Foto2269

Foto2269



i kryzysowe - praktyczny przewodnik po nowelizacji ustawy

Jak wynika z powyższego schematu, poszczególne fazy nie muszą występować kolejno po sobie. W fazie odbudowy należy pamiętać o odtwarzaniu zasobów zużytych w fazie reagowania, ale jednocześnie zasoby niewykorzystane do reagowania mogą być wykorzystywane w fazie odbudowy. Dodatkowo każda sytuaqa kryzysowa powinna stanowić przesłankę do podjęcia działań zapobiegawczych i modernizacyjnych.

Oczywiście nie wszystkie te działania przypisane są administracji publicznej. Część ryzyk może być przenoszona na firmy ubezpieczeniowe, dzięki czemu koszty związane z odbudową nie muszą w całości obciążać ani osób poszkodowanych, ani budżetu państwa. Ponadto za część tych działań w rzeczywistości odpowiedzialność ponoszą sami obywatele lub ich nieformalne i formalne związki.

Analizując te zależności, J. Wolanin wskazuje na cztery domeny bezpieczeństwa. Podstawową jest domena bezpieczeństwa indywidualnego, która charakteryzuje się tym, ze służby publiczne praktycznie nie mają wpływu na decyzje podejmowane indywidualnie przez każdego obywatela. Nie oznacza to, że administracja nie może oddziaływać na postawy ludzi poprzez edukację, która pozwala nauczyć obywatela bezpiecznych zachowań. Również na obszar zachowań mikrospołecz-nych (rodziny, sąsiadów, znajomych) władze nie mają bezpośredniego wpływu, choć poprzez wspieranie rozwoju więzi społecznych mogą długofalowo wzmacniać zdolność społeczności lokalnej do uporania się z potencjalną katastrofą. Dwie domeny, które stanowią zasadniczy obszar działania władzy publicznej, to domena bezpieczeństwa lokalnego i państwowego21. Na tych poziomach władze mogą przygotowywać zasoby, wyposażać służby reagowania kryzysowego i zapewnić infrastrukturę poprawiającą bezpieczeństwo obywateli (np. chodniki dla pieszych, przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną itp.).

Dużą trudnością dla decydentów realizujących powyższe zadania jest fakt, że zapobieganie zagrożeniom, przygotowanie na wypadek sytuacji nadzwyczajnych, reagowanie i elementy odbudowy rozproszone są w różnych ustawach, w zależności od fródla zagrożenia. Przykładem takich rozwiązań może być ustawa o ochronie przeciwpożarowej (prewencja pożarowa), ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (szczepienia ochronne2’) czy choćby omówiona już ustawa o rezerwach państwowych. Uzk rozwiązań tych nie może ani zastępować, ani dublować. Biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania, uzk odnosi się do wyżej wymienionych faz wyłącznie w odniesieniu do sytuacji kryzysowej. Przeniesienie tych faz na zadania organów zarządzania kryzysowego przedstawia się następująco:

J. ttblanin. Zarys teorii bczpicezeństu-o ołiywisteli, ochroni ludności tu czas pokoju, Warszawa 2005. *. 360-364.

21 koolt- 4 uMjwy i dnu 5 grudnia 2008 ł o u potarganiu ona zwalczaniu zikazeń i chorób nkainpdi u ludzi (DłU ar 234. póz. 1570 te n.).

36 i

Art. 14.

2. Do zadań wojewody w sprawach zarządzania kryzysowego należy:

1) kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie województwa.

Art. 17.

2. Do zadań starosty w sprawach zarządzania kryzysowego należy:

1) kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie powiatu.

Art. 19.

2. Do zadań wójta, burmistrza, prezydenta miasta w sprawach zarządzania kryzysowego należy:

1) kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy.

Jak widać, w wykazie zadań pominięto fazę zapobiegania. W fazie przygotowania przewidziano jedynie dwa zadania, tj. monitorowanie zagrożeń oraz działania planistyczne. Jedynie fazy reagowania i usuwania skutków zdarzeń wymieniono jako realizowane w całości pod kierownictwem wymienionych organów.

3.1. Faza pierwsza - zapobieganie

Podstawową metodą zapobiegania przyszłym zdarzeniom jest eliminowanie źródeł zagrożenia. Jest to realizowane głównie poprzez stanowienie prawa (np. przepisy budowlane, przeciwpożarowe, regulację ruchu drogowego irp.) oraz tworzenie systemów jego egzekwowania. To zadanie jest zatem domeną szczebla centralnego administracji rządowej. Jednak eliminowanie zagrożeń nic jest jedyną metodą zapobiegania sytuacji kryzysowej. Trzymając się definicji tej sytuacji, należy zwrócić uwagę, że nieadekwatność w reagowaniu może być spowodowana nie tylko skalą czy charakterem zdarzenia, ale również brakiem właściwych procedur lub brakiem koordynacji działań pomiędzy różnymi podmiotami. Biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, że zapobieganie sytuacjom kryzysowym to całokształt przedsięwzięć zmierzających do eliminacji potencjalnych zagrożeń oraz eliminacji sytuacji kryzysowych wynikających ze złego współdziałania poszczególnych służb (czyli takie techniczne, osobowe i szkoleniowe przygotowanie służb reagowania, by ich zdolność podjęcia działań była adekwatna do spodziewanych zdarzeń).

Pierwszym krokiem do osiągnięcia takiej sytuaqi jest uświadomienie przyszłym uczestnikom działań spodziewanej skali j charakteru niekorzystnych zjawisk.

37


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Foto2220 Witold Skomra ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE - PRAKTYCZNY PRZEWODNIK PO NOWELIZACJI USTAWY PILI
Foto2285 I Zarządzanie kryzysowe - praktyczny przewodnik po nowelizacji ustawy Intencją ustawodawcy
Foto2291 Zarządzanie kryzysowe - praktyczny przewodnik po nowelizacji ustawy niższym niż obecnie obc
Foto2297 I Zarządzanie kryzysowe praktyczny przewodnik po nowelizacji ustawy Proces, który w sposób
Foto2299 Zarzadzarue kryzysowe praktyczny przewodnik po nowelizacji ustawy 1)    dane
Foto2315 Zaradzanie kryzysowe - praktyczny przewodnik po nowelizacji ustawy życia, zdrowia lub mieni
Foto2354 Zarządzanie kryzysowe - praktyczny przewodnik po nowelizacji ustawy cje klasyfikacji budżet
Foto2264 I .W(M fi kryzysowe - praktyczny przewodnik po nówel{z&c}l ustawy rumy działań rutynowy
Foto2305 ysowe - praktyczny przewodnik po nowelizacji ustawy przez ich sprawców poczucia zagrożenia
Foto2287 aktyczny przewodnik po nowelizacji ustawy kim należy uwzględnić wykaz zagrożeń, których uni
Foto2309 iy przewodnik po noweli!7.3. Rola szefa ABW przy tworzeniu raportu o zagrożeniach bezpiecze
PrzewodnikKROK PO KROKU, CZYLI JAK PRZYGOTOWAĆ DOBRY BIZNESPLAN uniwersytet
Praktyczny przewodnik po korpusach języków słowiańskich redakcja naukowa Milena Hebal-Jezierska
Ścieżka miłości (okładka) M Ruiz Praktyczny przewodnik po sztuce X adłu$ I<1I1<A1<1 trłJyi
Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 6/2014AKTUALNOŚCI> Kryteria oceny ofert po nowelizacji
Jakub WalczakFONETYKAROSYJSKA Praktyczny przewodnik po wymowie i intonacji z ćwiczeni
Dodatek „Historia sztuki ’ - praktyczny przewodnik po epokach fojizw n»vc4Qldi zabytkowych atu nnizc
SZPINAK ROBI BLEEE prezentuje NOWY KURS ONLINE • w w ^BLW NA TALERZU PRAKTYCZNY PRZEWODNIK PO
92 (współautorzy E. Bonacorso et al.). 59.    Praktyczny przewodnik po korpusach

więcej podobnych podstron