DSC39

DSC39



Przy takim podejściu wybitny uczeń i ekspert to nie magazyny wiedzy, lecz ludzie sprawnie rozwiązujący określonego rodzaju problemy (Shón, 1983).

Nie znaczy to, oczywiście, że uczenie się przez przyswajanie gotowych wiadomości przestaje być potrzebne — nadal jest niezastąpione, gdy chodzi o szybkie opanowanie obszernego materiału. Lepiej jednak nie spieszyć się kosztem ograniczenia samodzielności uczniów. Nauczyciel .powinien im pozwolić na kroczenie po własnych drogach, choćby one były okólne, a nawet wiodły na manowce. Niech się przekonają, że obrana droga jest błędna, niech szukają innej. Więcej się w ten sposób nauczą, niż gdyby dotarli do celu najkrótszą drogą, ale prowadzeni na pasku przez nauczyciela” - napisał Nawroczyński (1987, s. 243). Kontrast między dydaktyką tradycyjną a uczeniem się przez odkrywanie tak zilustrował Stróżyński (1999):

BŁĄDZENIE ALBERTA

i I Kto ma pytania? - zwyczajowo zakończył lekcję pan od przyrody. A ponieważ - również zwyczajowo - żaden z uczniów nie podniósł ręki, pan od przyrody postanowił spożytkować wychowawczo ostatnie minuty lekcji.

-    Powinniście się pytać, żeby nie robić błędów. Tylko ten odnosi sukces, kto ustrzeże się błędów. Stare przysłowie mówi, że kto pyta, nie błądzi i prostą drogą zmierza do celu.

Tu rękę w górę podniósł Albert, niestety, zamiast pytania wygłosił własne zdanie.

-    Proszę pana. Może rzeczywiście tak bywa, że kto pyta, nie błądzi. Ale kto błądzi, chociaż później dojdzie do celu, za to lepiej pozna okolicę. Ja wolę błądzić.

Ten Albert wcale nie nazywał się Einstein, tylko Nowak. Któż jednak może wiedzieć, co z takiego dziecka wyrośnie?”

Cele światopoglądowe uczenia się

Światopoglądem nazywamy system przekonań i postaw dotyczących miejsca i roli człowieka w świecie, w tym roli własnej jednostki lub grupy. Światopogląd jest pochodną wiedzy osobistej (poznania świata) i motywacji do działania (doboru celów), łączy dziedziny poznawczą i emocjonalną uczenia się, a więc może być rozważany w każdej z nich równolegle lub jako osobna dziedzina celów kształcenia.

W minionej dobie rozwoju naszej edukacji nadużyto dziedziny światopoglądowej, sprowadzając ją, pod hasłem „światopoglądu naukowego” do roli ideologicznego oręża jednej partii politycznej. Tym bardziej warto zająć się tą


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Strona0129 129 każdą harmoniczną z osobna. Przy takim podejściu rozwiązanie sprowadza się do wyznacz
99 MARKETING W DZIAŁALNOŚCI PODMIOTÓW KULTURY - AKTUALNE... Przy takim podejściu - zapewnia Śmid -
f Nie zjeżdżaj z górek znajdujących się przy drodze! Zamarznięte jezioro czy staw to nie jest dob
DSC54 (2) obrzędzie spojrze-je przy takim zogniskowanymdynamicznej, stanowi niu badaczy? • Oto mit
fotografowanie architektury nie unosząc obleictjrwu. Jednakie przy takim położeniu aparatu o ziemi.
img011 (7) 234 CliObrd Gecrtz mi, o których wspominałem przy okazji podejścia dramaturgicznego, znaj
skanuj0205 42 1. Co to jest strategia i zarządzanie strategiczne 13j dów. Przy tym podejściu ma
img011 (7) 234 Cl i Hord Gecrtz mi, o których wspominałem przy okazji podejścia dramaturgicznego, zn
img040 40 •1.8. Uczenie z rywalizacją i .sieci Kohonena, Warto zauważyć, że przy takim postawieniu s
img114 114 czasie uczenia. Przy takim założeniu opisana metoda uczenia może być wygodna jako technik
img213 (11.30) gdzie a oznacza przyjęty poziom istotności. Przy takim postępowaniu rozważany obiekt
s670 Książka dotyczy systemu Linux. Jest ona dziełem kilku wybitnych specjalistów i ekspertów w tej
Scan Pic0030 Zadanie 2.13 Porównując gęstości

więcej podobnych podstron