SKMBT500712270947068

SKMBT500712270947068



CZĘSC III • WYTWARZANIE

(włącznie z niewolnikami). Ekonomika była więc z jednej strony etyką życia rodzinnego, z drugiej zaś sztuką nabywania, utrzymywania i używania majątku oraz wszelkich dóbr koniecznych do życia. Ten drugi aspekt zbliżał ekonomikę do nauk wytwórczych (sztuk), które początkowo traktowały o (uporządkowanej) twórczości w ogóle, bez względu na to, czy jej wytwór był piękny (zob. rozdział 9), czy użyteczny.

Z biegiem czasu różne procesy historyczne sprawiły, że punkt ciężkości gospodarki przeniósł się z rodziny na inne podmioty. „Produkcja domowa” stanowi dziś niewielki procent wymiernej — podlegającej wycenie i wymianie — produkcji globalnej. Nazwa „ekonomia”, słuszna na zasadzie pars pro toto, jednak pozostała i nie wyparły jej inne (mające także greckie korzenie) nazwy, takie jak crematistica (sztuka powiększania zasobów) lub kattalektyka (teoria wymiany).

Ekonomia a filozofia

Związki ekonomii z filozofią nie są tylko związkami historycznymi, zapewnionymi przez autorytet Arystotelesa, a wiele wieków później przez takich myślicieli, jak Adam Smith, John Stuart Mili czy Karol Marks. Owszem, ekonomia jest dziś autonomiczną nauką społeczną, i to nauką najbardziej „twardą”, przypominającą matematyczne przyrodoznawstwo z jego prawami wyrażanymi za pomocą funkcji liczbowych. Nauka ta jednak jest uwikłana w szereg założeń i problemów ściśle filozoficznych. Oto trzy z nich, na które zwracają uwagę współcześni filozofowie1:

Po pierwsze, w tekstach ekonomicznych występują taicie terminy, jak „dobro”, „cel”, „wartość”, „korzyść”. Ekonomiści raczej nie definiują tych terminów, a jeżeli już to czynią, to ograniczając je tylko do ich wybranych znaczeń (na przykład „dobro ekonomiczne”). Brak lub zawężenie tych definicji, które w pełniejszy sposób próbuje podać filozoficzna teoria wartości (aksjologia), sprawia, że nie do końca wiemy, o czym mówimy, lub radykalnie zawężamy perspektywę poznawczą. Aby tego uniknąć, trzeba, w sposób świadomy lub nie, sięgnąć do filozofii.

Po drugie, potoczne rozumienie ekonomii, jak i jej różne naukowe koncepcje wiążą często jej tematykę z kwestią „mini-maksu”, czyli (w uproszczeniu) tego, jak osiągnąć największy efekt przy jak najmniejszych środkach (nakładach). W tym ujęciu ekonomia jawi się jako szczegółowy lub stosowany dział prakseologii, czyli teorii sprawnego (racjonalnego) działania (od gr. praksis- czyn, działanie). Według Tadeusza Kotarbińskiego, jednego z pionierów tej dyscypliny, jest ona — obok etylu w wąskim znaczeniu (deontologii moralnej) i felicytologii (zob. rozdziały 6 i 7) — częścią etyki w znaczeniu szerokim. Tale jak deontologię interesuje postępowanie człowieka w aspekcie powinności lub godziwości (sumienia), a felicytologię — w aspekcie szczęścia, tak prakseologia zajmuje się tym, jak dobierać „odpowiednie środki do akceptowanych celów”. Wiążą się z tym zagadnienia skuteczności, czyli „dostatecznej energii działania”, oraz gospodarności, czyli „jak najoszczędniejszego, a zarazem jak najwydajniejszego” jej użytkowania. Jeśli więc zbliżamy ekonomię do prakseologii, ponownie wracamy do filozofii2.

1    trzecia sprawa. Założeniem prakseologicznie ujętej ekonomii jest to, że ludzie działają racjonalnie. Jak jednak pisze autor podręcznika do analizy ekonomicznej: „jeden z moich kolegów ekonomistów miał zwyczaj stwierdzać w dyskusji, że on sam w ciągu pięciu minut może udowodnić, że założenie to jest fałszywe [,..]”3. By uniknąć konsekwencji tego złośliwego żartu, autor przyjmuje, że wspomniane założenie ma „charakter probabilistyczny”. Tutaj się jednak otwiera cały zestaw wątpliwości i problemów metodologicznych.

Czy rzeczywiście statystyczna większość naszych wyborów jest racjonalna? Gdyby tak było, to większość preferencji większości ludzi rządziłaby się między innymi zasadą przechodniości. Zgodnie z nią należałoby się spodziewać,

291

1

Por. D. Hausman, Pbilosophy ofEconomics, [w:] Routledge Encyclopedia ofPbilosophy, c. 3, red. E. Craig, London-New York: Routledge, 1998, s. 211-222.

2

   Wszystkie cytaty z tego akapitu pochodzą z: T. Kotarbiński, Medytacje o życiu godziwym, wyd. 4, Warszawa: Wiedza Powszechna, 1985, s. 16. Na oznaczenie prakseologii Kotarbiński używał też nazw: „metodologia ogólna”, „nauka o dobrej robocie”, „ogólna technologia działania”. Zob. J. Dzida, Prakseologia, [w:] Filozofia a nauka. Zaiys encyklopedyczny, red. Z. Cackowski i in., Wrocław-Warszawa: Ossolineum, 1987, s. 489. Zwolennikami sprowadzenia ekonomii do prakseologii byli między innymi Eugeniusz Słucki i Ludwig von Mises.

3

   T. Mickiewicz, Wybór w gospodarce. Wprowadzenie do analizy ekonomicznej, Lublin: Nor-bertinum, 1992, s. 14.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SKMBT?500712270947054 CZĘSC III • WYTWARZANIE stawowym pojęciem pierwszej teorii była apate, czyli
SKMBT?500712270947073 CZĘSC III • WYTWARZANIE przedmiotu intencjonalnego jest niemożliwa. Jeśli ma
SKMBT?500712270947045 CZĘSC III • WYTWARZANIE Przyjmijmy, że faktycznie mamy tu do czynienia ze zbi
SKMBT?500712270947046 CZĘSC III • WYTWARZANIE Gdzie są Pory roku? Przed chwilą włożyłem do mojego k
SKMBT?500712270947047 CZĘSC III • WYTWARZANIE zestroju brzmieniowego, jako danej melodii, jako wyra
SKMBT?500712270947048 CZĘSC III • WYTWARZANIE Schemat i konkretyzacje Rzadko zdarza się, żeby dzieł
SKMBT?500712270947049 CZĘŚĆ III • WYTWARZANIE graficznych lub napisów, które głośno odczytane słysz
SKMBT?500712270947050 CZĘŚĆ III • WYTWARZANIE w polskiej kulturze, rozumieć, czym jest poezja, mieć
SKMBT?500712270947051 CZĘŚĆ III • WYTWARZANIE ROZDZIAŁ 9 • DZIEŁO SZTUKI realnego, jednak nie są to
SKMBT?500712270947052 CZĘSC III • WYTWARZANIE rzeczywistym albo... niczym. Jeśli autorowi lub odbio
SKMBT?500712270947053 CZĘSC III • WYTWARZANIE Zatrzymajmy się chwilę przy sztukach mimetycznych. Po
SKMBT?500712270947055 CZĘSC III • WYTWARZANIE Neri-Castaneda H., O zasadniczych związkach między fi
SKMBT?500712270947056 CZĘSC III • WYTWARZANIE i studiuje. To prawda, jednak - jestem o tym przekona
SKMBT?500712270947057 CZĘŚĆ III • WYTWARZANIE musiał rych przeżyć doznać. Trudno wszak wywoływać ni
SKMBT?500712270947058 CZĘSC III • WYTWARZANIE Łacińskie słowo contemplatio stanowi odpowiednik grec
SKMBT?500712270947059 CZĘŚĆ III • WYTWARZANIE Wstrząs i sytuacje graniczne Jeśli chodzi o inne prze
SKMBT?500712270947060 CZĘSC III • WYTWARZANIE lub duchowego mistrza, a granica między filozofią a n
SKMBT?500712270947061 CZĘSC III • WYTWARZANIE się tylko do sytuacji związanych z „granicami” ludzki
SKMBT?500712270947062 CZĘSC III ■ WYTWARZANIE Kierkegaard lubił posługiwać się formą opowiadania lu

więcej podobnych podstron