Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (84)

Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (84)



85

1. Cechy branży hotelarskiej i biur podróży

Tabela 9. Wpływ elastycznej polityki cenowej na zyski hotelu

Kwartał

Wyko

rzystany

potencjał

Cena

KS

KZ

KC

Obrót

Zysk

I

40

12

400

280

688

480

-208

II

50

20

400

600

1000

1000

0

III

90

30

400

1620

2020

2700

+680

IV

80

20

400

960

1360

1600

+ 240

Cały rok

1600

3468

5068

5780

+712

Źródło: Opracowanie własne.

Jednakże hotel może dojść do wniosku (i tak się rzeczywiście dzieje), że w krótkim czasie opłaci mu się produkować i sprzedawać po cenie nawet niższej niż przeciętny koszt całkowity wykorzystania usługi noclegowej. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź wynika z kształtowania się kosztu krańcowego. Dopóki więc koszt krańcowy będzie niższy od ceny wyrobów, przedsiębiorstwo będzie zainteresowane utrzymaniem produkcji po to, aby zmniejszyć straty dzięki nadwyżce ceny nad kosztami krańcowymi1. Zilustruje to rys. 11.

Przeanalizujmy obecnie podstawowe cechy biur podaży. Jak wiadomo różnią się one pełnionymi funkcjami a często występują w podwójnej roli (tour operatora i agenta). Wyobraźmy sobie jednak tour operatora tworzącego ideę produktu.

Wartość jego majątku trwałego jest w porównaniu z hotelem znikoma. Nawet duży tour operator posiada lub dzierżawi część budynku na siedzibę swoich biur. Jego podstawowym wyposażeniem są komputery, faxy, telefony, telexy. W związku z tym charakteryzuje się on niskim poziomem kosztów stałych. Już z tego wynika, że osiąganie zysków jest dla niego łatwiejsze ze względu na pojawianie się punktu krytycznego, przy stosunkowo niskiej sprzedaży. W związku z tym jego ryzyko już z natury jest mniejsze.

Dodatkowym czynnikiem wpływającym na zmniejszenie ryzyka jest to, że przy ograniczeniu sprzedaży (w wyniku sezonowości bądź spadku popytu wywołanego czynnikami ekonomicznymi lub politycznymi), może znacznie łatwiej niż hotelarz w krótkim czasie ograniczyć zakres działalności i koszty do minimalnego poziomu określonego niewielkim udziałem kosztów stałych.

1

Za: Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, pod red. J. Lichmańskiego, Wydawnictwo AE Wrocław, Wrocław 1995, s. 224.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (76) 77 1. Cechy branży hotel
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (78) 79 1. Cechy branży hotel
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (80) 81 1. Cechy branży hotel
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (82) 83 1. Cechy branży hotel
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (86) 87 1. Cechy branży hotel
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (88) 89 ]. Cechy branży hotel
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (83) 84 IV. Zastosowanie zasa
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (85) 86 IV. Zastosowanie zasa
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (103) II 104 V. Organizacja i
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (109) 110 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (135) Uł o Tabela 20. Kształt
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (185) 186 VII. Podstawy marke
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (192) 193 2. Źródła danych dl
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (196) 197 2. Źródła danych dl
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (70) 71 2. Aktualna podaż usł
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (0) Grzegorz Gołembski
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (100) 101 3. Opłacalność świa
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (101) Rozdział V ORGANIZACJA
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (104) 105 /. Organizacja prze

więcej podobnych podstron