drama cw kopniente strony

drama cw kopniente strony



wając swoich wyobrażeń (opartych na rzeczach postrzeganych 2 r ' go. co przeczytał czy usłyszał) w działaniach zewnętrznych w lu zaangażowania się w myślenie Jak gdyby" o sytuacji, w ^ rej się kiedyś realnie znajdzie.

Wysoko rozwinięta umiejętność wyobrażania implikuje wiele możliwości. Jest to sprawność, która pozwala człowiekowi na doi strzeżenie związków pomiędzy rzeczami postrzeganymi, czynami przedmiotami i pojęciami - i co więcej - nie tylko ich związków rzeczywistych, lecz również tych domniemanych, prawdopodobnych. Wyobrażanie implikuje zatem zdolność widzenia wszystkich stron zagadnienia (lub przedmiotu czy pojęcia), zawierającego z jednej strony elementy logiczne i racjonalne, z drugiej zas -irracjonalne i nielogiczne, które wcześniej nie przyszły nikomu do głowy i są klasyfikowane jako dziwaczne, śmieszne, szokujące.

Tę ostatnią cechę wyobraźni wykorzystał w swojej teorii synek-tyki W.J. Gordon, który stawiał swoim uczniom na przykład takie zadania jak: „Wykaz podobieństwo sałaty i szkoły". Według Gordona synektyka (z greckiego syn - powiązać i ecticos - różne elementy lub od słów syn - współ- oraz ehein - rozumieć, pojmować) to technika wykorzystująca myślenie metaforyczne do łączenia odmiennych, różnych elementów, w których użycie metafory pozwala na uzyskanie nowej perspektywy.

W. Dobrolowicz wymienia w synektyce następujące zasady:

-    zespołowość pracy twórczej,

-    kojarzenie różnych, pozornie nie mających ze sobą nic wspólnego elementów.

-    odrzucenie utartych reguł i pozornie niepowtarzalnych prawd,

-    oswojenie dziwności i udziwnienie tego. co wydawało się z'-a' ne. proste, zwykłe, normalne.

-    dopuszczenie do głosu emocji (znalezieniu oryginalnej i szczęśliwej idei zazwyczaj towarzyszy, a nawet poprzedza uczucie przyjemności jako nieomylny znak. ze jest się na dobrej drodze,

-    poszukiwanie analogii.6

Rozwój zdolności wyobrażania i jej uzewnętrznionego wyraz* ma wykazuje poznawczą rozpiętość - możliwość zrozumienia • aspektów jednego pojęcia w tym samym czasie. Obejmuje t

fi W. Dobrołou-icz .Psychika i bariery’', Warszawa 1993. s. 170.

Wolność analizowania problemu z wielu punktów widzenia i konfrontowania ich - jeden przeciw drugiemu - oraz dowolnego wiązią - na zasadzie każdy z każdym. Rozwija indywidualną zdolność widzenia przeciwieństw i kontrastów, podobieństw i zawiłości.

A jak przebiegają same procesy wyobrażeniowe? Oto co mówił na ten temat Albert Einstein:

„Wydaje się, że słowa czy język, ani pisane, ani mówione nie odgrywają żadnej roli w moich mechanizmach myśli. Jednostki psychiczne, które wydają się służyć za elementy myśli są pewnymi znakami i mniej lub bardziej wyraźnymi obrazami, które mogą być .spontanicznie" odtwarzane i łączone.

Istnieje oczywiście pewien związek pomiędzy tymi elementami i trafnymi logicznymi pomysłami. Jest też oczywiste, ze pragnienie, by ostatecznie dojść do logicznie powiązanych pojęć jest podstawą emocjonalną tej raczej nieuchwytnej zabawy z wyżej wspomnianymi elementami. Patrząc jednak z psychologicznego punktu widzenia, ta zabawa w kombinowanie wydaje się podstawową cechą myślenia kreatywnego - zanim nastąpi jakiekolwiek powiązanie z logicznym ujęciem słowami czy innymi rodzajami znaków, przy pomocy których możemy komunikować się z innymi".7 Bawienie się pojęciami w wyobraźni jest zatem absolutnym warunkiem wstępnym, aby pojęcia te mogły być złożone w logiczną całość i opisane słowami.

Badania na temat rozwoju twórczego człowieka wykazują, że dramatyczna zabawia u małych dzieci rozwija się w radość tworzenia u nastolatków. Innymi słowy: zewnętrzne uosabianie u ma-ych dzieci przekształca się w wewnętrzne procesy o podobnej naturze, tzn. twórcza wyobraźnia u dorosłych oparta jest na wcześniejszej zabawie dramatycznej.

Oto przykład: na lekcji dramy z ośmiolatkami nauczyciel pro-S1' W uczniowie wyobrazili sobie, że są w ogrodzie, w którym jest rabata kwiatowa i rozległy trawnik. Jak dzieci będą się zachowy-

'v ogrodzie? Dziewczynki będą być może sadziły nowe rośli-

*v lUb podziwiały rozkwitające kwiaty i krzewy chłopcy skoszą

. J' Nadamard .The psychology of invention m the mathematical field", Nowy I** s 54.

179


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
drama cw kopniente strony1 Wprawdzie artysta nie jest świadomy w czasie aktu twor*J procesu, jaki w
skanuj0026 język nowych mediów > operacje > montaż metryczny, oparty na bezwzględnych długości
o frankach zmiana na SDR. System SDR jest oparty na kursach różnych walut. Co obowiązuje w prawie
WYKŁAD 5 Podam dowód. Jest on oparty na tym samym motywie co dowód niewy-mierności liczby -J2. Ułame
DSC04129 (2) LXXXII J. 3 KRASZEWSKI, STARA BAŚŃ W roku 1882 teatr lwowski wystawił 7 obrazów drama-1
DSC00827 swoich wyobrażeń o innych, mamy szansę spojrzeć na lodzi (i na -partnera w konflikcie) życz
Magazyn8001 talent Giorgione ze strony oryginalnej i zupełnie nowej. Pomimo nazw różnych nie wie
1979660x50848181697476819590 n V/niu/unic współczynnika lepkości cieczy biologic/ntck mriud^ opart
drama cw1 Myślenie Moreno o twórczości bliskie jest nurtowi współczesnej psychologii humanistycznej
drama cw2 skrobaniu nalotu dorosłości i sztuczności wyłania się obraz dziecka. Można by do tego dod
drama cw3 i na próżno by jej szukać, na przykład, w programach szkolny^ Ministerstwa Edukacji Narod
drama cw5 trawnik lub zagrają na nim w piłkę nożną itd. Dzieci zatem przej. dą przez ten sam proces
drama cw8 coraz więcej dzieci nie znajduje w rodzinie żadnego oparci w mniej lub bardziej trudnych
drama cw9 podsuwa rozwiązania w sytuacjach trudnych, uwrażliwia krzywdę, czy niesprawiedliwość.&quo
drama cw0 te czy Gavin Bolton twierdzą, że ujawniają się one niezależnie od intencji ich ukrycia cz
drama cw1 ieć na pytanie, czy świadomość jest szczególnym, unikalnym nomenem, czy tylko naturalnym
drama cw3 dząju metodzie empatii. Jest ona wykorzystywana niekiedy w badaniach historycznych, czy t
drama cw4 przeżycia odbierane od partnera, powstaje jedno doświadęz-J nie o bogatej zawartości treś

więcej podobnych podstron