kominiarz 714[02] z1 05 n


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Grzegorz Pośpiech
Wykonywanie podstawowych operacji technologicznych
714[02].Z1.05
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci: mgr inż. Halina Gołąbek
mgr inż. Bogumiła Porębska
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Barbara Olech
Konsultacja:
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 714[02].Z1.05
,,Wykonywanie podstawowych operacji technologicznych  zawartej w modułowym
programie nauczania dla zawodu kominiarz
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREÅšCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Przykładowe scenariusze zajęć 7
5. Ćwiczenia 9
5.1. Narzędzia pomiarowe, wykonywanie trasowanie 9
5.1.1. Ćwiczenia 9
5.2. Wykonywanie obróbki ręcznej metali 12
5.2.1. Ćwiczenia 12
5.3. Wykonywanie Å‚Ä…czenia przez lutowanie i nitowanie 16
5.3.1. Ćwiczenia 16
5.4. Wykonywanie obróbki ręcznej drewna 19
5.4.1. Ćwiczenia 19
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia 21
7. Literatura 35
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela ,,Wykonywanie podstawowych operacji
technologicznych , który będzie pomocny w prowadzeniu zajęć dydaktycznych w zawodzie
kominiarz 714[02].
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne,
- cele kształcenia,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności
praktycznych i intelektualnych,
- przykładowe narzędzia pomiaru dydaktycznego,
- wykaz literatury.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem:
- pokazu z objaśnieniem,
- ćwiczeń praktycznych.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od
samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej. Czas wykonania ćwiczeń należy ustalać
w zależności od potrzeb i rozwoju grupy.
W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, nauczyciel
może posłużyć się zamieszczonym w rozdziale 6 zestawem zadań testowych.
W tym rozdziale podano również:
- plan testu w formie tabelarycznej,
- punktację zadań ,
- propozycje norm wymagań,
- instrukcjÄ™ dla nauczyciela,
- instrukcjÄ™ dla ucznia,
- kartÄ™ odpowiedzi,
- zestaw zadań testowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
Moduł 714[02].Z1
Konstrukcje zduńskie i kominiarskie
Moduł 714[02].Z1.01
Spalanie paliw technicznych
Moduł 714[02].Z1.02
Prowadzenie kanałów wentylacyjnych,
spalinowych i dymowych
Moduł 714[02].Z1.03
Przygotowanie materiałów stosowanych
w konstrukcjach ognioodpornych
Moduł 714[02].Z1.04
Przygotowanie zapraw ognioodpornych
Moduł 714[02].Z1.05
Wykonywanie podstawowych operacji
technologicznych
Schemat układu jednostek modułowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji jednostki modułowej ,, Wykonywanie podstawowych operacji
technologicznych uczeń powinien umieć:
- posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu budownictwa,
- rozpoznawać podstawowe materiały budowlane,
- posługiwać się dokumentacją techniczną,
- przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
i ochrony środowiska,
- magazynować, składować i transportować materiały budowlane,
- stosować przepisy bhp, ochrony przeciwpożarowej i przeciwporażeniowej obowiązujące
na stanowisku pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji ćwiczeń podanych w poradniku uczeń powinien umieć:
- zastosować przepisy bhp, ochrony ppoż. i przeciwporażeniowej obowiązujące podczas
wykonywania operacji technologicznych,
- zmierzyć podstawowymi narzędziami pomiarowymi: liniałem kreskowym, suwmiarką,
- przygotować do trasowania powierzchnie przedmiotu,
- wykonać trasowanie powierzchni przedmiotu na płaszczyznie,
- wykonać trasowanie przestrzenne powierzchni przedmiotu,
- wykonać cięcie metali piłką ręczną,
- wykonać cięcie metali nożycami,
- wykonać proste połączenia nitowe,
- posłużyć się prostymi narzędziami,
- wykonać lutowanie lutem miękkim,
- posłużyć się elektronarzędziami: wiertarką udarową, przecinarką tarczową, piłą tarczową,
szlifierką, ostrzałką,
- wykonać nieskomplikowane prace montażu mechanicznego,
- wykonać nieskomplikowane prace ciesielsko-stolarskie,
- wyprostować przedmioty: z taśmy stalowej, z prętów, z blachy,
- wykonać gięcie przedmiotów: z taśmy stalowej, prętów, blachy,
- wykonać piłowanie powierzchni,
- wywiercić otwory,
- wykonać otwory w przegrodach budowlanych,
- wykonać gwinty: wewnętrzne, zewnętrzne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJĆ
Scenariusz zajęć 1
Osoba prowadzÄ…ca: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Modułowy program nauczania: Kominiarz 714[02]
Moduł: Konstrukcje zduńskie i kominiarskie714[02].Z1
Jednostka modułowa: Wykonywanie podstawowych operacji technologicznych
714[02].Z1.05
Temat: Podstawowe narzędzia traserskie.
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności rozpoznawania i dobierania narzędzi traserskich.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:
- wyjaśnić pojęcie trasowania na płaszczyznie,
- rozpoznać rodzaje narzędzi traserskich,
- określić zastosowanie narzędzi traserskich,
- dobrać narzędzia do trasowania.
Metody nauczania:
-pokaz z objaśnieniem,
Formy organizacyjne pracy uczniów:
-zbiorowa.
Czas: 90 min
Åšrodki dydaktyczne:
- zestaw narzędzi traserskich,
- rysunki robocze.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Omówienie tematu i celów zajęć.
3. Realizacja tematu:
- nauczyciel kolejno prezentuje narzędzia traserskie,
- podczas pokazu omawia części składowe i zastosowanie poszczególnych narzędzi,
- nauczyciel na podstawie rysunku wykonuje trasowanie elementu.
4.Nauczyciel wspólnie z uczniami dokonuje podsumowania zajęć.
Zakończenie zajęć
5. UporzÄ…dkowanie klasopracowni.
Praca domowa
Wyjaśnij na czym polega trasowanie przestrzenne.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
Scenariusz zajęć 2
Osoba prowadzÄ…ca: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Modułowy program nauczania: Kominiarz 714[02]
Moduł: Konstrukcje zduńskie i kominiarskie714[02].Z1
Jednostka modułowa: Wykonywanie podstawowych operacji technologicznych
714[02].Z1.05
Temat: Cięcie i gięcie blach.
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności wykonania cięcia oraz gięcia blach.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:
- dobrać narzędzia do cięcia blachy,
-wykonać cięcie blachy,
-dobrać narzędzia do gięcia blachy,
-wykonać gięcie blachy.
Metody nauczania:
-instruktaż i pokaz
-ćwiczenie praktyczne.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
-indywidualna
Czas: 90 min
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- zestaw materiałów metalowych przeznaczonych do obróbki ślusarskiej,
- zestaw rysunków roboczych,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
- podstawowe narzędzia do trasowania,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do cięcia oraz gięcia metali,
- narzędzia i sprzęt pomocniczy,
- pojemnik na odpady.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Podanie tematu zadania.
3. Realizacja tematu:
- uczniowie organizujÄ… stanowisko pracy,
- uczniowie wykonujÄ… trasowanie elementu na podstawie rysunku roboczego,
- uczniowie wykonują cięcie blachy,
- uczniowie wyginają element według rysunku.
4. Nauczyciel na bieżąco ocenia pracę uczniów.
5. Uczniowie prezentują wykonane ćwiczenie.
Zakończenie zajęć
6. PosprzÄ…tanie stanowisk pracy i klasopracowni.
Praca domowa
Sporządz notatkę na temat rodzajów wiertarek i ich zastosowania.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
5. ĆWICZENIA
5.1. Narzędzia pomiarowe, wykonywanie trasowanie
5.1.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Dokonaj, za pomocą suwmiarki, pomiaru średnicy wewnętrznej i zewnętrznej zestawu
rur instalacyjnych wybranych przez prowadzÄ…cego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) oznaczyć odpowiednio zadany materiał,
2) dokonać sprawdzenia przyrządu pomiarowego,
3) dokonać pomiaru z jednoczesnym notowaniem wyników,
4) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
5) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- instruktaż i pokaz
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- zestaw rur instalacyjnych,
- suwmiarka,
- arkusz A4,
- długopis, ołówek,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 2
Wykonaj trasowanie arkusza blachy według rysunku roboczego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) dobrać odpowiednie narzędzia,
3) dobrać materiał do realizacji zadania,
4) przygotować powierzchnię,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
5) wybrać podstawy traserskie,
6) wykonać trasowanie,
7) posprzątać stanowisko pracy,
8) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
9) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- instruktaż i pokaz
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do trasowania,
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 3
Wykonaj trasowanie płyty sklejkowej według rysunku roboczego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) dobrać odpowiednie narzędzia,
3) dobrać materiał do realizacji zadania,
4) przygotować powierzchnię,
5) wybrać podstawy traserskie,
6) wykonać trasowanie,
7) posprzątać stanowisko pracy,
8) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
9) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- instruktaż i pokaz
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do trasowania,
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
Ćwiczenie 4
Wykonaj trasowanie przestrzenne kostki drewnianej według rysunku roboczego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) dobrać odpowiednie narzędzia,
3) dobrać materiał do realizacji zadania,
4) przygotować powierzchnię,
5) wybrać podstawy traserskie,
6) wykonać trasowanie,
7) posprzątać stanowisko pracy,
8) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
9) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- instruktaż i pokaz
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do trasowania,
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
5.2. Wykonywanie obróbki ręcznej metali
5.2.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj ręcznie przepiłowanie płaskownika oraz gięcie zgodnie z rysunkiem.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) dobrać odpowiedni sprzęt i narzędzia,
3) wykonać trasowanie elementu,
4) dokonać cięcia,
5) posprzątać stanowisko pracy,
6) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
7) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- instruktaż i pokaz
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- zestaw materiałów metalowych przeznaczonych do obróbki ślusarskiej,
- zestaw rysunków roboczych,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
- podstawowe narzędzia do trasowania,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do cięcia metali,
- narzędzia i sprzęt pomocniczy,
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 2
Wykonaj cięcie blachy nożycami ręcznymi oraz jej gięcie według rysunku.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) dobrać odpowiednie narzędzia,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
3) wykonać trasowanie elementu,
4) dokonać cięcia,
5) wykonać gięcie według rysunku,
6) posprzątać stanowisko pracy,
7) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
8) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- instruktaż i pokaz
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- zestaw materiałów metalowych przeznaczonych do obróbki ślusarskiej,
- zestaw rysunków roboczych,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
- podstawowe narzędzia do trasowania,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do cięcia metali,
- narzędzia i sprzęt pomocniczy,
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 3
Wykonaj wiercenie otworów w płaskowniku według rysunku.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) dobrać odpowiednie narzędzia,
3) wyznaczyć miejsca na otwory zgodnie z rysunkiem roboczym,
4) dokonać wiercenia,
5) posprzątać stanowisko pracy,
6) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
7) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- instruktaż i pokaz
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- zestaw materiałów metalowych przeznaczonych do obróbki ślusarskiej,
- zestaw rysunków roboczych,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
- podstawowe narzędzia do trasowania,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do wiercenia metali,
- narzędzia i sprzęt pomocniczy,
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 4
Wykonaj śrubę M10 L 180mm i nakrętkę M10 L 10mm zgodnie z rysunkiem.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) dobrać odpowiednie narzędzia,
3) wyznaczyć trasowanie elementów zgodnie z rysunkiem roboczym,
4) dokonać cięcie elementów,
5) wykonać gwintowanie elementów,
6) posprzątać stanowisko pracy,
7) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
8) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- instruktaż i pokaz
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- zestaw materiałów metalowych przeznaczonych do obróbki ślusarskiej,
- zestaw rysunków roboczych,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
- podstawowe narzędzia do trasowania,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do cięcia metali,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do gwintowania,
- narzędzia i sprzęt pomocniczy,
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 5
Wykonaj ciÄ™cie i gwintowanie rury ocynkowanej o Å›rednicy ¾ cala.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) dobrać odpowiednie narzędzia,
3) wyznaczyć trasowanie elementów zgodnie z rysunkiem roboczym,
4) dokonać cięcie elementów,
5) wykonać gwintowanie elementów,
6) posprzątać stanowisko pracy,
7) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
8) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- instruktaż i pokaz
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- zestaw materiałów metalowych przeznaczonych do obróbki ślusarskiej,
- zestaw rysunków roboczych,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
- podstawowe narzędzia do trasowania,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do cięcia metali,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do gwintowania metali,
- narzędzia i sprzęt pomocniczy,
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
5.3. Wykonywanie Å‚Ä…czenia przez lutowanie i nitowanie
5.3.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj lutowanie dwóch elementów zgodnie z rysunkiem roboczym.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) dobrać odpowiednie narzędzia,
3) oczyścić powierzchnie przeznaczoną do lutowania,
4) sprawdzić czystość ostrza główki lutowniczej,
5) nagrzać ostrze lutowny,
6) nałożyć lut na ostrze,
7) wykonać lutowanie,
8) usunąć nadmiar lutu,
9) przemyć szew letnią wodą,
10) oczyścić narzędzia,
11) posprzątać stanowisko pracy,
12) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
13) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- instruktaż i pokaz
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
- lut, topniki, lutownice,
- narzędzia i sprzęt pomocniczy,
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 2
Wykonaj nitowanie dwóch elementów metalowych zgodnie z rysunkiem roboczym.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) dobrać odpowiedni sprzęt i narzędzia,
3) wymierzyć miejsca na nity zgodnie z rysunkiem roboczym,
4) wykonać otwory na nity,
5) osadzić nity w otworze i oprzeć łba na przyporze,
6) nałożyć dociskacz i docisnąć blachy do siebie,
7) zdjąć dociskacz i uderzeniami młotka ukształtować zakuwkę,
8) ukształtować nit nagłownikiem,
9) wykonać powyższe czynności dla wszystkich nitów,
10) posprzątać stanowisko pracy,
11) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
12) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- instruktaż i pokaz
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
- wiertarka i wiertła,
- podstawowy sprzęt i narzędzia do nitowania,
- narzędzia i sprzęt pomocniczy,
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 3
Wykonaj skrzynkę z blachy stalowej o wymiarach 200x200x500mm za pomocą połączeń
nitowych zgodnie z rysunkiem..
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) dobrać odpowiedni sprzęt i narzędzia,
3) wykonać trasowanie arkuszy blachy zgodnie z rysunkiem,
4) wyciąć elementy skrzynki,
5) wygiąć elementy skrzynki zgodnie z wytycznymi,
6) wymierzyć miejsca na nity zgodnie z rysunkiem roboczym,
7) wykonać otwory na nity,
8) osadzić nity w otworze i oprzeć łba na przyporze,
9) nałożyć dociskacz i docisnąć blachy do siebie.
10) zdjąć dociskacz i uderzeniami młotka ukształtować zakuwkę,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
11) ukształtować nit nagłownikiem,
12) wykonać powyższe czynności dla wszystkich nitów,
13) posprzątać stanowisko pracy,
14) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
15) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- instruktaż i pokaz
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
- wiertarka i wiertła,
- podstawowy sprzęt i narzędzia do gięcia blach,
- nożyce do blachy,
- narzędzia i sprzęt pomocniczy,
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
5.4. Wykonywanie obróbki ręcznej drewna
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj złącze ciesielskie na podstawie rysunku roboczego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) dobrać sprzęt i narzędzia do wykonania zadania,
2) wybrać odpowiednie elementy potrzebne do wykonania złącza,
3) zorganizować stanowisko pracy,
4) wykonać trasowanie elementów,
5) wykonać ciecie elementów,
6) połączyć elementy,
7) oczyścić sprzęt i narzędzia,
8) posprzątać stanowisko pracy,
9) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
10) dokonać oceny wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- instruktaż i pokaz
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 odzież ochronna i środki ochrony osobistej,
 zestaw materiałów tartych,
 zestaw podstawowych narzędzi i sprzętu do robót ciesielskich,
 zestaw narzędzi pomiarowych,
 zestaw narzędzi pomocniczych,
 apteczka,
 literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 2
Wykonaj deskowanie ścianki wysokości 0,5m, długości 3m i grubości 0,3m.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) dobrać odpowiedni sprzęt i narzędzia,
2) zorganizować stanowisko pracy,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
3) wykonać tarcze boczne,
4) zamontować konstrukcję na deskach wspornikowych,
5) sprawdzić rozpórki,
6) oczyścić sprzęt i narzędzia,
7) posprzątać stanowisko pracy,
8) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
9) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- instruktaż i pokaz
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 odzież ochronna i środki ochrony osobistej,
 zestaw materiałów tartych,
 zestaw podstawowych narzędzi i sprzętu do robót ciesielskich,
 zestaw narzędzi pomiarowych,
 zestaw narzędzi pomocniczych,
 apteczka,
 literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
Test dwustopniowy do jednostki modułowej ,, Wykonywanie podstawowych
operacji technologicznych
Test składa się z 20 zadań, z których:
 zadania 1 16 sÄ… z poziomu podstawowego,
 zadania 17 20 sÄ… z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 6 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 10 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 13 zadań, w tym co najmniej 2 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 15 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu
ponadpodstawowego.
Klucz odpowiedzi: 1. d, 2. a, 3. c, 4. b, 5. b, 6. c, 7. c, 8. d, 9. d, 10. a, 11. b,
12. b, 13. c, 14. d, 15. a, 16. b, 17. b, 18. a, 19. d, 20. c.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad celu wymagań odpowiedz
1 Rozróżnić rodzaj przyrządu pomiarowego B P d
2 Określić dokładność pomiaru suwmiarką C P a
3 Rozróżnić przyrząd do trasowania B P c
4 Określić kolejność czynności przy C P b
trasowaniu
5 Określić odległość punktowania C P b
6 Określić sposób mocowania cienkich C P c
blach w imadle
7 Określić sposób przecinania rury C P c
8 Określić rodzaj nożyc do cięcia blachy C P d
9 Określić kąt rozwarcia szczęk nożyc C P d
10 Określić przebieg linii gięcia C P a
11 Określić sposób prostowania blach C P b
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
12 Określić zastosowanie narzynek pełnych C P b
13 Określić temperaturę lutu przy lutowaniu C P c
miękkim
14 Określić rodzaj lutownicy C P d
15 Określić sposób oczyszczania C P a
chemicznego elementów lutowanych
16 Określić średnicę nitów zamykanych na C P b
zimno
17 Określić rodzaj urządzenia C PP b
18 Określić cel obróbki powierzchniowej C PP a
drewna
19 Określić przyczyny błędów pomiarowych C PP d
20 Określić optymalną temperaturę przy C PP c
której wykonuje się pomiary
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustalić z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej
jednotygodniowym wyprzedzeniem.
2. Omówić z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznać uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przeprowadzić z uczniami próbę udzielania odpowiedzi na takie typy zadań testowych,
jakie będą w teście.
5. Omówić z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
6. Zapewnić uczniom możliwość samodzielnej pracy.
7. Rozdać uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podać czas przeznaczony
na udzielanie odpowiedzi.
8. Stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru dydaktycznego
(rozładować niepokój, zachęcić do sprawdzenia swoich możliwości).
9. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnieć uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
10. Zebrać karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
11. Sprawdzić wyniki i wpisać do arkusza zbiorczego.
12. Przeprowadzić analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybrać te zadania, które
sprawiły uczniom największe trudności.
13. Ustalić przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
14. Opracować wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  ewentualne niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 20 zadań dotyczących wykonywania podstawowych operacji
technologicznych. Zarówno w części podstawowej jak i ponadpodstawowej znajdują się
zadania wielokrotnego wyboru( jedna odpowiedz jest prawidłowa).
5. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi, prawidłową odpowiedz
w zadaniach wielokrotnego wyboru zaznacz X (w przypadku pomyłki należy błędną
odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową).
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż rozwiązanie
na pózniej i wróć do zadania gdy zostanie Ci wolny czas.
8. Na rozwiÄ…zanie testu masz 45 min.
Powodzenia
Materiały dla ucznia:
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Przyrząd służący do pomiaru wąskich szczelin, składający się z kompletu płytek
o różnych grubościach, osadzonych obrotowo jednym końcem w oprawie to:
a) przymiar,
b) mikrometr,
c) suwmiarka,
d) szczelinomierz.
2. Pomiary wykonuje się suwmiarką z dokładnością do:
a) 0,1mm,
b) 1mm,
c) 0,01mm,
d) 0,001mm.
3. Na rysunku obok przedstawiony jest przyrzÄ…d:
a) suwmiarka traserska z podstawÄ…,
b) pryzma treserska,
c) liniał traserski z podstawą,
d) kÄ…townik.
4. Trasowanie rozpoczyna siÄ™ od wyznaczania:
a) dłuższej krawędzi przedmiotu,
b) głównych osi symetrii przedmiotu,
c) krawędzi przedmiotu,
d) środka ciężkości.
5. Podczas obróbki wyznaczone linie mogą się zetrzeć dlatego punktuje się wszystkie
przecięcia tych linii oraz środki okręgów, łuki, krzywe i dłuższe kresy w odstępach:
a) 15÷18mm,
b) 20÷50mm,
c) 5÷10mm,
d) 50÷80mm.
6. CienkÄ… blachÄ™ mocuje siÄ™ w imadle:
a) między dwiema metalowymi nakładkami,
b) podkładając drewnianą nakładkę,
c) między dwiema drewnianymi nakładkami,
d) między dwiema plastikowymi nakładkami.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
7. Na rysunku przedstawione są sposoby przecinania rury. Wskaż prawdziwe zdanie:
a) oba sposoby są prawidłowe,
b) prawidłowe przecinanie pokazuje rysunek b,
c) prawidłowe przecinanie pokazuje rysunek a,
d) żaden sposób nie jest prawidłowy.
8. Na rysunku obok przedstawione są nożyce do cięcia blachy, są to nożyce:
a) proste prawe,
b) elektryczne,
c) proste lewe,
d) uniwersalne.
9. Kąt rozwarcia szczęk nożyc powinien wynosić około:
a) 45°,
b) 5°,
c) 10°,
d) 20°.
10. Przy gięciu blach pod kątem ostrym i przy małych promieniach gięcia linia gięcia:
a) nie powinna być zgodna z kierunkiem włókien,
b) powinna być zgodna z kierunkiem włókien,
c) powinna być pod kÄ…tem 45° do linii włókien,
d) powinna być pod kÄ…tem 20° do linii włókien.
11. Prostowanie blach rozpoczyna siÄ™ od:
a) słabych uderzeń młotkiem wokół wypukłości,
b) silnych uderzeń młotkiem wokół wypukłości,
c) silnych uderzeń młotkiem w środek wypukłości,
d) lekkich uderzeń młotkiem w środek wypukłości.
12. Narzynki pełne służą do:
a) ręcznego wykonywania gwintów wewnętrznych,
b) ręcznego wykonywania gwintów zewnętrznych,
c) mechanicznego wykonywania gwintów zewnętrznych,
d) mechanicznego wykonywania gwintów wewnętrznych.
13. Podczas lutowania miękkiego temperatury topnienia lutu wynosi:
a) powyżej 200°C,
b) powyżej 500°C,
c) do 500°C,
d) do 200°C.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
14. Na rysunku obok przedstawiona jest lutownica:
a) gazowa,
b) zwykła prosta,
c) zwykła kątowa,
d) elektryczna.
15. Oczyszczenie chemiczne powierzchni lutowanych wykonuje siÄ™ za pomocÄ…:
a) topników,
b) wody,
c) opalania,
d) katalizy.
16. Nity pełne ze stopów lekkich i mosiądzów oraz stalowe zamyka się na zimno jeżeli
średnica trzonu nie przekracza:
a) 5mm,
b) 10mm,
c) 20mm,
d) 15mm.
17. Na rysunku przedstawiona jest:
a) pilarka taśmowa,
b) pilarka tarczowa,
c) wyrzynarka,
d) pilarka łańcuchowa.
18. Obróbka wykończeniowa drewna ma na celu:
a) uszlachetnienie powierzchni drewna,
b) nadanie elementom określonych w projekcie kształtów,
c) pomalowanie powierzchni drewna,
d) nadanie elementom określonych w projekcie wymiarów.
19. Każdy pomiar jest obarczony pewnym błędem wynikającym z niedokładności narzędzi,
niedoskonałości wzroku oraz:
a) oświetlenia,
b) sprawności mierzącego,
c) wielkości przyrządów,
d) warunków pomiaru.
20. Pomiary należy wykonywać w temperaturze ok.:
a) 30°C,
b) 5°C,
c) 20°C,
d) 12°C.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
KARTA ODPOWIEDZI
ImiÄ™ i nazwisko & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Wykonywanie podstawowych operacji technologicznych
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
" punktów
& & & & & & & & & & & & & & & &
Ocena
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
TEST II
Test dwustopniowy do jednostki modułowej ,, Wykonywanie podstawowych
operacji technologicznych
Test składa się z 20 zadań, z których:
 zadania 1 16 sÄ… z poziomu podstawowego,
 zadania 17 20 sÄ… z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej
brak uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 6 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 10 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 13 zadań, w tym co najmniej 2 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 15 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu
ponadpodstawowego.
Klucz odpowiedzi: 1. b, 2. a, 3. a, 4. b, 5. c, 6. b, 7. d, 8. a, 9. d, 10. a, 11. c,
12. b, 13. b, 14. c, 15. b, 16. b, 17. a, 18. a, 19. d, 20. c.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad celu wymagań odpowiedz
1 Scharakteryzować szczelinomierz C P b
2 Określić dokładność pomiaru suwmiarką C P a
3 Rozróżnić przyrząd do trasowania B P a
4 Określić kolejność czynności przy C P b
trasowaniu
5 Określić odległość punktowania C P c
6 Określić zastosowanie pryzmy traserskiej C P b
7 Określić podstawę trasowania C P d
8 Określić rodzaj nożyc do cięcia blachy C P a
9 Określić kąt rozwarcia szczęk nożyc C P d
10 Określić sposób przecinania przedmiotów C P a
płaskich
11 Określić sposób zamocowania materiału C P c
do przecinania
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
12 Określić grubość blachy ciętej nożycami C P b
ręcznymi
13 Określić temperaturę lutu przy lutowaniu C P b
twardym
14 Określić rodzaj lutownicy C P c
15 Określić rodzaj nitu C P b
16 Określić średnicę nitów zamykanych na C P b
zimno
17 Określić rodzaj urządzenia C PP a
18 Określić cel obróbki powierzchniowej C PP a
drewna
19 Określić przyczyny błędów pomiarowych C PP d
20 Określić optymalną temperaturę przy C PP c
której wykonuje się pomiary
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustalić z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej
jednotygodniowym wyprzedzeniem.
2. Omówić z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznać uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przeprowadzić z uczniami próbę udzielania odpowiedzi na takie typy zadań testowych,
jakie będą w teście.
5. Omówić z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
6. Zapewnić uczniom możliwość samodzielnej pracy.
7. Rozdać uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podać czas przeznaczony
na udzielanie odpowiedzi.
8. Stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru dydaktycznego
(rozładować niepokój, zachęcić do sprawdzenia swoich możliwości).
9. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnieć uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
10. Zebrać karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
11. Sprawdzić wyniki i wpisać do arkusza zbiorczego.
12. Przeprowadzić analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybrać te zadania, które
sprawiły uczniom największe trudności.
13. Ustalić przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
14. Opracować wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  ewentualne niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 20 zadań dotyczących wykonywania podstawowych operacji
technologicznych. Zarówno w części podstawowej jak i ponadpodstawowej znajdują się
zadania wielokrotnego wyboru( jedna odpowiedz jest prawidłowa).
5. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi, prawidłową odpowiedz
w zadaniach wielokrotnego wyboru zaznacz X (w przypadku pomyłki należy błędną
odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową).
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż rozwiązanie
na pózniej i wróć do zadania gdy zostanie Ci wolny czas.
8. Na rozwiÄ…zanie testu masz 45 min.
Powodzenia
Materiały dla ucznia:
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Szczelinomierz składa się z:
a) kompletu płytek o takich samych grubościach,
b) kompletu płytek o różnych grubościach,
c) dwóch kompletów płytek,
d) trzech kompletów płytek.
2. Pomiary wykonuje się suwmiarką z dokładnością do:
a) 0,1mm,
b) 1mm,
c) 0,01mm,
d) 0,001mm.
3. Na rysunku obok przedstawiony jest przyrzÄ…d:
a) suwmiarka traserska z podstawÄ…,
b) pryzma treserska,
c) liniał traserski z podstawą,
d) kÄ…townik.
4. Trasowanie rozpoczyna siÄ™ od wyznaczania:
a) dłuższej krawędzi przedmiotu,
b) głównych osi symetrii przedmiotu,
c) krawędzi przedmiotu,
d) środka ciężkości.
5. Kresy krótkie, łuki i okręgi punktuje się w odstępach:
a) 15÷18mm,
b) 20÷50mm,
c) 5÷10mm,
d) 50÷80mm.
6. Pryzma treserska służy:
a) do punktowania wyznaczonych linii,
b) jako podstawa podczas trasowania przedmiotów walcowych,
c) do wyznaczania linii poziomych,
d) do wyznaczania środka na płaskich powierzchniach.
7. Przy trasowaniu na płaszczyznie podstawami są zazwyczaj:
a) dwie osie symetrii i dwa obrobione boki,
b) oÅ› symetrii lub dwa obrobione boki,
c) dwie osie symetrii lub dwa nieobrobione boki,
d) dwie osie symetrii lub dwa obrobione boki.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
8. Na rysunku obok przedstawione są nożyce do cięcia blachy, są to nożyce:
a) proste prawe,
b) elektryczne,
c) proste lewe,
d) uniwersalne.
9. Kąt rozwarcia szczęk nożyc powinien wynosić około:
a) 45°,
b) 5°,
c) 10°,
d) 20°.
10. Przedmioty płaskie przecina się wzdłuż:
a) szerszej krawędzi,
b) węższej krawędzi,
c) pod kÄ…tem 45° do linii włókien,
d) pod kÄ…tem 20° do linii włókien.
11. Materiał przeznaczony do przecinania mocuje się w imadle tak, aby linia cięcia
znajdowała się:
a) 10 cm od szczęk imadła,
b) daleko od szczęk imadła,
c) blisko szczęk imadła,
d) 20 cm od szczęk imadła.
12. Blachy stalowe tnie się nożycami ręcznymi jeżeli ich grubość nie przekracza:
a) 2 mm,
b) l mm,
c) 3 mm,
d) 5 mm.
13. Podczas lutowania twardego temperatury topnienia lutu wynosi:
a) powyżej 200°C,
b) powyżej 500°C,
c) do 500°C,
d) do 200°C.
14. Na rysunku obok przedstawiona jest lutownica:
a) gazowa,
b) zwykła kątowa,
c) zwykła prosta,
d) elektryczna.
15. Na rysunku przedstawiony jest nit:
a) z Å‚bem kulistym,
b) rurowy,
c) drążony,
d) z Å‚bem soczewkowym.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
16. Nity pełne ze stopów lekkich i mosiądzów oraz stalowe zamyka się na zimno jeżeli
średnica trzonu nie przekracza:
a) 5mm,
b) 10mm,
c) 20mm,
d) 15mm.
17. Na rysunku przedstawiona jest:
a) pilarka taśmowa,
b) pilarka tarczowa,
c) wyrzynarka,
d) pilarka łańcuchowa.
18. Obróbka wykończeniowa drewna ma na celu:
a) uszlachetnienie powierzchni drewna,
b) nadanie elementom określonych w projekcie kształtów,
c) pomalowanie powierzchni drewna,
d) nadanie elementom określonych w projekcie wymiarów.
19. Każdy pomiar jest obarczony pewnym błędem wynikającym z niedoskonałości wzroku,
warunków pomiaru oraz:
a) oświetlenia,
b) sprawności mierzącego,
c) wielkości przyrządów,
d) niedokładności narzędzi.
20. Pomiary należy wykonywać w temperaturze ok.:
a) 30°C,
b) 5°C,
c) 20°C,
d) 12°C.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
KARTA ODPOWIEDZI
ImiÄ™ i nazwisko & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Wykonywanie podstawowych operacji technologicznych
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
" punktów
& & & & & & & & & & & & & & & &
Ocena
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
7. LITERATURA
1. Lenkiewicz W., Zdziarska-Wis I: Technologia- Ciesielstwo. WSiP, Warszawa 1998
2. Mec S., Obróbka metali. WSiP, Warszawa 1999
3. Poradnik majstra budowlanego-praca zbiorowa. Arkady, Warszawa 2004
4. Słowiński Z.: Technologia budownictwa 2. WSiP, Warszawa 1996
5. Tauszyński K.: Budownictwo z technologią. cz. I . WSiP, Warszawa 1997
6. Warunki techniczne wykonania i odbioru robót budowlano-montażowych ITB Warszawa
1997
7. Katalogi firm
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
kominiarzq4[02] z1 05 u
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 05 u
asystent osoby niepelnosprawnej46[02] z1 05 n
kominiarzq4[02] z2 05 u
kominiarzq4[02] z1 03 n
introligators4[02] z1 05 n
asystent osoby niepelnosprawnej46[02] z1 05 u
kominiarzq4[02] z1 02 n
kominiarzq4[02] z1 01 n
712[02] Z1 05 Wykonywanie połączeń i złączy ciesielskich
kominiarzq4[02] z1 04 u
kominiarzq4[02] z1 01 u
kominiarzq4[02] z1 02 u
kominiarzq4[02] z1 04 n
kominiarzq4[02] z1 04 n
kominiarzq4[02] z1 03 u

więcej podobnych podstron