330,331

330,331



330 Teorio lileMiMiy

Pozór prawdopodobieństwa i niepewność prawdy


Kristevej krytyka tradycyjnej semiologii


Schematy

wymiany


Semiologia

znaczenia


Ideologia dyskursu o literaturze


- znakiem (w) wyobraźni przynoszącym jedynie „pozór pmvwio|ią i niepewność prawdy”88.

Podobnie jak Roland Barthes, tak i Julia Kristeva (ur. 1941) | m »MI samym czasie krytyce tradycyjną semiologię opartą na wzorcu dcli skim, podporządkowaną przede wszystkim komunikacyjnej to<nl|fl mach tej teorii - zauważała badaczka - znak, a przede ws/.y«tk|ł struktura znaków, pojmowany był jako zamknięty i skończony wyr przedmiot komunikacyjnej wymiany. Nadawca wprawdzie pr/si biorcy, ale w gruncie rzeczy cały proces komunikacji odd/iclonwp czywistych wpływów partnerów aktu komunikacji i sprowadzony | nych schematów wymiany. Podważając komunikacyjny model w podporządkowujący literaturę mechanizmom wymiany, a nie wm su9°, sytuowała się Kristeva (podobnie jak Barthes) po tej strome »c|f rą we Francji, za przykładem Georges’a Mounina, zwykło się su określać mianem „semiologii znaczenia” (w odróżnieniu od „a( munikacji”)91. W przekonaniu francuskiej badaczki, owo podpn tekstu literackiego operacji wymiany sensu i uczynienie tegoż ta|| odwróciło uwagę od praktyki wytwarzania sensu - a więc od twdfl konywanej w języku91. OpubUkowana przez Kristevę w 1969 mit) tytułem Semeiótike. Recherches pour utie semanalysef)i, zbierająca |i teksty, stanowiła coś w rodzaju manifestu głoszącego pilną pot rai wy semiologii, która w tradycyjnej formie spełniła już swoje zadgfl może jeszcze mocniej wyrażała Kristeva to przekonanie w pnttil kursu o literaturze opublikowanej rok później. Semiologii 8tru k t U ła tutaj przede wszystkim nadmierną formalizację94. Nawet pi/ojj logii transformacyjnej na modłę Chomsky ego (tak jak w wyga gów95) nie zdołało, jej zdaniem, uchronić semiologii pr/atfl w martwych modelach. Kristeva odnotowywała tutaj także b«


i*


Ibidem, s. 26. Warto tutaj przypomnieć dużo wcześniejszy tekst Bartliea'8fj momencie na swój sposób powracał, a mianowicie: Znak w wyobrutnl (f ny w antologii Mit i znak, op. cit.

Była zresztą w Paryżu w latach sześćdziesiątych słuchaczką jego *< miiutl Zob. też na ten temat: J. Kristcva, Ideologia dyskursu o literaturze, tłum Współczesna teoria badań literackich za granicą..., op. cit, t. 4, cz. 1.

Zob. G. Mounin, Introduction ti la semio/ogie, Paris 1970, s. 11. Zwraca nt< gę Z. Mitosck, Teorie badań literackich, Warszawa 1998,8. 259,

Kristcva,jak wielu intelektualistów francuskich tego okresu, znajdowała się dzo mocnym wpływem filozofii Marksa, co wyraźnie zaznaczali 1 się w irlUflW Wydana w 1969 roku w Paryżu. Nic została przetłumaczona na |ęvvl> l«C men tern rozdziału: Le mol, te dialogue et !e roman - zob. J. Kri«trva, ,V/r»t tłum. W. Grajewski, [w:] Bacbtin. Dialog. Jfzyk. Literatura, red. K. (‘aa s|icniki, Warszawa 1983.

Zob. także wcześniejszy tekst Kristcvcj pt. La s/mio/ogie:scienceirith/ue <m te, „I .a nouvelle crltlcjuo” 1968, wrzesień.

Ir Zoli. Struktnralhm (II).


331

iilcnia, które przyniosło zarówno kryzys strukturalizmu,jak i semio- Krytyka metody Pisała więc:    formalnej

lj|i il/is punkt kulminacyjny w dyskursie poetyki formalnej, bezsilnej fobie nieprzenikliwego dla niej muru języka i przedstawienia, meto-Shnulii.i. lingwistyczna, zalewa rynek literackimi półproduktami preten-ilu naukowej pozytywności, ale rozmijającymi się ze specyficzną •n / ,|> 4, rozbijającą przedstawienie, jak i z jej sytuacją w historii’6.

Jbtii I >10 l.o /ki, tradycyjnie pojmowana semiologia’7 spełniła już swoje histo-^btiu w teorii literatury. Zwróciła bowiem uwagę na specyficzny charak-1 i' kowego i stała się częścią ogólnej teorii znaków (semiotyki). Ta ■ łoili 1 począwszy od czasów starożytnych - w tradycji zachodniej nie-■l tnu u /y s/yla epistemologii, dla której sens pozostawał daną raz na za-" wbitą. Tymczasem, poczynając z kolei od dokonań Freuda, semiotykę ^Bwtu jako rodzaj analizy semantycznej, a więc dyscypliny, letóra podda-epistemologia usuwała zawsze poza swój obszar zainteresowań:

Produkcja

sensu


J V sensu, zanim stal się on sensem wypowiedzianym, jego zaistniał p ro d u k t’8.

lilii I    u m m 1'mc 111 u zadanie semiologii Kristeva określała jako

%iilulu ji sensu” w praktykach wytwarzania znaczeń - „semanalizę”99. Semanaliza ■k nie tylko możliwość podjęcia problematyki traktowanej dotychczas przynosiło konkretną szansę samej semiologii, która w dotych-■wtle w vi zerpała już swoje możliwości. Z kolei semanaliza, tak jak ją Kristeva, miała być dyscypliną wyraźnie na miarę ówczes-n\v.i| projekt odrodzenia semiologii realizowała bowiem badaczka JHuktycznie: pobrzmiewały w niej aktualne, Lacanowskie reinter-

M I.....la (zreinterpretowane następnie przez Kristevą), inspiracje

oraz impulsy płynące od literatury awangardowej (Lautrea-

‘....... 1, Artauda i Bataillea), nad którymi prowadziła już od

^^^kllwe studia'00. Autorka La rłuolution du langagepo(Hque (Re-

U


In


dyskursu o literaturze, op. eit., s. 182. Zamiast „praca znacząca" trafnicj-• określenie: „praca scnsotwórcza" lub „sensoproduktywna", ponieważ, zenie liimcj tej pracy, ale o jej charakter - wytwarzanie sensu jako „pra-

y|indkn ’ od de Suus*urc’a.

dytkurtu o literaturze, op. cit., s. 182.


uli- I '    Kilka /■,.•/■/, nono lennotyki litera, he/ (na rnarginnic Cekila M,illat

HnftMll, limu, M I*. Markowski, | w: | Współczesna teoria badań literackich zagra Wiln, o| u a* 11 Markiewicz, 1. 4, cz. 2: Literatura jako produkcja 1 ideologia Pott Hj| HiiJ.iata Intel tekitualne 1’rokleiny 1 yntez.y historycznoliterackiej, wyd. 2, /mir ..... 1 * i..*v 1 .|i|ti Tekst Kniiicyrj po<hodzl z 11/72 roku.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0024 14 mogą mie< pewien pozór prawdopodobieństwa dla płytkich umysłów, odwracających wzrok
Jednoski pomiaru ilości informacji 2 Kiedy, czyli dla jakiego rozkładu prawdopodobieństwa niepewność
Pojęcia ryzyka - cd. Ryzyko w ujęciu projektowym Ryzyko to skumulowany efekt prawdopodobieństwa niep
Ryzyko Skumulowany efekt prawdopodobieństwa niepewnych zdarzeń, które mogą korzystnie lub
330 jpeg R Krugirem. M Obsttild, Cfonuniicr mśeifcyniiiTtdpmi. Teorio ipolitytu T I. Warszaw* 2009
Summary Letters p330 330 CONYERSATIONAL PORTUGUESE CONYERSATIONAL PORTUGUESE 331 B. INFORMAL LETTE
330 331 rozżarzenia włókna katody. Im bardziej włókno katody będzie rozżarzone, tym większą da emisj
330 331 (3) 330 URAZY I USZKODZENIA SPORTOWE Stymulację przezskómą prądami niskiej częstotliwości mo
330 331 (4) leży od częstotliwości, sprzężenie zwrotne nazywa się częstotliwościowe zależnym. ,7.2.2
330 331 (5) 330 Akademia sieci Cisco ■ lut - stop metali, używany do łączenia metalowych elementów.
330 331 (6) 330 Vtąii III. Podttaw) makroekonomii wania. akceptacji i wdrożenia pakietów środków
331 Wymiary i pojemność A6 3.2 quattro Dane silnika11 Moc 188 kW przy 6500 1/min Maksymalny mome
81 81 329 330 331 332 333 334 335 « Overall, although the Action Program promised change in the
574,575 574Teorie literatury XX wieku Ideologia 31,40,64, 157,158,167, 262, 266, 269, 294, 327, 330,
Matematyka 2 31 330 V. Elementy rurhunku prawdopodobieństwa3. ZMIENNE LOSOWE POJĘCIE ZMIENNEJ LOSOW
330 331 rf=i 2e - odstęp środków ciężkości

więcej podobnych podstron