09 2007 pol 1


22
Kujon Polski
Czwartek 20 września 2007 Gazeta Wyborcza www.gazetawyborcza.pl
1 1
Słuchaj
w RMF FM
Sprawdzianszóstoklasisty
Z czym szóstoklasiści
nie najlepiej radzą sobie
Szóstoklasisto! W kwietniu napiszesz sprawdzian na koniec podstawówki.
na sprawdzianie
Partner
Już dziś poćwicz z  Gazetą i rozwiąż przykładowy test. Jutro wydrukujemy ćwiczenia  słuchaj dziś
radiowy:
w  Faktach
z polskiego i matematyki, które sprawdzą wymagane na egzaminie umiejętności,
RMF FM
a w sobotę  test predyspozycji językowych
na powierzchni strużki, potem potoki, które łą- C. Kropla staje się częścią chmury, spada na 7. Jakie uczucia budzi w czytelniku bohater
Krople wody cząc się, utworzą rzekę. Rzeka płynie dalej i wpa- skałę przepuszczalną, na powierzchni wody pa- utworu?
da (uchodzi) do morza. Tu woda słodka łączy się ruje, przeciska się przez skały, wsiąka. A. Obawę, lęk, strach
Czas pracy: 60 minut ze słoną wodą. Słońce nagrzewa powierzchnię D. Kropla na powierzchni wody paruje, do- B. Sympatię, życzliwość
morza i dlatego nasza kropla znowu wyparowu- pływa do morza, spada na skałę przepuszczal- C. Niepewność, obawę
Tekst I
je. Para wodna na pewnej wysokości oziębi się ną, staje się częścią chmury, przeciska się przez D. Przerażenie, niepokój
Różne są dzieje kropli wody. Poznajemy i skropli, a drobniutkie kropelki wody utworzą skały.
trzy najważniejsze (A, B, C). chmury (strzałka 3). Jeśli wiatr popchnie chmu- 8. Wskaż uosobienie.
rę nad ląd, podróż kropelki może zacząć się od 4. W jaki sposób powstają rzeki? A. W waszym szepcie
nowa (strzałka 4). A. Na powierzchni ziemi tworzą się strużki, B. Smugi srebrne
A.
potoki, które łącząc się, tworzą rzekę. C. Krople drobne
C. Droga kropli wody może być jeszcze dłuż- B. Każda rzeka bierze swój początek w mo- D. Złotem dziane
sza. Zacznie się tak samo  spadnie na powierz- rzu.
chnię ziemi (strzałka 1). Jeśli teren jest zbudo- C. Woda musi być idealnie czysta i wtedy mo- 9. Znaczenie wyrazu peany można spraw-
wany ze skał przepuszczających wodę (np. z pia- że utworzyć rzekę. dzić w:
sku czy żwiru), woda wsiąknie w niego (strzał- D. Z każdego zbiornika wodnego (stawu, je- A. słowniku ortograficznym
ka 2). Znajdzie się pod powierzchnią i nie będzie ziora, morza) wypływa jedna duża rzeka. B. encyklopedii kultury antycznej
się przeciskać przez skały przepuszczalne (strzał- C. encyklopedii popularnej PWN
ka 3), aż dopłynie jako woda podziemna do mo- D. słowniku poprawnej polszczyzny
Tekst II
rza lub wytryśnie w sprzyjających warunkach
jako zródło. I znowu, jeśli kropla wody znajdzie 10. Józef Chełmoński
się na powierzchni wody, to pod wpływem pro- Deszcz  Jarosław Iwaszkiewicz
mieni słonecznych wyparuje i stanie się cząst-
B.
ką chmury (strzałka 4). Jeśli wiatr popchnie Smugi jasne, smugi srebrne, smugi szklane,
chmurę nad ląd, podróż kropelki zacznie się od Srebrnowłose, srebrnodzwiękie, ukochane -
nowa (strzałka 5). Podróż takiej kropelki wody
jest dłuższa, dlatego mówimy o dużym obiegu W waszym szepcie miodopłynne są peany1,
wody w przyrodzie. Tu kropla trafiła pod zie- Smugi deszczu, szklane kulki, pieśni szklane.
mię (spływ podziemny).
Czy w radości czy w tęsknocie  zakochany,
Chodzę sobie w waszą mowę  zasłuchany.
Zadania od 1. do 4.
odnoszą się do tekstu I.
Dobre deszcze, deszcze dobre, złotem dziane,
Smugi jasne, krople drobne, ukochane.
1. W którym akapicie jest mowa o parowaniu
1
wody? pean  uroczysta pieśń A. namalował portret
C.
A. A i B C. A, B, C B. przedstawił scenę batalistyczną
B. A i C D. w żadnym C. narysował martwą naturę
Zadania od 5. do 8.
D. uwiecznił pejzaż
odnoszą się do tekstu II.
2. Kropla stanie się cząstką chmury, gdy
A. spadnie na topniejący śnieg 5. Wypowiedz podmiotu lirycznego można 11. Prognozę pogody przygotowuje:
B. wiatr wieje od morza do lądu określić jako A. geodeta C. meteorolog
C. para wodna na pewnej wysokości oziębi A. opis B. astronom D. etnograf
się i skropli B. dialog
D. woda wsiąknie w ziemię i stanie się wodą C. opowiadanie 12. Opady atmosferyczne
podziemną D. wyznanie A. spadają na powierzchnię ziemi lub uno-
szą się w powietrzu w postaci wody lub kryształ-
A. Gdy spadnie na nagrzaną powierzchnię 3. Wskaż szereg, w którym przedstawiono 6. Ostatnia strofa wiersza ków lodu
ziemi (strzałka 1), może od razu wyparować kolejne etapy parowania wody. A. ma dwa wersy, w każdym wersie taką sa- B. tylko unoszą się wpowietrzu wpostaci wody
(strzałka 2). A. Kropla spada na skałę przepuszczalną, mą ilość sylab i rymy żeńskie. C. tylko spadają na powierzchnię ziemi
wsiąka, przeciska się przez skały, dopływa do B. ma dwa wersy, w każdym wersie różną D. tylko unoszą się w powietrzu w postaci
B. Ale może być inaczej. Kropla spadnie na morza, na powierzchni wody paruje i staje się ilość sylab i rymy męskie. kryształków lodu
powierzchnię ziemi (strzałka 1) i potem spły- częścią chmury. C. ma cztery wersy, w każdym wersie taką sa-
nie po pochylonej powierzchni terenu, o ile jest B. Kropla spada na skałę przepuszczalną, mą ilość sylab i rymy męskie. 13. Opad atmosferyczny w postaci gęsto pa-
on zbudowany ze skał nieprzepuszczających dopływa do morza, przeciska się przez skały i sta- D. ma cztery wersy, w każdym wersie różną dających drobnych kropelek wody o średnicy
wodę (strzałka 2). W ten sposób krople tworzą je się częścią chmury. ilość sylab i rymy żeńskie. poniżej 0,5 mm to:
1


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
09 2007 pol 2 odp
09 2007 pol odp
egzamin 3 termin( 09 2007
2007 POL ED02 2001
09 Atrybuty pól
Ustawa zmiana Prawo budowlane 19 09 2007 (świadectwa energet)
2007 pol
2007 09 Szkoła konstruktorówid 657
kol pol sem2 AiR 09
4!?picasso pol ed09 2007
2007 09 Down the Path Multimedia Applications with Openml

więcej podobnych podstron