pielegnowanie interpersonalne (9)

pielegnowanie interpersonalne (9)



2


Wojciech Nyklewicz

PIELĘGNOWANIE INTERPERSONALNE JAKO ZESTAW UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKACYJNYCH,

WAŻNYCH W PRAKTYCE PIELĘGNIARSKIEJ

budzi sporów kompetencyjnych o to, kto ma być nauczycielem przedmiotu - psycholog czy magister pielęgniarstwa.

W pielęgnowaniu interpersonalnym osobą pielęgnującą może być nie tylko pielęgniarka, lecz jest nią także matka opiekująca się swoim dzieckiem, współmałżonkowie w stosunku do siebie, dorosłe dzieci opiekujące się zniedołężniałymi rodzicami. Zjawisko pielęgnowania może występować także w innych relacjach międzyludzkich (W. Nyklewicz). Jest ono naturalną, potencjalną działalnością każdego człowieka, występującą w określonych warunkach zewnętrznych i społecznych.

Pielęgnowanie świadczone przez nieprofesjonalistów jest zestawem zwyczajowych, kulturowo uwarunkowanych reakcji osoby podejmującej się opieki nad kimś tej opieki potrzebującym. Zatem w ujęciu kulturowym powinno być ono także przedmiotem badań naukowych w pielęgniarstwie. Natomiast profesjonalna praktyka pielęgnowania człowieka jest celową, świadomą, wyuczoną, opartą na naukowych podstawach działalnością pielęgniarki.

W moim rozumieniu, pielęgnowanie interpersonalne polega na intencjonalnym stosowaniu przez pielęgniarkę specyficznych umiejętności percepcyjno-ekspresyjnych, koniecznych w relacji z pacjentem, w celu udzielenia mu skutecznej pomocy. Są to sprawności nie instrumentalne, w podwójnym tego słowa znaczeniu - jako nie posługiwanie się narzędziami oraz jako nie przedmiotowe, lecz podmiotowe wzajemne traktowanie się osób.

A oto przykład reakcji osoby posługującej się umiejętnościami pielęgnowania interpersonalnego. W jednym z filmów dokumentalnych o Matce Teresie z Kalkuty realizatorzy pokazali scenę, w której Matka Teresa udzielała pomocy młodemu mężczyźnie, cierpiącemu na napad astmy oskrzelowej. Nie mając żadnych farmaceutyków mogła ona polegać jedynie na własnej intuicji i umiejętnościach interpersonalnego pielęgnowania. Mężczyzna przyjął charakterystyczną w stanie duszności postawę ciała, zaś Matka Teresa masowała go dłonią, ruchem okrężnym, po odsłoniętej klatce piersiowej i mówiła do niego spokojnym głosem. To działanie wystarczyło, aby pacjent odzyskał równowagę. Jak pokazuje wspomniany przykład - w pielęgnowaniu interpersonalnym posługujemy się własną osobowością i ciałem, w celu niesienia pomocy potrzebującym.

Przykład ten potwierdza również, że pielęgnowanie jest zjawiskiem relacyjnym tzn. zachodzi tylko w relacjach międzyosobowych. Z moich doświadczeń wynika, że może występować także w relacji pomiędzy człowiekiem i światem istot nadprzyrodzonych. Np. człowiek chorujący może mieć głębokie przekonanie i subiektywne dowody na to, że opiekują się nim Osoby Boskie lub duchy zmarłych przodków i jednocześnie takie przeżycie człowieka nie jest urojeniem ani halucynacją.

Relacja międzyosobowa w pielęgnowaniu interpersonalnym jest nazwana relacją pielęgnacyjną, a uczestnicy pielęgnowania to osoba pielęgnująca i osoba pielęgnowana, albo inaczej podmioty pielęgnowania. W profesjonalnej praktyce pielęgnowania człowieka osobą pielęgnującą jest pielęgniarka.

Pomiędzy podmiotami relacji pielęgnacyjnej występuje wymiana komunikatów werbalnych i niewerbalnych, a całość komunikacji między nimi można nazwać pielęgnacyjną wtedy, jeśli w jej rezultacie dochodzi do zmniejszenia lub zlikwidowania deficytów pielęgnacyjnych.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pielegnowanie interpersonalne (13) Wojciech Nyklewicz PIELĘGNOWANIE INTERPERSONALNE JAKO ZESTAW UMIE
pielegnowanie interpersonalne (14) 6 Wojciech Nyklewicz PIELĘGNOWANIE INTERPERSONALNE JAKO ZESTAW UM
pielegnowanie interpersonalne (11) 4 Wojciech Nyłdewtcz PIELĘGNOWANIE INTERPERSONALNE JAKO ZESTAW UM
pielegnowanie interpersonalne (12) Wojciech NyWewicz    3 PIELĘGNOWANIE INTERPERSONAL
pielegnowanie interpersonalne (10) PIELĘGNOWANIE INTERPERSONALNE JAKO ZESTAW UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKACY
ANALIZA SYTUACJI PIENIĘŻNEJ Bilans ruchu - zestawienie zmian składników bilansu interpretowanych jak
60 Synteza dziejów Polski.,. Synteza dziejów Polski J. Lelewela była i jest interpretowana jako konc
Dobrzański Dariusz, 1999, Interpretacja jako proces nadawania znaczeń. Studium z etnometodologii, Po
SAM@04 56Nowa ekologia mediów. Konwergencja a mediamorfoza nieprecyzyjny i może być interpretowany j
IMG?83 (2) [...] Zastrzeżenie, znajdujące oparcie w treści art. 156 § 5 k.p.k. nie powinno być inter
JPCN0019 Dodatni wskaźnik P jest interpretowany jako luz w połączeniu walka z otworem. Jeśli wskaźni
fiz103 że logarytm z tej liczby należy interpretować jako entropię czarnej dziury. Tak zdefiniowana
64 KS. JERZY ZAREMBA z myślą św. Pawła interpretować jako umieranie, w nowym zupełnie i pełniejszym
III (7) ................................JO ----.VvŁiiu^ interpunkcji jako czynnik jej komunikatywnoś
IMAG0172 (4) Procespielęgnowania W procesie pielęgnowania pielęgniarka występuje jako: * niezależna
ROMANTYZM I JEGO INTERPRETACJE JAKO PRELUDIUM DO NOWOCZESNOŚCI

więcej podobnych podstron