IMGB47

IMGB47



I

pedagogiką starszego wieku. Pedagogika obecnie bardzo się rozrosła, obejmując wszechstronny rozwój człowieka i jego życie od dzieciństwa i młodości po dojrzałość i starość. Stąd też dla ściślejszego określenia nauki o całkowitym rozwoju człowieka można używać terminu ant* ropagogia i antropagogika16, chociaż terminy te sumowałyby tylko odcinki rozwoju człowieka, a więc pedagogiki dzieci, młodzieży, dorosłych czy emerytów. Pozostawałaby na uboczu jeszcze masa oddzielnych spraw pedagogiki praktycznej, szczególnie różnych instytucji, jak pedagogika przedszkolna, pedagogika szkoły, pedagogika zawodowa, pedagogika uniwersytecka, czy z szerszych stosunków międzyludzkich pedagogika społeczna, pedagogika przemysłowa, pedagogika rolnicza, wojskowa, lecznicza, pedagogika pracy kulturalno-oświatowej, pedagogika wczasów17, a nawet pedagogika podwórkowa1 *. Takie rozbicie współczesnej pedagogiki uważa się czasami za objaw jej kryzysu, żąda się jej scalenia, do czego można posłużyć się terminem, obejmującym całość pedagogiki rozwoju człowieka i pedagogiki stosowanej w instytucjach, mianowicie pedagologia jako nauka o całkowitym rozwoju człowieka,* który nigdy nie przestaje być przecież dzieckiem własnych rodziców, własnej epoki, własnego narodu, a także dzieckiem Boga, czy chce tego, czy nie.

W dziedzinie praktycznego działania wychowawców, objętej także przez refleksję pedagologiczną (lub pedagogiczną), występuje również podstawowa terminologia, posługująca się wyrazami przejętymi z języka potocznego, jak wychowanie, nauczanie i kształcenie. Okazuje się, że są one łatwe w użyciu praktycznym, ale trudne do zdefiniowania, ponieważ między nimi występują liczne stosunki międzyzakresowe tych pojęć (nadrzędność i podrzędność, podprzeciwieństwo, czyli częściowe zachodzenie na siebie wychowania i nauczania oraz stosunek krzyżowania, ponieważ kształcenie jest niezależne od wychowania i nauczania, chociaż w nich zachodzi) nie występuje jednak ani równoważność, ani sprzeczność lub przeciwieństwo między nimi19. Jeśli się zaś weźmie pod

'• Patrz przypis 1; J. Mirski (właśc. J. Krelz], Wychowanie i wychowawca Warszawa 1936 s. S4.

17 B. Suchodolski, Pedagogika, dz. cyt., s. 118.

‘•Np. 1. Chmielcńska (red.). Pedagogika podwórkowa. Warszawa 1963; I. B. Klima, Wychowanie na podwórku. Warszawa 1969.

** F. Korniszewski, Terminologia w pedagogice. Jej stan oraz pilne potrzeby (W:) Pedagogika na usługach szkoły. Warszawa 1964 s. 76-78.

uwagę, że obok wychowania w praktyce występuje samowychowanie, a obok kształcenia samokształcenie, w nauczaniu zaś musimy się liczyć z procesem uczenia się u ucznia, wobec tego pojęcia te nie dadzą się uściślić jako terminy naukowe i trzeba je osobno analizować jako przedmiot pedagogiki w ramach praktycznych działań wychowawczych koniecznych dla prawidłowego rozwoju wychowanka. Wprawdzie próbuje się na Zachodzie wprowadzić ściślejszy termin formacja, obejmujący jakby łącznie wychowanie, nauczanie i kształcenie mówiąc o formacji intelektualnej, duchowej, dyscyplinarnej lub liturgicznej, jak to czynią dokumenty soborowe. Jednakże znaczy to to samo, co wychowanie umysłowe, duchowe, karności lub wychowanie do liturgii czy wychowanie przez liturgię. Tam więc, gdzie chodzi o wychowanie do odbioru czegoś lub wychowanie przez przeżywanie czegoś (np. muzyki), tam próbuje się używać wyrazu edukacja, np. edukacja filmowa1, edukacja teatralna lub muzyczna. W wychowaniu chrześcijańskim zaś, gdy podkreśla się wpływy wychowawcze czegoś budujące duchowo wychowanków, używa się wyrazu apostolat, np. apostolat prasy, teatru, filmu. Z tego przeglądu pojęć podstawowych w pedagogice, a dotyczą-cych działań wychowawczych, widać jak przedmiot -jej badań jest złożony, wieloaspektowy, a przy tym zmieniający się rozwojowo tak, źe wychowanie nie nadaje się do prostego zdefiniowania.

2. Wyrazy pochodne w pedagogice

W dziedzictwie po kulturze greckiej pozostały jeszcze inne wyrazy pochodne, jak pedagog i paideia, pierwszy na oznaczenie ludzi zawodowo zajmujących się sprawami wychowania, drugi zaś wyraz znaczący całość czynności i skutków wychowawczych.

W kategoriach ludzi, związanych ze specjalizacją pedagogiczną, zaszła potrzeba odróżnienia nazwowego praktyków od teoretyków. Niewolnik-pedagog zapoczątkował nazwę praktycznych wychowawców. Jednakże w języku polskim jeszcze przed wojną „pedagog” miał znaczenie nieco ironiczne w stosunku do zwykłego nauczyciela lub

29

1

J. M. L. Peters, Edukacja filmowa (tŁ z franc.). Warszawa 1965; R. Miller, Z rozważań nad edukacją teatralną. „Kwartalnik Pedagogiczny” 1966 nr 3 s. 129-148.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
44415 wmp0006 pedagogiką sta:../ego wieku. Pedagogika obecnie bardzo się rozrosła, obejmując wsztrhs
Stanisław Kunikowski pamiętać, że rodowód pedagogiki kultury wiąże się z przeszłością obejmującą
P1080373 13. Zastosowania robotów przemysłowych Obecnie zarysowują się wyraźnie następujące kierunki
GK (32) A to dlatego, że w literaturze pedagogicznej i psychologicznej bardzo rzadko zamieszcza się
6 7 Pedagogika wczesnoszkolna, zajmująca się problematyką pracy edukacyjnej z dzieckiem w młodszym w
Pedagogika społeczna wywodzi się z dobroczynności w XIX wieku. W Polsce wywodzi się z idei pozytywiz
Rozwój pedagogiki społecznej Pedagogika społeczna rozwinęła się na zachodzie w połowie XIX wieku.
skanuj0061 Z kolei Kamiński uważa, iż pedagogika społeczna specjalizuje się w inspirowaniu i analizo
5 innych dyscyplin naukowych. W obszarze badań pedagogiki porównawczej mieszczą się studia monografi
Subiektywne teorie wiedzy (andragogów) jako... 15 Ważne dla pedagogicznego dyskursu okazało się takż
PEDAGOGIA 125 dopatrując się ich w funkcjonowaniu państwa, w ustroju, sensu largo. Jak J. Lelewelowi
92 ARTYKUŁY - Wybrane problemy pedagogiki specjalnej ocenia się realne możliwości uczenia się określ
IMGv19 Wszystkie te subdyscypliny (pedagogiki specjalnej zajmują się konkretnym rodzajem odchylenia
Obraz7 (150) nerstwa w wychowaniu. W pedagogice wyzwalającej dąży się do upodmiotowienia ucznia i w

więcej podobnych podstron