0000031652 000010 jpeg

0000031652 000010 jpeg



278


OBRZĘDY

W dniu, w którym mają dożąć, cała wieś nad wieczorem bierze najczęściej udział w żniwie, robota idzie z wielkim pośpiechem, dożąć bowiem w dniu tym postanowiono koniecznie; czasami więc żniwo po zachodzie słońca trwa jeszcze gdy zboża na polu pozostaje dosyć. Przed dożęciem zaczynają śpiewać długą pieśń dożynkową, nuta jej poważna jak cały prawie ten obrzęd i odpowiednia śpiewowi chórowemu. Pieśń ta, jak zobaczymy składa się z prawie oddzielnych dwuwierszowych zwrotek, z których po każdej powtarza się trzeci wiersz „plon niesiemy, plon,” rzadko i w niektórych tylko miejscowościach, dodają czwarty wiersz „do jegomości w dom” (1). Treść tych zwrotek jak zobaczymy jest rozmaita, lubo prawie zawsze odnosi się do osób i okoliczności, mających związek z obrzędem i żniwiarzami; z wielu zwrotek odnoszących się do postatnicy, śpiewanych wśród innych przy dożynaniu zboża: przytaczamy tu parę:

Oj postatnico pofolguj, pofolguj,

Swojej ezeladki nie morduj, nie morduj,

Plon niesiem, plon.

A postatnica folguje, folguje,

Swojej ezeladki żałuje, żałuje,

Plon i t d.

Śpiewają także zwrotki odnoszące się do postacianki.

Gdy już dożęto zboża, dziewczęta biorą się do wicia wianka i równianki; . wianek wiją z kłosów żyta, kwiatów polnych lub przyniesionych ze dworu i swoich ogródków; czasem jagody kaliny bywają także użyte; wianek taki przedstawiamy na fig. 2ej.

Jeżeli do wianka wchodzi żyto, to równiankę robią z pszenicy, oba te bowiem zboża użyte być muszą, ponieważ do dworu zaniesione oznaczać mają dokończenie zbioru całego ozimego plonu. Równianka bywa dwojakiego kształtu, jak wyobrażają fig. 3 i 4ta. Na fig. 4tej przedstawiona, tak jest uwita, aby postawić ją było można i to jest przyczyną

(l) Jakkolwiek do wiersza plon, niesiem, plon, wiersz do jegomości w dom, zdawałby się być na pozór konieoznem depełniemem, to jednak powiemy, iż pierwszy z nich jako sam tylko najczęściej w tamtych okolicach używany, zdaje się być dawniejszym od drugiego, który dopiero z powstaniem dworów utworzonym został.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
0000031652 000014 jpeg 282 OBRZĘDY zwy wsi w której „myszy zboże jedzą,” wymieniają nazwisko obywate
0000031652 000016 jpeg 284 OBRZĘDY A na dziedzińcu stoją sine dęby, Nasza panienka sznuruje się w ws
0000031652 000018 jpeg 28G OBRZĘDY Dożynki oznaczają dożęcie zboża ozimego t. j. żyta i pszenicy, tu
0000031652 000014 jpeg 282 OBRZĘDY zwy wsi w której „myszy zboże jedzą,” wymieniają nazwisko obywate
0000031652 000016 jpeg 284 OBRZĘDY A na dziedzińcu stoją sine dęby, Nasza panienka sznuruje się w ws
0000031652 000018 jpeg 28G OBRZĘDY Dożynki oznaczają dożęcie zboża ozimego t. j. żyta i pszenicy, tu
0000031652 000012 jpeg 280 OBRZĘDY przerwy, aż do złożenia tego wianka państwu we dworze; liczne zwr
0000031652 000012 jpeg 280 OBRZĘDY przerwy, aż do złożenia tego wianka państwu we dworze; liczne zwr
0000031652 000012 jpeg 280 OBRZĘDY przerwy, aż do złożenia tego wianka państwu we dworze; liczne zwr
0000031652 000006 jpeg OBRZĘDY ROLNICZE. OPISAŁ Zygmunt Gloger. .... Po jednych pleśń została, po dr
0000031652 000008 jpeg OBRZĘDY ‘2 7 li drodze lnb miedzy, gdzie rżysko się kończy, gdzie więc żyta d
0000031652 000006 jpeg OBRZĘDY ROLNICZE. OPISAŁ Zygmunt Gloger. .... Po jednych pleśń została, po dr
0000031652 000008 jpeg OBRZĘDY ‘2 7 li drodze lnb miedzy, gdzie rżysko się kończy, gdzie więc żyta d
Folder(2013 11 26)0003 JPEG Wymiana gazowa Płazińce nie mają układu oddechowego. Dla gatunków pasoży
Gloger, Obrzędy rolnicze (1) jpeg 280 OBRZĘDY przerwy, aż do złożenia tego wianka państwu we dworze;
Gloger, Obrzędy rolnicze (3) jpeg 282 OBRZĘDY zwy wsi w której „myszy zboże jedzą,” wymieniają nazwi
Gloger, Obrzędy rolnicze (5) jpeg 284 OBRZĘDY A na dziedzińcu stoją sine dęby, Nasza panienka sznuru

więcej podobnych podstron