3?
38
3?
38
B2s ■ tg(Gg) tg (9s)
B2g
9,2 B2s
(5.2)
- korzystając z przejścia statku przez równik magnetyczny*
i
... .i*
- na podstawie doświadczenia zdobytego podczas obserwacji kompasu na statkach o podobnej konstrukcji, opierając się na dwócil poprzednich metodach.
Sposób drugi może być zastosowany wtedy, gdy statek znajda-' i ł ' ’ je się w pobliżu równika magnetycznego. Całą występującą dewiacje na kursach E i W należy wówczas skompensować magnesami wzdłuż nymi. Jeżeli po zmianie szerokości wystąpi na tych kursach kompasowych jakaś dewiacja, to będzie ona spowodowana zmiennym magnetyzmem okrętowym i należy ją skompensować zmieniając liczbę segmentów w korektorze Flindersa.
Sposób trzeci daje przybliżony wynik, trzeba więc przy najbliższej okazji odpowiednio skorygować długość korektora. Należy
zaznaczyć, że kolejne przybliżenia długości sztaby mogą spowodo-1
«
wać jej dokładne ustalenie.
W praktyce korekcja dewiacji typu B jest najczęściej prz©
prowadzana tylko magnesami wzdłużnymi. Jest to jednak prawidłowe
*
jedynie dla statków, które podczas żeglugi nie zmieniają znacznie szerokości magnetycznej.
. ♦
i
2. Podział dewiacji typu B na B1 i B2
Dewiacja BI , wywołana składową Ft i Q1 stałego magnetyzmu okrętowego, jest proporcjonalna do 1/H. Natomiast dewiacja B2 wywołana składową P2 zmiennego magnetyzmu okrętowego, jest proporcjonalna do Z/H (lub tg(0) ).
- * • ’ • • * w . . . •
PRZYKŁAD
Na redzie portu G~dewiacja zaobserwowana na kursie kompasowym 090° wynosi +10°, a na kursie 270° równa jest +1°. Składo-
♦
wa pozioma magnetyzmu Ziemi H=18 yT, kąt inklinacji 8 = 68°. Po; przybyciu na redę portu S (H=30 uT, 8 =15°) wyznaczono współ-
MvMn;R dewiacji B = -3,5°. Znaleźć wartości dewiacji, które na portu S powinny zostać skompensowane magnesami .wzdłuż--..■im i korektorem Flindersa.
nawiązanie
••rtości współczynnika B w obu miejscowościach:
Bg = +4,5° , Bs = -3,5°
4
Wyinaczenie wartości współczynnika dewiacji B1g w porcie G z wykorzystaniem zależności:
. • » ' ,
oMiczenie wartości współczynnika dewiacji B2g w porcie G:
B2g _ tg(Bg)
B2s tg (0 sT Stąd
Ho?.na ułożyć układ równań:
B1g + B2g * Bg (5-3)
B1s + B2s * Bs (5.4)
podstawiając wyliczone wartości z wzorów (5.1) i (5.2) do równania (5.3) i przepisując równanie (5.4), otrzymujemy:
1f6 B1s + 9,2 B2s * +4,5°
Bis '+ B2s s -3 f 5°
i*o rozwiązaniu układu równań i zaokrągleniu wyników z dokładnością do 0,5° uzyskujemy:
B1s = -5°, B2s * +1/5°
♦
%• % ' ' . -Na redzie portu S . należy przeprowadzić kompensację kompasu ma-jnetycznego w następujący sposób: magnesami wzdłużnymi skompenso-