r04 5 popr (4)


Rozdział 4. Selekcjonowanie i wyświetlanie obiektów
Aby móc przypisać do obiektu określone polecenie, musisz najpierw
wyselekcjonować obiekt (rysunek 4.1). Zaznaczenie informuje program (na
podstawie typu obiektu), jakie polecenia mogą być aktualnie wykorzystane.
Zależnie od otrzymanej informacji program dokonuje doboru poleceń,
udostępniając jedynie te, które mogą by przypisane do obiektu w bieżącym
stanie. Polecenia, których nie można użyć, zostają wyszarzone.
W rozdziale drugim nauczyłeś się, że pojedynczy obiekt może zostać
wyselekcjonowany poprzez kliknięcie go narzędziem Select Object . Dowiedziałeś
się także, że aby zaznaczyć kilka obiektów, należy wyznaczyć wokół nich ramkę
selekcji. W niniejszym rozdziale dowiesz się więcej na temat selekcjonowania
wielu obiektów oraz jak przechowywać selekcje w zestawach i grupach.
W dalszej części rozdziału nauczysz się, jak kontrolować wyświetlanie obiektów
z uwzględnieniem ukrywania i zamrażania obiektów, chroniąc je tym samym przed
przypadkowym wyselekcjonowaniem.

Rysunek 4.1. Selekcja umożliwia przypisywanie poleceń do obiektów. W widokach
szkieletowych wyselekcjonowane obiekty zmieniają kolor na biały (na górze). W
widokach cieniowanych wyselekcjonowane obiekty otacza biała obejma (w środku).
Na obrazach renderowanych selekcja nie jest uwzględniana (na dole)
Selekcjonowanie obiektów
Najbardziej podstawowym sposobem selekcjonowania jest klikanie obiektów. Jeżeli
wyselekcjonujesz obiekt poprzez kliknięcie, zaznaczenie innych do tej pory
wyselekcjonowanych obiektów zostanie usunięte, chyba że uprzednio wciśniesz
klawisz Ctrl.
Aby wyselekcjonować obiekt:
Wybierz narzędzie Select Object , znajdujące się w głównym pasku narzędziowym
(jeżeli oczywiście nie jest już uaktywnione).
Przesuń kursor nad obiekt.
Kliknij obiekt.
Obiekt zostanie zaznaczony, usuwając automatycznie uprzednią selekcję (rysunek
4.2).
Aby dodać obiekt do selekcji:
Wybierz narzędzie Select Object.
Wciśnij klawisz Ctrl i kliknij inny obiekt.
Obiekt zostanie dodany do bieżącej selekcji (rysunek 4.3).
Powtórz czynność opisaną w punkcie 2., aby dodać do selekcji więcej obiektów.
Aby odjąć obiekt od selekcji:
Wybierz narzędzie Select Object.
Wciśnij klawisz Alt i kliknij wyselekcjonowany obiekt.
Obiekt zostanie odjęty od bieżącej selekcji (rysunek 4.4).
Powtórz czynność opisaną w punkcie 2., aby odjąć od selekcji inne obiekty.

Rysunek 4.2. Białe narożniki obejmy informują, że w scenie wyselekcjonowana
jest geosfera

Rysunek 4.3. Selekcja po dodaniu gwiazdy

Rysunek 4.4 Scena po odjęciu geosfery od bieżącej selekcji
Usuwanie zaznaczenia obiektów to czynność niezwykle prosta; wystarczy kliknąć
tło okna widokowego.
Aby odselekcjonować obiekt:
Wybierz narzędzie Select Object.
Kliknij tło jednego z okien widokowych (rysunek 4.5).
Zaznaczenie wszystkich obiektów zostanie usunięte.
Zablokowanie selekcji zabezpiecza obiekty przed przypadkowym usunięciem
zaznaczenia.
Aby zablokować selekcję:
Zaznacz wybrany obiekt.
Kliknij przełącznik Selection Lock Toggle, znajdujący się na listwie
informacyjnej.
lub
Wciśnij spację.
Obiekty pozostaną zaznaczone bez względu na to, w którym miejscu okna
widokowego klikniesz.
Aby odblokować selekcję:
Ponownie kliknij przełącznik Selection Lock Toggle, znajdujący się na listwie
informacyjnej.
lub
Wciśnij spację.
Teraz zaznaczenie obiektów może zostać usunięte.
Odwrócenie selekcji znosi zaznaczenie aktualnie wyselekcjonowanych obiektów i
zaznacza pozostałe obiekty znajdujące się w scenie.
Aby odwrócić selekcję:
Zaznacz wybrany obiekt (rysunek 4.6).
Wybierz Edit > Select Invert.
Selekcja zostanie odwrócona, co oznacza, że zaznaczone zostaną wszystkie
obiekty, z wyjątkiem obiektów wskazanych w punkcie 1. (rysunek 4.7).

Rysunek. 4.5. Aby usunąć zaznaczenie obiektów , kliknij tło okna widokowego

Rysunek 4.6. Zaznacz obiekty, które chcesz wyłączyć z selekcji

Rysunek 4.7. Scena po odwróceniu selekcji
Zaznaczanie ramką
Zaznaczanie ramką jest najszybszym sposobem uaktywnienia wielu obiektów naraz.
Polega ono na wyznaczeniu obszaru wokół obiektów, które mają zostać
wyselekcjonowane. Ramka zaznaczania pozwala wyselekcjonować wszystkie obiekty,
jakie znajdą się w jej wnętrzu, bez względu na ich rzeczywiste położenie w
scenie.
Istnieją dwie podstawowe metody zaznaczania ramką: selekcjonowanie obiektów
wewnątrz ramki (Window) oraz selekcjonowanie obiektów przecinających się z
ramką (Crossing). Jeżeli korzystasz z trybu Window, ramka zaznaczania musi
całkowicie objąć obiekty, które mają zostać zaznaczone. Jeżeli natomiast
posługujesz się trybem Crossing, wystarczy, że ramka selekcji przetnie
interesujące cię obiekty.
Aby wyselekcjonować obiekty wewnątrz ramki:
Wybierz narzędzie Select Object.
Kliknij przełącznik Window Selection/Crossing Selection , znajdujący się na
listwie informacyjnej, aby uaktywnić tryb Window.
Wyznacz ramkę selekcji, aby całkowicie otaczała interesujące cię obiekty
(rysunek 4.8).
Zwolnij przycisk myszy.
Obiekty znajdujące się wewnątrz ramki zostaną wyselekcjonowane (rysunek 4.9).

Rysunek 4.8. Wyznaczanie ramki selekcji otaczającej niektóre obiekty

Rysunek 4.9. Utworzone zaznaczenie składa się tylko z tych dwóch obiektów,
które ramka selekcji objęła w całości
Aby zaznaczyć obiekty przecinające ramkę:
Wybierz narzędzie Select Object.
Kliknij przełącznik Window Selection/Crossing Selection , znajdujący się na
listwie informacyjnej, aby uaktywnić tryb Window.
Wyznacz ramkę selekcji, aby obejmowała lub przecinała interesujące cię obiekty
(rysunek 4.10).
Obiekty znajdujące się wewnątrz lub przecięte przez ramkę selekcji zostaną
zaznaczone (rysunek 4.11).
Wskazówki
Aby dodać do zaznaczenia kilka obiektów jednocześnie, wciśnij klawisz Ctrl i
wyznacz ramkę selekcji wokół obiektów, które chcesz dodać.
Aby odjąć od zaznaczenia kilka obiektów jednocześnie, wciśnij klawisz Alt i
wyznacz ramkę selekcji wokół obiektów, które chcesz odjąć.

Rysunek 4.10. Wyznaczanie ramki selekcji otaczającej i przecinającej niektóre
obiekty

Rysunek 4.11. Utworzone zaznaczenie składa się obiektów objętych i przeciętych
ramką selekcji
Selekcjonowanie imienne
Jednym z powodów, dla którego obiektom nadawane są opisowe nazwy, jest
ułatwienie zaznaczania obiektów z listy. Metoda ta okazuje się szczególnie
przydatna, kiedy scena zbudowana jest z bardzo dużej liczby obiektów.
Możliwe jest selekcjonowanie pojedynczych obiektów na podstawie ich nazwy lub
też selekcjonowanie imiennych zestawów obiektów.
Aby imiennie wyselekcjonować obiekt:
Kliknij ikonę Select by Name .
lub
Wciśnij klawisz H.
Na ekranie pojawi się okno dialogowe Select Object, zawierające listę
wszystkich znajdujących się w scenie obiektów, które mogą zostać zaznaczone
(rysunek 4.12).
Zaznacz nazwy obiektów, które chcesz wyselekcjonować (rysunek 4.13.).
Kliknij przycisk Select.
Obiekty zostaną wyselekcjonowane (rysunek 4.14).
Wskazówki
Aby szybko wyselekcjonować obiekt i zamknąć okno dialogowe Select Object ,
kliknij dwukrotnie nazwę obiektu.
Jeżeli dysponujesz dużą liczbą obiektów, możesz zmienić kolejność sortowania
nazw obiektów znajdujących się na liście lub przefiltrować listę (rysunek
4.15).
Aby wywołać imienną listę obiektów, która pozostanie otwarta przez cały czas
pracy nad projektem, wybierz Tools > Selection Floater.

Rysunek 4.12. Okno dialogowe Select Object domyślnie wyszczególnia wszystkie
obiekty znajdujące się w scenie, które nie zostały ukryte. W niniejszym
przykładzie scena zawiera dziesięć nieukrytych obiektów

Rysunek 4.13. Zaznacz nazwy obiektów, które chcesz wyselekcjonować

Rysunek 4.14. Utworzone zaznaczenie

Rysunek 4.15. Jeżeli wyłączysz którąkolwiek z funkcji znajdujących się w sekcji
List Types, z listy znikną nazwy obiektów wybranego typu. Na powyższym rysunku
po wyłączeniu funkcji Geometry z listy znikły nazwy wszystkich obiektów
siatkowych, a pozostały jedynie nazwy trzech kształtów
Jeżeli staniesz przed koniecznością częstego zaznaczania tego samego zestawu
obiektów, rozważ możliwość utworzenia imiennego zestawu selekcji.
Aby utworzyć imienny zestaw selekcji:
Zaznacz obiekty, które mają utworzyć imienny zestaw selekcji (rysunek 4.16).
W polu listy rozwijanej Named Selection Sets, znajdującej się w głównym pasku
narzędziowym, wpisz nazwę swojego zestawu selekcji (rysunek 4.17).
Wciśnij klawisz Enter, aby zapisać zestaw wyboru.
Zanim przystąpisz do następnego ćwiczenia, kliknij tło okna widokowego, aby
odselekcjonować utworzony przed chwilą imienny zestaw selekcji.
Aby uaktywnić imienny zestaw selekcji:
Z listy rozwijalnej Named Selection Sets wybierz nazwę zestawu selekcji
(rysunek 4.18).
Zostanie on uaktywniony.
Wskazówki
Innym miejscem, z którego możesz uaktywnić imienny zestaw selekcji, jest sekcja
Selection Sets w oknie dialogowym Select Object (rysunek 4.19).
Aby dodać lub odjąć obiekty od imiennego zestawu selekcji, wybierz Edit > Edit
Named Selections (rysunek 4.20).

Rysunek 4.16. Zaznacz obiekty, które znajdą się w imiennym zestawie selekcji

Rysunek 4.17. Wpisz nazwę do pola listy rozwijanej Named Selection Sets

Rysunek 4.18. Z listy rozwijanej Named Selection Sets wybierz nazwę zestawu
selekcji

Rysunek 4.19. Imienny zestaw selekcji możesz wybrać również z listy
rozwijalnej, znajdującej się w oknie dialogowym Select Object w polu Selection
Sets

Rysunek 4.20. W oknie dialogowym Edit Named Selections możesz nie tylko dodawać
lub odejmować obiekty od zestawów selekcji, ale również łączyć i przeprowadzać
operacje logiczne na poszczególnych zestawach.
Grupowanie obiektów
Grupowanie łączy zaznaczone obiekty w pojedynczy zestaw zwany grupą. Grupy
obiektów mogą być selekcjonowane, transformowane, modyfikowane i animowane, tak
jakby stanowiły pojedynczy obiekt. Obiekty znajdujące się w grupie nie mogą być
selekcjonowane indywidualnie, dopóki grupa nie zostanie otwarta, rozbita lub
rozgrupowana.
Jeżeli planujesz jedynie krótkotrwałą pracę nad zestawem obiektów, a
jednocześnie spodziewasz się, że zajdzie jeszcze potrzeba indywidualnego
selekcjonowania pojedynczych obiektów z danego zestawu, to zamiast grupowania
lepiej jest utworzyć imienny zestaw selekcji, tak jak zostało to opisane w
poprzednim podrozdziale.
Aby utworzyć grupę:
Zaznacz kilka obiektów (rysunek 4.21).
Wybierz Group > Group.
Na ekranie pojawi się okno dialogowe Group (rysunek 4.22).
Nazwij grupę lub pozostaw nazwę domyślną Group 01.
Kliknij przycisk OK.
Nazwa grupy pojawi się w panelu bocznym i wyróżniać ją będzie pogrubiona
czcionka. W oknie dialogowym Select Object nazwa grupy podawana jest w
kwadratowych nawiasach (rysunek 4.23).
Wskazówki
Aby dodać do grupy nowy obiekt, zaznacz go w scenie, po czym wybierz Group >
Attach. Następnie kliknij grupę, do której chcesz przyłączyć nowy obiekt.
Aby zagnieździć w grupie inną grupę, zaznacz obydwie grupy, po czym wybierz
Group > Group.

Rysunek 4.21. Wyselekcjonuj obiekty, które utworzą grupę

Rysunek 4.22. Okno dialogowe Group umożliwia nadanie nazwy grupie

Rysunek 4.23. W oknie dialogowym Select Object nazwy grup wyróżniane są
kwadratowymi nawiasami
Aby otworzyć grupę:
Zaznacz grupę.
Wybierz Group > Open.
Grupa zostanie otoczona różową obejmą, informującą o tym, że jest ona otwarta
(rysunek 4.24).
Aby zamknąć grupę:
Zaznacz otwartą grupę.
Wybierz Group > Close.
Różowa obejma zniknie i grupa ulegnie zamknięciu (rysunek 4.25).

Rysunek 4.24. Kiedy grupa jest otwarta, otacza ją różowa obejma. Obiekty
znajdujące się w otwartej grupie mogą być selekcjonowane indywidualnie

Rysunek 4.25. Kiedy grupa zostaje zamknięta, znika różowa obejma. Obiekty
znajdujące się w grupie mogą być selekcjonowane jako jedna całość
Aby odłączyć obiekt od grupy:
Otwórz grupę.
Wyselekcjonuj obiekt, który ma zostać odłączony (rysunek 4.26).
Wybierz Group > Detach.
Obiekt odłączy się od grupy (rysunek 4.27).
Aby rozgrupować obiekty:
Wyselekcjonuj grupę (rysunek 4.28).
Wybierz Group > Ungroup.
Obiekty zostaną rozgrupowane (rysunek 4.29).
Wskazówka
Aby za jednym razem rozgrupować także grupy zagnieżdżone, wybierz Group >
Explode.

Rysunek 4.26. Wyselekcjonuj obiekty, które chcesz odłączyć od grupy

Rysunek 4.27. W powyższej scenie grupa została zredukowana do pojedynczego
obiektu. Odłączone obiekty mogą być teraz selekcjonowane indywidualnie

Rysunek 4.28. Kliknij nazwę któregokolwiek z obiektów grupy, aby zaznaczyć ją
całą

Rysunek 4.29. Kiedy grupa zostanie rozgrupowana, obiekty mogą być
selekcjonowane indywidualnie
Wyświetlanie obiektów
W 3ds max możliwe jest kontrolowanie wyświetlania obiektów zarówno
indywidualnie, jak i dla całego okna widokowego. W tym podrozdziale dowiemy
się, jak zmienić wyświetlanie pojedynczego obiektu, manipulując jego
właściwościami. Informacje na temat zmiany trybów wyświetlania w oknach
widokowych znajdziesz w rozdziale trzecim, Nawigacja i wyświetlanie.
Polecenia służące do zmiany nazwy, koloru oraz wyświetlania obiektów lub ich
komponentów znaleźć można w panelu bocznym (rysunek 4.30). Znajdują się tam
również polecenia do ukrywania oraz zamrażania, kontrolujące możliwość
selekcjonowania obiektów.
Wszelkie zmiany parametrów wyświetlania, dokonane w panelu bocznym Disply,
automatycznie są odzwierciedlane w oknie dialogowym Object Properties i na
odwrót (rysunek 4.31). W oknie tym znajdują się takie same polecenia
wyświetlania jak w panelu Display, za wyjątkiem poleceń ukrywania i zamrażania.
Aby wywołać okno dialogowe Object Properties, wybierz Edit > Object Properties,
lub kliknij aktywne zaznaczenie prawym przyciskiem myszy i z menu blokowego
Transform wybierz pozycję Properties. Aby wywołać paletę pływającą z
poleceniami wyświetlania, wybierz Tools > Display Floater.
Opcje znajdujące się w rolecie Display Color umożliwiają z kolei przełączanie
się pomiędzy kolorami, przypisanymi do obiektów w rolecie Name and Color a
kolorami przypisanych do obiektów materiałów. Takie rozwiązanie jest dodatkowym
sposobem ułatwiającym rozróżnianie obiektów w skomplikowanych scenach.

Rysunek 4.30. Wyświetlanie obiektów kontrolowane jest z poziomu panelu bocznego
Display

Rysunek 4.31. Sekcja Display Properties, znajdująca się w oknie dialogowym
Object Properties, jest prawie identyczna z roletą Display Properties, znajdują
się w panelu bocznym Display
Polecenia kontrolujące właściwości wyświetlania obiektów wpływają na sposób
renderowania obiektów w oknach widokowych, tak w trybach szkieletowych, jak i w
trybach cieniowanych. Do właściwości wyświetlania, które oddziałują wyłącznie
na tryby cieniowane, zaliczyć można:
See-Trough funkcja ta sprawia, że obiekt staje się przezroczysty. Działa
jedynie w oknie widokowym i nie wywiera wpływu na wyrenderowany obraz.
Do właściwości wyświetlania, które oddziałują wyłącznie na tryby szkieletowe,
zaliczyć można:
Backface Cull funkcja ta nie wyświetla siatek, których powierzchnie posiadają
normalne zwrócone przeciwnie do kamery. Wyłącz tę funkcję, aby widzieć
całkowitą strukturę obiektu.
Edges Only funkcja ta ukrywa wspólne krawędzie pomiędzy parami płaszczyzn
elementarnych leżących w jednej płaszczyźnie, tj. pomiędzy przylegającymi do
siebie płaszczyznami elementarnymi, które mogą zostać wyselekcjonowane jako
wielobok. Wyłącz tę funkcję, aby widzieć faktyczną liczbę płaszczyzn
elementarnych składających się na powierzchnię siatkową.
Vertex Ticks funkcja ta wyświetla wierzchołki jako małe lub duże kropki, w
zależności od ustawień preferencyjnych zdefiniowanych w zakładce Viewport okna
dialogowego Preference Settings.
Do właściwości wyświetlania, które oddziałują zarówno na tryby szkieletowe, jak
i na tryby cieniowane, zaliczyć można:
Display as Box funkcja ta wyświetla obiekt jako obejmę. Dzieje się tak nawet
wówczas, gdy okno widokowe pokazuje obraz w wyższej rozdzielczości.
Trajectory funkcja ta wyświetla ścieżkę animacji obiektu.
Ignore Extents funkcja ta sprawia, że polecenie Zoom Extents ignoruje
wyselekcjonowany obiekt.
Show Frozen in Grey funkcja ta sprawia, że zamrożone obiekty wyświetlane są w
kolorze szarym.
Vertex Colors funkcja ta wyświetla kolory przypisane do wierzchołków, w
czasie edycji na poziomie struktury (zobacz rozdział ósmy). Dodatkowo może
uwzględniać cieniowanie.
Przykładowe tryby wyświetlania obiektów pokazane zostały na rysunku 4.32.

Rysunek 4.32. Dzbanek ustawiony na białym tle, wyświetlany za pomocą różnych
funkcji

Rysunek 4.33. Wyselekcjonuj obiekt, który ma zostać ukryty
Ukrywanie obiektów pomaga w zarządzaniu złożonymi scenami poprzez
uproszczenie widoku i przyspieszenie odświeżania w oknach widokowych. Obiekty
ukryte stają się niewidoczne i nie mogą zostać wyselekcjonowane do czasu, aż na
nowo pojawią się w scenie.
Aby ukryć obiekt:
Zaznacz obiekt, który chcesz ukryć (rysunek 4.33).
W panelu bocznym Display rozwiń roletę Hide (rysunek 4.34).
W rolecie Hide kliknij przycisk Hide Selected.
Zaznaczony obiekt zniknie ze sceny (rysunek 4.35).
Wskazówki
Przycisk Hide Unselected ukrywa obiekty niezaznaczone.
Przycisk Hide by Name umożliwia ukrycie obiektów z listy (rysunek 4.36).
Przycisk Hide by Hit umożliwia ukrycie obiektu poprzez jego kliknięcie.
Obiekty zamrożone nie mogą zostać ukryte, dopóki nie zostanie włączona funkcja
Hide Frozen Objects.

Rysunek 4.34. W rolecie Hide znajdują się polecenia do ukrywania i ponownego
wyświetlania obiektów

Rysunek 4.35. Scena po ukryciu zaznaczonego obiektu

Rysunek 4.36. W oknie dialogowym Hide Objects możesz wybrać nazwy obiektów,
które mają zostać ukryte. Zwróć uwagę na podobieństwo do okna Select Objects
Aby wyświetlić ukryty obiekt:
Kliknij przycisk Unhide by Name.
lub
Wciśnij 5 na klawiaturze nienumerycznej.
Na ekranie pojawi się okno dialogowe Unhide Objects z listą ukrytych obiektów
(rysunek 4.37).
Zaznacz nazwę obiektu, który chcesz wyświetlić.
Kliknij przycisk OK.
Ukryty obiekt ponownie pojawi się w scenie (rysunek 4.38).
Aby wyświetlić wszystkie ukryte obiekty:
W rolecie Hide kliknij przycisk Unhide All.
Wszystkie ukryte obiekty ponownie pojawią się w scenie.
Roleta Hide by Category umożliwia ukrywanie obiektów według typu. Jeżeli
aktualnie nie pracujesz nad światłami lub kamerami, staraj się je ukrywać, a
wówczas będziesz mógł powiększać do granic widok na scenę w znacznie większym
stopniu. Innym przydatnym zastosowaniem tego zestawu poleceń jest ukrywanie
obiektów pomocniczych oraz obiektów wykorzystanych przy tworzeniu obiektów
złożonych.
Aby ukryć obiekt według typu:
W panelu Display rozwiń roletę Hide by Category (rysunek 4.39).
Włącz funkcję odpowiadającą za typ obiektu, który chciałbyś ukryć.
Obiekty danego typu zostaną ukryte.
Wskazówka
Aby ponownie wyświetlić obiekty ukryte według typu, włącz funkcję odpowiadającą
za typ obiektu, który chciałbyś wyświetlić.

Rysunek 4.37. Na liście obiektów okna dialogowego Unhide Objects zaznacz nazwę
obiektu, który chcesz wyświetlić

Rysunek 4.38. Scena po ponownym wyświetleniu ukrytego obiektu

Rysunek 4.39. Roleta Hide by Category służy do ukrywania obiektów według typu

Rysunek 4.40. Zaznacz obiekt, który ma zostać zamrożony
Zamrażanie zabezpiecza obiekty przed przypadkową edycją, dając jednocześnie
możliwość oglądania ich w scenie. Zamrożone obiekty zmieniają kolor na
ciemnoszary i nie można ich wyselekcjonować, dopóki nie zostaną odmrożone.
Aby zamrozić obiekt:
Zaznacz obiekt (rysunek 4.40).
Otwórz panel boczny Display.
Rozwiń roletę Freeze.
Poniżej pojawią się przyciski służące do zamrażania obiektów (rysunek 4.41).
W rolecie Freeze kliknij przycisk Freeze Selected.
lub
Wciśnij 6 na klawiaturze nienumerycznej.
Obiekt zostanie zamrożony (rysunek 4.42).
Wskazówki
Przycisk Freeze Unselected zamraża wszystkie widoczne obiekty, które nie
zostały wyselekcjonowane ani zamrożone.
Przycisk Freeze by Name wywołuje okno Freeze Objects z listą nieukrytych i
niezamrożonych obiektów, które można zamrozić (rysunek 4.43).
Przycisk Freeze by Hit umożliwia zamrożenie obiektu poprzez jego kliknięcie.
Jeżeli nie chcesz, aby zamrożony obiekt wyświetlany był w kolorze szarym,
wyłącz funkcję Show Frozen in Grey , znajdującą się w rolecie Display
Properties.

Rysunek 4.41. W rolecie Freeze znajdują się polecenia zabezpieczające obiekty
przed wyselekcjonowaniem

Rysunek 4.42. Zamrożony obiekt zmienia kolor na ciemnoszary

Rysunek 4.43. Okno dialogowe Freeze Objects daje możliwość zamrażania obiektów
z listy
Aby odmrozić obiekt:
Kliknij przycisk Unfreeze by Name.
Na ekranie pojawi się okno dialogowe Unfreeze Objects z listą zamrożonych
obiektów (rysunek 4.44).
Zaznacz nazwę obiektu, który chcesz odmrozić.
Kliknij przycisk OK.
Obiekt zostanie odmrożony (rysunek 4.45).
Aby odmrozić wszystkie zamrożone obiekty:
W rolecie Freeze kliknij przycisk Unfreeze All.
lub
Wciśnij 7 na klawiaturze nienumerycznej.
Wszystkie zamrożone obiekty zostaną odmrożone.
Wskazówki
Przycisk Unfreeze by Hit pozwala na odmrożenie obiektu poprzez jego kliknięcie.
Część poleceń ukrywania i zamrażania znaleźć można także w kontekstowym menu
blokowym Display (rysunek 4.46).

Rysunek 4.44. W oknie dialogowym Unfreeze Objects zaznacz nazwę obiektu, który
chcesz odmrozić

Rysunek 4.45. Odmrożony obiekt powraca do koloru pierwotnego i może zostać
ponownie wyselekcjonowany

Rysunek 4.46. W menu blokowym Display znajdują się skróty do niektórych poleceń
ukrywania i zamrażania


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
r04 5 popr
r04 5 popr
r01 02 popr (2)
PPR kol popr
oiur r04 ver
EW N? popr
instrukcja zura 5120 pl wer popr
popr chemia pp jednofunkcyjne zw org
r12 02 popr
Motoreduktor bez przekladni pasowej czcionka 12 popr

więcej podobnych podstron