str204 1

str204 1



Trzeba by zatroszczyć się o to, iżby nieprawdziwe okazało się stwierdzenie, że „Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje" (Albert Camus).

EDUKACJA — JEJ CELE, ZADANIA I FUNKCJE W KONTEKŚCIE SYSTEMOWYM

Systemowe przesłanie pytań o edukację skłania do rozważenia jej celów, zadar. i funkcji. Najpierw zaznaczyć trzeba, iż pozostają one sformułowane dyskusyjnie w tei sprawie (por.: Z. Melosik, 1988) nie są ujmowane systemowo. W myśleniu o edukacji — powtórzmy: w teorii i praktyce — dominuje ciągle jeszcze etap dochodzenia do nomotetycznych tylko ujęć na podstawie empiryzmu. Pedagogika eksperymentalna na gruncie polskim pozostaje mało znana, nie nadano jej rozgłosu, nie stanowi podstawy do dyskusji w programach i treściach kształcenia nauczycieli. Losy światowej pedagogiki eksperymentalnej w Polsce są sprawdzianem tarfności konceptualizacji tej dyscypliny (starania w tej kwestii por.: W. Zaczyński, 1994). Chwiejność statusu ontologiczno--metodologicznego pedagogiki, jej naukowość wiąże się ściśle z modelami uprawiania nauki, o nich zaś w polskich, pedagogicznych podręcznikach, słowniku i encyklopedii czytamy bardzo niewiele.

Obce zdają się pedagogom tzw. wielkie paradygmaty. Oznacza to dopuszczanie w pedagogice istnienia luk na drodze rozwoju owych wielkich paradygmatów poznania świata i człowieka. A przecież rozwój myśli filozoficznej postępuje czasem liniowo, czasem spiralnie, czasem nawet skokowo czyli rewolucyjnie, jak rzecz się ma z modelem systemowym (por. gestaltyczny lub(i) neowitalistyczny ogląd świata — K. Duraj--Nowakowa, 1994b).

We współczesnej myśli pedagogicznej pojawiają się nowe nurty, nie można tego zaprzeczyć. Ale kto powinien dokonać ich analizy, charakterystyki, krytyki komparatys-tycznej, aby nie zachwiać proporcji, nie ronić sensu i przydatności oraz znaczenia? Kto i kiedyż (wreszcie — w domyśle) opracuje nowszy, współczesny podręcznik metodologii pedagogiki?

Jeśli tyle miejsca zabrało objaśnienie nadrzędnych — metodologicznych — przesłanek celów, zadań i funkcji edukacji, to w kontekście ich analiz systemowych pozostaje przywołać cykl opracowań własnych (por.: wybór opracowań autorstwa K. Duraj--Nowakowej w przypisach bibliograficznych), w których rozważane są te kwestie i ich konceptualizacja w związku z podręcznikami dydaktyki utrzymywanymi w podejściu systemologicznym (por.: T. Balogun i in., red., 1986; M. Berge, T. Lewowicki, 1992).

O głębi i zakresie tych luk w pedagogice świadczą m.in. także wątpliwości co do stopnia trudności recepcji niniejszego tekstu. Tak jakby w pedagogice dopuszczalne było pisać tylko o kwestiach już dość popularnych, łatwych i jak najprościej, a niedopuszczalne było pisać w podtekstach i napomnieniach, „w domysłach i mgle", odwołaniach (do bibliografii) i aluzjach do rudymentarnych — choć czasem niełatwych — źródeł. Podczas gdy doświadczenia nasze i psychologia dowodzą, iż stymulująco na własne przemyślenia Czytelnika, Jego dalsze oczytywanie się i samorozwój wpływają treści przekraczające aktualne potrzeby i możliwości.

204


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCI20100224046 jest jedynym, zgodnym z naszymi przyzwyczajeniami językowymi. Aby przyjąć ten drugi,
skanuj0059 w tym samym tekście znalazły się stwierdzenia, że „on” to również alter ego, lustrzane od
zbój11 2j0    „KSIĄŻKI ZBÓJECKIE" w którym by mu się wydawało, że Werter jest wł
1260974585 by puncior17P0 Doceń to co masz zanim czas sprawi, że docenisz to co miałeś. www demotywa
img108 chłopców niosących buty na głowach, by uchronić je od kon-laktu z błotem. Z ulgą stwierdziłem
dla firm prowadzonych przez członków Izby albo w nich zatrudnionych. Jeśli miało by tak się stać to
skanuj0055 Gdyby mój mąż mi.il romans, a mnie by się to nie podobało, powiedziałabym: „Kochanie, wid
skanuj0055 Gdyby mój mąż mi.il romans, a mnie by się to nie podobało, powiedziałabym: „Kochanie, wid
PRZYGODA NA WSI ZOBACZ CO CI ZAGRAŻA 0 <A do tego tak sie kurzy, że nawet nikt by nie Jf (T
IMG 49 r 88 Czffi 2, rozdział l chcieli; trzeba by zniszczyć wszystkie razem, to jest trzeba by jedn

więcej podobnych podstron