IMG)47

IMG)47



24


1. Romantyczny „sposób odczuwania* Estetyka iredniowieczncj Północy


25


W ówczesnej historiozofii Mickiewicza duch i miecz wypraw uzyska możność rozróżnienia w poemacie tego, co rzetelne, krzyżowych zaczynają symbolizować najgórniejsze wartości, boskie i natchnione, od tego, co fałszywe, co jest tylko naśla-jednocząc ideą, poezję i czyn w sposób idealny i prawie nie> dowaniem; słowem, od tego, co się pospolicie zowie poezją" spotykany w dziejach ludzkości. Dlatego też kiedy w ostatnim (XI* 372).

kursie prelekcji paryskich z 1844 roku poeta z niezwykłym Ta pointa wywodu jest miażdżąca — zwraca się on bez-naciskiem zaczął głosić wieszczą koncepcję poezji i czynu, względnie przeciw literaturze, jeśli miałaby ona zajmować się średniowiecze musiało się koniecznie pojawić jako jędes pielęgnowaniem siebie jako literatury właśnie i udawać z głównych filarów podtrzymujących historiozoficzne sklepiej natchnienie. Konsekwentnie Mickiewicz zwalczał „r o m a n-nie gmachu mesjanistycznej myśli Mickiewicza.    ‘/zm fałszywy" w imię „romantyzmu praw-

Teraz Mickiewicz dostrzega tylko dwie epoki Uczące si,dziwe«0.. jak można by nazwać przeciwieństwa, .tale po-w dziejach, dwa ideały: „ideał pierwotnych czasów Kościoł. 1™“ s,« w eksklamacjach . diatrybach poety-profesora. i ideał wieków średnich” (XI, 480). Oczywiście, mają one był WoaJ do Francuzów: „Wiek dziewiętnasty sporo się nażar-,    ... .    . „.'r U J tował z meuctwa waszych wielkich mężów wieków średnich,

zastąpione „ideałem czasów nowożytnych , ale me sposób gd_    n ... V, .    .    __    . tt, .

. i* ź u . . .    , . . Iuj a-u___i    Godfryda de Bouillon, Bohemonda, Karola Wielkiego, którzy

ukształtować bez świadomości tamtych dwóch epok. Bohater. .....    . . .' .    . .    , f '.. . /

nowych czasów, „czlowiek-ideal" podobnie - „^winien ze.'e<?we “ ^,^,7 ' f,3' zp0*ard*: 1,1 ^ spolić w sobie świętość Kościoła pierwotnego, tężyznę Kościoła “‘■J* «*•«’ M 471). Nigdy Silniej w romantyzmie

i    • i l • j • u •    * ■___...    polskim me wybuchło stale w mm obecne przeciwstawierne

walczącego wieków średnich i moc triumfalną Kościoła przy- .    . . _r. , .    „    ... K_

, .    Księgi i Pieśni, Zapisu i Mowy, Czytania


szłości" (XI, 465).

Przed Każdym, przed „człowiekiem wiecznym" stawia Mie


li Czynienia, nie zarysował się bardziej kategorycznie wybór działania jako jedynej poezji.


kiewicz ciągle ponawianą konieczność odbycia „swojej wojny    ___.    . , J    i' ,    . .    ...    . .

krzyżowej” (XI, 471). Szczególne wyróżnienie wczesnego i śred- ”MęzOWe. c!'Mktórzy .w swyf ph c2ukt.drSama cale> „Wiecznego chrześcijaństwa wskazuje dowodnie, o jakie war- no'^ ePoki, którzy jednym słowem jednym skinieniem ręki . . w. .    .* a    „    •    wprawiali w ruch całe państwa [...] Czuli się wymowniejszymi

tości Mickiewiczowi przede wszystkim chodziło: o wiarę au- .    . , ,    . v ,    . 1 } ,    . .    . ,    .    / .

1    .    *    .    * . . .    . od wszystkich krasomówców starożytnych i większymi poetami

tentyczną, me wymuszoną, me wyczytaną z książek, ani wy- .___' „ „    ..    :.    \ Z . .

J .    ,    . •    u    /od samego Homera; om realizowali poezję, pozostah bohate-

nrowadzoną z rozumu, lecz rodzącą się ze szczerych porywów    /VT ’    ~    .    • Z .tor . ..

114    s    r j rami poe2j1»* (XI, 471). Czy coś po nich pozostało? Jest dla


uczucia i spontanicznych czynów.


Mickiewicza oczywiste, że tak — „ta sama potrzeba wielkich


Toter najściślej z podobnymi ideałami i żądaniami łączy    to samo pragnienie przedsiębrania ich i dokonywania

się nowa idea poezji, o której juz była mowa - me-ksiązko- budzi si dziś we wszystkich sercach” (XI, 471). Oto prawdziwej i me-uczonej, me-szkolnej Idea ta miała wypływać z du- wa Poezja bohater6w j świętych, średniowiecza i teraźniejszo-cha średniowiecza takiego, jakim go pojmował Mickiewicz. ści człowiek prosty, człowiek wiary i czynu nie potrzebuje Jakaż jest poezja wytworzona juz przez polskich romantyków galerU ; muze6w, które orzeźwiają przesycone dusze światow-i jaka będzie „jedyna poezja możliwa w przyszłości”? Mickie- c6w>. (XIi 376). Antyksiążkowy i antymuzealny zapał Mickiewicz scharakteryzował ją bardzo precyzyjnie, posługując się wicza trzeba oczywiście traktować tak, jak na to zasługuje: kryteriami wiary romantycznej - właśnie wiary - naiwnej, jako    proroka przeciwko kulturze „salonowej”, jako wy-

szczerej, prostej, bezpośredmej, obywającej się bez pomocy zwanie kogoś, kt0 domaga się powagi, skierowane przeciw rozumu i me popadającej w pułapki sztuki, czyli sztuczności, jekkomyślnej zabawie w sztukę, jako bezwzględne żądanie fałszu i udawania: me wahał się twierdzić, „ze me będzie juz d ^„dzonej przez czyn. W średniowieczu sztuki nie wolno mówić w imię natchnienia boskiego, jeśli się go istotnie pokazywano, w średniowieczu jej u ż y w a n o. Taki stan wla-rne dozna; ze za człowieka bez czci uważać będą tego, kto feje chciałby odnowić Mickiewicz.


będzie opowiadał, jak to bywa dzisiaj, o aniołach, szatanach


Z tego punktu widzenia zrozumiały jest panujący wśród


i tajemnicach natury, jeśli ich nie widział w duchu; że przez    1*Vć    ■“iTuTt— JJ T

. r, ’    ..romantyków energii" kult północnych skaldów i bardów,

rozpatrzenie teraźniejszej literatury Północy każdy czytelnik



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG)58 46 I. Romantyczny „sposób odczuwania Estetyka Średniowiecznej Północy 47 „gotycka świątynia
IMG)40 10 I. Romantyczny „sposób odczuwania’ Estetyka średniowiecznej Północy U Historyzm kolorytu
IMG)46 22 I. Romantyczny „sposób odczuwania■» Estetyka łrednłoioieczne) Północy 23 nego mitu
IMG)49 28 2. Romantyczny „sposób odczuwani, Estetyka średniowiecznej Północy 29 Mickiewicz grzmiał d
IMG)50 30 I. Romantyczny „sposób odczuwa Estetyka średniowiecznej Północy SI nie mógłby zrodzić styl
IMG)51 32 I. Romantyczny „sposób odczuwani« Estetyka średniowiecznej Północy 33 tycznej tęsknoty czy
IMG)75 80 I. Romantyczny „sposób odczuwanio* Estetyka średniowiecznej Północy•I Tam, gdzie Szajnosze
IMG)49 28 2. Romantyczny „sposób odczuwani, Estetyka średniowiecznej Północy 29 Mickiewicz grzmiał d
IMG)42 14 I. Romantyczny „sposób odczuwania1 Estetyka średniowiecznej Północy 15 nem. Widać tu
IMG)43 16 I. Romantyczny „sposób odczuwania" Estetyka średniowiecznej Północy 17 więcej cechy
IMG)52 34 7. Romantyczny „sposób odczuwań. Estetyka Średniowiecznej Północy 35 wym przedmiotem nowel
IMG)57 44 I. Romantyczny „sposób odczuwania’ Estetyka średniowiecznej Północy 45 niowieczną
IMG)61 52    I. Romantyczny „sposób odczuwana Estetyka średniowiecznej Północy
IMG)65 60 I. Romantyczny „sposób odczuwany Estetyka średniowiecznej Północy 61 nania pewna hipoteza
IMG)67 64 I. Romantyczny „sposób odczuwani# Estetyka średniowiecznej Północyes wybujały indywidualiz
IMG)44 I. Romantyczny „sposób odczuwania" Estetyka średniowiecznej Północy 19 Oczywiście,

więcej podobnych podstron