Rzuty monge'a1

Rzuty monge'a1



61


§ 8. Płaszczyzna i jej ślady

Płaszczyzna poziomo-rzutująca i pionowo-rzutująca (an. 32 i rys. 2.28) — jest prostopadła do obu rzutni, a więc jest prostopadła do osi x. Oba ślady takiej płaszczyzny są prostopadłe do osi x. Elementy i utwory płaskie leżące na takiej płaszczyźnie mają swoje rzuty poziome w śladzie poziomym, a rzuty pionowe w śladzie pionowym tej płaszczyzny (porównaj prostą / z rysunku 2.15).

Płaszczyzna przechodząca przez oś x (an. 33 i rys. 2.29) — posiada swoje oba ślady w osi ponieważ takie ślady posiada każda płaszczyzna należąca do pęku płaszczyzn o osi x, przeto należy dla wybranej płaszczyzny podać rzuty jednego jej punktu (nie leżącego na osi x). Szczególne przypadki tworzą dwie z tych płaszczyzn, a mianowicie te, które nachylone są do obu rzutni pod kątami 45°. Są to:

płaszczyzna dwusieczna I i III ćwiartki przestrzeni,

płaszczyzna dwusieczna II i IV ćwiartki przestrzeni oznaczone przez a1 i cr2 na anaglifie 33.

W zagadnieniach praktycznych np. w projektowaniu inżynierskim nie mają znaczenia bezwzględne oddalenia punktu lub figury od rzutni, a często tylko różnice tych oddaleń. Na przykład dla pionowego odcinka AB (rys. 2.30)

A"

1 |T

a,

A^B'


Rys. 2.30

nie są ważne wysokości w1 i w2 punktów 4iB,a tylko ich różnica w1 — w2, która jest miarą (wymiarem) tego odcinka. Można więc np. rzutnię poziomą w stosunku do figury obrać wyżej lub niżej. Sam rzut poziomy figury nie ulega wtedy zmianie, bowiem obrazy na dowolną rzutnię nx lub na inną do niej równoległą są do siebie przystające. Zatem przemieszczenie osi x na rysunku z położenia x do położenia x* oznacza tylko obniżenie rzutni poziomej z równoczesnym przysunięciem rzutni pionowej o tę samą odległość ku odcinkowi. Tam gdzie nie korzystamy ze śladów prostych i płaszczyzn pomijamy oś zupełnie. Z tego powodu używany jest obecnie podział konstrukcji na śladowe i bezśladowe. W metodzie bezśladowej rzut poziomy nazywany jest także wido-Idern z góry, a rzut pionowy widokiem z przodu.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rzuty monge a1 40NGE’A) §11. O równoległości i prostopadłości prostych i płaszczyzn 81 3n sposób
Rzuty monge a1 5UTY MONGE’A) §10. Elementy wspólne 71 zące i na rzutni wyznaczają, rzut ;j w p
Rzuty monge a1 102    2. RZUTY PROSTOKĄTNE NA DWIE I WIĘCEJ RZUTNI (RZUTY MONGIi Obr
Rzuty monge a1 112    2. RZUTY PROSTOKĄTNE NA DWIE I WIĘCEJ RZUTNI (RZUTY MONGE’J Pu
Rzuty monge a1 $ 14. Wielościany 122    2. RZUTY PROSTOKĄTNE NA DWIE I WIĘCEJ RZUTNI
Rzuty monge a1 UTY MONGE’A) §15. Przekroje, przebicia i przenikania wielościanów 133 tej Wj odpowia
Rzuty monge a 1 143 § 15. Przekroje, przebicia i przenikania wielościanów cina boki przekroju w szuk
Rys. 42. Rzuty punktów A, łitC leżących na płaszczyźnie poziomo rzutującej a Rys 43. Rzuty prostej a
Rzuty monge a3 : (RZUTY MONGE’A) eh gdy: alJij, jej a z płaszczyzną /} położeniach jak na ry- ołoże
Rzuty monge a8 6.    Narysować ślady boczną kąty 45° (płaszczy 7.   &
Rzuty monge a9 89 § 12. Trzecia rzutnia — Transformacje 6.    Narysować ślady płaszc
Rzuty monge a5 [TY M0NGE2A) § 9. Przynależność elementów 65 si być przedtem 3j ślady Ht i F, r
Rzuty monge a5 75 §11. O równoległości i prostopadłości prostych i płaszczyzn Rys. 2.59   
Rzuty monge a0 80    2. RZUTY PROSTOKĄTNE N4 DWIE I WIĘCEJ RZUTNI (RZUTY MORO.ji pro
Rzuty monge a0 MONGE’A) § 13. Obroty i kłady 101 !j określona dopadła do jej punktu, iwą długo
Rzuty monge a2 103 § 13. Obroty i kłady wysokości tych wierzchołków nad płaszczyzną fi. Po przebyci
Rzuty monge a8 109 ŻUTY MONGE’A) ni rzutami (rys. I na płaszczyźnie leehodzącą przez onan
Rzuty monge a 7 JTY MONGE’A) 149 §16. Rozwinięcia wielo ścian ów budowę siatki na podstawie wyznaczo
Rzuty monge a1 ROZDZIAŁ DRUGIRZUTY PROSTOKĄTNE NA DWIE I NA WIĘCEJ RZUTNI (RZUTY MONGE’A) § 5. Rzut

więcej podobnych podstron