poetyka dzie砤 otwartego015

poetyka dzie砤 otwartego015



50    Poetyka dzie艂a otwartego

takie jak dzie艂a w ruchu odzwierciedlaj膮 r贸wnocze艣nie sytuacje epistemologiczne przeciwstawne, sprzeczne albo jeszcze dot膮d nie zharmonizowane. I tak na przyk艂ad otwarcie i dynamizm dzie艂a przywodz膮 na my艣l poj臋cia nieokre艣lono艣ci i nieci膮g艂o艣ci, w艂a艣ciwe fizyce kwantowej, a r贸wnocze艣nie stanowi膮 ilustracj臋 pewnych sytuacji w fizyce Einsteinowskiej.

Wielokierunkowy 艣wiat kompozycji serialnej18, 艣wiat, w kt贸rym odbiorca musi sam budowa膰 sw贸j system relacji, tworzy膰 go z materia艂u muzycznego, w kt贸rym wszystkie perspektywy maj膮 t臋 sam膮 warto艣膰, jest bardzo bliski Einsteinowskiej wizji czasoprzestrzennego wszech艣wiata, gdzie 鈥瀢szystko to, co dla nas jest przesz艂o艣ci膮, tera藕niejszo艣ci膮 i przysz艂o艣ci膮, stanowi zwart膮 ca艂o艣膰, a zesp贸艂 nast臋puj膮cych po sobie (jak si臋 nam wydaje) zdarze艅, kt贸ry sk艂ada si臋 na egzystencj臋 cz膮stki materii, jest reprezentowany przez jedn膮 lini臋, lini臋 wszech艣wiata cz膮stki... Ka偶dy uczony wraz z up艂ywem czasu odkrywa, 偶eby si臋 tak wyrazi膰, nowe odcinki czasoprzestrzeni,

w艂a艣ciwa umys艂om prymitywnym albo zacofanym. Przypomnijmy zdanie Romana Jakobsona: 鈥濼ym, kt贸rzy tak 艂atwo ulegaj膮 panice wobec ustalania 艣mia艂ych analogii, odpowiem, 偶e i ja nie lubi臋 analogii ryzykownych, bardzo jednak lubi臋 analogie zap艂adniaj膮ce鈥 (Essais de linguisti膮ue gin臋-ra艂e, Paris 1963, s. 38). Analogia przestaje by膰 ryzykowna, kiedy stanowi punkt wyj艣cia do dalszego do艣wiadczenia. Rzecz w tym, a偶eby sprowadzi膰 rozmaite zjawiska (estetyczne lub inne) do modeli strukturalnych, kt贸re pozwol膮 na ustalenie ju偶 nie analogii, ale homologii struktur, czyli podobie艅stw strukturalnych. Zdaj臋 sobie spraw臋, 偶e przeprowadzane w niniejszej ksi膮偶ce badania nie dostarcz膮 czytelnikowi tego rodzaju definicji, gdy偶 musia艂bym uciec si臋 w tym celu do bardziej 艣cis艂ych metod. Musia艂bym pomin膮膰 rozliczne p艂aszczyzny dzie艂a, zdoby膰 si臋 na pewne uproszczenia badanych zjawisk, aby wypracowa膰 model bardziej elastyczny. Uwa偶am zatem niniejsze eseje za rodzaj og贸lnego wst臋pu do powy偶szych bada艅.

18 Na temat owego 鈥瀢ielokierunkowego wybuchu struktur鈥 (eclatement muUidirectionml des structures) zob. r贸wnie偶 A. Boucourechliev: Problemss de la musi膮ue nioderne, 鈥濶ouvelle Revue Fran臋aise鈥, grudzie艅 1960 鈥 stycze艅 19脫1.

kt贸re si臋 inu ukazuj膮 jako kolejne aspekty 艣wiata materialnego, chocia偶 w istocie zesp贸艂 wydarze艅 tworz膮cy czasoprzestrze艅 istnia艂, zanim uczony dokona艂 jego odkrycia鈥19.

Einsteinowsk膮 wizj臋 wszech艣wiata r贸偶ni w gruncie rzeczy od epistemologii kwantowej w艂a艣nie owa wiara w totalno艣膰 wszech艣wiata. W istocie bowiem nieci膮g艂o艣膰 i nieokre艣lono艣膰 s膮 tylko z pozoru k艂opotliwe, gdy偶, wed艂ug s艂贸w samego Einsteina, to w艂a艣nie one sugeruj膮 istnienie nie Boga, kt贸ry bawi si臋 gr膮 w ko艣ci, ale Boga Spinozy, kt贸ry rz膮dzi wed艂ug praw doskona艂ych. W tym wszech艣wiecie wzgl臋dno艣膰 jest wynikiem niesko艅czonej zmienno艣ci do艣wiadczenia, niesko艅czono艣ci mo偶liwych ocen i perspektyw, natomiast obiektywno艣膰 ca艂o艣ci opiera si臋 na inwariantach prostych opis贸w formalnych (r贸wna艅 r贸偶niczkowych), kt贸re okre艣laj膮 stopie艅 wzgl臋dno艣ci ocen opartych na do艣wiadczeniu.

Nie b臋d臋 zajmowa艂 si臋 ocen膮 metafizyki Einsteina z naukowego punktu widzenia. Chc臋 jedynie zwr贸ci膰 uwag臋 na sugestywn膮 analogi臋 mi臋dzy tym 艣wiatem a 艣wiatem dzie艂a w ruchu. W metafizyce Einsteina B贸g Spinozy jest tylko hipotez膮 pozado艣wiadczaln膮; w dziele sztuki autor, istota z krwi i ko艣ci, przejmuje niejako rol臋 Boga, to znaczy czuwa nad organizacj膮 tego偶 dzie艂a. W poetyce dzie艂a w ruchu autor tworzy zak艂adaj膮c swobodn膮 interpretacj臋 odbiorcy, nieokre艣lono艣膰 rozwi膮za艅, nieprzewidzialno艣膰 nieskr臋powanych konieczno艣ci膮 wybor贸w interpretacyjnych. Dzie艂o jest otwarte, ale tylko w obr臋bie okre艣lonego pola relacji. Jak w 艣wiecie Einsteina, tak w dziele w ruchu przyj臋cie istnienia wielu rozwi膮za艅 o r贸wnej warto艣ci nie implikuje chaosu wewn臋trznych powi膮za艅, ale stanowi regu艂臋 pozwalaj膮c膮 na ich organizowanie. S艂owem, dzie艂o w ruchu stwarza mo偶liwo艣膰 wielu indywidualnych interwencji, nie stanowi jednak偶e zach臋ty do

1P Louis de Broglie: L鈥檕euvre scientifi膮ue d鈥 A. Einstein w Albert EinsteinPhilosopher-Scientist 1949.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
poetyka dzie?a otwartego008 36    Poetyka dzie艂a otwartego tak, jak wracamy do miasta
Intertekstualno?? 5 fragmenty utwor贸w muzyki klasycznej, dzie艂a sztuki, takie jak Mona Lisa, czy pos
Egipt Staro偶ytny Monumentalne dzie艂a staro偶ytnych Egipcjan , takie jak chocia偶by piramidy w Giz
Intertekstualno艣膰 III 90 fragmenty utwor贸w muzyki klasycznej, dzie艂a sztuki, takie jak Mona Lisa, cz
4 Przest臋pstwa obj臋te prawem karnym dziel膮 si臋 na: 1.    zbrodnie takie jak morderstw
100?57 Przewody bezci艣nieniowe Koryta otwarte J Pomawiane wcze艣niej zagadnienia ruchu cieczy dotyczy
Potwierdzaj膮 one, 偶e trend wzrostowy powinien by膰 kontynuowany. Kwesti膮 otwart膮 pozostaje, jak d艂ugo
Obraz012 otwarte brzmi: Jak to robi膰 w praktyce? W jaki spos贸b wsp贸艂pracowa膰, aby wzmacnia膰 kompeten
P1080013 budowle zaczynane w latach 40. i 50. XIII wieku, takie jak wzmiankowane ju偶 katedry w Naumb
skanuj0024 (129) "badaczy, kluczowe w koncepcji Wirtha zmienne, takie jak wielko艣膰 miasta i g臋s
艂o偶yskowe takie jak: br膮zy, mosi膮dze, tlenki niekt贸rych metali takie jak: Al203, MgO, Cu20, Ti02. W
w臋giel, pak w臋glowy lub materia艂y syntetyczne takie jak polimery. Porowata struktura w臋gla jest wytw

wi臋cej podobnych podstron