lub rodzeństwo zatrudnionych w podmiotach, o których
mowa w zdaniu pierwszym.
3. Oświadczenia, o których mowa w ust. 1, składane są w ciągu 30 dni od dnia wyboru,
powołania lub zatrudnienia, a w przypadku podjęcia działalności gospodarczej albo zawarcia
umowy, o której mowa w ust. 1, w trakcie pełnienia funkcji lub w czasie zatrudnienia - w
terminie 30 dni od dnia zaistnienia przyczyny złożenia oświadczenia. Informacja, o której
mowa w ust. 2, składana jest w terminie 30 dni od dnia zaistnienia przyczyny jej złożenia.
4. Do składania oświadczeń, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepis
art. 27c ust. 3.
5. Do oświadczeń, o których mowa w ust. 1, oraz informacji, o której mowa w ust. 2,
stosuje się odpowiednio przepisy art. 27c ust. 6 i 8, z tym że nie przesyła się ich właściwemu
urzędowi skarbowemu i nie podlegają one analizie przez urząd skarbowy.
6. Oświadczenia, o których mowa w ust. 1, oraz informacja, o której mowa w ust. 2,
podlegają ujawnieniu na zasadach określonych w art. 27d, z tym że ujawnieniu nie podlegają
informacje dotyczące adresów zamieszkania osób je składających oraz osób, których one
dotyczą.
Art. 27f. (28) 1. Niezłożenie oświadczenia majątkowego w terminie określonym w art. 27c
ust. 4 i 5, oświadczeń, o których mowa w art. 27e ust. 1, lub informacji, o której mowa w art.
27e ust. 2, w terminie określonym w art. 27e ust. 3 przez:
1) radnego - powoduje utratę diety do czasu złożenia oświadczenia lub informacji,
2) członka zarządu województwa, skarbnika województwa, kierownika wojewódzkiej
samorządowej jednostki organizacyjnej, osobę zarządzającą i członka organu
zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osobę wydającą decyzje administracyjne
w imieniu marszałka województwa - powoduje utratę ich wynagrodzenia za okres od
dnia, w którym powinny być złożone oświadczenie lub informacja, do dnia złożenia
oświadczenia lub informacji.
2. Jeżeli członek zarządu województwa lub skarbnik województwa nie złożą w terminie
oświadczenia majątkowego, oświadczeń, o których mowa w art. 27e ust. 1, lub informacji, o
której mowa w art. 27e ust. 2, sejmik województwa odwołuje ich, w drodze uchwały,
najpózniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia lub
informacji.
3. Jeżeli kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba
zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba
wydająca decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa nie złożą w terminie
oświadczenia majątkowego, oświadczeń, o których mowa w art. 27e ust. 1, lub informacji, o
której mowa w art. 27e ust. 2, właściwy organ odwołuje ich albo rozwiązuje z nimi umowę o
pracę najpózniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia
oświadczenia lub informacji.
4. Odwołanie i rozwiązanie umowy o pracę w trybie określonym w ust. 2 i 3 jest
równoznaczne z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 52 ż 1
pkt 1 Kodeksu pracy.
Art. 27g. (29) Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu majątkowym,
oświadczeniach, o których mowa w art. 27e ust. 1, albo informacji, o której mowa w art. 27e
ust. 2, powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 ż 1 Kodeksu karnego.
Art. 27h. (30) 1. Członek zarządu województwa, skarbnik województwa, kierownik
wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu
zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w
imieniu marszałka województwa w trakcie pełnienia funkcji lub trwania zatrudnienia oraz
przez okres 3 lat po zakończeniu pełnienia funkcji lub ustaniu zatrudnienia nie mogą przyjąć
jakiegokolwiek świadczenia o charakterze majątkowym, nieodpłatnie lub odpłatnie w
wysokości niższej od jego rzeczywistej wartości od podmiotu lub podmiotu od niego
zależnego, jeżeli biorąc udział w wydaniu rozstrzygnięcia w sprawach indywidualnych jego
dotyczących mieli bezpośredni wpływ na jego treść.
2. Podmiotem zależnym w rozumieniu ust. 1 jest podmiot, w którym:
1) przedsiębiorca posiada bezpośrednio lub pośrednio większość głosów w jego organach,
także na podstawie porozumień z innymi wspólnikami i akcjonariuszami,
2) przedsiębiorca jest uprawniony do powoływania albo odwoływania większości członków
organów zarządzających podmiotu zależnego,
3) więcej niż połowa członków zarządu przedsiębiorcy jest jednocześnie członkami zarządu
albo osobami pełniącymi funkcje kierownicze w podmiocie pozostającym z
przedsiębiorcą w stosunku zależności.
3. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy nabycia przedmiotu lub usługi dostępnych
w ramach publicznej oferty, a także nie dotyczy przedmiotów zwyczajowo
wykorzystywanych w celach reklamowych i promocyjnych oraz nagród przyznawanych w
konkursach na działalność artystyczną.
Art. 28. 1. Sejmik województwa może powoływać ze swojego grona stałe i dorazne
komisje do wykonywania określonych zadań.
2. Statut województwa określa przedmiot działania, zakres zadań, zasady dotyczące
składu, organizację wewnętrzną i tryb pracy komisji powoływanych przez sejmik
województwa.
Art. 29. Radni mogą tworzyć kluby radnych działające na zasadach określonych w
statucie województwa.
Art. 30. 1. Sejmik województwa kontroluje działalność zarządu województwa oraz
wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję
rewizyjną.
2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów.
Członkostwa w komisji rewizyjnej nie można łączyć z funkcjami marszałka województwa,
przewodniczącego i wiceprzewodniczących sejmiku województwa oraz radnych będących
członkami zarządu województwa.
3. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do sejmiku
województwa w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi województwa.
Wniosek ten podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
Art. 31. 1. Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa.
2. W skład zarządu województwa, liczącego 5 osób, wchodzi marszałek województwa
jako jego przewodniczący, wicemarszałek lub 2 wicemarszałków i pozostali członkowie.
2a. (31) Członkiem zarządu województwa nie może być osoba, która nie jest obywatelem
polskim.
3.(32) Członkostwa w zarządzie województwa nie można łączyć z członkostwem w
organie innej jednostki samorządu terytorialnego oraz z zatrudnieniem w administracji
rządowej, a także z mandatem posła i senatora.
4. Uchwały zarządu województwa zapadają zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy ustawowego składu zarządu w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy
ustawy stanowią inaczej.
5. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos marszałka województwa.
Art. 32. 1. Sejmik województwa wybiera zarząd województwa, w tym marszałka
województwa i nie więcej niż 2 wicemarszałków, w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia
wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, z uwzględnieniem ust. 2 i 3.
2. Sejmik województwa wybiera marszałka województwa bezwzględną większością
głosów ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
3. Sejmik województwa wybiera wicemarszałków oraz pozostałych członków zarządu na
wniosek marszałka zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego
składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
4. Marszałek, wicemarszałkowie i pozostali członkowie zarządu województwa mogą być
wybrani spoza składu sejmiku województwa.
5. (33) Do członków zarządu województwa wybranych spoza składu sejmiku
województwa stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 ust. 1 i 2.
Art. 33. 1. Jeżeli sejmik województwa nie dokona wyboru zarządu województwa w
terminie określonym w art. 32 ust. 1, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.
2. Informację o rozwiązaniu sejmiku województwa z przyczyny określonej w ust. 1
wojewoda podaje do publicznej wiadomości w środkach masowego przekazu i ogłasza, w
formie obwieszczenia, w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
3. Po rozwiązaniu sejmiku województwa z przyczyny określonej w ust. 1 przeprowadza
się wybory przedterminowe.
4. Do czasu wyboru zarządu przez nowy sejmik Prezes Rady Ministrów, na wniosek
ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która w tym okresie
pełni funkcję organów samorządu województwa.
5. Jeżeli sejmik województwa wybrany w wyniku wyborów przedterminowych, o
których mowa w ust. 3, nie dokona wyboru zarządu w terminie określonym w art. 32 ust. 1,
ulega rozwiązaniu z mocy prawa. Informację o rozwiązaniu sejmiku podaje się do
wiadomości w trybie określonym w ust. 2.
6. W przypadku określonym w ust. 5 nie przeprowadza się wyborów przedterminowych.
Do dnia wyboru sejmiku województwa na kolejną kadencję oraz wyboru zarządu
województwa zadania i kompetencje organów samorządu województwa przejmuje komisarz
rządowy ustanowiony przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do
spraw administracji publicznej.
7. Organy województwa ulegają rozwiązaniu z mocy prawa również w przypadkach
określonych w art. 197 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 5 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja
wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602 i Nr
160, poz. 1060 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497 i Nr 89, poz. 971).
8. W przypadku zmian w podziale terytorialnym państwa, których skutki określa art. 197
ust. 3 i 5 ustawy, o której mowa w ust. 7, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 2-6 z
uwzględnieniem zasady, że osobę, która w tym okresie pełni funkcję organów województwa,
wyznacza się dla każdego z województw powstałych w wyniku zmian w podziale
terytorialnym państwa.
Art. 34. 1. Uchwała sejmiku województwa w sprawie nieudzielenia zarządowi
województwa absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu
województwa, chyba że po zakończeniu roku budżetowego zarząd województwa został
odwołany z innej przyczyny.
1a. Uchwałę w sprawie absolutorium sejmik województwa podejmuje bezwzględną
większością głosów ustawowego składu sejmiku województwa.
2. Sejmik województwa rozpoznaje sprawę odwołania zarządu województwa z
przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od
podjęcia uchwały o nieudzieleniu zarządowi województwa absolutorium.
3. Sejmik województwa, po zapoznaniu się z wnioskiem komisji rewizyjnej i opinią
regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały sejmiku województwa o nieudzieleniu
zarządowi województwa absolutorium, może odwołać zarząd województwa większością co
najmniej 3/5 głosów ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
4. (skreślony).
orzeczenia sądów
tezy z piśmiennictwa
Art. 35. (skreślony).
Art. 36. (skreślony).
Art. 37. 1. Sejmik województwa może odwołać marszałka województwa z innej
przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego
składu sejmiku.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny
odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.
3. Odwołanie marszałka województwa następuje większością co najmniej 3/5 głosów
ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym. Głosowanie w sprawie odwołania sejmik
województwa przeprowadza po zapoznaniu się z opinią komisji rewizyjnej na następnej sesji
po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1
miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku. Jeżeli wniosek o odwołanie marszałka województwa
nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być
zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.
4. Odwołanie marszałka województwa albo złożenie przez niego rezygnacji jest,
odpowiednio, równoznaczne z odwołaniem całego zarządu województwa albo złożeniem
rezygnacji przez cały zarząd województwa.
5. Sejmik województwa może na uzasadniony wniosek marszałka województwa odwołać
poszczególnych członków zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
Art. 38. 1. W przypadku złożenia rezygnacji przez marszałka województwa jej przyjęcie
następuje zwykłą większością głosów.
2. W przypadku rezygnacji marszałka województwa sejmik województwa na najbliższej
sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego zarządu.
3. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 2, jest równoznaczne z przyjęciem
rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja sejmiku
województwa, o której mowa w ust. 2.
Art. 39. 1. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego zarządu sejmik województwa
dokonuje wyboru nowego zarządu w trybie, o którym mowa w art. 32, odpowiednio, w ciągu
3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku niedokonania
wyboru nowego zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia
rezygnacji, przepisy art. 33 stosuje się odpowiednio.
2. W przypadku odwołania członka zarządu niebędącego jego przewodniczącym, sejmik
województwa dokonuje wyboru nowego członka zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia
odwołania.
3. Odwołany zarząd województwa lub jego poszczególni członkowie pełnią
dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego zarządu lub poszczególnych jego
członków. Sejmik województwa może zwolnić członka zarządu z tego obowiązku.
4. Przepis ust. 3 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia
rezygnacji przez cały zarząd.
Art. 40. 1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w zarządzie przez członka
niebędącego jego przewodniczącym, sejmik województwa podejmuje uchwałę o przyjęciu
rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka zarządu zwykłą większością głosów,
nie pózniej niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
2. Niepodjęcie przez sejmik województwa uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1,
jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym
powinna być podjęta uchwała.
3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka zarządu niebędącego jego
przewodniczącym marszałek województwa obowiązany jest, najpózniej w ciągu 1 miesiąca
od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić
sejmikowi województwa nową kandydaturę na członka zarządu.
Art. 41. 1. Zarząd województwa wykonuje zadania należące do samorządu
województwa, niezastrzeżone na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich
samorządowych jednostek organizacyjnych.
2. Do zadań zarządu województwa należy w szczególności:
1) wykonywanie uchwał sejmiku województwa,
2) gospodarowanie mieniem województwa, w tym wykonywanie praw z akcji i udziałów
posiadanych przez województwo,
3) przygotowywanie projektu i wykonywanie budżetu województwa,
(34)
4) przygotowywanie projektów strategii rozwoju województwa, planu zagospodarowania
przestrzennego i regionalnych programów operacyjnych oraz ich wykonywanie,
5) organizowanie współpracy ze strukturami samorządu regionalnego w innych krajach i z
międzynarodowymi zrzeszeniami regionalnymi,
6) kierowanie, koordynowanie i kontrolowanie działalności wojewódzkich samorządowych
jednostek organizacyjnych, w tym powoływanie i odwoływanie ich kierowników,
7) uchwalanie regulaminu organizacyjnego urzędu marszałkowskiego.
3. Zasady i tryb działania zarządu województwa określa statut województwa.
Art. 42. Po upływie kadencji sejmiku województwa zarząd województwa działa do dnia
wyboru nowego zarządu województwa.
Art. 43. 1. Marszałek województwa organizuje pracę zarządu województwa i urzędu
marszałkowskiego, kieruje bieżącymi sprawami województwa oraz reprezentuje
województwo na zewnątrz.
2. W sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu
publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących
spowodować znaczne straty materialne marszałek województwa podejmuje niezbędne
czynności należące do właściwości zarządu województwa. Czynności podjęte w tym trybie
wymagają przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu
województwa.
3. Marszałek województwa jest kierownikiem urzędu marszałkowskiego, zwierzchnikiem
służbowym pracowników tego urzędu i kierowników wojewódzkich samorządowych
jednostek organizacyjnych.
Art. 44. 1. Sejmik województwa powołuje i odwołuje skarbnika województwa
(głównego księgowego budżetu województwa), na wniosek marszałka województwa,
bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
sejmiku, w głosowaniu tajnym.
2. Skarbnik województwa uczestniczy w pracach oraz obradach zarządu województwa i
sejmiku województwa z głosem doradczym.
Art. 45. 1. Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu
marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub
wojewódzkich osób prawnych.
2. Status prawny pracowników samorządu województwa określa odrębna ustawa.
Art. 46. 1. Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej
wydaje marszałek województwa, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
2. Marszałek województwa może upoważnić wicemarszałków, pozostałych członków
zarządu województwa, pracowników urzędu marszałkowskiego oraz kierowników
wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych do wydawania w jego imieniu
decyzji, o których mowa w ust. 1.
2a. Decyzje wydane przez zarząd województwa w sprawach z zakresu administracji
publicznej podpisuje marszałek. W decyzji wymienia się imiona i nazwiska członków
zarządu, którzy brali udział w wydaniu decyzji.
3. Od decyzji, o których mowa w ust. 1, służy odwołanie do samorządowego kolegium
odwoławczego, a w sprawach powierzonych na podstawie porozumienia z wojewodą - do
właściwego ministra.
4. Prezes Rady Ministrów ustala, w drodze rozporządzenia, instrukcję kancelaryjną dla
organów samorządu województwa, określającą zasady i tryb wykonywania czynności
kancelaryjnych w urzędzie marszałkowskim w celu zapewnienia jednolitego sposobu
tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentów oraz ochrony przed ich
uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą.
Rozdział 4
Mienie samorządu województwa
Art. 47. 1. Mieniem województwa jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez
województwo lub inne wojewódzkie osoby prawne.
2. Wojewódzkimi osobami prawnymi, poza województwem, są samorządowe jednostki
organizacyjne, którym ustawy przyznają wprost taki status, oraz te osoby prawne, które mogą
być tworzone na podstawie odrębnych ustaw wyłącznie przez województwo.
3. Województwo jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków,
które dotyczą mienia województwa nienależącego do innych wojewódzkich osób prawnych.
Art. 48. Nabycie mienia województwa następuje na zasadach określonych w Kodeksie
cywilnym i innych ustawach, a także w drodze przekazania mienia Skarbu Państwa oraz
mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych na zasadach
określonych w niniejszej ustawie.
Art. 49. 1. Przekazanie województwu mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu
Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych, służącego realizacji zadań
województwa, w szczególności określonych w art. 14, następuje na podstawie decyzji
administracyjnej wojewody wydawanej z urzędu, z zastrzeżeniem art. 50.
2. Organem odwoławczym od decyzji, o której mowa w ust. 1, jest minister właściwy do
spraw Skarbu Państwa.
3. Nabycie mienia jest nieodpłatne i następuje z dniem, w którym decyzja o jego
przekazaniu stała się ostateczna.
Art. 50. 1. (35) Przekazanie województwu mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu
Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych, służącego wykonywaniu zadań
gospodarczych przekraczających zakres użyteczności publicznej, może nastąpić na wniosek
zarządu województwa, jeżeli mienie to służyć ma realizacji strategii rozwoju województwa i
regionalnych programów operacyjnych, z wyłączeniem mienia przeznaczonego na
zaspokojenie roszczeń reprywatyzacyjnych oraz realizację programu powszechnego
uwłaszczenia.
2. Przekazanie mienia określonego w ust. 1 następuje nieodpłatnie, w trybie właściwym
dla przenoszenia nabywanych praw, z tym że przekazanie własności i innych praw do rzeczy
następuje na podstawie ostatecznej decyzji ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
3. Odmowa przekazania mienia, o którym mowa w ust. 1, następuje w drodze ostatecznej
decyzji ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
Art. 51. 1. Nabycie przekazywanego mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu
Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych następuje wraz z obciążeniami,
które powinny być ujawnione w decyzji o przekazaniu.
2. Ujawnienie obciążeń nie narusza praw osób trzecich.
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do zobowiązań Skarbu Państwa oraz państwowych
osób prawnych, wynikających z działalności organów i instytucji władających
przekazywanym mieniem, powstałych przed dniem jego przejęcia przez województwo.
Art. 52. Przekazanie mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa będącego we
władaniu państwowych osób prawnych województwu jest wolne od podatków i opłat.
Art. 53. Do postępowania w sprawie przekazania mienia, w drodze decyzji, stosuje się
odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Art. 54. 1. Ostateczna decyzja o przekazaniu województwu praw, które są lub mogą być
ujawnione w księdze wieczystej, stanowi podstawę wpisu w księdze.
2. Postępowanie w przedmiocie wpisu jest wolne od opłat sądowych.
Art. 55. Prawa majątkowe województwa, nienależące do innych wojewódzkich osób
prawnych, wykonuje zarząd województwa.
Art. 56. 1. Kierownicy wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych
niemających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa
udzielonego przez zarząd województwa.
2. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda, w
formie uchwały, zarządu województwa.
Art. 57. 1. Oświadczenia woli w imieniu województwa składa marszałek województwa
wraz z członkiem zarządu województwa, chyba że statut województwa stanowi inaczej.
2. Sejmik województwa może udzielić marszałkowi upoważnienia do składania
jednoosobowo oświadczeń woli, innych niż przewidywane w statucie województwa.
3. Czynność prawna, z której wynika zobowiązanie pieniężne, wymaga do jej
skuteczności kontrasygnaty głównego księgowego budżetu województwa lub osoby przez
niego upoważnionej.
4. Główny księgowy budżetu województwa, który odmówi kontrasygnaty, dokonuje jej
jednak na pisemne polecenie marszałka województwa, informując równocześnie o tym sejmik
województwa oraz regionalną izbę obrachunkową.
5. Zarząd województwa może upoważnić pracowników urzędu marszałkowskiego do
składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności województwa.
Art. 58. 1. Wojewódzkie osoby prawne samodzielnie decydują, w granicach ustaw, o
sposobie wykonywania należących do nich praw majątkowych, z tym że nieodpłatne
rozporządzenie mieniem oraz zbycie:
1) nieruchomości służącej do powszechnego użytku lub bezpośredniego zaspokajania
potrzeb publicznych,
2) przedmiotów posiadających szczególną wartość naukową, historyczną, kulturalną lub
przyrodniczą
- wymaga zgody, w formie uchwały, zarządu województwa.
2. Zgody zarządu województwa wymaga także zmiana przeznaczenia składników mienia
określonego w ust. 1 pkt 1 i 2.
3. Uchwały zarządu województwa, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają nadzorowi, o
którym mowa w rozdziale 7 ustawy.
Art. 59. 1. W przypadku zbycia przez województwo lub inną wojewódzką osobę prawną
przedmiotów posiadających szczególną wartość naukową, historyczną, kulturalną lub
przyrodniczą Skarbowi Państwa przysługuje prawo pierwokupu lub wykupu wykonywane na
zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.
2. Mienie nabyte nieodpłatnie od Skarbu Państwa podlega, w przypadkach określonych w
ust. 1, zwrotowi na jego rzecz, jeżeli uprawniony organ państwowy wystąpi z żądaniem
zwrotu.
Art. 60. Województwo nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych
wojewódzkich osób prawnych, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Inne
wojewódzkie osoby prawne nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania województwa.
Rozdział 5
Finanse samorządu województwa
Art. 61. 1. Budżet województwa jest podstawą samodzielnej gospodarki finansowej
województwa.
2. Budżet województwa jest planem finansowym obejmującym:
1) planowane dochody i wydatki województwa,
2) zródła sfinansowania deficytu budżetowego,
3) przeznaczenie nadwyżki budżetowej,
4) wydatki związane z wieloletnimi programami, w tym w szczególności inwestycyjnymi, z
wyodrębnieniem wydatków na finansowanie każdego z programów.
Art. 62. Zamieszczenie w budżecie województwa wydatków na określone cele nie
stanowi podstawy zobowiązań wobec osób trzecich oraz roszczeń osób trzecich wobec
województwa.
Art. 63. 1. Budżet województwa jest uchwalany jako część uchwały budżetowej na rok
kalendarzowy, zwany dalej "rokiem budżetowym".
2. Sejmik województwa ustala tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, określając
w szczególności:
1) terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu województwa,
2) obowiązki wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych w toku prac nad
projektem budżetu województwa,
3) wymaganą przez sejmik województwa szczegółowość projektu,
4) materiały informacyjne, które zarząd województwa powinien przedstawić sejmikowi
województwa, przedkładając projekt uchwały budżetowej.
tezy z piśmiennictwa
Art. 64. 1. Uchwała budżetowa województwa składa się z budżetu województwa, ustaleń
dotyczących spraw, które, na podstawie ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70,
poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95,
poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz.
499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116 i Nr 125, poz.
1368), pozostawiono do uchwały sejmiku województwa, oraz spraw wskazanych przez
sejmik województwa w uchwale, o której mowa w art. 63 ust. 2.
2. Uchwała budżetowa może obejmować wydatki na wieloletnie programy inwestycyjne,
jeżeli:
1) dla każdego programu wieloletniego zostały przez sejmik województwa odrębnie
określone:
a) nazwa programu, jego cel i zadania, które będą finansowane z budżetu województwa,
b) jednostka organizacyjna wykonująca program lub też koordynująca wykonywanie
programu,
c) okres realizacji programu i łączne nakłady finansowe,
d) wysokość wydatków w poszczególnych latach realizacji programu,
2) kolejne uchwały budżetowe będą obejmować nakłady na uruchomiony program w
wysokości umożliwiającej jego terminowe zakończenie,
3) zmiana kwot wydatków na realizację programu może być wyłącznie skutkiem odrębnych
uchwał sejmiku województwa zmieniających zakres wykonywania tego programu lub
wstrzymujących jego wykonywanie.
Art. 65. 1. Uchwałę budżetową województwa podejmuje się przed rozpoczęciem roku
budżetowego.
2. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie wskazanym w ust. 1, do czasu
uchwalenia budżetu przez sejmik województwa, jednak nie pózniej niż do 31 marca roku
budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony sejmikowi
województwa.
3. (skreślony).
4. W przypadku gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium
budżetowym, sejmik województwa może uchwalić prowizorium budżetowe województwa na
okres objęty prowizorium budżetowym państwa.
Art. 66. 1. Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu województwa,
a także inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu, należą do wyłącznej kompetencji zarządu
województwa.
2. Zarząd województwa przygotowuje i przedstawia sejmikowi województwa, nie
pózniej niż 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy:
1) projekt budżetu województwa uwzględniający zasady ustawy, o której mowa w art. 64
ust. 1, oraz ustalenia sejmiku województwa, o których mowa w art. 63 ust. 2 pkt 3,
2) projekt ustaleń uchwały budżetowej, o których mowa w art. 64 ust. 1,
3) materiały informacyjne określone przez sejmik województwa w uchwale budżetowej.
3. Bez zgody zarządu województwa sejmik województwa nie może wprowadzić w
projekcie budżetu województwa zmian powodujących zwiększenie wydatków i jednoczesne
zwiększenie deficytu projektowanego budżetu województwa albo zmian powodujących
zwiększenie przewidywanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia nowych zródeł
dochodów.
Art. 67. 1. Dochody własne stanowią zasadnicze zródło finansowania zadań
województwa.
2. Dochodami własnymi województwa są:
1) udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w wysokości określonej
odrębną ustawą,
2) dochody z majątku województwa,
3) spadki, zapisy i darowizny na rzecz województwa,
4) dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowe województwa oraz wpłaty innych
wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych,
5) odsetki za nieterminowe przekazywanie udziałów, o których mowa w pkt 1,
6) inne dochody własne uzyskiwane na podstawie odrębnych przepisów.
3. Przekazanie województwu, w drodze ustawy, nowych zadań wymaga zapewnienia
koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów, o
których mowa w ust. 2 pkt 1 i 6.
Art. 68. Dochodami województwa mogą być:
1) subwencja wyrównawcza z budżetu państwa,
2) dotacje celowe z budżetu państwa i państwowych funduszy celowych na zadania
wykonywane przez województwo,
3) dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej
wykonywane przez województwo na podstawie porozumień zawartych z organami
administracji rządowej,
4) dotacje celowe z budżetów gmin lub powiatów na zadania z zakresu tych jednostek
samorządu terytorialnego wykonywane przez województwo na podstawie porozumień
zawartych z organem gminy lub powiatu,
5) inne wpływy uzyskiwane na podstawie odrębnych przepisów.
Art. 69. Wysokość łącznej kwoty subwencji wyrównawczej oraz zasady i kryteria jej
rozdziału określa odrębna ustawa.
Art. 70. 1. Za prawidłowe wykonanie budżetu województwa odpowiada zarząd
województwa.
2. Zarządowi województwa przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach
wydatków, w ramach upoważnień udzielanych przez sejmik województwa,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielanych przez sejmik
województwa,
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie województwa,
5) dysponowania rezerwami budżetu województwa,
6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
Art. 71. 1. Zasady zaciągania przez organ samorządu województwa kredytów i pożyczek
na pokrywanie występujących w ciągu roku budżetowego niedoborów lub na sfinansowanie
wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych rocznych dochodach określa odrębna
ustawa.
2. Zasady emisji obligacji województwa określa odrębna ustawa.
Art. 72. Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji samorządu
województwa jest jawna. Wymóg jawności jest spełniany między innymi przez:
1) zachowanie jawności debaty budżetowej,
2) opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu
województwa,
3) przedstawianie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu
województwa,
4) (skreślony).
Art. 73. (skreślony).
Art. 74. Dyspozycja środkami pieniężnymi województwa jest oddzielona od jej
kasowego wykonania.
Rozdział 6
Współpraca zagraniczna
Art. 75. Sejmik województwa uchwala "Priorytety współpracy zagranicznej
województwa", określające:
1) główne cele współpracy zagranicznej,
2) priorytety geograficzne przyszłej współpracy,
3) zamierzenia co do przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń regionalnych.
Art. 76. 1. Współpraca województwa ze społecznościami regionalnymi innych państw
prowadzona jest zgodnie z prawem wewnętrznym, polityką zagraniczną państwa i jego
międzynarodowymi zobowiązaniami, w granicach zadań i kompetencji województwa.
2. Województwo uczestniczy w działalności międzynarodowych instytucji regionalnych
oraz jest w nich reprezentowane na zasadach określonych w porozumieniu zawartym przez
ogólnokrajowe organizacje zrzeszające jednostki samorządu terytorialnego.
3. Zasady przystępowania województwa do międzynarodowych zrzeszeń społeczności
lokalnych i regionalnych określają odrębne przepisy.
Art. 77. 1. "Priorytety współpracy zagranicznej województwa" mogą być uchwalane oraz
inicjatywy zagraniczne województwa, w tym w szczególności projekty umów o współpracy
regionalnej, mogą być podejmowane za zgodą ministra właściwego do spraw zagranicznych.
2. Uchwały, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów
ustawowego składu sejmiku województwa.
3. Uchwała oraz zawarte umowy o współpracy regionalnej, o których mowa w ust. 1,
przesyłane są przez marszałka województwa do ministra właściwego do spraw zagranicznych
oraz ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
Rozdział 7
Nadzór nad działalnością samorządu województwa
Art. 78. 1. Nadzór nad działalnością samorządu województwa sprawuje Prezes Rady
Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa.
2. Organy nadzoru mogą wkraczać w działalność województwa tylko w przypadkach
określonych ustawami.
Art. 79. Nadzór nad wykonywaniem zadań województwa jest sprawowany na podstawie
kryterium zgodności z prawem.
Art. 80. Organy nadzoru mają prawo żądania informacji i danych, dotyczących
organizacji i funkcjonowania województwa, niezbędnych do wykonywania przysługujących
im uprawnień nadzorczych.
Art. 80a. 1. Jeżeli prawo uzależnia ważność rozstrzygnięcia organu samorządu
województwa od jego zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania przez inny organ,
zajęcie stanowiska przez ten organ powinno nastąpić nie pózniej niż w ciągu 14 dni od dnia
doręczenia tego rozstrzygnięcia lub jego projektu, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 30 dni, jeżeli zatwierdzenie, uzgodnienie lub
zaopiniowanie wymagane jest od organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.
3. Jeżeli organ, o którym mowa w ust. 1 i 2, nie zajmie stanowiska w sprawie,
rozstrzygnięcie uważa się za przyjęte w brzmieniu przedłożonym przez województwo, z
upływem terminu określonego w ust. 1 lub 2.
4. Do zatwierdzania, uzgadniania lub opiniowania przez organy samorządu województwa
rozstrzygnięć innych organów przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
Art. 81. Marszałek województwa przedstawia wojewodzie uchwały sejmiku
województwa oraz uchwały zarządu województwa podlegające nadzorowi w ciągu 7 dni od
dnia ich podjęcia. W tym samym terminie marszałek województwa przedstawia regionalnej
izbie obrachunkowej uchwały objęte zakresem nadzoru izby.
Art. 82. 1. Uchwała organu samorządu województwa sprzeczna z prawem jest nieważna.
O nieważności uchwały w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym
niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały w trybie określonym w art. 81.
2. Organ nadzoru, wszczynając postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności
uchwały lub w toku tego postępowania, może wstrzymać jej wykonanie.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do uchwały o zaskarżeniu rozstrzygnięcia nadzorczego
do sądu administracyjnego.
4. Rozstrzygnięcie nadzorcze powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne oraz
pouczenie o dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
5. W przypadku nieistotnego naruszenia prawa organ nadzoru nie stwierdza nieważności
uchwały, ograniczając się do wskazania, iż uchwałę wydano z naruszeniem prawa.
6. Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
Art. 82a. 1. Stwierdzenie przez organ nadzoru nieważności uchwały organu samorządu
województwa wstrzymuje jej wykonanie z mocy prawa w zakresie objętym stwierdzeniem
nieważności, z dniem doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do uchwały o zaskarżeniu rozstrzygnięcia nadzorczego
do sądu administracyjnego.
Art. 82b. W przypadku złożenia przez organ samorządu województwa skargi na
rozstrzygnięcie nadzorcze, sąd administracyjny wyznacza rozprawę nie pózniej niż w ciągu
30 dni od dnia wpłynięcia skargi do sądu.
Art. 82c. 1. Po upływie terminu wskazanego w art. 82 ust. 1, organ nadzoru nie może we
własnym zakresie stwierdzić nieważności uchwały organu samorządu województwa. W tym
przypadku organ nadzoru może zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, wydanie postanowienia o wstrzymaniu
wykonania uchwały należy do sądu.
Art. 83. 1. Nie stwierdza się nieważności uchwały organu samorządu województwa po
upływie jednego roku od dnia jej podjęcia, chyba że uchybiono obowiązkowi przedłożenia
uchwały w terminie określonym w art. 81, albo jeżeli uchwała jest aktem prawa miejscowego.
2. Jeżeli nie stwierdzono nieważności uchwały z powodu upływu terminu określonego w
ust. 1, a istnieją przesłanki stwierdzenia nieważności, sąd administracyjny orzeka o
niezgodności uchwały z prawem. Uchwała taka traci moc prawną z dniem orzeczenia o jej
niezgodności z prawem. Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego co do skutków
takiego orzeczenia stosuje się odpowiednio.
Art. 84. 1. W razie powtarzającego się naruszenia przez sejmik województwa
Konstytucji lub ustaw, Sejm, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, może w drodze uchwały
rozwiązać sejmik województwa. Rozwiązanie sejmiku województwa równoznaczne jest z
rozwiązaniem wszystkich organów samorządu województwa. Prezes Rady Ministrów na
wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej wyznacza wówczas osobę,
która do czasu wyborów nowych organów samorządu województwa pełni funkcję tych
organów.
2. Jeżeli powtarzającego się naruszenia Konstytucji lub ustaw dopuszcza się zarząd
województwa, wojewoda wzywa sejmik województwa do zastosowania niezbędnych
środków, a jeżeli wezwanie to nie odnosi skutku - za pośrednictwem ministra właściwego do
spraw administracji publicznej - występuje z wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów o
rozwiązanie zarządu województwa. W razie rozwiązania zarządu, do czasu wyboru nowego
zarządu, funkcje zarządu pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.
Art. 85. 1. W razie nierokującego szybkiej poprawy i przedłużającego się braku
skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy samorządu województwa
Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej,
może zawiesić organy samorządu województwa i ustanowić zarząd komisaryczny na okres do
2 lat, nie dłużej jednak niż do wyboru zarządu województwa przez sejmik województwa
nowej kadencji.
2. Ustanowienie zarządu komisarycznego może nastąpić po uprzednim przedstawieniu
zarzutów organom samorządu województwa i wezwaniu ich do niezwłocznego
przedstawienia programu poprawy sytuacji województwa.
3. Komisarza rządowego powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody,
zgłoszony za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
4. Komisarz rządowy przejmuje wykonywanie zadań i kompetencje organów samorządu
województwa z dniem powołania.
Art. 86. 1. Rozstrzygnięcia organu nadzorczego dotyczące województwa, w tym
rozstrzygnięcia, o których mowa w art. 84 ust. 2 i art. 85 ust. 1, a także stanowisko zajęte w
trybie art. 80a, podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego z powodu niezgodności z
prawem w terminie 30 dni od dnia ich doręczenia.
2. Do złożenia skargi jest uprawnione województwo. Podstawą wniesienia skargi jest
uchwała sejmiku województwa.
2a. Do złożenia skargi na rozstrzygnięcie organu nadzorczego, dotyczące uchwały
sejmiku województwa, doręczone po upływie kadencji sejmiku, uprawniony jest sejmik
województwa następnej kadencji w terminie 30 dni od dnia wyboru przewodniczącego
sejmiku.
3. Do złożenia skargi uprawnione jest województwo, którego interes prawny,
uprawnienie albo kompetencja zostały naruszone. Podstawą do wniesienia skargi jest uchwała
organu, który podjął uchwałę lub którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze.
4. Rozstrzygnięcia nadzorcze stają się prawomocne po upływie terminu przewidzianego
na wniesienie skargi albo z dniem oddalenia skargi lub odrzucenia jej przez sąd.
Art. 86a. 1. (36) Jeżeli właściwy organ województwa, wbrew obowiązkowi wynikającemu
z przepisów art. 190 ust. 2 i 6 i art. 194 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 33 ust. 7, oraz art.
5 ust. 2, 3 i 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności
gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, w zakresie dotyczącym odpowiednio
wygaśnięcia mandatu radnego, obsadzenia mandatu radnego, odwołania ze stanowiska albo
rozwiązania umowy o pracę z członkiem zarządu województwa, skarbnikiem województwa,
kierownikiem wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej i osobą zarządzającą lub
członkiem organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną, nie podejmuje uchwały, nie
odwołuje ze stanowiska albo nie rozwiązuje umowy o pracę, wojewoda wzywa organ
województwa do podjęcia uchwały w terminie 30 dni.
2. W razie bezskutecznego upływu terminu określonego w ust. 1, wojewoda, po
powiadomieniu ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wydaje zarządzenie
zastępcze.
3. Przepisy art. 86 stosuje się odpowiednio.
Art. 87. Postępowania sądowe, o których mowa w art. 82 i 86, są wolne od opłat
sądowych.
Art. 88. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do decyzji indywidualnych w
sprawach z zakresu administracji publicznej, wydawanych przez organy samorządu
województwa. Kontrolę instancyjną w tym zakresie oraz nadzór pozainstancyjny i kontrolę
sprawowaną przez sąd określają przepisy odrębne.
Art. 88a. (37) W sprawach, o których mowa w niniejszym rozdziale, nie stosuje się
przepisów art. 52 ż 3 i 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed
sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270).
Rozdział 8
Akty prawa miejscowego stanowionego przez samorząd województwa
Art. 89. 1. Na podstawie tej ustawy oraz na podstawie upoważnień udzielonych w innych
ustawach i w ich granicach sejmik województwa stanowi akty prawa miejscowego
obowiązujące na obszarze województwa lub jego części.
2. Przewodniczący sejmiku województwa podpisuje akty prawa miejscowego, przyjęte
przez sejmik województwa, niezwłocznie po ich uchwaleniu i kieruje je do publikacji w
wojewódzkim dzienniku urzędowym.
3. Publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym podlega także uchwała budżetu
województwa oraz sprawozdanie z wykonania budżetu województwa.
4. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego oraz wydawania wojewódzkiego
dziennika urzędowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów
normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718 i z 2001 r. Nr 46,
poz. 499).
5. (skreślony).
Art. 90. 1. Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone przepisem aktu
prawa miejscowego, wydanym w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po
bezskutecznym wezwaniu organu samorządu województwa, który wydał przepis, do
usunięcia naruszenia - zaskarżyć przepis do sądu administracyjnego.
2. (skreślony).
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli w sprawie orzekał już sąd administracyjny i
skargę oddalił.
4. W sprawie wezwania do usunięcia naruszenia stosuje się przepisy o terminach
załatwiania spraw w postępowaniu administracyjnym.
Art. 91. 1. Przepisy art. 90 stosuje się odpowiednio, gdy organ samorządu województwa
nie wykonuje czynności nakazanych prawem albo, przez podejmowane czynności prawne lub
faktyczne, narusza prawa osób trzecich.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, sąd administracyjny może nakazać
organowi nadzoru wykonanie niezbędnych czynności na rzecz skarżącego.
Rozdział 9
Przepis końcowy
Art. 92. Ustawa wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych w odrębnej
ustawie.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ustawa o samorządzie wojewódzkim
ustawa o samorzadzie wojewodztwa
Ustawa o samorządzie wojewódzkim
Ustawa o samorzadzie wojewodztwa
ustawa o samorzadzie wojewĂłdztwa
Ustawa o samorządzie wojewódzkim
Ustawa o samorządzie województwa
USTAWA o samorządzie wojewódzkim
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 o samorządzie województwa
Ustawa o samorządzie gminnym 2
Ustawa o samorządzie pielegniarki i położnej
ustawa o samorzadzie gminnym
Ustawa o samorządzie gminnym
Ustawa o samorządzie pielęgniarek i położnych

więcej podobnych podstron