IMGˆ99

IMGˆ99



Harry Duda


Nauczyciel jako wzór

„Technologia nie może zastąpić aksjologicznego kręgosłupa cywilizacji"

(Stanisław Lem)

MówiÄ…c o nauczycielu Jako o pewnym wzorze (głównie dla wychowanków) mamy na myÅ›li komplet |ego kwalifikacji intele-klualno-zawodowych, jak I moralno-wychowawczych, Å›ciÅ›le ze sobÄ… sprzężonych. W nowoczesnym ujÄ™ciu takiego wzoru, co wynika leż z rozważać poprzednich, umieszczamy wiÄ™c wymóg InterdyscyplinarnoÅ›ci, to znaczy — postawy nie tylko wÄ…sko-specjalistyczne) („przedmiotowej" — choć ta jest warunkiem wstÄ™pnym, aby. być dobrym nauczycielem)'. Nauczyciel taki powinien umieć naÅ›wietlać rzeczywistość, a także swój wÅ‚asny przedmiot, z różnych punktów widzenia innych dyscyplin. Powinien również dopuszczać, a nawet inicjować takie Interdyscyplinarne postawy u wychowanków — jako warunek nauczania i wychowania heurystycznego. Pomagać mu w tym bÄ™dzie Åšwiadomość, że wychowawczÄ… wartoÅ›ciÄ… wiedzy przedmiotowej jest dostarczanie pewnego obrazu Å›wiata z punktu widzenia tej dyscypliny, ale — zarazem — w poczuciu ograniczenia I pewnej pokory, ponieważ Å›wiat badajÄ…, opisujÄ… i nazywajÄ… także inne dyscypliny, wcale nie lepsze i nie gorsze od naszej, a wiÄ™c równorzÄ™dne.

Nie istnieje żadna „jedna jedyna" najważniejsza dziedzina wiedzy. Bardzo czÄ™stym i szczególnie antywychowawczym bÅ‚Ä™dem jest ze strony nauczycieli stawianie swego przedmiotu na piedestale i uzurpowanie dlaó najwyższej rangi ważnoÅ›ci. W ten sposób zarówno twórcy prograpiów szkolnych, Jak i niewolniczo siÄ™ Ich trzymajÄ…cy nauczyciele-przedmiotowcy preferujÄ… i praktycznie realizujÄ… „nauczanie kontenerowe**, usiÅ‚ujÄ…c wtÅ‚oczyć w mózgi uczniów maksimum kompletnej wiedży przedmiotowej. BywajÄ… przy tym bezwzglÄ™dni — autokratycznie i w sposób merytorycznie nieuzasadniony uważajÄ…c wszelkie inne przedmioty za mniej ważne od swego, pomijajÄ…c'róż przy tym okreÅ›lone możliwoÅ›ci i predyspozycje uczniów — różne przecież u różnych ludzi. W ten sposób nawet mimowiednle dajÄ… im antywzór skostnienia, braku wyobraźni 1 wrażliwoÅ›ci (także etycznej).

JeÅ›li zgodzimy siÄ™ ze stwierdzeniem, że obecny, a zwÅ‚aszcza nadchodzÄ…cy czas wymaga zasadniczych rewizji edukacyjnych, nowych punktów'widzenia na ksztaÅ‚cenie i nowych sposobów organizowania dostÄ™pu do wiedzy — na miarÄ™ wielkich wymagać tego czasu, musimy stÄ™ też zgodzić, że prócz nowych metod potrzebni sÄ… ludzie o nowej Å›wiadomoÅ›ci i mentalnoÅ›ci. Szczególnie dotyczy to nauczycieli. Nadmiar wiedzy specjalistycznej i „kontenerowej" sprzyja w procesie ksztaÅ‚cenia zaniedbywaniu sfery wychowawczej, a wiÄ™c' f etycznej: brakuje na to czasu, energii, a niekiedy możliwoÅ›ci organizatorów procesu ksztaÅ‚cenia.

PrzyszÅ‚ość potrzebuje ludzi o nowym, bogatszym stanie mentalnoÅ›ci, wspartym na okreÅ›lonej aksjologii — czyli system wartoÅ›ci, którego technika i technologia nie zastÄ…piÄ…. Jednak narzÄ™dzia techniki już dziÅ› sÄ… zdolne poważnie odciążyć jednostkÄ™ o bagażu wÄ…skospecjalistyoznej wiedzy i wÄ…skospecjall-stycznych umiejÄ™tnoÅ›ci. W ten sposób uwalnia siÄ™ wcale pokaźny obszar ludzkiej energii i pamiÄ™ci, którÄ… można zacząć „zapisy-

fól U. Malczyk


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
R5PC A str179 5. Organy osób prawnych Osoba prawna jako twór sztuczny nie może dokonywać czynności p
204 Michał Sosnowski podatkowy, jako ogół podatków, nie może być jednakże sprowadzony tylko do zbior
Pict0044 (7) Insulina jako związek białkowy nie może być stosowana doustnie. Wykorzystanie insuliny
Wszystko o służbie bhp Pracodawca zatrudniający 100 i więcej pracowników nie może zastąpić służby
A prawo technik nie może zastÄ…pić magistra. Czy koniecznie muszÄ™ znaleźć kogoÅ›
PICT6098 180 30. Życic kulturalno-oświatowe jest nierozłącznie związane z naucz ■ lem i nikt go nie
Snap12 Filozofia przyrody jako nauka filozoficzna materia nie jest ciągła, że nie może być w nieskoń
IMG33 4. Które z poniższych opisów nie może być rozumiane jako przeniesienie: a)    
IMG21 (Copy) Powierzchnia A przyjęta właściwie jako baza do pierwszej operacji. Powierzchnia B nie&
IMG21 ErgonomiaOrganizacja ERGONOMIA nie może bvć jedynie rozumiana "jako jedna z dróg~ pozate
page0090 86 się jako materyę, z której można coś zrobić, gdy tymczasem z nicości nic nie może powsta

więcej podobnych podstron