Image (127)

Image (127)



120 Iwona Morawska

-    organizowanie lektury opracowań (literackich, paraliterackich, tzw. metoda tekstu przewodniego), dostarczających przykładów obcowania ze sztuką (m.in. malarstwem) i werbalnego rejestrowania doznanych pod jej wpływem emocji, wrażeń, przemyśleń;

-    ćwiczenia transformacyjne, polegające np. na redakcji tekstów inspirowanych treścią obrazu (opisy sytuacji, postaci, zjawisk przyrody, wymyślanie historii do obrazu itp.);

-    interpretacje porównawcze obrazów, wchodzących w dialog in-tertekstowy (również z innymi przekazami kultury), połączone z formułowaniem wniosków badawczych;

-    zadania związane z formułowaniem pytań do obrazu, jego autora, przedstawionej sytuacji, jej bohaterów;

-    redagowanie opisów sytuacji przedstawionych na obrazach (wspomagane podanym w ramce słownictwem);

-    ćwiczenia w tytułowaniu lub zmianie tytułu zamieszczonego obrazu;

-    zadania polegające na „ożywianiu” obrazów przez wymyślanie dialogów, monologów wewnętrznych portretowanych postaci, tworzeniu opowieści o ich życiu (swobodnych lub inspirowanych, np. historycznym kontekstem);

-    tworzenie map mentalnych, rejestrujących „czytanie” obrazów, ich rozumienie, ustalenia interpretacyjne, skojarzenia itp.;

-    rozwijanie metarefleksji nad sztuką/o sztuce (min. o malarstwie), przez ukierunkowaną lekturę fragmentów poświęconych jej opracowań20;

-    twórcze naśladownictwo, tj. literackie i pozaliterackie realiza-cje/prace uczniów (indywidualne lub grupowe), inspirowane lekturą obrazów i tworzone na wzór pisarzy, poetów, publicystów, dla których malarstwo (i w ogóle sztuka) było źródłem artystycznych inspiracji, czemu dali wyraz w swoich tekstach: poezji, prozie, beletryzowanych wspomnieniach, dziennikach z podróży, biografiach, felietonach, esejach itd.21

20 W podręcznikach można odnaleźć m.in. fragmenty następujących publikacji: J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Z. Herbert, Martwa natura z wędzidłem, Barbarzyńca w ogrodzie, Sz. Kobyliński, Podszeptnik rysownika, A. Kubówna, Krajobraz z tęczą itd.

21 Wśród tego rodzaju tekstów zamieszczanych (we fragmentach lub w całości, gł. poezja) w niektórych podręcznikach do języka polskiego są: Z. Herbert, Barbarzyńca w ogrodzie, Martwa natura z wędzidłem; W. Beckett, Historia małarstwa. Wędrówki po historii sztuki Zachodu, tłum. H. Andrzejewska, I. Zych, Warszawa 1999; J. Iwasz-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Image (121) 114 Iwona Morawska to w tym miejscu wspomnieć, że popularna w języku współczesnej dydakt
Image (123) 116 Iwona Morawska mi w zamian „miód i światło”, jakiego sam w sobie nie potrafiłbym stw
Image (129) 122 Iwona Morawska Tabela 1. Malarstwo jako tekst i kontekst kultury (wybrane przykłady)
Image (131) 124 Iwona Morawska Botticelli, Narodziny Wenus — A. Warhol, Wenus Botticellego L
Image (133) 126 Iwona Morawska M. E. Andriolli, ilustracje do Romea i Julii A. Brodowski, Edyp&nb
Image (135) 128 Iwona Morawska poznawcza Czerpanie wiedzy z obrazów, np.: -    o ku
Image (118) Iwona morawskaMalarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej gimnazja
img1 Wprowadzenie Organizacja W3C opracowało CSS (kaskadowe arkusze stylów) CSS odpowiada za określe
skanuj0003 5 ipageure^j Leczenie: Światowa Organizacja Zdrowia opracowała nowoczesną strategię walki
lektura &S opracowanie polecane przez nauczycieli i egzaminatorówSi.eav Żeromski l Ludzie
Organizacje IEEE opracował wiele norm. Część z nich jest wielopłaszczyznowa, rozwijana pod postacią
Opracowanie: Biuro Rektora i Organizacji Uczelni Opracowanie przygotowano na podstawie sprawozdań ro
Sekcja II (Sala 24) prowadzą: Maria Krauz i Iwona Morawska Tomasz Piekoł (Uniwersytet Wrocławski),
Sokół lektura / opracowanie polecane przez nauczycieli i egzaminatorów Giovanni Boccaccio
lektura z opracowaniem BOLESŁAW PRUS KATARYNKA intti HtUiMtnuMi

więcej podobnych podstron