IMG)62

IMG)62



I. Romantyczny „sposób o<lczuu>ani


Estetyka śrmlnlowiccznc) Północy


tia


..    .    Henryka von Oftordingen, bohatera powieści Novalisa, na]*

dzlc harmonijny nawot bez właściwych proporcji, gdyż pow romantyczniejszej z romantycznych. Toteż Goethe z całym z Jednego odczucia Jako charaktcryatycznn całość (220). przokonaniem może odtwarzać zamiar budowniczego katedry Analogia do architektury gotyckie] zarysowuje się dość * w następujący sposób: „urozmaicaj olbrzymi mur, który manz raźnie; jej dziwaczność Jest nie tylko harmonijna, alo 1 w nj wznieść ku niebu, tak by wyraatał Jak wynioało, rozłożyato wyższym atopniu prawdziwa w iwej charakteryityczności.boakie drzewo, tysiącem konarów, milionem gałęzi i liśćmi też Goethe może sformułować rodzaj werdyktu estetyczno* niezliczonymi jak ziarnku piasku nad morzem głoszące wapa-„I właśnie tylko to charakterystyczna sztuka Joit prawdzie nlołość Pono, awego mistrza" (217). Naturalizacja katedry go* Joit ona zupełna i żywa, jeżeli kieruje się głębokimi, zgodą tyckioj dokonała się Jako boakie drzewo objawiła ona swą ml, wlainymi, samodziolnyml odczuciami, nio troszcząc [ harmonijną całość. A przecież idąc do katedry Goothe obawiał

0    obce wzory, a nawet ich nie znając — i nio Jest wtedy vą| ®iQ „widoku szpetnego, zjeżonego potwora" (217).

no, czy narodziła alą z nieokrzesanej dzikości czy wyksztala Metamorfoza podobna wymagała polemiki z tymi, którzy za-noj wrażliwości" (220).    szczopiall fałszywy obraz gotyku. Goothe powstaje więc na

I


Końcowe zrównanie dwóch typów uczuciowości artystycn Blocha i Francuza, których ducha spętał „powstający z grobu wskazuje na fakt, te jako najważniejszy wówczas objawiali KcnjUiZ starożytnych (215). Szczcgólnio drażni go nnśladow-Gocthemu poryw organiczności, tworzący coś, co może ^oAćt zastosowana tum, gdzie trzeba spontanicznego czucia, określone jako powstające „z jednej bryły". Z jednej brj( pw«U°wnym Inwektywom przeciw pozorom prawdy I piękna uczucia - jedna bryła wytworu. Mamy tutaj do C2ynitB towarzyszą dumno •twierdzenia: „oto niemiecka architektura

z ważnym kryterium romantycznego wartościowania, wycaj,.fl,,^lar5 °. ura tt.NI)lLarc uf*l mo^® poszczycić

„„ B    ______i . _ ” .    , . , .    ' i, się Włoch, a Jeszcze mniej Francuz , „tak budowali luż Goci

dzącego z przeświadczenia o organiczności życia sztuki \ /0fm    , \ . LV ,    ,J A .

7Tr i.r. i, „ V *. i / i .i i i i, ii,. (210). u o kontcmplocjl katedry w Strasburgu zachęca tvmi

1    natury. Bo to Jest właśnie między nimi wspólne: całość żyd    ,    , ,    , ,    , . .    *    r.

*    *. .    .    . ,    „    słowami: „Zbliżcie się i poznajcie najgłębsze poczucie prawdy

produkującego „twórczo żywe piękno" (215).    , ..... " . ___, , ,    ,,    ,    1    , ł, , -y

' «    ,    " " i ■■ ,    ,    , \ j    ,i piękna proporcji, promieniujące z silnej, szorstkiej nicmloc-

Org.nlcy.tycm ..totyka pozwał, w kltidrs* KO k|oJ d „ (m) Katogorla ehnrnktery.tyc.noścl ± rodnio kl«] dołtrac twór natury. Goethe dokładnie opłatz romantycznym hlntoryssmom — staja alt)kategorią narodowi,, wstrząs, jakiego doznał, gdy wreszcie — po przedarciu i przez nagromadzono nieporozumienia, uprzedzenia 1 niechęci! dotarła do niego w całej pełni prawda strasburskiej katedf j.a.s-KATEDRA ,,Jak świeżo jaśniała katedra, witając mnie w blasku wonnif

poranka! Jak radośnie mogłem wyciągnąć ku niej ręce i p W stosownych fragmentach Ducha chrześcijaństwa Chateau-trzeć na wielkie, harmonijne bryły, ożywające w niezliczony brianda “ z 1802 roku natykamy się na te same wątki, co drobnych częściach — jak w dziełach wiecznej natury wszyiu Goethego — tyło tylko, że zostoły ono już dość radykalnie, ko, aż po najmniejsze włókienko, ma tu swoją formę i udtfbo w całości — zromnntyzowane. Przede wszystkim w całości" (218).    Chateaubrland otwarcie występuje przeciw mitologii starożyt-

Harmonia cząstek i całości staje się dla Goethego najgkbej z oskurżenicm o sztuczność, fałsz i nienaturalność: ,,nio szym źródłem rozkoszy estetycznej. Naturalna organiczi|[' tylko nie upiększa natury, alo niszczy prawdziwo jej uroki", katedry gotyckiej upoważnia go do porównania Jej do óĄ pomniejsza naturę 1 wygania z nioj prawdę (306). Wielkie są we * do „boskiego drzewu" (214), W organicyatycznej mct*o«ługl Chrześcijaństwa dla poozji, uwyraźnia Je Chateau-foryce Goethego to niewątpllwlo najwyższa z możliwibrland wskazując na przestępstwa Mitologii. Chrześcijaństwo pochwil. „Boskie drzewo" — „drzewo życia" układa się M Mitologia pozostają w Jogo przekonaniu w nieprzejednanym wiem w symbol kosmicznej doskonałości, axis mumii antagonizmie. Klasycyatycsny kompromisjjhrzoścljańsko-mi-

wszechświata.M Taki zresztą Jest sens snu o drzewio-katodł: ** r, u, ChatuaubrlMwJ, Duch chrześcijaństwa. 'Prz&ł, H, Ostrów*

_____________________________.    ska-Grabsku, w: Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700—1/170,

46 gór, u, Cook, h'arbro de ule, image du cosmos. Verelon In ęsiie de J. Brśthen, Purii 1070.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG)44 I. Romantyczny „sposób odczuwania" Estetyka średniowiecznej Północy 19 Oczywiście,
IMG)39 I. Romantyczny „sposób odczuwania Estetyka Średniowiecznej Północy    9 nach.
IMG)68 I. Romantyczny „sposób odczu Estetyka średniowiecznej Północy #7 nic osiągnął i nic mógł
IMG)56 I. Romantyczny „sposób odczuwani, ludni* świat rzeczywisty, to tyle, co okaleczyć ludzi i rze
IMG)66 i. romantyczny „sposoo odczuwań 63 wej i kulturalnej, romantycy traktowali jako zło, na kttt
IMG)40 10 I. Romantyczny „sposób odczuwania’ Estetyka średniowiecznej Północy U Historyzm kolorytu
IMG)46 22 I. Romantyczny „sposób odczuwania■» Estetyka łrednłoioieczne) Północy 23 nego mitu
IMG)47 24 1. Romantyczny „sposób odczuwania* Estetyka iredniowieczncj Północy 25 W ówczesnej histori
IMG)49 28 2. Romantyczny „sposób odczuwani, Estetyka średniowiecznej Północy 29 Mickiewicz grzmiał d
IMG)50 30 I. Romantyczny „sposób odczuwa Estetyka średniowiecznej Północy SI nie mógłby zrodzić styl
IMG)51 32 I. Romantyczny „sposób odczuwani« Estetyka średniowiecznej Północy 33 tycznej tęsknoty czy
IMG)75 80 I. Romantyczny „sposób odczuwanio* Estetyka średniowiecznej Północy•I Tam, gdzie Szajnosze
IMG)49 28 2. Romantyczny „sposób odczuwani, Estetyka średniowiecznej Północy 29 Mickiewicz grzmiał d
IMG)42 14 I. Romantyczny „sposób odczuwania1 Estetyka średniowiecznej Północy 15 nem. Widać tu

więcej podobnych podstron