p2190423

p2190423



0S00A I CZYN


m

jffyffff stanowi również ze swej urony o osobowym całokształcie rtmkngy muo-pomdana i samo-panowania.

Przeprowadzona pod tym k*ua analiza czynu łódzkiego uprawnia, a pmt zobo* zaroję do wgtądaKCi» w dynamizm psycho-somatyczny człowieka, Dy* amin* I stanowi iwootĄ jcdooić. jak na 10 zwróciliśmy już uwagę w roi. dri*ł«» poprzednim. Jest to jednakie jcdooić. w której wyraźnie uwydatnia się 5 jcdooić wieloici. Psychika jest czymi różnym od somacyki, chociaż w człowieku stanowią one jcdnoić. wzajemnie się warunkując Kluczem do ujęcia i właściwego zrozumienia tej jednoici jest właśnie poecie B|Sh W rozdziale poprzednim itaraliimy się to wykazać w odoiewcw do samej sooatyfci. Złoionoić bowiem człowieka pod tym względem pozwała na pewne wyodrębnienie somatyki od psychiki oraz na bliższe określenie dyuanmtw, które m wlaiciwe jednej i drugiej. Włainie bowiem te dynamizm? maja najbardziej istotne znaczenie dla przedstawienia integracji I uk w rozdziale poprzednim staraliimy się wykazać, jak właiciwg ludzkiej tematyce reaktywność, z która wiąże się również zewnętrzna ruchliwość stanowi swoiste tworzywo czynów. W rozdziale niniejszym zamierzamy podobna analizę przeprowadzić w odniesieniu do psychiki. Oczywiście, że jakkolwiek analiza ta nawiązuje do nauk szczegółowych, które własnym metodami badają ciało oraz psychikę człowieka, to jednak nie przejmuje am tych metod, ani leż ich szczegółowości. Chodzi, jak już uprzednio stwierdzono, o ogólną charakterystykę odnnego dynamizmu pod kątem imcgratji osoby w czynie.

Pujęde psychiki

Żnin taką charakterystykę spróbujemy podać, wypada stwierdzić, że po* jęcie .psychika" nie utożsamia się z pojęciem duszy. Pojęcie duszy bywa używane w języku potocznym zawsze w zestawieniu z pojęciem ciała. Wb* fcrwe jednak znaczenie tak zestawionych pojęć jest metafizyczne i domaga K leż metafizycznej analizy rzeczywistości ludzkiej. W studium niniejszym “dujemy mrzymać się w granicach takiej również analizy - i dlatego do pojęcia daszy zamierzamy jeszcze powrócić przy końcu tego rozdziału. Jed* także termia -psychika" nie pokrywa się z pojęciem duszy, chociaż etymoło* gkzaśe wywodzi się on od gfec. psych*, co znaczy właśnie „dusza”. Pojęcie .psychika” określa w człowieka tylko to, co również należy do jego bne-nig|    g | lej integralności stanowi, nie będąc samo w sobie

caoane, czyli somatyczne. I dlatego właśnie pojęcie „psychika** jest

m do pojęcia „somatyka" — i w ukw też irfamia staramy

&H Ej niywać.

W pojęci o .psychika" oraz paymmaifcooyał pojęcia .psychiczne* ait' §jfii pierwiastki czkwicczdisłoa oraz kaideps knakrrtargn nkairts. Mae w doświadczeniu człowieka odkrywamy jako w pewien tposśb spijsa. oacpooaoc z ciałem, a rówooczełmc mc bpiya - mac j sobie | tym co-icaa. Daluc analizy pomogą w bliZazyn okrełlcniu /arńwao lycb i u*. jak tez ich uosanku do ciała, do ^somatyki". To. co stwierdzono w B chwili, wskazuje oa podtuwę doświadczałno-og lądów ą ptychśfci oraz przy-dawkowego określenia „psychiczne". ku to pewna diiedrias m danych | doświadczenia fenomenologicznym: w doświadczenia tyaa uwydatnia się uthno ich odrębook w uosuafcu do somatyki, jak (et iwoiuc z aaą mucgrowanie. acaleaie w człowieka. Wciąż bowiem maj dajemy się w ofacp bae całościowego doświadczenia człowieka. Ujawnienie odrębności tego. co Mycbkzac. a zarazem spójoofci z cym. co i ornaty erne w człowieka, stanowi ■odstawę do wnioskowania aa temat atoaanlra duszy do mała czy |et aa dał' irym jeszcze etapie — dneha do materii. To rśaacZ pozornawimay aa ptt* ■iej, aa razie chcemy zająć sic bftśtszą diarakacrystyką tego. co ■ człowieka psychiczne * czyli psychiki — pod kątem integracji osoby w czynac. Integracji jes bowiem kluczem do ujęcia i /rozumienia ludzkiej paycłukI rak. jakby była kluczem do ujęcia i zrozumienia ludzkiej somatyki.

Stwierdziliśmy w rozdziale poprzednim, te iotcgracja zakłada pewną śa-hillhpntfr somatyki i z niej korzysta. Mozę najwyraźniej wystąpiło to w malizae stosunku, jaki zachodzi pomiędzy czynem a rachcaa. W tym wypadkn megrująca woła nie tylko wywołuje ruch. ale także czerpie z naturalnego dynamizmu somatycznego, z naturalnej reaktywności i ruchliwości data. Do pojęcia integralności ciała wchodzi więc nie tylko statyczny niejako cało-kształt skoordynowanych z sobą członków i organów, ale także ich zdolność prawidłowego, „normalnego" i w odpowiedniej mierze usprawnieńrgn reagowania. To wszystko uwiera się w pojęcia integralności somatycznej. lak widać, integralność ta wykazuje — jak najbardziej zewnętrzny i widzialny — element konstytucji cielesnej, z którym jesteśmy skłonni łączyć całą statykę i dynamikę ciała ludzkiego.

Związek psychiki I urna ryki

Integralność psychiczna również jest podstawą integracji osoby w czynie, łrdaahłr integralność psychiczna człowieka nie owydatma się poprzez taki widzialny i zewnętrzny element, jak integralność somnryrrns Nie ma I tym


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Scan20002 b/Międ; Powszechna Deklaracja stanowi również, że każda osoba uprawniona jest do porządku
CCF20090831093 162 Świadomość również same w sobie jako różnice treści i jormy, że to, co po strome
Może mieć również charakter niehiurowv - w usługach, przemyśle, stanowiska pracy ze względu na cele
S5006337 Fragmenty analogicznych kubków pochodź:} również ze stanowisk w Krakowie Pieszo wic I8A (ar
36860 wstęp do teorii polityki img 41 46 sku międzynarodowym44. Ze swej istoty stanowią one podstawę
p2190420 OIOKA I CZYN _azJ& iiórt tuk mUj notujemy. Wydaje jp bowiem, że motai mówić o tą, ityak
p2190425 OSOBA CZYN esy Mo somatycinym. Tam również zachodzi pewne „poruszenie”, pewna zmiana, która
p2190432 n OSOBA I CZYN sprowadza » do dynamizmu tej jednej warstwy. Ma on również właściwe sobie ce
dziedzinie nauk ekonomicznych. Wskazałam również, że rozwój lokalny stanowi ważny element

więcej podobnych podstron