Foto2314

Foto2314



kryzysowych nic przewidziano zmiany podległości tych organów i w efekcie wojewoda podlega Prezesowi RM. Od zasady tej mogą być wyjątki, o ile wynikają one z poszczególnych ustaw branżowych141. Minister właściwy do usuwania danego zagrożenia może wykorzystać również podległość poszczególnych służb, inspekcji i straży wynikającą z ich pragmatyk. Zasady te ulegają zmianie po wprowadzeniu jednego ze stanów nadzwyczajnych. Przykładowo, po wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej na obszarze większym niż jedno województwo wojewoda podlega nie Prezesowi RM, lecz właściwemu ministrowi. Minister ten w niektórych przypadkach może zawiesić uprawnienia wojewody i wyznaczyć pełnomocnika "do kierowania działaniami1'. Natomiast wojewodzie są podporządkowane organy i jednostki organizacyjne administracji rządowej i samorządu województwa działające na obszarze województwa oraz inne siły i środki wydzielone do jego dyspozycji i skierowane do wykonywania tych działań na obszarze województwa, w tym pododdziały i oddziały Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej10. Należy zauważyć, że uprawnienia te nie obejmują organów administracji publicznej, jednocześnie nawet po wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej, poza przypadkami ściśle opisanymi w uzk, organy władzy publicznej działają w dotychczasowych; strukturach organizacyjnych państwa i w ramach przysługujących im kompetencji1*4. Można więc wysnuć wniosek, że takie organy jak kierujący akcją ratowniczą czy policjant kierujący działaniami policyjnymi, zachowują swoją niezależność^ &

Szczególną rolę uzk przewidziała dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Jednak jego uprawnień do sprawowania zarządzania kryzysowego nie należy traktować jako prawa do koordynowania działań poszczególnych ministrów, gdyż tc - zgodnie z Konstytucją - są zastrzeżone wyłącznie dla Prezesa RM145. Zakres działania ministra właściwego do spraw wewnętrznych; zależy głównie od postanowień KPZK. Plan podlega procedurze opiniowania przez RZZK i jest przedkładany RM na zasadach analogicznych jak wszystkie inne dokumenty rządowe. Stąd dokumentami wspólnymi dla wszystkich ministrów są takie elementy KPZK, jak:

-    tryb uruchamiania niezbędnych sil i środków,

-    wykaz podmiotów uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć,

-    procedury reagowania kryzysowego określające sposób postępowania w sytuacjach kryzysowych.

W tej sytuacji uprawnienia ministra właściwego do spraw wewnętrznych sprowadzają się głównie do uruchamiania wcześniej ustalonych procedur niejako w imieniu RM.

Art Sun. I i art 9 u u. I usuwy o wojewodzie.

Art U ust 3 H ustawy z.dnie. 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (DzU nr 62, poz. 558). IU Tanie, m, 8 j %

144    Tamie, *tt 7.

145    Art 1481149 Konstytucji RE

8.2. Szczebel wojewódzki

Art. 14.

1.    Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie województwa jest wojewoda.

2.    Do zadań wojewody w sprawach zarządzania kryzysowego należy:

1)    kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie województwa;

2)    realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:

a)    wydawanie starostom zaleceń do powiatowych planów zarządzania kryzysowego,

b)    zatwierdzanie powiatowych planów zarządzania kryzysowego,

c)    przygotowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego,

d)    realizacja wytycznych do wojewódzkich planów zarządzania kryzysowego;

3)    zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego;

4)    wnioskowanie o użycie pododdziałów lub oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do wykonywania zadań, o których mowa w art. 25: usc 3;

5)    wykonywanie przedsięwzięć wynikających z dokumentów planistycznych wykonywanych w ramach planowania operacyjnego realizowanego w województwie;

6)    zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;

6a) współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie zapobiegania, przeciwdziałania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;

7)    organizacja wykonania zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej. Art 15.

Zarząd województwa uczestniczy w realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, w tym planowania cywilnego, wynikających z jego kompetencji.

W rzeczywistości wojewoda nie realizuje zadań samodzielnie ani wyłącznie w oparciu o podległy sobie urząd. Podstawowym narzędziem do ich realizacji jest właściwy zapis w ustawie o wojewodzie. Zgodnie z nim wojewoda zapewnia współdziałanie wszystkich organów administracji rządowej i samorządowej działających w województwie i kieruje ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
MONITOR POLSKI: Akty wewnętrznie więżące organów centralnych: Zarządzenia prezydenta, prezesa RM
Foto2331 państwa. Szczegółową listę tych organów określa rozporządzenie RM,M. Zgodnie z nim centra m
Art. 28 pkt 3 prawo budowlane - przewiduje, że zmiany rozszerzyły kompetencje organów Przepisy szcze
skanuj0046 2 DPY-008 Uwolnienie od przekleństwa cz. II wyzwalam siebie i tych, którzy podlegają moje
Prawo i p k s V Konarska Wrzosek (59) sąd tak zarządzi udział tych organów w posiedzeniu jest obow
178 ARTYKUŁY podstawie ustępu 1, mogą przewidzieć, że niektóre z tych praw nie zachowują mocy po śmi
156 . ,1, systemach prawnych, które przewidują kontrok z kolei w tych -. ■    d
precyzyjnie przewidywać zmiany na przyszłość. Eksperci ONZ rozważaja 2 rodzaje założeń: UNiezmienny
4.1.2.    Podporządkowaniu prawotwórczego działania tych organów 4.1.3.
60286 P5170093 98 R°Zdiia^i i jeśli kobiety (podążając za społeczną normą) nie doświadcza ją tych or
cją (realne). Zmiany w obu tych rodzajach zachowań nie przebiegają jednakowo. Należy więc analizować
55 (135) astronomii, nio wiemy nu przykład nic o Leonidach. Zn pomocą tych samych metod, którymi obl
Do obowiązków tych organow należy p(ow*d/*ni« kontr >li iUnmtnycb i planowych po*tfp«>waA

więcej podobnych podstron