416,417

416,417



416 Teorio liii'Mlt|N

przedmiotem, lecz staje się samą formą mówienia, matcrialnolM >I4H się w jedno z płynnymi i otwartymi znaczeniami. Cixous nazywl gnifiant i signifie, zaś Irigaray mówi o słowach, które „nie przt Im ści, lecz mówią cieleśnie”64.

Ścriture feminine a po-nowoczesność


Teoria ecriturefeminine w dużym stopniu zainspirowana zoulaU if® townymi przemianami w filozoficznej i teoretycznoliterackicj my) li f| które rozpoczęły się w drugiej połowie lat sześćdziesiątych i kl«1 perspektywy określamy - odpowiednio - ponowoczesnością I pn«® mem. Najprościej rzecz ujmując, można by powiedzieć, żc to wl|fl i teoria ponowoczesna przyniosła,zwłaszcza francuskim fcmlniałlf spiracji, a także dała im siłę - zarówno do przeprowadzenia lo rlyH triarchalnej i seksizmu,jak i do sformułowania samej teorii plmuij^B W szczególności przyczyniły się do tego takie zjawiska ponowią ntfW tyka fallogocentryzmu oraz represyjnego dualizmu pojęciowego® tradycji filozoficznej, a także dekonstrukcja tej tradycji zapix ques’a Derridę, wreszcie teoria ecriture (pisma, pisania) twor/imir w Derridę i przez Barthesa, jak i - oczywiście - przez Julię Krlntra

Feminizm ponowoczesny66

Francja jako ośrodek pono-woczesnego feminizmu


Ze zrozumiałych więc powodów najżywszym ośrodkiem InnM czesnego stała się Francja, i to nie tylko ze względu na silne vnm zoficznej - oprócz Derridy, także Gillesa Deleuze’a czy Miclirlii też ze względu na bezpośrednią obecność Jacques’a Lacana. I od| na francuską orientację feministyczną, reprezentowaną przez ■ Julię Kristevą, Luce Irigaray czy Helene Cixous, w najwięU/ym nęły: Deleuzebwska filozofia różnicy, Foucaultowska koncept |tt kursu władzy, psychoanaliza Lacanowska i dekonstrukcja I )cirla ne okazały się również dużo wcześniejsze poglądy Simone do ] analizy statusu kobiety jako przedstawicielki „drugiej płci"xoH

64 Zob. L. Irigaray, Ciało-w-cialo z matką, op. cit., s. 19. Na lemat ZtrMfl V.B. Leitch, French Psychoana/ytical Theory: Uicriturt feminine, | w; | ttłti from Thirties to Eighties, New York 1988, 8.3*0- ; : '51    .Ih

M


ministycznym zob. zwłaszcza Feminist Theory and the Body: A Bender, ttK 6’ k>Zob. Poststrukturalizm. Obecnie teorię ter i turęfeminine uważa się |t rzałą. Niektóre feministki uważają także (choć jest to raczej ocena ulospfl^r ria ta była przede wszystkim polemiczną rozgrywką z lacanizmcm I mf(fl gocentryzmem na gruncie filozofii francuskiej, a nie rzeczywistym tyki feministycznej.

“ Zob. na ten temat C. Owens, Dyskurs innych:feministki i poitmodernl*HlĄ ra, | w: | Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 199R J kicwicz, Ihstmodemizm i krytyka feministyczna, „Teksty 1 )mglr" 1 ijij 1,111 , heminizm postmodernlstyi :.ny w książce R. Rut nam Tong, Mysi/emtniitji

Myciu jednego z najbardziej nośnych terminów myśli ponowoczesnej, mi il/o często podejmowanym w feministycznej refleksji francuskiej ■ililrly jako Innej”67.

Derridy wpływ na rozwój feminizmu


Ciało jako więzienie duszy


||k/i inspiracje krytyczne wydawały się w tym wypadku płynąć z my-ii zwłaszcza z dokonanej przez niego szczegółowej analizy tradycji l| tworzącej podstawy kultury Zachodu. Derrida opisywał system me-lliMlimj jako system hierarchicznych opozycji, między innymi represjo-kltli n, Zwracał także uwagę na dominację fallogocentryzmu w do-| filozofii - ten utworzony przez autora O gramatologu neologizm prymat męskiego racjonalizmu powiązanego z uprzywilejowaną Ułowionego w dziejach filozofii. Skrupulatne analizy tradycji filo-If prowadzane przez Derridę wykazywały także koszta myślenia w ka-BiiiiIimyi znych, które - począwszy od orfików i Platona - narzuciło ij iliiuzy i ciała,a także rozumu i zmysłów, nadając jednocześnie okre-Jlr|r duszy i rozumowi, zaś cielesność i zmysłowość spychając na mar-■Wtiuii ciała jako „więzienia duszy”i poznania zmysłowego jako gor-

......im rozumowego, a jednocześnie uznawanie cielesności i zmysło-

Derridy krytyka

„męskiego"

podmiotu


■ICIII, kobiet doprowadziło do kolejnej, podtrzymywanej przez myśl pozycji, a zarazem hierarchii: mężczyzna - kobieta, i do nadawa-B^eilliinych przywilejów mężczyźnie. Opozycja ta została wzmoc-Witkich koncepcjach filozoficznych opartych na duahzmie natury Ulllm v (męskiej). Derrida wykazywał na przykład obecność tej za-■h syitcmach filozoficznych (Kartezjusza, Rousseau, Kanta, Hegla (bezesnie podstawy do krytyki roszczeniowego racjonalizmu, kar-Jh|| bezcielesnego rozumu i „czystości myślenia”oraz centralistycz-Mnkii go”podmiotu. Jego analizy przybrały również postać szeroko Byki humanizmu, który okazywał się przede wszystkim humani-^nin (co było już dobrze widoczne zarówno w hasłach rewolucji jk i w Deklaracji Niepodległości, gdzie „ogólnoludzkie” oznaczało Hflc" i gdzie ciąg pojęć „wolność, równość i braterstwo”6* był głę-i /.y okazji krytycznych analiz zachodniej tradycji filozoficznej jMohytc i poddane gruntownemu przewartościowaniu mizogi-(ID 'lilii Arystotelesa - zwłaszcza pojawiająca się również w filozo-il hi i \ i.il-.ii iwmu wybrakowanego i • odpowiednio - mężczy-■clows/ego od kobiety.

Niemożliwość

zdefiniowania

kobiecego

pisania


Misiu n.iiuię pisarstwa kobiecego, Cixous zauważała również:

i# il i I I n I o wać sposobu kobiecego pisania [unepratirjuefemi-^n], |esi lo im ino/liwose wynikająca / samej jej istoty i w przy

NI I1.1111 linkn i I i ylyki laninistyi /noj warto przcc/ytur książkę K. < tam.,SfxuatSub Im fłlliNf hVHiłi l''nnitii\h, I .mulim New York, lęijo, |io»iwięcon;| Iwon /ości | Kri

^^^^■tsy 1 M

■^NHlIlWil


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
rzeczy, ku przedmiotowi, lecz - odrywa się od niego, notabene, przy pomocy świetlisto-rakietowej
HISTORIA LITERATURY nem, które go otacza. Bóg nie jest tu dalet; i obcy, lecz staje się bliskim, cie
img007 przedmiotem dumy, a staje się powodem zawstydzenia 15. Zwłaszcza w krajach należących do tzw.
img007 przedmiotem dumy, a staje się powodem zawstydzenia 15. Zwłaszcza w krajach należących do tzw.
87696 IMG!67 (5) metajęzykową (komentowanie własnej kompetencji językowej, przedmiotem refleksji sta
Propedeutyka przedmiotów humanistycznychSłowo staje się ciałem Mit założycielski powiada, że do
416 417 (7) 416 Cl*it III. PodMro makroekonomii kształtuje się na poziomic /.. to dochód z posiadani
416 URZEGEAI) IUSMIEXNICTWA. palące kwestye współczesne, odznaczają się Śliw men aus Maria-Laach}
s 58 59 Z logo, że dzieci spostrzegają przede wszystkim nic cocliy przedmiotów, lecz działanie, wyni
page0335 PSYCHOLOGIA. 329 wszystkich przedmiotów, lecz także przymioty, kolor i zapach, twardość lub
CCF20090831019 14 Przedmowa memu lecz wzniósł się także ponad samą tę refleksję.; Jego życie istotn
klstidwa138 266 MOSZYSSKT: KT.TLTDRA. X.UliO NVj tylko dzięki zetknięciu czy zwykłemu zbliżeniu prze
0929DRUK00001759 347 ABEKACJA Przy zjawisku aberaeji gwiazdowej, mamy do czynienia nie z ruchem jak

więcej podobnych podstron