IMG)46

IMG)46



22


I. Romantycznysposób odczuwania■» Estetyka łrednłoioieczne) Północy


23


nego mitu północnego, tak bardzo upowszechnionego prze? skich romantyków, o których jeszcze będzie mowa, kultury panią de StSel. Przede wszystkim chodziło o różnicę wyobraź- Gotów i Sarmatów zbliżają się do siebie i utożsamiają dlatego, ni: „Gotowie, jak wszyscy ludzie światłego włosa, nie mieli że stanowią wspólną kulturę północną. Północny i średnio-wyobrażni rzutkiej, ognistej i rozmaitej, ani gwałtowności, wieczny początek mitologiczny został przez Mickiewicza zary-właściwej czarniawym wschodowcom, mieszkańcom gór i do* sowany bardzo zdecydowanie.

Powolność wzrostu i jednostajność wegetacji usuwa kontra- m * ? r y u z»e jo w.


cza jako do niezwykłej epoki wiary i dążenia do ideału, jako


lin, na żar słoneczny wystawionym; ale za to wyobraźnia ich Średniowiecze nabiera teraz nowego wymiaru historiozoficz-rozleglejsza, silniejsza, obfitsza. Szukali więc miejsc dla siebie nego. Dla uzasadnienia wyjątkowego jego znaczenia w dzie-milszych, dalekich, szerokich, mglistych, posępnych” (VII, 19) jach Mickiewicz posługuje się pojęciem środka mitycznego: Przeciwstawienie Morza Czarnego i Morza Bałtyckiego tc „Chrześcijaństwo zaczęło rozwijać się w wiekach, które in-w ujęciu Mickiewicza przeciwstawienie Południa i Północy stynkt powszechny nazwał średnimi, i ze środka miało Rzadko spotkać można w polskiej literaturze romantycznej tak rzucić światło na początek i koniec świata, wytłumaczyć pro-lakoniczny i poetycko trafny obraz Bałtyku, który upodobali roctwa i przepowiedzieć przyszłość” (VII, 42). Tajemnica śred-sobie Skandowie — „głęboki jak ich uczucie, barwą jedno* niowiecza polega więc na tym, że przypadło ono na środek stajny i wiecznie szerokimi falami od ciągłych wiatrów koły* czasów, że wyznacza centrum dziejowe, które pozwala wyjaś-sany” (VII 19). Podobnie symbolicznie traktuje poeta lądowy ni* wszystko „wstecz” i „w przód”, że bije od niego światło pejzaż północy: „Prędko dojrzewa i ginie niezmiernie rozmaita wszechrozumienia świata w jego skończoności i pełni. Nie wegetacja kaukaska; przeciwnie, wiecznie szarzeją się mchy, trzeba dodawać, że światło to nie jest ziemskie. Coraz bardziej zielenią się gęste wrzosy i czernieją powoli rosnące wysokie zdecydowanie objawia Mickiewicz swą miłość do średniowie-jodły skandynawskie” (VII, 19),

»ty z pejzażu, nie zatrzymuje na nich oka i pozwala skupić się . *»”? P°rz*dku najważniejne miejsce zajmują krucjaty głębiej nad raiarowością ducha przenikającego naturę. Rów- 1 ,ich bohaterowie - olśniewające wcielenia ducha średmo-nokształtność pejzażu naturalnego i pejzażu w,.ecza całfJ ludzkości. „Przypadają ostatnie lata Polski he-

-1 roicznej na ten czas właśnie, kiedy zachodnie chrześcijaństwo,

ożywione do najwyższego stopnia duchem rycerskim, rozpoczyna zawód krucjat i wydaje najwyższe wieków średnich cha-


raktery. Zaiste nie wyrówna żaden z Bolesławów owemu God-frydowi de Bouillon, młodemu wodzowi całego chrześcijaństwa, który prostoduszny jak dziecko, czysty jak dziewica, silny jak olbrzym, rozumny jak stary polityk, zdawało się, że pokazał w osobie swojej światu postać archanioła” (VII, 115). Na skali romantycznych ocen była to kwalifikacja niemal niedościgła — niewielu zasłużyło sobie na miano „archaniołów”; „dziecko” i „dziewica” zaś u romantyków znajdywały się zawsze na prawie najwyższych szczeblach hierarchii bytów. Zdumiewa tu jedynie „stary polityk” — tymi Mickiewicz na ogół gardził, ale z całą otwartością dopiero w swym okresie mesja-nistycznym. Czystość, niewinność, olbrzymiość — to cechy powszechnie przypisywane przez romantyków ludziom średniowiecza.

Jak wynika z dokończenia wywodu, Polska dopiero w dalszym toku dziejów będzie godna wziąć „miecz krucjaty”.


mentalnego jest dla Mickiewicza czymś zupełnie oczywistym; idzie tu zresztą za panią de Stael; „Też charaktery prze-bijają się w wegetacji umysłowej północników. Ludzie, przez długie miesiące zimowe w domach zawarci albo po jednostajnych śniegach i puszczach za zwierzem brodzący, na mglistym, zimnym morzu uganiający się za rybami, mają wiele czasu do rozpamiętywania i myślenia; stąd u Gotów tylu bardów, tyle poezji. Dawne pamiątki Wschodu i późniejsze czyny rycerskie, mieszane w pieśniach, utworzyły ogromny świat mitologiczny, którego kształty fantastyczne podobne górom okrytym mgłami, a ton naśladuje szumy Bałtyckiego Morza” (VII, 19).

Ten wspaniały obraz gocko-sarmackiej mentalności zawierał przede wszystkim dążenie do utożsamienia natury i poezji — prawdziwej poezji. Przybiera ona, jak widać, kształty właściwe naturze — mgliste morze i mgliste góry tworzą świat mitologiczno-fantastyczny na swoje podobieństwo, a rytm poetycki wręcz „naśladuje” szum szerokich fal morza północnego. Barwa, głębia i melodia Bałtyku modelują sobie podobną poezję. W ujęciu Mickiewicza, tak jak innych pol-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG)40 10 I. Romantyczny „sposób odczuwania’ Estetyka średniowiecznej Północy U Historyzm kolorytu
IMG)47 24 1. Romantyczny „sposób odczuwania* Estetyka iredniowieczncj Północy 25 W ówczesnej histori
IMG)49 28 2. Romantyczny „sposób odczuwani, Estetyka średniowiecznej Północy 29 Mickiewicz grzmiał d
IMG)50 30 I. Romantyczny „sposób odczuwa Estetyka średniowiecznej Północy SI nie mógłby zrodzić styl
IMG)51 32 I. Romantyczny „sposób odczuwani« Estetyka średniowiecznej Północy 33 tycznej tęsknoty czy
IMG)75 80 I. Romantyczny „sposób odczuwanio* Estetyka średniowiecznej Północy•I Tam, gdzie Szajnosze
IMG)49 28 2. Romantyczny „sposób odczuwani, Estetyka średniowiecznej Północy 29 Mickiewicz grzmiał d
IMG)42 14 I. Romantyczny „sposób odczuwania1 Estetyka średniowiecznej Północy 15 nem. Widać tu
IMG)43 16 I. Romantyczny „sposób odczuwania" Estetyka średniowiecznej Północy 17 więcej cechy
IMG)52 34 7. Romantyczny „sposób odczuwań. Estetyka Średniowiecznej Północy 35 wym przedmiotem nowel
IMG)57 44 I. Romantyczny „sposób odczuwania’ Estetyka średniowiecznej Północy 45 niowieczną
IMG)61 52    I. Romantyczny „sposób odczuwana Estetyka średniowiecznej Północy
IMG)65 60 I. Romantyczny „sposób odczuwany Estetyka średniowiecznej Północy 61 nania pewna hipoteza
IMG)67 64 I. Romantyczny „sposób odczuwani# Estetyka średniowiecznej Północyes wybujały indywidualiz
IMG)58 46 I. Romantyczny „sposób odczuwania Estetyka Średniowiecznej Północy 47 „gotycka świątynia
IMG)44 I. Romantyczny „sposób odczuwania" Estetyka średniowiecznej Północy 19 Oczywiście,

więcej podobnych podstron