026 027

026 027



ftotdililll

sobie zdawać sprawę, że w zasadzie Istota ludzka nigdy nie fest w pełni zaspokojona. a w miejsce starych pragnleA - zaspokojonych - pojawiają się nowe. Dodaje też. że ludzkie motywacje są często uzależnione od Środowiska, jego tradycji i kultury. I Badania motywacji powinny być połączone z badaniami celów, które konkretny osob- I nik chce osiągnąć poprzez działanie.

Zwolennicy szkoły psychologiczne!, podkreślający konieczność znajomości psy- I chologil w skutecznym I nowoczesnym zarządzaniu, akcentują znaczenie umiejęt- I noSci wpływania na innych. Podkreślają wagę zadowolenia z pracy, warunków pracy 1 (dekoracja ścian. czystoSć. wygodne narzędzia, oświetlenie, przerwy w pracy, uprzej- I mość. łatwość korzystania z posiłku) oraz rolę tzw. umów psychologicznych nie ob- I warowanych przepisami prawnymi, często opartych na zwyczajach lub tradycji, któ- I rc wykraczają poza formalną umowę tworzącą status pracownika. Im praca jest bardziej 1 twórcza I skomplikowana, tym mniejsza ilość formalnych przepisów powinna ją ob- I warowywać Człowiek kulturalny stara się wykonać swoją pracę jak najlepiej, a nie- | umiejętnie realizowana kontrola może przeszkadzać w pracy, pogarszać jej rezultaty I i samopoczucie zarówno jednostek, jak i zespołów./Zasada Heisenberga mówi. że obserwator wywiera nieunikniony wpływ na działania obserwowanego.jLudzle twórczy przeważnie pracują sami. a dopiero wyniki swych badań 1 przemyśleń konsultują w kolektywach. Umiejętny podział zadań w pracach zespołowych, powiązanie wyników różnych badań szczegółowych, organizowanie twórczych sporów i dyskusji jest obowiązkiem kierownika.

Różne poglądy, np. Rudolfa Stełnera o fazach rozwoju człowieka i trójplętrowej psyche (doznaniowość między 22 a 28 rokiem życia, intelekt i uczucie między 28 a 35 oraz samoświadomość między 35 a 42 oznacza, że w fazach wcześniejszych przeważa struktura i dynamika fizyczna, w późniejszej zaś duchowa), badania H. Munster-betga czy tzw. modele człowieka: zastraszonego, ekonomicznego, społecznego i sa-mourzeczywistniającego rozbudowują metody psychicznego oddziaływania.

Ścisłe powiązanie ze szkolą psychologiczną mająf&orle Douglasa McGregora.y który twierdzi, że każda działalność ludzka jest oparta na mniej lub bardziej uświadomionych założeniach teoretycznych. Poglądy swoje McGregor grupuje w tzw. teorii _x" 1 teorii _y\ Pierwsza z nich zakłada, te człowiek jest z natury leniwy, musi być do pracy przymuszany 1 kontrolowany. Większość ludzi pragnie przede wszystkim spokoju, chce być kierowana, unika odpowiedzialności i ma ograniczone ambicje. Obowiązkiem kierownika jest przełamywanie naturalnej niechęci do pracy, centralizowanie zarządzania, stosowanie kar. nieliczenie na inicjatywę, rygorystyczne przestrzeganie szczegółowych instrukcji i całkowite podporządkowanie podwładnych przełożonemu. Kierownik powinien uwzględniać fakt. że ludzie są skłonni do sięga- I nia po to. co im się zgodnie z wkładem pracy nie należy, oraz porównywania swojej sytuacji z bogatszymi.

Przeciwieństwem teorii _x" jest teoria „y", która zakłada, że praca jest normalną potrzebą, a człowiek traktowany właściwie pracuje chętnie, wykazuje pomysłowość 1 inicjatywę. Teoria .y" postuluje zmniejszenie formalistyki. nadzór raczej ogólny, koncentrujący się na wynikach, a nie na metodach pracy, decentralizację, stosowa-

nie nagród i bazowanie na ambicji. Teoria „y" stara się szukać w pracy zaspokojenia potrzeb wyrastających ponad podstawowe potrzeby materialne. McGregor mówi. Ze stosowanie zalożeA teorii .y" moZe być wprowadzone tam. gdzie warunki do tego dojrzały. Kulturalni ludzie pracują uczciwie i tym chętniej, im bardziej utożsamiają się z celami firmy. Teoria „x' może mleć większe zastosowanie w Środowisku o niższej kulturze 1 trudniejszych warunkach materialnych, przy czynnościach prostych i powtarzalnych, a .y* - w Środowiskach o poziomie wyiszym I przy pracach trudniejszych. Dodatkowa teoria .z" stara się łączyć zalety obu poprzednich teorii i podkreśla rolę elastycznoSd struktur.

McGregor, opierając się na badaniach A.H. Maslowa. R. Ukerta oraz M. Follet. która pisała. Ze w wielu Środowiskach i sytuacjach coraz częściej spotyka się zależ-noSć poziomą niż pionową, podkreślał współzależność występującą między ludZmi. stwierdzając. Ze przełożony jest w wielu wypadkach bardziej zaletny od podwładnych niż podwładni od przełożonego. W praktyce teorie „x" i -y' nie są stosowane w czystej postaci 1 raczej moZna mówić o przewadze jednej lub drugiej w konkretnej sytuacji, czasie czy miejscu. Oparty na powyższych rozważaniach styL zwany leseferyzmem. polegający na pozostawieniu pełnej swobody działania, podkreślający liberalizm i nieingerencję w kierowanie, ma swoje zalety i wady oraz może być stosowany tylko w określonych Środowiskach i sytuacjach.

Teorie _x" i ,.y" oparte na badaniach McGregora odpowiadają w uproszczeniu stylom autokratycznym i demokratycznym. Inni autorzy, np. R.R. Blake. zaznaczają. Ze w działalności kierownicze! Ścierają się dwie podstawowe orientacje': opierająca się

0    ludzi i o zadania. W zależności od ich nasilenia wyróżniają pięć stopni kierowania: bierny (nieingerujący). autokratyczny (dyrektywny), demokratyczny, kompromisowy (mieszany) oraz przywódczy (oparty na osobowości szefa). F. Lebel wśród stylów kierowania wyróżnia siedem podstawowych: absolutystyczny (nastawiony na rezultaty). narcystyczny (dominu|e zajmowanie się samym sobą), paternalistyczny (oparty na trosce o wykonawców), koncentracyjny (oparty na dobrych stosunkach z wykonawcami). partycypacyjny (nastawiony na wytwarzanie współpracy w zespole), technokratyczny (preferujący kompetencje) oraz zarządzający (koordynujący ćałoSć). Mówiąc ogólnie, statyczne modele zarządzania zastępowane są dziś koncepcją dynamicznego zarządzania personelem, która bardziej zapobiega patologiom kierowania, czego przykładem mogą być m.in.: brak jasności własnej polityki I działania, niepełna orientacja, obawy przed utratą prestiżu, brak obiektywnego sądu o sobie, uleganie naciskom otoczenia, konformizm, nieumiejętność prawidłowej kontroli czy tworzenie fikcji organizacyjnej, polegającej na nleponoszenlu formalnej odpowiedzialności za decyzje i przenoszeniu jej na osobę nie mającą wpływu na podjęcie decyzji ani na jej treść.

Obserwując kształtowanie się nauki o organizacji I zarządzaniu, jej osiągnięcia

1    błędy, jej walkę o postęp i ścisły związek z całokształtem Życia, należy zauważyć liczący się wkład Polaków w jej rozwój. Prace Fryderyka Skarbka (1792-1866). piszącego o zasadach gospodarowania. Józefa Bohdana Oczapowskiego (1840-1895). zajmującego się dorobkiem pollcystów i nowożytną nauką administracji, twórczość

27


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
182 ARTYKUŁY Jedno jest pewne: każdy pracownik nauki powinien sobie zdawać sprawę z tego, że kopiowa
SNB14126 od siebie, jest najistotniejszą składową zjawiska wychowania, Trzeba też zdawać sprawę, że
ScannedImage 43 sobie jednak sprawę, że - podobnie jak ostateczna faza komunizmu - cel ów był wciąż
Zakończenie Zdaję sobie sprawę, że przedstawiony w niniejszej książce tekst nie jest kompletnym opis
że udało się nam znaleźć taki osobny, własny kąt z dala od reszty. Zdajemy sobie bowiem sprawę, że c
Sundhat, Czerwone i czarne nią w miłości do Juliana; zda sobie ona sprawę ze swoich uczuć dopiero wó
Zdaję sobie sprawę, że to, co napisałem powyżej, nie wyczerpuje ani nie systematyzuje przyczyn zacho
Magazyn6a601 612 HISTORYCZNA SZKOŁA EKONOMJI SPOŁECZNEJ ro zdali sobie należycie sprawę, że współ
akty mowy3 „AKTY MOWY” 203 wadzona w terminach owych jednostek. Zdając sobie dobrze sprawę, że do os
Wielkanocny koszykWarto pamiętać, że dobór potraw w koszyku nigdy nie był przypadkowy. Każda potrawa
0 0 0?9312018 middle "Zapamiętaj to sobie do końca życia i powtarzaj to innym... ...Nigdy nie p
Nigdy nie zapominaj, że jesteśJEDYNY W SWOIM RODZAJU. Nigdy nie zapominaj, że gdyby nie ZAISTNIAŁA
opowie y rozwó oznacza, że moi rodzice już nigdy nie będq razem? C C2 e/nu>oj&f Nie
znaczeniu, jakobym był kontra. Albo, że doniesiono na mnie. Nigdy nie wierzyłem w niewinność ofiar:
5 (1589) Należy zdawać sobie sprawę, że każdy uraz tkanek, infekcja czy choroba wywołuje odczyn zapa

więcej podobnych podstron