geog a2 model


Egzamin maturalny z geografii 1
styczeń 2006
MODEL ODPOWIEDZI SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZA II
Nr
Przewidywana odpowiedz Pkt Kryteria zaliczeni odpowiedzi
zad.
35. a) a)
kolejno od lewej: za wpisanie dat pod dwoma
Rys.1. 22.VI, Rys.2. 22. XII rysunkami & & & & & ..& ... 1 pkt
b) b)
Rys.1. Rys.2. 0 - 3 za poprawne zaznaczenie obszaru
występowania nocy & ..& .... 1 pkt
za poprawne zaznaczenie obszaru
występowania nocy polarnej
& & & & & & & & & & ..& . 1 pkt
36. Ć= 900 - h + 23027
lub za poprawny sposób obliczenia
Ć= 900-h + 23030 & & & & & & & & & & & ... 1 pkt
Ć=900-77027 + 23027
za poprawny sposób obliczenia
lub
i poprawny wynik & ...& ... 2 pkt
Ć=900-77027 + 23030
0 -2
odpowiedzi nie zalicza:
Ć=360N
- podanie samej wartości
lub
liczbowej szerokości
Ć=36003 N
geograficznej,
lub
- podanie samego wyniku bez
inny poprawny sposób obliczenia
zapisu obliczeń.
37. a) a)
warstwy nieprzepuszczalne: za podanie oznaczenia:
B, D 2 warstw nieprzepuszczalnych
& & & & & & & & & & ..& . 1 pkt
warstwa wód artezyjskich C
0 - 4
1 warstwy wodonośnej & & 1 pkt
b)
b)
Warszawa, Aódz
za podanie nazw:
1 miejscowości & & & ......... 1 pkt
2 miejscowości & & & ......... 2 pkt
38. A. akumulacja, wody polodowcowe za każdy poprawnie wypełniony
(fluwioglacjalne), wiersz & & & & & & & ... po1 pkt
B. erozja (wgłębna), rzeki (wody
płynące),
0  4
C. erozja (wsteczna, wgłębna), rzeki
(wody płynące),
D. akumulacja, morze (prądy
przybrzeżne, prądy morskie, fale
morskie).
39. a) 5  1  4  3 - 2 a)
za podanie
0 - 3
wydarzenia najstarszego
i najmłodszego & & & & ..... 1 pkt
Egzamin maturalny z geografii 2
styczeń 2006
za uporządkowanie wszystkich
wydarzeń & & & & & & & .. 2 pkt
b) skały osadowe
b) za podanie nazwy grupy skał
& & & & & & & & & & ...& 1 pkt
40. np. za podanie:
- pozyskiwanie cennych gatunków 2 przyczyn & & & ..& & ...... 1 pkt
drzew (heban, mahoń, balsa), 3 przyczyn & & & & & ........ 2 pkt
- zajmowanie obszaru lasów pod 4 przyczyn & & & & & ........ 3 pkt
uprawę,
- zakładanie pastwisk, 0  3
- eksploatacja surowców
mineralnych,
- rozwój osadnictwa,
- budowa infrastruktury
transportowej.
41. a) a)
ryft (B) za poprawną odpowiedz ....... 1 pkt
b) b)
np.: za podanie:
długie, wąskie, głębokie, leżące 2 cech & & & ..& ..& & & ... 1 pkt
w rowie tektonicznym 3 cech & & & & & & ..& & . 2 pkt
c)
c)
0 - 5
za podanie:
np.:
2 konsekwencji & & & ..& .. 1 pkt
- wschodnia Afryka, przez którą
3 konsekwencji & & & ..& .. 2 pkt
przebiega ryft może oderwać się
od kontynentu,
- powstanie nowa wyspa.
- trzęsienia ziemi,
- wulkanizm,
- rowy, uskoki tektoniczne.
42. np.:
- w miarę wzrostu odległości za każdą poprawnie sformułowaną
od morza rosną roczne amplitudy prawidłowość & & & & .. po 1 pkt
temperatury powietrza,
- wschodnie i zachodnie krańce
kontynentu wyróżniają się
łagodnymi zimami i niezbyt
gorącymi latami,
- im dalej od morza, tym lato jest 0 - 4
cieplejsze,
- im dalej od wybrzeża, tym zima
jest bardziej mrozna,
- wraz ze wzrostem odległości
od morza maleje roczna suma
opadów,
- wraz ze wzrostem odległości
od morza rośnie udział opadów
letnich w rocznej sumie opadów.
Egzamin maturalny z geografii 3
styczeń 2006
43. 1-C długi okres wegetacji, za poprawne przyporządkowanie:
2-D położenie na platformie 1 cechy & & & & & .& & & 1 pkt
wschodnioeuropejskiej, 0  4 2 cech . & & & & & & .....& 2 pkt
3-F położenie w dorzeczu Odry, 3 cech & & & & & & .....& .. 3 pkt
4-A położenie na obszarze 4 cech & & ...& & & .....& ... 4 pkt
fałdowania alpejskiego.
44. za ułożenie w ciągu przyczynowo-
Kolejność zdarzeń w schemacie: skutkowym:
E A F B 0  3 2 kolejnych zdarzeń .............. 1 pkt
3 kolejnych zdarzeń .............. 2 pkt
4 kolejnych zdarzeń .............. 3 pkt
45. 1. warmińsko-mazurskie, np.:
- tereny te zostały zasiedlone po za podanie wyjaśnienia dla:
II wojnie światowej przez ludność 1 województwa & & & ..& .. 1 pkt
głównie młodą, współczynnik 2 województw & & & & ...... 2 pkt
przyrostu naturalnego był tam
wysoki i nadal pozostaje wyższy
niż w kraju
lub
- jest to  echo najwyższego
przyrostu naturalnego notowanego
0 - 2
na tym obszarze po II wojnie
światowej.
2. podkarpackie, np.:
- tradycje rodziny wielodzietnej
(wielopokoleniowej, utrwalona
tradycja stabilności rodziny)
lub
przewaga ludności wiejskiej na
tym obszarze.
46. Problemy, np.:
- wysokie wydatki państwa za podanie:
na emerytury i renty, 1 problemu & & & & ..& & . 1 pkt
- rosnące wydatki państwa na opiekę 2 problemów & & & & ...& . 2 pkt
społeczną, zdrowotną,
- wzrost liczby osób starszych,
niepełnosprawnych, 0  2
- zmniejszanie się liczby ludności
kraju,
- niedobór siły roboczej na rynku
pracy,
- konieczność pozyskiwanie siły
roboczej za granicą.
47. a) za poprawne podpisanie:
kraj wysoko rozwinięty  3 1 kraju & & & & ..& & ........ 1 pkt
0 - 2
b) 2 krajów & & & & & ..& .& 2 pkt
kraj słabo rozwinięty  1
48. a) 0  4 a)
Egzamin maturalny z geografii 4
styczeń 2006
śląskie, opolskie za podanie nazw:
2 województw ..& & & & ... 1 pkt
b) b) za podanie:
A, C, D 1 cechy & & & & ..& & & ... 1 pkt
2 cech & & & ..& & & .& .... 2 pkt
3 cech & & & & & & ...& & 3 pkt
49. 1) Egipt, za każdy poprawny dobór kraju
2) Indie, & & & & & & & & & ...& po 1pkt
0 - 4
3) Niemcy,
4) Rosja.
50. Rzym  Włochy  za poprawne wypełnienie:
chrześcijaństwo/katolicyzm 2-3 komórek .............& & ... 1 pkt
4-5 komórek ........................ 2 pkt
Fatima  Portugalia 
0 - 4
6-7 komórek ........................ 3 pkt
chrześcijaństwo/katolicyzm
8 komórek ......................... 4 pkt
Mekka  Arabia Saudyjska - islam
Varanasi  Indie  hinduizm.
51. a) a)
B, D za podanie wyłącznie dwóch
krajów & & & & & & ........... 1 pkt
b)
b)
B
0 - 4
za poprawną odpowiedz ....... 1 pkt
c)
c)
Kanada, Australia, Brazylia
za podanie nazw:
2 krajów & & & & & & ...& . 1 pkt
3 krajów & & & & & & ...& . 2 pkt
52. A, E, F za podanie:
1 czynnika & ..& ...& & ...& 1 pkt
0  3
2 czynników & & ...& ..& & 2 pkt
3 czynników & & & & & ..... 3 pkt
53. a) a)
spadek lub spadek i stabilizacja za podanie poprawnej
odpowiedzi & & & & & & ... 1 pkt
b)
np.: b)
- wzrost kosztów wydobycia, za podanie:
0 - 4
- spadek zapotrzebowania na węgiel 1 przyczyny & & & & ..& & 1 pkt
w przemyśle, 2 przyczyn & & ..& ..& ....& 2 pkt
- upadek wielu zakładów 3 przyczyn & & ..& & & ..& 3 pkt
przemysłu energochłonnego,
- zmniejszenie zużycia energii
przez przemysł i ludność,
- spadek eksportu węgla.
Egzamin maturalny z geografii 5
styczeń 2006
54. Konsekwencje dla stanu środowiska, za podanie:
np.: 1 konsekwencji & & .....& & 1 pkt
- mniejsze zapylenie atmosfery, 2 konsekwencji & & & ...& .. 2 pkt
- poprawa jakości wód,
0 - 2
- zmniejszenie ilości hałd,
- poprawa stanu roślinności,
- zmniejszenie ilości (natężenia)
tąpnięć.
55. np.:
- elektrownie cieplne opalane za każdą prawidłowość ....po 1 pkt
węglem brunatnym
zlokalizowane są w miejscu
występowania złóż tego surowca,
- największe skupisko elektrowni
opalanych węglem kamiennym
znajduje się w miejscu
występowania największych złóż 0 - 3
węgla kamiennego (Zagłębie
Górnośląskie),
- duże elektrownie cieplne
zlokalizowane są nad rzekami,
- elektrownie wodne przepływowe
głównie zlokalizowane są na
górskich rzekach
- elektrownie cieplne zlokalizowane
są w dużych miastach.
56. np.: za podanie:
- przymusowa lokalizacja w miejscu 1 wady & & & & & ..& & & 1 pkt
występowania złóż węgla 2 wad & & & & & & ..& & .. 2 pkt
brunatnego,
- duża emisja pyłów i gazów
0 - 2
(ze względu na niskie parametry
energetyczne węgla brunatnego),
- degradacja środowiska w wyniku
dużego opadu pyłów i emisji
gazów.
57. Huta w Szczecinie za wybór huty & & & & ..& . 1 pkt
(tylko w przypadku podania
Zalety lokalizacji huty w Szczecinie,
przynajmniej jednej zalety
np.:
lokalizacji)
- lokalny rynek zbytu (stocznia
w Szczecinie),
za wybór huty bez uzasadnienia
- zasoby wody,
0  4 .............................................. 0 pkt
- dostęp do portu morskiego
(możliwość importu rudy, eksportu
za podanie:
stali),
1 zalety lokalizacji & .& ...... 1 pkt
- tanie połączenie transportowe Odrą
2 zalet lokalizacji ..& .& & .. 2 pkt
z GOP (dostawa węgla
3 zalet lokalizacji ..& .& ..& 3 pkt
kamiennego).
Huta w Krakowie
Egzamin maturalny z geografii 6
styczeń 2006
Zalety lokalizacji huty w Krakowie,
np.:
- bliskość bazy surowcowej,
- zasoby wody,
- zaplecze naukowo-techniczne,
- dogodne położenie komunikacyjne,
- rynek zbytu,
- bliskie sąsiedztwo GOP.
58. a) a)
przewozy pasażerów za prawidłowy wybór cechy
transportu & & & & .......& ... 1 pkt
b)
np.:
b)
- upadek dużych zakładów
za podanie:
przemysłowych, (spadek
1 przyczyny ....& ..& .& ..& . 1 pkt
przewożonych ładunków koleją),
0 - 4
2 przyczyn & & & & ......& .. 2 pkt
- gwałtowny rozwój motoryzacji
3 przyczyn & & & ...& ......... 3 pkt
i wzrost ilości przewożonych
ładunków transportem
samochodowym,
- zamykanie nierentownych linii
kolejowych,
- wzrost bezrobocia (zmniejszenie
przewozów pasażerów).
59. Azja  1. Damodar, 3. Kuzniecki za poprawnie dobrane okręgi
Afryka  8. Shaba, 9. Witwatersrand
2-3 ........................................ 1 pkt
Ameryka Północna 
4-5 ........................................ 2 pkt
0  4
7. Przyjeziorny, 6. Nadatlantycki
6-7 ........................................ 3 pkt
Europa  5. Moskiewski,
8 ........................................... 4 pkt
2. Doniecko  Naddnieprzański
60. Pozytywne następstwa dla krajów za podanie następstw:
słabo rozwiniętych, np.:
2 pozytywnych & & & & ..... 1 pkt
- rozwój społeczeństwa wiedzy
2 negatywnych & & & ......... 1 pkt
poprzez szybką wymianę
informacji,
lub
- rozwój gospodarczy wskutek
inwestycji kapitału zagranicznego,
za podanie następstwa
- ułatwienia w migracji ludności,
1 pozytywnego
- poprawa zaopatrzenia rynku
i
w towary, w tym znanych marek
0 - 2 1 negatywnego ..................... 1 pkt
światowych,
- tworzenie nowych miejsc pracy
przez kapitał zagraniczny.
Negatywne następstwa dla krajów
słabo rozwiniętych, np.:
- marginalizacja społeczeństw
z powodu nieprzystosowania się
do wymogów kwalifikacyjnych,
- rozwój kultury masowej, która
Egzamin maturalny z geografii 7
styczeń 2006
może zagrażać kulturze narodowej,
regionalnej,
- złe warunki pracy,
- wyzysk ludności krajów słabo
rozwiniętych przez
międzynarodowe firmy,
- możliwość spekulacji finansowych
(ze względu na ograniczone
możliwości kontroli wielkich
korporacji).
61. A. ( ) za poprawne oznaczenie:
B. (+)
2 cech & & & & ..& & & ..... 1 pkt
0 - 3
C. ( )
3 cech & & & & & & ..& & . 2 pkt
D. (+)
4 cech & & & & & & & ..& . 3 pkt
62. Przyrodnicze przyczyny, np.: za podanie:
- występowanie wiecznej
1 przyczyny & & & ..& & & 1 pkt
zmarzliny,
2 przyczyn & & & & & ..& .. 2 pkt
- mrozny, kontynentalny
3 przyczyn & & & & & ..& .. 3 pkt
klimat, 0 - 3
- słabe gleby,
- rozległe obszary leśne (tajga),
- występowanie na północy dni
i nocy polarnych.
63. a) a)
np.: za podanie zalety prezentacji
- mapa ukazuje przestrzenne zjawiska w tabeli & & & & .. 1 pkt
zróżnicowanie zjawiska według
wszystkich krajów świata, za podanie zalety prezentacji
0-3
- tabela pozwala przekazać wartości na mapie & & ...& & ............ 1 pkt
bezwzględne zjawiska
w wybranych krajach świata.
b)
b)
za podanie nazwy metody
kartogram
& & & & & & .& & & & & .. 1 pkt
64. np.:
- analfabetyzm, za podanie:
- duży odsetek ludzi żyjących
2 problemów ......................... 1 pkt
w biedzie (bieda),
3 problemów ........................ 2 pkt
- głód,
- wysoka śmiertelność niemowląt, 0 - 2
- krótka trwałość życia,
- niski poziom opieki społecznej,
medycznej,
- wysoka bezdomność (patologie
społeczne).
65. Kraje wysoko rozwinięte, np.: 0  4
- szybkie tempo życia, za podanie dla krajów wysoko
Egzamin maturalny z geografii 8
styczeń 2006
- duże zaangażowanie w pracę rozwiniętych:
zawodową, 1 przyczyny ..& & & & ........ 1 pkt
- stres. 2 przyczyn & .& & & ..& .... 2 pkt
Kraje słabo rozwinięte, np.:
- słaba opieka lekarska, za podanie dla krajów słabo
- nie przestrzeganie zasad higieny, rozwiniętych:
- bieda społeczeństwa, 1 przyczyny ..& ..& & & ...... 1 pkt
- niewłaściwy sposób odżywiania się, 2 przyczyn & .& & & ..& ..... 2 pkt
- brak szczepień ochronnych.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rzutparteru Model (1)
model ekonometryczny zatrudnienie (13 stron)
,Modelowanie i symulacja systemów, Model dynamiczny
Jęazykoznawsto ogólne model sens tekst
son rise?v model 3 PL poziomo
droga Model (4)
2008 marzec OKE Poznań model odp pr
Model oswietlenia
model Lesli ego, macierz Markowa
OiM Model specjalny Kozacka czarownica

więcej podobnych podstron