pielegnowanie interpersonalne

pielegnowanie interpersonalne



2

Pełnia twórcza - okres niezależności, wolnej kreatywności, „bycia coraz bardziej sobą”; zaczyna się w dojrzałości ok. 40 r. ż.

Rozwój człowieka od poczęcia aż do śmierci:

Poczęcie

Pełnia pierwotna - okres prenatalny, miłość bezwarunkowa, żywienie fizjologiczne, nieprzerwany strumień życiodajnego płynu, największe z możliwych poczucie bezpieczeństwa.

Matryca symbiotyczna - od urodzenia do pierwszego/drugiego roku życia; zmiana rytmu życia, zależność od woli innej osoby (matki); rozwój emocjonalności symbiotycznej w relacji z matką; wzorzec na przyszłość relacji dualnej; kończy się wraz z odstawieniem dziecka od piersi - kryzys symbiozy

Dynamika socjalizacji - zainteresowanie dziecka światem innych ludzi (ojciec, rodzeństwo, inni ludzi, żłobek); faza podporządkowywania się zwyczajom i regułom społecznym; powstaje wzorzec społecznych zachowań, zaspokajania potrzeb w grupie.

Dynamika aktywności społecznej - rozpoczyna się w okresie adolescencji buntem i zaznaczaniem swojego indywiduum; przejęcie odpowiedzialności za siebie; wchodzenie w role społeczne: ucznia, studenta, pracownika, kierownika, rodzica, pomagającego; okres dorosłości; aktywność społeczna; życie w dużej grupie towarzyskiej; odzwierciedlenie fazy dynamiki socjalizacji.

Dojrzała uczuciowość - faza tworzenia związków międzyludzkich wg matrycy uczuciowej (z drugiego okresu rozwojowego); uczucia są już dojrzałe; okres prokreacji; relacja partnerów jest najważniejsza, pozostałe relacje ulegają ochłodzeniu, zmniejsza się aktywność w grupie towarzyskiej; w późniejszej fazie, rodzice wraz z dziećmi wejdą w powtórzone fazy własnego rozwoju; odzwierciedlenie fazy matrycy symbiotycznej.

Pełnia twórcza - po 40 roku życia wzrasta potrzeba kreatywności (np. samotne majsterkowanie, zaangażowanie społeczne, polityczne lub religijne, rozwój własnego hobby, potrzeba samotnej refleksyjności); faza „stawania się coraz bardziej sobą”, samorealizacji; występuje zagrożenie kryzysami małżeńskimi i pracowniczymi z powodu podkreślania własnej indywidualności; okres rozmyślań o śmierci i rozciągnięte w czasie przygotowywanie się do umierania, zakończone akceptacją śmierci (aspekt śmierci w tym okresie rozwoju człowieka często zaburzony jest zakłóceniami poprzednich okresów życia); okres ten jest odzwierciedleniem pełni pierwotnej.

Śmierć

Koncepcja sytuacji zdrowotnej

Sytuacji zdrowotna - układ wzajemnych relacji człowieka z osobami i elementami uczestniczącymi w jego sytuacji oraz ich cechami, w danym miejscu i momencie czasu, gdy wartością główną tej sytuacji jest zdrowie bądź choroba.

Podmiot sytuacji zdrowotnej - człowiek, ze względy na którego rozpatrywany jest układ wzajemnych relacji w jego sytuacji zdrowotnej.

Osoby uczestniczące w sytuacji zdrowotnej podmiotu - to osoby znaczące dla podmiotu sytuacji (ojciec, matka, współmałżonek, dzieci, przyjaciele, współpracownicy, uznany przez


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
przede wszystkim ich podstawy, które są niezależne od typu stosowanych i coraz bardziej doskonalonyc
test z pediatrii6 EGZAMIN Z PEDIATRO I PIELĘGNIARSTWA PEDAITRYCZNEGO- Grupa A 64) Okres niemowlęcy c
SPRAWOZDANIE SPRAWOZDANIE z działalności Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych w Pile za okres VI
Hugon Grocjusz - racjonalna interpretacja ideologii prawa natury niezależna od aksjomatów wyznaniowy
Obraz9 .oAlegoreza-naradzie interpretacjil9,    i metoda twórcza duchownie, histońac
pielegnowanie interpersonalne (10) PIELĘGNOWANIE INTERPERSONALNE JAKO ZESTAW UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKACY
pielegnowanie interpersonalne (11) 4 Wojciech Nyłdewtcz PIELĘGNOWANIE INTERPERSONALNE JAKO ZESTAW UM
pielegnowanie interpersonalne (12) Wojciech NyWewicz    3 PIELĘGNOWANIE INTERPERSONAL
pielegnowanie interpersonalne (13) Wojciech Nyklewicz PIELĘGNOWANIE INTERPERSONALNE JAKO ZESTAW UMIE
pielegnowanie interpersonalne (14) 6 Wojciech Nyklewicz PIELĘGNOWANIE INTERPERSONALNE JAKO ZESTAW UM
pielegnowanie interpersonalne (15) 1 Materiały do interpersonalnego pielęgnowania dla poprawy zdrowi
pielegnowanie interpersonalne (2) 144 3.    Inni ludzie - relacje z nimi, 4.  &n
pielegnowanie interpersonalne (3) 132 tyg. szkoleniu zorganizowanym na bazie WODKM i zostały zapozna
pielegnowanie interpersonalne (4) 134 implikacja może mieć następującą postać: Wystarczy nauczyć pie
pielegnowanie interpersonalne (5) 136 istnienia człowieka. Rozpatrywanie w kategoriach interpersonal
pielegnowanie interpersonalne (6) •>ajry 3piotem zdarzeń. Proces to par-o lub splot zdarzeń. PROC
pielegnowanie interpersonalne (7) am. Lublin 1984 r. 15. Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, TN,

więcej podobnych podstron