w16


Wykład 16
Geometria analityczna
Przegląd wiadomości z geometrii analitycznej na płaszczyznie
Ortokartezjański układ współrzędnych powstaje przez ustalenie punktu
początkowego O zwanego początkiem układu współrzędnych i dwóch pro-
stych skierowanych, wzajemnie prostopadłych, przecinających się w punkcie
O:
OY


OX
O
Układem współrzędnych nazywamy uporządkowaną parę (OX, OY ),
gdzie OX i OY są osiami współrzędnych.
Odległością dwóch punktów P1 i P2 nazywamy długość odcinka P1P2:
OY

P2(x2, y2)



P1(x1, y1)

OX
O
Odległość tych punktów wyraża się wzorem:

|P1P2| = (x1 - x2)2 + (y1 - y2)2
Wektorem nazywamy uporządkowaną parę punktów (P1, P2) na płaszczyz-
-
-
nie i oznaczamy go przez P1P2:
1
OY

P2



P1

OX
O
Punkt P1 nazywamy początkiem wektora, a punkt P2 końcem. Odległość
-
|P1P2| nazywamy długością wektora. Wektor P P nazywamy wektorem zero-
-
-
wym. Każdą prostą równoległą do wektora P1P2 nazywamy kierunkiem tego
wektora. Wektory nazywamy równoległymi (kolinearnymi) jeśli mają rów-
- -
- -
noległe kierunki. Mówimy, że dwa wektory kolinearne P1P2, P3P4 mają taki
sam zwrot gdy odcinki P1P4, P2P3 mają punkt wspólny w przeciwnym razie
mówimy, że wektory mają zwrot przeciwny.
-
-
Dla dowolnych punktów P1, P2, P3 wektor P1P3 nazywamy sumą wektorów
- -
- -
P1P2, P2P3 i piszemy:
- - -
- - -
P1P3 = P1P2 + P2P3
P3
OY





P2




P1

OX
O
- -
- -
Wektory P1P2, P3P4 nazywamy równoważnymi, gdy mają taką samą
długość, są kolinearne i mają ten sam zwrot. Będziemy takie wektory uważać
za równe i nazywać je będziemy wektorami swobodnymi. Wektory swobod-
ne będziemy oznaczać małymi literami alfabetu i czasem będziemy używać
strzałek. Każdy wektor swobodny na płaszczyznie utożsamiać będziemy z
parą liczb rzeczywistych [x, y]. Jeśli P1(x1, x2) jest początkiem wektora, a
P2(x2, y2) jego końcem to x = x2 - x1, y = y2 - y1. Dowolne dwa wektory
swobodne można dodawać i jeśli a = [xa, ya], b = [xb, yb] to:
a + b = [xa + xb, ya, yb]
2
Dowolny wektor można mnożyć przez liczbę:
Ä…a = Ä…[xa, ya] = [Ä…xa, Ä…ya]
Zbiór wektorów swobodnych można utożsamiać ze zbiorem R2.
Stwierdzenie 1 Struktura (R2, +) jest grupÄ… abelowÄ….
Równoważnie można mówić o grupie abelowej wektorów swobodnych z
dodawaniem wektorów.
Własności mnożenia wektorów przez liczbę
Dla każdych wektorów a, b " R2, Ä…, ² " R mamy:
(i) Ä…(a + b) = Ä…a + Ä…b,
(ii) (Ä… + ²)a = Ä…a + ²a,
(iii) (Ä…²)a = Ä…(²a),
(iv) 1a = a.
-
-
Długością wektora P1P2 nazywamy długość odcinka P1P2 i oznaczamy przez
|P1P2|. Jeśli a = [x, y] to

|a| = x2 + y2
Własności długości wektora
(i) |a + b| |a| + |b|
(ii) |Ä…a| = |Ä…||a|
Dowód Niech a = [x1, y1], b = [x2, y2]. Oznaczmy przez z1 liczbę zespoloną
x1 + y1i, a przez z2 liczbę x2 + y2i, wtedy długością wektora a jest moduł z
liczby z1, długością wektora b moduł z z2, a długością a + b moduł z z1 + z2 i
punkt (i) wynika z odpowiedniej nierówności dla modułów. Punkt (ii) można
udowodnić wprost z definicji.
Wektor a nazywamy wersorem jeśli |a| = 1.
Iloczyn skalarny wektorów
Niech a = [xa, ya], b = [xb, yb] wtedy iloczynem skalarnym wektorów a i b
nazywamy liczbę xaxb + yayb i oznaczamy go przez a ć% b.
Własności iloczynu skalarnego
(i)
a ć% b
cos[ (a, b)] =
|a||b|
(ii) a ć% b = b ć% a,
(iii) (ąa) ć% b = ą(a ć% b),
(iv) (a + b) ć% c = a ć% c + b ć% c,
3
(v) a ć% a 0 i a ć% a = 0 Ð!Ò! a = 0.
"
Można zauważyć, że jeśli u jest dowolnym wektorem to |u| = u ć% u.
Kątem między wektorami nazywamy mniejszy z dwóch kątów, które te
wektory wyznaczajÄ…. Zatem jeÅ›li Õ jest kÄ…tem miÄ™dzy wektorami a i b to
0 Õ Ä„. Do obliczania kÄ…ta miÄ™dzy wektorami wykorzystać można ilo-
czyn skalarny i własność (i) iloczynu.
Dwa wektory a i b nazywamy ortogonalnymi wtedy i tylko wtedy gdy
a ć% b = 0. Jak widać z własności (i) wektory są ortogonalne wtedy i tylko
Ä„
wtedy gdy kąt między nimi jest równy (czyli są prostopadłe).
2
Wektory a = [xa, ya] i b = [xb, yb] są kolinearne (równoległe) wtedy i
xa ya
tylko wtedy gdy = . Rzeczywiście wektory a = [xa, ya], b = [xb, yb] są
xb yb
równoległe gdy kąt pomiędzy nimi jest równy 0 lub Ą, a więc na podstawie
ać%b ać%b
własności (i) iloczynu skalarnego mamy: = 1 lub = -1. Stąd
|a||b| |a||b|

2
2
xaxb + yayb = x2 + ya x2 + yb
a b
lub

2
2
xaxb + yayb = - x2 + ya x2 + yb
a b
i podnosząc te równości do kwadratu otrzymujemy:
2 2 2 2 2 2
x2x2 + 2xaxbyayb + yayb = x2x2 + x2yb + x2ya + yayb
a b a b a b
a stÄ…d:
2 2
2xaxbyayb = x2yb + x2ya
a b
więc:
2 2
x2yb - 2xaxbyayb + x2ya = 0
a b
(xayb - xbya)2 = 0
zatem:
xayb = xbya
i
xa ya
=
xb yb
To oznacza, że dwa wektory a i b są kolinerarne wtedy i tylko wtedy gdy
istnieje ą " R, że b = ąa. Mówimy, że wektory kolinearne a i b mają ten sam
zwrot gdy ą > 0, a gdy ą < 0 to mówimy, że wektory mają zwrot przeciwny
(czasami będziemy mówić o wektorach zgodnie lub przeciwnie równoległych).
4
Równanie prostej
Niech P (x0, y0) będzie dowolnym punktem i niech n = [A, B] będzie do-
wolnym wektorem. Zbiorem wszystkich punktów Q(x, y) takich, że wektor
-
P Q jest prostopadły do n jest prosta na płaszczyznie:
OY




Q(x, y)


n P (x0, y0)


OX

O



-
Ponieważ wektory n i P Q = [x - x0, y - y0] są ortogonalne, więc mamy
-
nć%P Q = 0, więc A(x-x0)+B(y-y0) = 0. Stąd mamy: Ax+By+Ax0+By0 =
0, przyjmując C = Ax0 + By0 otrzymujemy równanie ogólne prostej:
Ax + By + C = 0
Równanie to jest wyznaczone przez wektor prostopadły do prostej n = [A, B]
zwany wektorem normalnym tej prostej.
Wzajemne położenie dwóch prostych
Kąt między prostymi równy jest kątowi między wektorami normalnymi.
Więc dwie proste są równoległe gdy ich wektory normalne są równoległe.
Proste:
A1x + B1y + C1 = 0, A2x + B2y + C2 = 0
sÄ…
(1) równoległe wtedy i tylko wtedy gdy
A1 B1
=
A2 B2
(2) pokrywajÄ… siÄ™ gdy:
A1 B1 C1
= =
A2 B2 C2
(3) są prostopadłe gdy:
A1A2 + B1B2 = 0
5
Przykład Wyznaczymy prostą przechodzącą przez dwa punkty (1, 2) i (3, 4).
Wystarczy wyznaczyć wektor normalny tej prostej, to znaczy wektor prosto-
padły do wektora [2, 2]. Takim wektorem może być na przykład [-1, 1]. Zatem
równanie naszej prostej jest następujące:
-(x - 1) + (y - 2) = 0
a więc:
-x + y - 1 = 0
Zadanie Wyznaczyć równanie prostej prostopadłej do -x + 2y + 1 = 0
przechodzÄ…cej przez punkt P (1, 2).
Rozwiązanie Wektor normalny szukanej prostej jest prostopadły do wektora
[-1, 2], który jest wektorem normalnym prostej danej, więc może to być na
przykład wektor [2, 1]. Zatem równanie prostej szukanej ma postać 2x +
y + C = 0 i ponieważ prosta ma przechodzić przez punkt (1, 2) to mamy
2 · 1 + 2 + C = 0, stÄ…d C = -4. Równanie szukanej prostej ma postać:
2x + y - 4 = 0
Odległość punktu od prostej
Odległością punktu P od prostej l nazywamy długość najmniejszego od-
cinka łączącego punkt P z prostą l. Nietrudno się domyślić, że tym najkrót-
szym odcinkiem będzie odcinek, który jest prostopadły do naszej prostej.
Niech P (x0, y0) będzie dowolnym punktem i niech Ax + By + C = 0 będzie
równaniem prostej. Oznaczmy przez n wektor [A, B] normalny do naszej
prostej. Wybierzmy dowolny punkt Q(x1, y1) leżący na naszej prostej, więc
Ax1 + By1 + C = 0.
P (x0, y0)

Q(x1, y1)


n






Jeśli oznaczymy przez d odległość punktu P od prostej to kosinus kąta ą
zawartego między odcinkiem prostopadłym do prostej przechodzącym przez
6
P , a odcinkiem P Q jest równy:
d
cos Ä… =
|P Q|
z drugiej strony mamy:

-

n ć% P Q

cos Ä… =

|n||P Q|

moduł wynika z faktu, że kosinus kąta jest większy od zera, a kąt między
-
wektorem P Q, a n może być rozwarty. Porównując dwie ostatnie równości
mamy:

-

d n ć% P Q

=

|P Q| |n||P Q|

stÄ…d:


-


n ć% P Q [A, B] ć% [x1 - x0, y1 - y0] Ax0 + By0 + C


" "
d = = =


|n|
A2 + B2 A2 + B2
ostatnia równość jest spełniona bo -C = Ax1 + By1. Zatem otrzymaliśmy
wzór na odległość d punktu P (x0, y0) od prostej Ax + By + C = 0:
|Ax0 + By0 + C|
"
d =
A2 + B2
Równanie okręgu
Okręgiem o środku S(x0, y0) i promieniu r nazywamy zbiór punktów,
których odległość od S jest równa r:
OY


r



S


OX
O
Jeśli wybierzemy punkt Q(x, y) leżący na okręgu to jego odległość od
punktu S(x0, y0) jest równa:

|QS| = (x - x0)2 + (y - y0)2
7
Ta odległość jest równa r, więc otrzymujemy równanie okręgu o środku
S(x0, y0) i promieniu r:
(x - x0)2 + (y - y0)2 = r2
Równanie elipsy
Elipsą nazywamy zbiór wszystkich punktów, których suma odległości od
dwóch wybranych punktów (zwanych ogniskami elipsy) jest stała.
Wyprowadzimy teraz wzór na elipsę, której ogniska położone są w dwóch
punktach F1(c, 0) i F2(-c, 0), a stała suma odległości jest równa 2a. Niech
Q(x, y) będzie dowolnym punktem położonym na naszej elipsie. Wtedy zgod-
nie z naszą definicją mamy |F1Q| + |F2Q| = 2a, a więc:

(x - c)2 + y2 + (x + c)2 + y2 = 2a
przenosząc drugi z pierwiastków na drugą stronę otrzymujemy:

(x - c)2 + y2 = 2a - (x + c)2 + y2
podnosimy obie strony do kwadratu:

x2 - 2xc + c2 + y2 = 4a2 - 4a (x + c)2 + y2 + x2 + 2xc + c2 + y2,
stÄ…d:

-4xc - 4a2 = -4a (x + c)2 + y2
i dzielÄ…c przez -4:

xc + a2 = a (x + c)2 + y2
znowu podnosimy do kwadratu:
x2c2 + 2a2xc + a4 = a2x2 + 2a2xc + a2c2 + a2y2
porzÄ…dkujÄ…c wyrazy otrzymujemy:
(a2 - c2)x2 + a2y2 = a2(a2 - c2)
dzielimy obustronnie przez a2(a2 - c2) dostajemy:
x2 y2
+ = 1
a2 a2 - c2
oczywiście, żeby zdania miało sens to 2a > 2c, więc a2 - c2 > 0. Przyjmijmy
więc b2 = a2 - c2 i otrzymujemy równanie elipsy:
x2 y2
+ = 1
a2 b2
Styczna do elipsy
8
x2 y2
Stwierdzenie 2 Prosta Ax + By + C = 0 jest styczna do elipsy + = 1
a2 b2
wtedy i tylko wtedy gdy A2a2 + B2b2 = C2.
Dowód Prosta jest styczna do elipsy wtedy i tylko wtedy gdy układ równań:

x2 y2
+ = 1
a2 b2
Ax + By + C = 0
ma dokładnie jedno rozwiązanie, a to zachodzi gdy A2a2 + B2b2 = C2.
x2 y2
Jeśli punkt P (x0, y0) leży na elipsie + = 1 to równanie prostej
a2 b2
stycznej do tej elipsy w punkcie P wyraża się wzorem
xx0 yy0
+ = 1
a2 b2
i ponieważ jest spełniony warunek ze stwierdzenia to prosta jest styczna.
Rzeczywiście prosta ta ma punkt wspólny z elipsą (jest nim punkt P ).
Równanie hiperboli
Hiperbolą nazywamy zbiór wszystkich punktów, których moduł różnicy
odległości od dwóch wybranych punktów (zwanych ogniskami hiperboli) jest
stała.
Podobnie jak poprzednio możemy wyprowadzić wzór na hiperbolę o ogni-
skach w punktach F1(c, 0), F2(-c, 0) i o stałej różnicy równej 2a. Znowu
wybieramy punkt na hipeboli Q(x, y) i z definicji mamy |F1Q| - |F2Q| = 2a.
Wykonując podobne jak poprzednio przekształcenia dochodzimy do:
x2 y2
+ = 1
a2 a2 - c2
ale tym razem z nierówności trójkąta wynika, że 2c > 2a, więc mamy c2-a2 >
0. Jeśli przyjmiemy teraz b2 = c2 - a2 to otrzymamy równanie hiperboli:
x2 y2
- = 1
a2 b2
Aby narysować wykres hiperboli o powyższym równaniu zauważmy, że dla
y = 0 otrzymujemy x = ąa. Zauważmy również, że nasza krzywa posiada
b b
dwie asymptoty: y = x i y = - x
a a
Podobnie jak dla elipsy możemy rozważać warunki przy których prosta jest
styczna do hiperboli.
Równanie paraboli
Parabolą nazywamy zbiór wszystkich punktów równoodległych od pro-
stej i od stałego punktu. Prostą nazywamy kierownicą, a punkt ogniskiem
paraboli.
9
Wyprowadzimy równanie paraboli w przypadku gdy kierownica dana jest
wzorem x = -1p dla p > 0, a ognisko jest położone w punkcie F (1p, 0) (to
2 2
nam gwarantuje, że parabola będzie miała wierzchołek w początku układu
współrzędnych. Niech P (x, y) będzie punktem leżącym na paraboli. Wtedy
1
odległość tego punktu od kierownicy wynosi x + p, a odległość od F wynosi
2

1
(x - p)2 + y2. Z określenia paraboli mamy:
2

1 1
x + p = (x - p)2 + y2
2 2
podnoszÄ…c do kwadratu mamy:
1 1
x2 + xp + p2 = x2 - xp + p2 + y2
4 4
stąd otrzymujemy równanie paraboli:
y2 = 2px
10


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
cs w16
w16
Microsoft Word W16 pochodne zlozone funkcji 2 zm
W16 Różniczkowanie funkcji
w16
Aire W16
E Pawlowski wyklad ME EINS 2013 w16
W16(1)
w16 konwersje
w16 Koncowe fazy ewolucji
w16
w16

więcej podobnych podstron