378,379

378,379



mamy do czynienia z popularnie napisanymi życiorysami, wprowadzającymi pewną interpretację psychologiczną, ale niemal zupełnie pozbawionymi elementów fikcji fabularnej (np. utwory Emila Ludwiga czy Antoniny Vallentin o Leonardzie da Vinci, Heinem, Einsteinie, Picassie itd.).

W literaturze powieściowej można napotkać powieści cykliczne, składające się z wielu części powiązanych ze sobą mniej lub bardziej ściśle. Cyklem powieściowym ściśle zespolonym jest np. Trylogia Sienkiewicza. Natomiast w ogromnych cyklach powieściowych Balzaca (Komedia ludzka), Zoli (Dzieje Rougon-Macqnartón>) czy Romainsa (Ludzie dobrej woli) poszczególne części składowe są w dużym stopniu autonomiczne. W literaturze dwudziestowiecznej pojawił się bardzo charakterystyczny rodzaj szeroko rozbudowanej powieści, prezentującej dzieje rodziny w kilku pokoleniach. Powieści tego typu są zazwyczaj wielotomowe, często określa się je mianem roman fletwe (powieść-rzeka). Przykładami tej odmiany mogą być: Rodzina Thibanli Martina du Gard, Noce i dnie Dąbrowskiej, Saga rodu Forsytów Galsworthy’ego, Rodzina Wbiteoakrhr de la Roche czy Kronika rodu Pasqnier Duhamela.

W historii gatunku powieściowego wielorakim przekształceniom ulega! sposób opowiadania i opisu, który jest każdorazowo zależny od założeń określających właściwości sytuacji narracyjnej oraz od koncepcji postawy narratora. Wyżej wspominaliśmy już o tych sprawach. Obecnie chcemy jedynie wspomnieć o formach narracji powieściowej, które są w pewnym sensie niezależne od ewolucji historycznej.

Najczęściej spotykaną formą jest narracja w trzeciej osobie, przy czym narrator nie ujawnia się jako określona postać. Ten rodzaj nazwiemy narracją autorską. Łączy się z nią zazwyczaj (przede wszystkim w powieściowej prozie realistycznej) wszechwiedza narratora na temat przedstawionego świata. Narrator ów znajduje się jak gdyby ponad przedstawionym światem, spogląda nań z góry i jest osobą wyraźnie odrębną od bohaterów.

Równie uniwersalnym typem narracji jest narracja w pierwszej osobie. Narrator występuje jako bcpośredni świadek lub nawet bohater opowiadanych przez siebie zdarzeń, znajduje się więc jak gdyby wewnątrz przedstawionego śwriata. Ten rodzaj narracji określamy jako narrację pamiętnikarską. Wiąże się ona często z formą pamiętnika (np. w Bez dogmatu Sienkiewicza), dziennika lub wspomnień.

Jeszcze inny typ narracji spotykamy w powieści, gdzie występuje kilku opowiadaczy. Dotyczy to przede wszystkim powieści w formie listów, czyli tzw. powieści cpistolarnej. Każdy z listów, które wymieniają pomiędzy sobą narratorzy, opowiada o jakimś odcinku przedstawionych zdarzeń, dopiero suma wszystkich prezentuje całość fabularną. Taką kontrakcję mają m.in. Niebezpieczne związki, znany utwór osiemnastowiecznego pisarza francuskiego Laclosa, czy Słom i ciało Teodora Parnickiego.

Ciekawym przykładem wprowadzenia wielu narratorów do powieści są utwory Josepha Conrada. Autor Zwycięstwa mianowicie w sposób bardzo misterny przeplata relację autorską o losach bohaterów z opowiadaniami występujących postaci. Osiąga w ten sposób efekt złożonej i dialektycznej wiedzy o bohaterze, którego życie i postawa ukazane są wielostronnie, z różnych punktów wiedzenia. Charakterystyczną pod tym względem konstrukcję ma popularna powieść Conrada Lord Jim.

C. Epos

Epos jest jednym z najstarszych gatunków epickich. Jego początki sięgają czasów bardzo odległych. Gatunek ten znany był już w krajach starożytnego Wschodu: rozwijali go Babilończycy, także w Indiach kwitł niezwykle bujnie. Należy jednak pamiętać, że epos starożytnego Wschodu nie wywarł wpływu na literaturę europejską, ponieważ poznano go dopiero w w. XIX. Początki eposu europejskiego wiążą się natomiast nierozerwalnie z literaturą antycznej Grecji, konkretnie zaś z dwoma wielkimi utworami: Iliadą i Odyseją, których autorstwo przypisuje się jońskiemu poecie Homerowi, żyjącemu prawdopodobnie w połowic IX w. przed naszą erą. W literaturze antycznej epos odgrywał rolę podobną jak współcześnie powieść: dawał szeroki obraz świata, w którym •człowiek związany był ze środowiskiem społecznym, ukazywał tego człowieka wszechstronnie, podporządkowując jego życie różnorodnym uwarunkowaniom, rzucając jego losy na tło przeobrażeń historycznych.

Źródłem eposu były mity, podania o bohaterach oraz baśnie. Na ich podstawie powstawały pieśni, śpiewane przez tzw. rapsodów (pieśniarzy). Początkowo pieśni te nie miały jakiegoś stałego tekstu, po prostu każdorazowo rapsod improwizował, mając jedynie w pamięci określone podania i mity. Z czasem teksty pieśni śpiewanych przez rapsodów utrwaliły się, tak że każdorazowe wykonanie pociągało za sobą nieznaczne tylko zmiany. Rapsod przestał być improwizatorem, stał się natomiast

379


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0012 Z bezpłodnością mamy do czynienia wtedy, gdy kobieta nie zachodzi w ciążę: mimo regularne
Francuz11 92 PRAWDOPODOBIEŃSTWO I ZMIENNA LOSOWA Inny przykład losowania, w wyniku którego mamy do c
IMAG0714 Kiedy mamy do czynienia ze zginaniem ukośnym? Jeżeli linia działania obciążenia czynnego i
Subiektywne teorie wiedzy (andragogów) jako... 13 brakuje konkretów, mamy do czynienia z kalkami
Zdj?cia 0010 (2) A co z kryterium prawdziwości zdania? Mamy do czynienia ze zdaniem w sensie logiczn
ZGIN6 ZGINANIL V/ ! —/(. Mamy do czynienia z płaskim zginaniem belki, znane są i 3^ Go obliczenia ek
skanuj0012 Z bezpłodnością mamy do czynienia wtedy, gdy kobieta nie zachodzi w ciążę: mimo regularne
skanuj0023 > do nauki o paristy/śe i prawie Łód.: I Z obowiązkiem w stosunku prawnym mamy_do czyn
img155 8.4.1 Test równoległości prostych regresji dla dwóch grup Jeżeli mamy do czynienia z dwoma ty
img204 Jeśli mamy do czynienia z n wektorami wyników obserwacji y2« •••* y» (n ^ P + 1). to odpowiad
img323 Rozkład dwumianowy Bardzo często mamy do czynienia z doświadczeniem, którego wyniki przybiera
NOWE TECHNOLOGIE A BIBLIOTEKA 425 W instytucjach działających w warunkach rynkowych mamy do czynieni

więcej podobnych podstron