notatek pl podstawowe zagadnienia wyklady


WYKAAD 1 - 24.02.2010r.
Wiedza jako podstawowy zasób:
- orientacja: oparta na wiedzy
- otoczenie: sieciowe, turbulentne
- dominujÄ…ca koncepcja zarzÄ…dzania: zarzÄ…dzanie wiedzÄ… i zasobami opartymi na wiedzy
- główny problem: jak sprawnie zarządzać zasobami wiedzy
- główna maksyma: wygrywa ten, kto potrafi sprawnie wygenerować wyróżniającą się wiedzą i potrafi
ją wykorzystać.
135,153
GOW  gospodarka oparta na wiedzy
- wg Komitetu Rozwoju Ekonomicznego Australii to gospodarka, w której produkcja, dystrybucja i
wykorzystanie wiedzy jest główną siłą napędową wzrostu, kreowania bogactwa i zatrudniania wzdłuż
wszystkich przemysłów
- wg L. Zielińskiego to gospodarka, w której wiedza, jako nakłady i stan wiedzy staje się ważniejszym
czynnikiem determinującym tempo rozwoju i jego poziom, od nakładów i stanu środków trwałych
- wg Banku Światowego to gospodarka, w której wiedza jest nabywana, tworzona, rozpowszechniana
i wykorzystywana efektywnie, w celu wsparcia rozwoju gospodarczego
NOWA EKONOMIA: wizja i teoria dot. mikro- i makroekonomii.
Zasadniczą różnicą między nową ekonomią a ekonomią klasyczną(operującą kategorią trzech
czynników: kapitału, ziemi i pracy) jest przyjęcie, że wiedza jest podstawowym czynnikiem
wytwórczym w sensie jej decydowania o sposobie racjonalnego wykorzystywania pozostałych
czynników wytwórczych.
NOWA EKONOMIA wg C. Kardellant:
-ð pierwsze w odniesieniu do gieÅ‚dowej  baÅ„ki spekulacyjnej towarzyszÄ…cej spółkom
technologicznym i internetowym
-ð w znaczeniu makroekonomicznym opisujÄ™ erÄ™, w której gospodarka oparta jest na wiedzy
-ð znaczenie mezoekonomiczne oznacza sektor gospodarki zwiÄ…zany z nowymi technologiami
przetwarzania informacji i komunikacji
-ð znaczenie metaekonomiczne opisuje nowÄ… rzeczywistość wykonywanÄ… przez coraz bardziej
powszechne zastosowania Internetu
WYKAAD 2 - 3.03.2010r.
Wśród walorów gospodarki opartej na wiedzy wyróżnić można m.in.:
1. RozwijajÄ…cÄ… siÄ™ globalizacja.
2. Wysoką turbulencje otoczenia  chaos tworzony przez sygnały niskogłosowe.
3. Sieciowość  rozwój powiązań między organizacjami, które tworzą między sobą
konkurencyjne sieci organizacyjne. Rozwój sieci potęguje szerokie wykorzystanie aliansów
strategicznych i outsourcing.
4. Dynamiczny rozwój sektora usług i e-biznesu.
5. Wzrost zastosowań technik komputerowych w realizacji działalności gospodarczej.
6. Nadmiar możliwości  czynniki rzadkości zasobów i odległości przestają być barierą
ograniczającą rozwój działalności gospodarczej.
7. Faworyzowanie bytów niematerialnych  rozwój ZZL, zarządzania wiedzą i kapitałem
intelektualnym.
8. Szybki rozwój sektora wiedzą poprzez rozwój tzw. organizacji opartych na wiedzy (ponad 50%
wartości).
9. yródłem przewagi konkurencyjnej staje się wiedza.
10. Coraz szersze wykorzystanie marketingu relacyjnego, który wypiera tradycyjne narzędzia
marketingowe.
ELEMENT NORMA DOTYCHCZASOWA NOWA NORMALNOŚĆ
Cykle gospodarcze Przewidywalne Brak
Nieregularne,
Wzrosty i zwyżki Określone (średnio co 7 lat)
nieprzewidywalne
Określone (średnio co 10 Nieregularne,
Spadki i recesje
lat) nieprzewidywalne
Potencjalny wpływ na wyniki
Niski Wysoki
przedsiębiorstwa
Ogólna charakterystyka sposobu Ekspansywne,
Ostrożne, ukierunkowane
inwestowania wielokierunkowe
Tolerancja ryzyka rynkowego Akceptowane Unikane
Postawa konsumencka Pewność siebie Niepewność
Pełne lęku i walki o
Preferencje konsumenckie Stabilne, ewoluujÄ…ce
bezpieczeństwo
Sposoby zachowania się społeczeństwa tuż przed zaistnieniem gospodarki opartej na wiedzy.
Przed zaistnieniem GOW Po zaistnieniu GOW
Praca Indywidualna lojalność Przedsiębiorcza, lojalność
pracownika wobec pracodawcy pracownika w stosunku do siebie
Uczenie się Tradycyjne klasowe sposoby W każdym miejscu i czasie, przez
uczenia się w klasycznych całe życie, wspomagane
instrukcjach. Instruktaż. komputerowo.
Życie społeczne Przyjaznie lokalne i rodzinne. Zainteresowanie globalne, e-
Media pojedyncze. Koncentracja przyjaciel, zainteresowanie
na pojedynczych sprawach. wieloma sprawami
Inwestowanie Rozważenie ryzyka. Doradztwo. Wrażliwość cenowa, samo
Orientacja transakcyjna. decydowanie, orientacja na zwrot
Konsumpcja Lojalność w stosunku do marki. Komfort, koniec istnienia bariery
Konsumpcja lokalna. odległości
Kierunki rozwoju organizacji i zmian ról pracowników:
2000
ORGANIZACJE WIEDZY
Pracownicy wiedzy
Kapitał
Organizacja wirtualna intelektualny
Organizacja intelektualna
Korporacja ZarzÄ…dzanie wiedzÄ…
Liderzy zmian i telepracownicy
Organizacja sieciowa Organizacja uczÄ…ca siÄ™
1990
ORGANIZACJA TRADYCYJNA O
STRUKTURZE:
Menedżerowie, przywódcy i
- sieciowej
pracownicy
Organizacja zdrowa
- tensorowej
Organizacja zhumanizowana
- hybrydowej
Wyspecjalizowani kierownicy i
pracownicy
- macierzowej
- zadaniowej
- dewizowej
Przedsiębiorca  właściciel,
mistrzowie i robotnicy - funkcjonalnej
- sztabowo-liniowej
 Motorem napędowym rozwoju współczesnej gospodarki są tzw. organizacje oparte na wiedzy
(organizacje wiedzy).
Organizacje wiedzy (oparte na wiedzy)  to organizacje, których działalność bazuje na wiedzy i
szeroko rozbudowanych relacjach. Ich wiedza w połączeniu z wiedzą partnerów jest zasadniczym
zródłem tworzenia wartości, przy czym wartość ta ukierunkowana jest nie tylko na właściciela czy
klienta, ale na wszystkie podmioty wchodzące w te interakcje, a więc pracowników, społeczeństwo,
organizacje partnerskie i inne, także konkurencyjne, poprzez fakt możliwości współistnienia i
rozwoju.
Tworzą i sprzedają one produkty, w których wartość wiedzy przewyższa wartość materii lub/i usługi
oparte na wiedzy, a klient zmuszony jest z nich korzystać, gdyż wiedza w nich zawarta charakteryzuje
się albo rzadkością występowania i jest chroniona, albo jest na tyle specjalistyczna, że jej pozyskanie
jest utrudnione (zbyt kosztowne lub czasochłonne).
WYKAAD 3  10.03.2010r.
Zasoby przedsiębiorstwa w przekroju zasobów wiedzy -> KSIŻKA (rys, Zasoby organizacji początek
XXI wieku)
Posiadanie trwałej grupy klientów jest dość sporym kosztem
Każde przedsiębiorstwo chce zatrudnić jak najlepszych pracowników; ale nikt nie chce płacić
podatków.
Organizacja tradycyjna Organizacja GOW
Cel Wypracowanie zysków Tworzenie wartości globalnej (wartości
dla klienta, właściciela, państwa i innych
interesariuszy)
Skupienie uwagi Na masowej produkcji dóbr Na produkowaniu i zastosowaniu
materialnych technologii, informacji i wiedzy
Strategia Bierna lub reaktywna, a więc brak Reaktywna, czyli wyprzedzanie zmian
reakcji organizacji na zmiany zachodzących w otoczeniu i wcześniejsze
zachodzÄ…ce o otoczeniu lub przygotowanie organizacji i
reagowanie z opóznieniem mechanizmów działania do nich, tak aby
wykorzystać je jako szanse
Dominujące Kapitał rzeczowy i finansowy Wiedza i kapitał intelektualny
zasoby
Wartość
rynkowa
DominujÄ…cy
kierunek
inwestycji
Kultura
Podejście do Musimy się przygotować
niepewności odpowiednio do kryzysy; musimy
robić wszystko, żeby zminimalizować
straty;
Sposoby U nas jest tendencja do formalizacji;
działania standardy można tworzyć dla działań
masowych, powtarzalnych; tam gdzie
to możliwe powinniśmy dostosować
działanie do sytuacji
Podstawowa Interdyscyplinarna; można zmieniać
wiedza kierunek na II stopniu studiów; trzeba
zdobywać wiedze z różnych działów
naukowych
Podejście do Podkreślanie stabilizacyjnej roli
zmian organizacji
yródło wiedzy Ma być wiedza; ten kieruje pracą zespołu
menadżerów kto ma wiedze; zespoły powinny być
samo zarzÄ…dzajÄ…ce swoimi celami,
działaniami;
Relacji władzy
Zależność Duża autonomia wsparta wiedzą i
pracownika profesjonalizm
Role zespołów
kierowniczych
Relacje między
ludzmi
Formy
organizacyjne
Wśród zmian w filozofii i sposobach działania organizacji wymienić można:
1. Punktem odniesienia dla działalności gospodarczej staje się cały świat. Dążenie do obniżenia
kosztów prowadzi do przenoszenia jednostki gospodarczej do krajów tworzących lepsze i
tańsze warunki tworzenia wartości.
2. Uelastycznienie organizacji poprzez decentralizację, spłaszczenie struktur, zmniejszenie
znaczenia zależności hierarchicznych, tworzenie małych jednostek gospodarczych
powiązanych sieciowo, których struktury budowane są powiązane wzajemnie zespołu
pracownicze posiadające szerokie zakresy samodzielności.
3. Zmianę ról funkcji ludzi pracujących dla organizacji. Duży nacisk na zatrudnienie pracowników
posiadających rozbudowane kompetencje zawodowe (pracowników wiedzy i talentów), a
także zmiana form zatrudnieni i wzrost elastyczności zatrudnienia.
4. Nastawianie na współpracę, a przez to wchodzenie w różnorakie i zróżnicowane czasowo
powiązania kooperacyjne z organizacyjnymi zewnętrznymi. Trwałe włączenie się do
współpracy w ramach organizacji sieciowej oraz elastyczne przystępowanie do przedsięwzięć
prowadzonych w ramach organizacji wirtualnych. Ciągłe identyfikowanie i budowanie
kapitału relacyjnego.
5. Identyfikowanie i intensywne budowanie niematerialnych zasobów opartych na wiedzy.
Mierzenie wartości kapitału intelektualnego oraz zarządzanie wiedzą staje się zasadniczym
narzędziem rozwoju i lepszego wykorzystania zasobów opartych na wiedzy. Dostosowanie
pozostałych podsystemów zarządzania (jak np. ZZL, zarządzania jakością, zarządzanie
relacjami z klientami) do potrzeb zarzÄ…dzania wiedzÄ….
6. Zmianę kierunków inwestycji finansowych. Obniżenie nakładów finansowych na zasoby
rzeczowe a zwiększenie nakładów na rozwój zasobów niematerialnych poprzez inwestycje
w edukacjÄ™ ludzi pracujÄ…cych dla organizacji, prace badawczo-rozwojowe, markÄ™ produktu,
budowanie reputacji organizacji wśród wszystkich grup interesariuszy.
7. Tworzenie systemów zarządzania relacjami z klientami, które na trwałe mają związać
z organizacją klientów wnoszących największe wartości oraz klientów przyszłościowych,
którzy w perspektywie przyszłości mogą stać się wartościowymi dla organizacji. Systemy te
muszą posiadać zdolność do szczegółowego monitorowania zmian w otoczeniu i zachowań
klientów w otoczeniu i zachowań grup klientów wynikających ze zmiany ich potrzeb.
8. Tworzenie w organizacjach komputerowej platformy systemowej umożliwiającej sprawne
włączenie się z realizowaną działalnością do gospodarki elektronicznej oraz ciągłe inwestycje
w system zarządzania informacjami, który jest podstawą funkcjonowania pozostałych
systemów w organizacji determinuje sprawność podejmowanych przedsięwzięć.
Zmianom w gospodarce towarzyszą również zmiany w innych obszarach życia. Wzmożona
wirtualizacja życia społecznego, politycznego, kulturalnego, religijnego prowadzi niejednokrotnie
do:
I. Zaniku tradycyjnych więzi rodzinnych
II. Częstych zmian pracy
III. Wzrostu bezrobocia
IV. Izolowania jednostek
V. Tworzenie mocnych relacji typu: Człowiek-maszyna
VI. Depersonalizacja stosunków międzyludzkich
VII. Wzrostu liczby rozwodów
VIII. Reorientacji nauki na szybkie produkty (skrócenie cyklu kształcenia, wzrastającej liczby
kierunków, specjalności i specjalizacji).
RosnÄ…cego zainteresowania tematykÄ… fantasy i sf


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
notatek pl podstawy ekonometrii wyklady towarzystwo ekonometryczne
notatek pl chemia budowlana wyklady
notatek pl teoria polityki wyklady
notatek pl krajobraz kulturowy wyklady 1 5
notatek pl podstawy
notatek pl podstawowe rodzaje konstrukcji z betonu omowienie
notatek pl promocja zagadnienia na egzamin
notatek pl rynki finansowe wyklady
notatek pl podstawy zarzadzania pytania odpowiedzi cz 1
notatek pl finanse przedsiebiorstwa wyklad
notatek pl frydman,materia oznawstwo, Podstawy obr Žbki cieplnej stop Žw elaza
Notatki z neta notatek pl zaleznosci wyrazajace wzor brunsa oraz podstawowe rownanie geodezji fizy
notatek pl wyklad 3 model krazenia odpadow wyklad
notatek pl zarzadzanie jakoscia dr janusz niezgoda wyklady
notatek pl wyklad 5 planowanie przestrzenne wyklad
notatek pl wyklad 7 odpady torfowe weglowe wyklad

więcej podobnych podstron