image (13) jpeg

image (13) jpeg



M«x Fricdllndcr bardzo późno ogłosił eseje poświęcone znawstwu Ukazały    Q

się one w 1942 r. w zbiorze: On Art and Connoisseunhip M, wielokrotnie potem    Mm M(

wznawianym i tłumaczonym Nic tworzą one całości, ani tez nic składają się na    nm


zwartą teorię czy wykład metody. Wiele jest w nich natomiast praktycznych rad    ^

i ostrzeżeń skierowanych do ząjmijjących się znawstwem historyków sztuki Naj-    wucchn

częściej pojawiająca się przestroga dotyczy nazbyt scjentystycznyeh aspiracji hi-    c/^m inr

storyków sztuki, próbujących nadać uprawianej przez siebie dyscyplinie status    bardziej

prawowitej nauki, co najlepiej ilustrują słowa samego FriedlOndera, którego pi-    na droj;

sanki swada i umiejętności literackie dorównują jego talentowi koneserskiemu    chodząc

„Tak jak nie można stworzyć dzieła sztuki na podstawie wiedzy, tak też nie da się    mowom

na podstawie wiedzy dzieła zrozumieć. Choć będziemy z powodzeniem wysubtcl-    Fńedł&r

niać unaoczniającą, charakteryzującą wymowę słów, nigdy nie pokryje się ona    zaangaż

całkowicie z wrażeniem jakie wywołuje dzieło sztuki Zawsze to. co rozstrzygają-    wartość

cc pozostanie niewypowiedziane” *\ I jeszcze jeden cytat, który mógłby być mol-    eksperte

tern niniejszego oitykułu. „Nauka jest tym bardziej nauką, im więcej osiąga bez-    pre

spornych wyników. Wedle tej miary historia sztuki zajmuje w hierarchii nauk    UTaz z<

nader podrzędne miejsce” *.    Slę

W refleksji metodologicznej Friedlindera najciekawszym wydaje się pojęcie    zadanie

imaginery pupilage 4V Znawca, jak sądził Fnedlftnder, jest, czy też powinien stać się, swego rodząju uczniem malarza, którego obrazy analizuje Powinien w swojej    zarówn

wyobraźni uczestniczyć w procesie tworzenia, powstawania obrazu, a więc tym    czyniła

samym poznać twórczą osobowość artysty, jego upodobania, wyczucie piękna    suhstan

Oznacza to również poznanie możliwości artysty i jego ograniczeń, wizji jego    history

sztuki, a nawet sposobu przenoszenia na płótno właściwego mu widzenia natury    refleks

Pojęcie imaginery pupiloge nie ma dla Fhedlandera charakteru teoretycznej defi-    mozliw

nicji, a raczej służy wyłożeniu kilku praktycznych wskazówek Friedlftnder poleca    bMń i

m la skupienie się nad dokładną analizą niewątpliwych dzieł badanego malarza.    3^ m(

czego rezultatem ma być wyrobienie w sobie idealnego obrazu jego twórczości,    \,

do którego należy odnosić każde badane dzieło Przy czym ideał ten nie może być    jc

niezmienny, musi podążać za rozwojem artystycznym mistrza Nie może też opie-    wokół

rać się na dziełach niepewnych i wątpliwych, zła atrybucja, jak twierdzi Friedllnder.    (RRP)

ukazuje ignorancję badacza nie tylko wobec osoby malarza, któremu przypisał on    znawJ

błędnie obraz, ale i wobec tego, którego nie rozpoznał41    2 jedli

Propozycja Friedl&ndera - duchowe, wyimaginowane uczestnictwo w proce-    cześin

ik powstawania obrazu, porównywanie dzieła do wyrobionej w umyśle badacza    zdniJ

wiąjt twórczości mistrza, nie ma już nic wspólnego z zestawianiem i analizą    w\dal

foaacjególmth form w obraac Intuicja, dla FriedlAndera, igła magnetyczna,    groniJ

drogę ku określeniu autorstwa, wyrasta z wrażenia całości, nigdy    . 1

■■■■•fttowych, wyabstrahowanych porównań szczegółu Friedllnder przeczy    4Q ol

m

SMł ■ ■


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
image 06b631 2 jpeg 68 ANTONINA KŁOSKOWSKA Więcej niż x/3 tych opowiadań poświęcona jest w drugim ok
image (17) jpeg dnicń związanych z fizyczną egzystencją obrazu, procesem jego powstania, a także sta
image (17) jpeg dnicń związanych z fizyczną egzystencją obrazu, procesem jego powstania, a także sta
IMAGE5 (£}) 13=or;«M    £&&> - li JŚ-n»tUMi&Ł» ■ f>ł<
Image 13 (10) <53> m—**— "* X ~±3-XI-^ ✓^>A5?y^y t/O <oc( i r i iA* ^ y(sb>[ fir
Image (13) / $4 , fb -(A vj%? "),v ^^ , O £AĄ0(n<‘* %1 (ft/1 o4ft/M„ z Ky u J (C>«
angielski phrasal verbs 13 ANGIELSKI - PHRASAL VERBS Było bardzo głośno i nie mogłem zrozumieć, co J
Gloger, Obrzędy rolnicze (13) jpeg OBRZĘDY ROLNICZE. OPISAŁ Zygmunt Gloger. .... Po jednych pleśń zo
image 06b631 0 jpeg 66 ANTONINA KŁOSKOWSKA powtarza jedynie stwierdzenie, że rodzina jako ważna jedn
image 06b631 1 jpeg MODELE SFOLZCZUZ : 67 KULTURA MASOWA ników oraz tymi problemami życia rodzi
image 06b631 3 jpeg MODELE SPOLECZrCZ I    MASOWA 69 nikach ustroju społecznego,
image 06b631 4 jpeg 70 ANTONINA KŁOSKOWSKA trzech czynników: od stopnia zmonopolizowania komunikacji

więcej podobnych podstron