drama cw6

drama cw6



ki międzyludzkie wymagają bowiem przełamywania egocentryzmu i automatyzmów w świecie coraz bardziej konsumpcyjnym w którym, jak mówi Erich Fromm, w sposób przedmiotowy wręcz .ludzie używają ludzi*. Traktowanie innego człowieka jako najwyj szej wartości to podstawa wszelkiego wychowania.

Powtórzmy jednak za Anną Frank, wbrew wszelkim przesłankom naszych czasów, na przekór im, i być może wręcz utopijnie: „Mimo wszystko nadal wierzę, że w głębi serca ludzie są napraw-dę dobrzy"

Innym ze sposobów, który w’ sposób bezpośredni łączy nas z ludźmi jest dotyk. Jest źródłem przyjemności i potwierdzeniem fizycznego istnienia każdego człowieka. Dotyk, jako jeden ze zmysłów, często przywoływany jest w różnych technikach dramowych.

„Czy przytuliłeś dziś swoje dzieci?" - takie pytanie znajduje Rosita Prez na naklejce przyczepionej do zderzaka swojego samochodu. Ona swoje dzieci przytula, ponieważ dobrze to wpływa na ich samopoczucie. Badacz, James Prescott. posuwa się jeszcze dalej, propagując kontakt fizyczny jako środek do zmniejszenia agresji między ludźmi i między narodami. Jego badania pokazują, że kultury, w których kontakt fizyczny jest minimalny są bardziej agresywne, a ludzie, którzy nie lubią bliskiego kontaktu fizycznego z innymi są bardziej bezwzględni w postawach wobec osób łamiących prawo, popierają karę śmierci za poważne przestępstwa, są bardziej fanatyczni i autorytarni.25

Być może nie do końca można się zgodzić z przedstawioną wtyzej tezą, faktem jest jednak, ze „dotyk” ociepla kontakty między ludźmi.

W dramie bierze się pod uwagę kształcenie całego człowieka, zatem jednym z podstawowych celów dramy jest również ćwiczenie zmysłów, a w~śród nich zmysłu dotyku.

Dotyk bywa często wykorzystywany w dramie w celu wywołania odpowiednich emocji, tak jak na przykład w II etapie dramy na temat adopcji:

28 James Prescx>« .Body pleasure and the origins of nolcnce*, Illinois 19//.

s 336.

Etap I

Rozmowa na temat najprzyjemniejszych wspomnień z dzieciństwa: z czym się wiążą, z jakimi osobami, wydarzeniami itd.

Etap II

Instrukcja: zamknij oczy, dotknij pluszowej powierzchni, którą masz przed sobą. Z czym ci się kojarzy? Jakie wspomnienia wywołuj e?Czy chciałbyś pozostać dłużej z tym wrażeniem?

Etap III

Praca w grupach. Kreowanie żywych obrazów:

1)    usypianego dziecka w kochającej go rodzinie,

2)    dziecka w domu dziecka.

Etap IV

Rozmowa z osobą (np. nauczyciel w roli), która spędziła dzieciństwo w domu dziecka.

Etap V

Spotkanie w rolach: dyrektorki Domu Dziecka z potencjalnymi rodzicami adoptowanego dziecka.

Sytuacja wyjściowa: Do domu dziecka zgłasza się małżeństwo pragnące zaadoptować dziecko porzucone przez rodzoną matkę. Z dzieckiem tym mają kontakt od daw-na, zapraszają je często na niedziele, święta, wakacje. Niestety, okazuje się, że sytuacja prawma dziecka nie jest uregulowana (rodzona matka nie zrzekła się praw do dziecka, jednocześnie nie odwiedza go, wszystkim wiadomo, że jest alkoholiczką). W tej sytuacji dziecko nie może zostać adoptowane, musi pozostać w domu dziecka.

Etap VI

Dyskusja.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1090184 N -TAJNIKI WARSZTATU dzi o wypadek śmiertelny; ekstremalnego charakteru zdarzenia wymaga bo
>    Ich uprawy są kapitałochłonne i pracochłonne, wymagają bowiem stosowania duży
1. Wiado maści wstępne 1.1 Wielkości fizyczne, jednostki Praw a fizyk i wyrażają 2 w iąz ki między
cw 63 Neisseria *    ziarenkowce Gram-ujemne. średnica 0.6- i fim *   &nbs
cw 66 Neisseria meningiiidis • ostra posocznica meningokokowa:    uogólnione
cw 61 Neisseria gonorrhoeae *    N. gonorrhoeae przylega do komórek nabłonkowych w
cw 62 Neisseria gonorrhoeae • zakażenie przenoszone >    drogą kontaktów

więcej podobnych podstron