Delphi podstawy programowania
Środowisko Delphi
Olsztyn 2004
Delphi
Programowanie obiektowe - (object-oriented programming)
jest to metodologia tworzeniu programów komputerowych
definiująca je jako zbiór obiektów (pogrupowanych w klasy)
oraz metod.
Klasa - określa strukturę obiektów, danych i operacji, jakie
można wykonać na takich obiektach.
Objekt - część programu komputerowego wykonująca
określone zadanie.
Metoda - procedura lub funkcja będąca składnikiem klasy.
Delphi
Funkcja - blok kodu wykonujący jakąś czynność i
zwracający wynik pod swoją nazwą.
Procedura - blok kodu wykonujący jakąś czynność i nie
zwracający wyniku.
Procedura obsługi zdarzenia - fragment kodu, który
wywoływany jest w wyniku zajścia tego zdarzenia.
Zdarzenie - zachodzi w wyniku interkacji komponentu z
użytkownikiem lub systemem.
Komponenty - są to części, z których budujemy program.
Delphi
Analogia - drukarka:
Obiekt: HP 959c
Klasa: drukarka
Metody: druk czarno-biały
druk kolorowy
wydruk próbny
....
Zdarzenia: wysłanie wydruku
wstrzymanie wydruku
...
Delphi
Analogia - młotek:
Obiekt: ???
Klasa: ???
Metody: ???
???
???
???
Zdarzenia: ???
???
???
Delphi
Delphi - jest to zintegrowane środowisko programowania
wizualnego firmy Borland (www.bsc.com.pl), przeznaczone
do programowania obiektowego w systemach Windows.
Delphi oparte jest na języku ObjectPascal.
Delphi
Główne okno
Delphi
Okno
formularza
Drzewo
obiektów
Okno kodu
Object
Inspector
Delphi
Tworzenie nowego projektu (programu):
1. Utworzenie katalogu projektu należy to zrobić PRZED
uruchomieniem Delphi. Najlepiej utworzyć katalog główny,
np. Projekty , i w nim zapisywać swoje programy w
oddzielnych katalogach. Niedopuszczalne jest zapisywanie
projektów bez przemyślenia struktury katalogów.
Delphi
Tworzenie nowego projektu (programu):
2. Zapisanie nowego projektu (Plik Save Project as...).
Pierwsze okno dialogowe
odnosi się do głównego
pliku *.pas zawierającego
kod zródłowy programu.
Proponowana nazwa to
ModulGlowny.pas .
Delphi
Tworzenie nowego projektu (programu):
2. Zapisanie nowego projektu (Plik Save Project as...).
Drugie okno dialogowe
odnosi się do nazwy całego
projektu tak będzie się
również nazywał plik *.exe
po kompilacji kodu.
Delphi
Pliki projektu:
*.~dfm - kopia pliku *.dfm
*.~pas - kopia pliku *.pas
*.dcu - plik skompilowany (bez możliwości
uruchomienia)
*.dfm - plik formularza
*.pas - plik modułu
*.cfg - plik zawierający ustawienia kompilatora
*.dof - plik zawierający ustawienia projektu
*.dpr - plik projektu
*.exe - plik skompilowany (z możliwością uruchomienia)
*.res - plik zasobów
Delphi struktura modułu
Moduł jest to plik tekstowy,
który może być kompilowany
do programu wykonywalnego.
Nazwa modułu wypisywana
jest w pierwszej linijce po
słowie unit .
Delphi struktura modułu
Interface sekcja zawierająca
nazwy wszystkich elementów
modułu (wewnętrznych i
zewnętrznych).
Delphi struktura modułu
Uses - sekcja zawierająca
nazwy modułów dodatkowych.
Każdy nowy projekt ma
wpisane podstawowe moduły,
np. Dialogs, do wyświetlania
okien komunikatów. Sekcję te
można rozszerzać poprzez
dodanie nowych wpisów, np.
Math dołączy moduł do
zaawansowanych obliczeń
matematycznych.
Delphi struktura modułu
Type - sekcja zawierająca
nazwy użytych w module
obiektów oraz metod (czyli
procedur i funkcji). Metody
mogą odnosić się tylko do
bieżącego modułu (obszar
private) lub też mogą być
widoczne w innych modułach
tworzonego projektu (obszar
public). W sekcji type można
również definiować własne
struktury.
Delphi struktura modułu
Var - sekcja zawierająca nazwy
użytych w module zmiennych.
Delphi struktura modułu
Implementation - sekcja
zawierająca kod programu:
procedury obsługi zdarzeń,
procedury i funkcje
użytkownika.
Delphi struktura modułu
Programy tworzone w Delphi
domyślnie posiadają Graficzny
Interfejs Użytkownika (GUI).
W sekcji implementation
zawarta jest również
informacja, w którym pliku
należy szukać opisu związanego
z danym modułem formularza.
Delphi struktura modułu
W obszarze implementation
można również dodawać sekcje
uses lub var (tak jak w obszarze
interface), ale zdefiniowane
elementy będą miały zasięg
lokalny i nie będę widziane w
innych modułach projektu.
Delphi właściwości obiektów
Delphi właściwości obiektów
Wybrane właściwości obiektu TForm:
Name nazwa formularza
Caption napis widoczny na pasku formularza
Align opcje automatycznego położenia
BorderStyle typ okna
Enabled dostępność obiektu
Visible widocznosc obiektu
Width szerokość formularza
Height wysokość formularza
Top odległość od górnego brzegu ekranu
Left odległość od lewego brzegu ekranu
Color kolor formularza
Delphi właściwości obiektów
Definiowanie właściwości:
1. poprzez ustawienie
właściwości w
Inspektorze Objektów.
Delphi właściwości obiektów
Definiowanie właściwości:
2. poprzez użycie odpowiedniego wpisu w kodzie zródłowym.
Delphi zdarzenia
Delphi zdarzenia
Definiowanie obsługi
zdarzeń odbywa się w sekcji
implementation pojawia się
tam ramka procedury.
Delphi zdarzenia
Wwnątrz procedury wpisuje
się operacje jekie mają być
wykonane po zajściu tego
zdarzenia.
Dziękuję za uwagę
Olsztyn 2004
Wyszukiwarka
Podobne podstrony:
09 ŚrodowiskoŚrodowa Audiencja Generalna Radio Maryja, 2011 03 0909 Ochrona środowiska pracy09 Programowanie w środowisku języka obiektowegoidy8409 SUGESTIA ŚRODOWISKOWA09 Ochrona środowiskaObwieszczenie Ministra Środowiska z 10 09 2012 w sprawie wysokości stawek opłatOchrona Środowiska wykłady 2013 09 21 ustawa o odpadachpref 09amd102 io pl092002 09 Creating Virtual Worlds with Pov Ray and the Right Front EndAnaliza?N Ocena dzialan na rzecz?zpieczenstwa energetycznego dostawy gazu listopad 092003 09 Genialne schematy4 Relacja człowiek środowiskowięcej podobnych podstron