pic 11 03 122351

pic 11 03 122351



248

5.    Dodawanie i odejmowanie paseczków

Nauczyciel zwraca się do dzieci:

-    Proszę położyć na dywanikach kartony. Na tackach macie paseczki. Trzeba je ułożyć w szeregu na kartonie i policzyć;

-    Proszę pokazać mi na palcach, ile paseczków jest na kartonie... Zasłońcie dłonią pięć paseczków... Liczymy pozostałe paseczki... Pokazujemy na palcach, ile ich jest...

Okrywamy i pokazujemy na palcach, ile jest wszystkich paseczków...

-    Teraz zabieramy cztery paseczki i chowamy je pod dywanik... Proszę policzyć i pokazać mi na palcach, ile paseczków jest na kartonie...

-    Kto potrafi mi pokazać na palcach, ile paseczków znajduje się pod dymnikiem?

6.    Dodawanie i odejmowanie kółeczek

Nauczyciel zwraca się do dzieci:

-    Na tacy macie kolorowe kółka;

-    Proszę ułożyć na kartonie zielone kółka.. Policzyć je i pokazać mi na palcach, ile ich jest...

-    Trzeba dołożyć do nich kółka pomarańczowe... Policzcie je razem... Pokażcie na palcach, ile razem jest kółek...

-    Teraz odejmujemy. Proszę zabrać trzy kółka zielone i policzyć pozostałe... Pokazujemy na palcach, ile ich jest...

-    Macie siedem kółek na kartonie. Zabierzcie pięć... Pokażcie na palcach, ile kółek zostało... Zabierzcie te, które zostały... He kółek macie na kartonie?

Uwagi i propozycje

Już wcześniej dzieci miały okazję ustalać wynik dodawania i odejmowania na przykład w zabawach: Wiewiórki liczą orzechy, Święto lalek i pa-jacyków. Jednak kształtowanie tych umiejętności było na drugim planie. Najważniejsze było tam liczenie i ustalenie: ile czego jest? W tym scenariuszu najważniejsze jest dodawanie i odejmowanie, a także wprowadzanie dzieci do liczenia na palcach (palce są zbiorem zastępczym).

Opisane sytuacje zadaniowe mogą wydawać się banalne, jeżeli je rozpatrywać z punktu widzenia dorosłego. Przypominamy jeszcze raz, że dodawanie i odejmowanie jest dla dzieci trudne. Dlatego ważne jest dosłownie wszystko:

-    przedmioty, którymi się dzieci posługują - muszą być zwyczajne, bo dziecko ma się koncentrować na tym, co robi, a nie na tym, jakimi przedmiotami manipuluje;

-    polecenia nauczyciela, które mówi do dzieci muszą być krótkie i zrozumiałe;

i liczyć albo zabierać (odsuwać, zakrywać, odejmować) przedmioty i li-


-    każde dziecko musi osobiście dokładać (dosuwać, dodawać) przedmioty

czyć je;

inne. Szczególnie wówczas, gdy nauczyciel pochwali. Żeby wszystkie


- liczenie przedmiotów trzeba silnie kojarzyć z pokazywaniem na palcach. Trzeba także wiedzieć, że dzieci chętnie powtarzają to, co powiedziały

dzieci samodzielnie rachowały, można wprowadzić zwyczaj podawania wyniku liczenia w taki sposób, jaki został opisany w scenariuszu.

Zadania opisane w tym scenariuszu są pomyślane tak, aby można było

je uprościć (dzieci dodają i odejmują mniejsze liczby) i bardziej skompli-


kować (dzieci dodają i odejmują większe liczby przedmiotów). Każda seria zadań może być także wzbogacona o dalsze, nieco trudniejsze zadania. W ten sposób można zajęcia dopasować do rzeczywistego poziomu kompetencji dzieci.


Coraz sprawniej dodaję i odejmuję. Potrafię radzić sobie w różnych sytuacjach

dawanie i odejmowania na palcach i innych zbiorach zastępczych. Korzystanie z umiejętności dodawania i odejmowania w sytuacjach zadaniowych.


Cele zajęć: kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania. Do-


• dywanik i tacka, na której jest 20 kasztanów (ziaren fasoli, kamyków itp.) i 20 patyczków: dla każdego dziecka.

Przebieg zajęć

1. Przygotowanie zajęć

Nauczyciel układa dywaniki w półkolu, obok każdego dywanika kładzie tacę z kasztanami i patyczkami. Dzieci siadają przy dywanikach.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 03 122104 2106.    Liczenie i numerowanie krzesełek Nauczyciel proponuje: -
pic 11 03 121629 138 Tuż po zajęciach ukierunkowanych (nastawionych) na kształtowanie u dzieci zdol
pic 11 03 122329 1 1 . DODAWANIEI ODEJMOWANIE, ROZDAWANIE I ROZDZIELANIE PO KILKA11.1. O sposobach
pic 11 03 122342 246 pomyślne zakończenie wymaga liczenia, bywa trudno: trzeba policzyć,potem dodaw
pic 11 03 122024 9 . LICZENIE W ZAKRESIE MOŻLIWOŚCI UMYSŁOWYCH CZTEROLATKÓW I PIĘCIOLATKÓW 9.1
pic 11 03 122024 9 . UCZENIE W ZAKRESIE MOŻLIWOŚCI UMYSŁOWYCH CZTEROLATKÓW I PIĘCIOLATKÓW 9.1.
pic 11 03 122048 206___ I (jeden gest wskazujący, jeden liczony obiekt i jeden wypowiadany liczebni
pic 11 03 122056 208 Od tego momentu sprawność liczenia będzie kształtowana na sposób szkolny i ana
pic 11 03 122111 212Wiem, ile mam palców u rąk i nóg Cele zajęć: kształtowanie umiejętności liczeni
pic 11 03 122118 214 -    Jak liczyliście na różne sposoby kasztany, to zawsze ich b
pic 11 03 122125 217 216 217 216 POMOCE X T___ / umaicie na palcach, ile było orzechów... Pokażcie,
pic 11 03 122133 218 -    nauczyciel razem z dziećmi liczy lalki i misie zaczynając

więcej podobnych podstron