P4200184

P4200184



95


Rozdział OL Kultura

towe" (Kłóśkowska 1991 b: 53). Kształt tego kanonu, jego zmiany w czasie, czynniki wpływające na te zmiany oraz stopień jego akceptacji i rzeczywistą znajomości w różnych segmentach społeczności narodowej są przedmiotem socjologicznych badań empirycznych.

Kultura w ujęciu socjologicznym bywa też traktowana jako system komunikowania. Przy takim podejściu pojawiają się natychmiast klasyczne pytania dotyczące procesu komunikacji: kto komunikuje, co, przez jaki kanał i z jakim skutkiem. Pytania te wyznaczają obszar dociekań teoretycznych i badań empirycznych. W odniesieniu do nadawcy treści kulturowych najczęściej zaznacza się druga z wymienionych perspektyw badawczych. Podkreślany jest wpływ warstw dominujących na kształt kanonu kulturowego. To one decydują, jak należy się zachowywać, jakiego słownictwa używać, jakie wartości uznawać, a także co się ma podobać. Narzucanie własnych standardów kulturowych służy umacnianiu ich uprzywilejowanych pozycji.

W odniesieniu do dróg przekazu socjologowie kultury wyróżniają trzy „układy", w których przekaz treści kultury symbolicznej odbywa się w odmienny sposób (Kłoskowska 1964,1991a; Bokszański 1991).

•    Pierwszy to układ bezpośrednich i osobistych stosunków społecznych. Tak przekazywane są treści kulturowe w społeczeństwach pierwotnych, a także w rodzinach, grupach koleżeńskich czy społecznościach lokalnych. W tym układzie nie ma podziału na twórców i odbiorców. Tworzenie kultury jest procesem spontanicznym, który zachodzi w toku bezpośrednich kontaktów i jest spleciony z codziennymi czynnościami.

•    W drugim układzie też mamy do czynienia z przekazem bezpośrednim, ale sprofesjanalizowanym. Występuje tu wyraźny podział na profesjonalnych twórców i odbiorców. Jedni i drudzy mogą zresztą zamieniać się miejscami: aktor grający w teatrze może następnego dnia kupować obraz od malarza, który poprzedniego wieczoru oglądał go na scenie. Kontakty między twórcą a odbiorcą poddane są określonym regułom i odbywają się w obrębie organizacji, takich jak teatr, filharmonia, galeria sztuki Ponadto twórcy legitymują się formalnym wykształceniem, które uprawnia do zajmowania się daną działalnością twórczą.

•    Trzeci wreszcie to układ, w którym mamy do czynienia z pośrednim kontaktem między twórcą a odbiorcą, a przekaz treści kulturowych odbywa się przy użyciu takich środków, jak druk, radio, telewizja.

Te trzy układy, charakteryzujące się różnymi sposobami przekazu kultury symbolicznej, pozwalają wyróżnić jej trzy formy. W pierwszym układzie kultura symboliczna jest przemieszana z kulturą bytu i kulturą społeczną. Kultura symboliczna drugiego układu jest najczęściej kulturą elitarną, kultura trzeciego zaś to kultura masowa (zob. „Kultura masowa", 8.433).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P4200170 81 Rozdział ID. Kultura tury, a co najwyżej, że jego kultura nam się nie podoba. Nie jest b
P4200172 83 Rozdział Ul. Kultura Wzór jawny to taki, z którego istnienia członkowie danej zbiorowośc
P4200174 85
P4200180 91 Rozdział DI. Kultura przez Lśvi-Straussa sposobem na uniknięcie tej pułapki jest odwołan
P4200182 99 Rotdział III Kultura Antonina Kłoskowska pisze o nich: „Cechą symbolu różniącą go od inn
img095 95 Rozdział 7. Sieć Hop field a możliwych!), a ponadto nowsze prace Van den Bouta i Millera [
1.6. Ramy czasowe i zasięg terytorialny 215 Rozdział 2. Pedagogika kultury (Bogusław
Rozdział IResistenza w kulturze politycznej Wioch W Italii ruch oporu (tzw. resistenza: 1943-1945) s
221.    B. Olszewska - Dyoniziak, Człowiek, kultura, osobowość, Kraków 1991 222.
go”; wrócimy do tego tematu w następnych rozdziałach). Rozdział na kulturę ludową i kulturę elitarną
IMG&95 Rozdział 7.Wnioski Długofalowe efekty rewitalizacji dzielnicy, szanse i zagrożenia W latach 9
out0001 jpeg Rozdział 6POSTMODERNIZMI KULTURA POPULARNA •    Co to jest postmodernizm

więcej podobnych podstron