0000035 (19)

0000035 (19)



Ćwiczenie 2i

Gra szkolna na całym boisku z zachowaniem przepisów.

Część końcowa 1 — Marsz, w marszu ćwiczenia oddechowe. 2 — Odpoczynek w pozycji leżącej na materacu.

Znaczenie aktywności fizycznej w profilaktyce i rehabilitacji chorób układu krążenia. Rekreacyjne możliwości uprawiania niektórych dyscyplin sportowych po zawale mięśnia sercowego

Należy choć w paru zdaniach powiedzieć, jaki wpływ może mieć systematyczna aktywność fizyczna na stan naszego zdrowia i samopoczucia oraz jakie sporty możemy kontynuować w przypadku, gdy jesteśmy już po zawale. Są to pytania, z którymi często się spotykamy w praktyce zawodowej.

Według ostatnich danych statystycznych choroby układu krążenia wysuwają się na jedno z pierwszych miejsc wśród przyczyn skracających długość naszego życia. Obserwowany stały wzrost tych chorób wydaje się być spowodowany podnoszeniem standardu życia i powszechnym zanikiem aktywności fizycznej.

Liczne badania przeprowadzone w wielu ośrodkach na całym świecie pozwalają przypuszczać, że systematyczne uprawianie ćwiczeń fizycznych mogłoby przeciwdziałać szkodliwym wpływom cywilizacyjnym, jeżeli nie bezpośrednio — poprzez działanie na układ krążenia, to pośrednio przez rozładowywanie napięć emocjonalnych, zapobieganie zaburzeniom przemiany materii i zwiększanie odporności przeciwzakaźnej organizmu. Pod wpływem systematycznie powtarzanych wysiłków fizycznych (treningu) zachodzi szereg korzystnych zmian w układzie krążenia.

Warto przytoczyć tu tabelkę' porównującą wpływ miażdżycy i submaksymalnej długotrwałej aktywności fizycznej na niektóre parametry układu sercowo-naczyniowego.

Jedną z najistotniejszych cech systematycznie prowadzonego treningu jest zwiększenie sprawności zaopatrywania w tlen. Organizm zwiększa swe możliwości pochłaniania tlenu. Zmiany, które zachodzą w układzie krążenia pod wpływem treningu, są głównym czynnikiem polepszającym wydolność fizyczną trenującego. Zauważono to już dość dawno, zaczęto wykorzystywać wysiłek fizyczny w profilaktyce i rehabilitacji chorób układu krążenia.

Tabela 2

Parametry układu sercowo-naczyniowego

Wpływ

miażdżycy

Wpływ wysiłku fizycznego

Pojemność wyrzutowa serca

mniejsza

większa

Pojemność minutowa serca

mniejsza

większa

Wieńcowe krążenia oboczne serca

gorsie

lepsze

Ekg

obniżenie ST

niekiedy poprawa

Ciśnienie tętnicze skurczowe

wzrost

obniżenie

Ciśnienie tętnicze rozkurczowe

wzrost

•obniżenie

Tętno

małe zmiany lub

wolniejsze

Powrót tętna po wysiłku do stanu spoczynkowego

bez zmian

wolniejszy

szybszy

Stężenie kwasu mlekowego we krwi po wysiłku

wzrost

obniżenie

Stężenie lipidów w surowicy krwi

wzrost

obniżenie

Pojemność oddechowa płuc

mniejsza

większa

Wykorzystanie tlenu z powietrza atmosferycznego

gorsze

lepsze

Przeprowadzone badania sugerują, że wysiłek fizyczny może odgrywać profilaktyczną rolę w licznych chorobach układu sercowo-naczyniowego, np. w chorobie wieńcowej, chorobie nad-

* Zamieszczona w pracy D. Brunnera i E. Jokla pl. ,,Physical acllvtly and aging". S. Karger Basel, New York 1970.

71


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
0000035 (19) Ćwiczenie 21 Gra szkolna na całym boisku z zachowaniem przepisów. Część końcowa 1 — Mar
0000033 (19) j Ćwiczenie 8 To samo w biegu. Ćwiczenie 9 Marsz bez piłek, ramiona rozluźnione, pogłęb
5 (1992) 29. Gra na 4 bramki na całym boisku {11 x11) z bramkarzami, Drużyna A broni dużej i małej&n
7 (1646) - Gra szkolna na cztery mniejsze (3 metry szerokości) bramki na 1/2 boiska. Bramkarze broni
4 (2247) 10. Ćwiczenia na całym boisku. A - trener: podanie piłki do bocznego obrońcy (2), obro
0000034 (19) Ćwiczenie 13. Marsz po obwodzie sali, każdy ma piłkę do siatkówki: podrzuty nad głową w
0000033 (19) Ćwiczenie 8 To samo w biegu. Ćwiczenie 9 Marsz bez piłek, ramiona rozluźnione, pogłębio
0000034 (19) Ćwiczenie 73. Marsz po obwodzie sali, każdy ma piłkę do siatkówki: podrzuty nad głową w
s6 rozpowszechnienia tej gry na całym świecie przyczynili się rzymscy legioniści. Gra ta cieszy się
6.    Gra szkolna z założeniami. 7.    Gra 1 x 1 na utrzymanie piłki,
5 (1991) Gra szkolna 8x8 w trzech strefach boiska na dwa dotknięcia piiki. Piłka może być podana z p
5(1) Ryc. 19 Ćwiczenie 3 Siad rozkroczny na taborecie, dłonie na biodrach. Skłon tułowia w prawą, a
zdjęcie szkolne29 19 Ćwiczenie języka Mlaskanie czubkiem języka, następnie środkiem Przyssanie języ

więcej podobnych podstron