CAM00134

CAM00134



m

te

m


P ńlą

te§

ach.


Dkiej

Pro

ciem


>rzed sobie seing ;ze —


e były i łlnego ' gulacje wicieli J .owego ; ch nad ; iuropa j li pasa- ] Lał więc ymagal z stano-1 roku. Boeing3

ób ||: iiarę p za ce^ g Airb^5

1 1998 f"


Podniebna wojna — Airbus kontra Boeing 79

przeprowadził „remont kapitalny” swojego procesu produkcyjnego i był lepiej przygotowany do wojny cenowej. Airbus wydawał się czerpać większe korzyści ze współzawodnictwa cenowego w produkcji mniejszych, wyposażonych w 120 - 200 foteli samolotów, czyli głównie typu Boeing 737 i A320. Jednak stanowiło to tylko 43% ze spodziewanych 40 miliardów dolarów, jakie miały być wydane przez linie lotnicze w 1998 roku18.

Przyszłość leżała w czymś innym. Airbus bardzo zaryzykował, stawiając na następcę superodrzutowca 747, mogącego jednak pomieścić dużo więcej pasażerów. Tak wielki samolot mógł startować tylko z głównych lotnisk jak JFK w Nowym Jorku. W tym czasie Boeing łączył swoją przyszłość z własnymi 767 i 777, które mogły obsługiwać mniejsze miasta, nie zmuszając pasażerów do korzystania z wielkich lotnisk.

Czy słyszałeś kiedykolwiek o firmie narzekającej na nadmierny ruch w interesie? Prawdopodobnie nie, ale Boeing tonął po uszy w zamówieniach, których nie był w stanie zrealizować. Jednak róg obfitości szybko się wyczerpał. Problemy finansowe w Azji przyniosły odwołania i przesunięcia w czasie zamówień i dostaw.

W październiku 1998 roku Boeing ujawnił, że 36 gotowych samolotów czeka w hangarach na pustyni, głównie z powodu odwołanych zamówień. W grudniu tego samego roku oświadczył, że trudna sytuacja firmy spowodowana kryzysem azjatyckim może nie poprawić się nawet przez pięć lat. W związku z tym ogłosił obcięcie dodatkowych 20 tysięcy etatów oraz zmniejszenie produkcji o 25%19. Pozycję Boeinga dodatkowo nadszarpywał Airbus, wykorzystując wewnętrzne problemy rywala, aby przejąć jego największych klientów. Airbus przewidywał 30-procentowy wzrost sprzedaży za 1999 rok.

Ciąg dalszy

Do 2001 roku konkurencja między Airbusem a Boeingiem nie słabła. Airbus kontynuował prace nad supersamolotem A-380, który miał być największą na świecie maszyną pasażerską. Odrzutowiec miał być wprowadzony na rynek w 2006 roku i kosztować 239 milionów dolarów. W wersji standardowej miał brać na pokład do 555 pasażerów. Mimo że do pierwszego startu było pięć lat, portfel zamówień Airbusa zawierał już 72 maszyny tego typu, a spodziewano się dobić do setki na początku 2002 roku. Sprzedanie 250 samolotów miało oznaczać zwrot nakładów.

W marcu 2001 roku Boeing rozważał wznowienie produkcji nowej wersji nieco już przestarzałego, mniejszego 747-X. Jednak ostatecznie zdecydował się na model Sonic Cruiserz trójkątnymi skrzydłami, który mógł pomieścić 150 - 250 pasażerów. Samolot ten był szybszy i latał na większej wysokości niż samoloty konwencjonalne. Czas lotu z Nowego Jorku do Londynu mógł zostać skrócony o 50 minut, a na trasie Singapur --Londyn oszczędność wynosiła prawie dwie godziny. Dodatkowe oszczędności czasowe

18 Howard Banks, Slow Leamer, str, 60.

15Frederick M. Biddle i Andy Pasztor „Boeing May Be Hurt Up to 5 Years by Asia", The Wall Street Journal, 3 grudnia 1998 r., str. A3.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
^e-oJlZotoa/Te. frJśpółpra.c.ci. z pro.C-odćijtAjC-0/yii:(Uu;vcr» Ensila 7
009?ar?ll BygCtZE Patterns: Fatortte Themes Schołastlc Te ach i ng Resources page 9
FORMA TIVE ASSESSMENT FOR FOREIGN LANGUAGE TE ACH ING IN HIGH ER EDUCATION OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE W
pośpiech ten to ma na celu, że te, które pierwsze szopy dopadną, mogą sobie wybrać lepsze miejsce. T
HKShip 12 08 20 01 18 43 Gra będzie co jakiś czas zapisywać swój stan. Zobaczysz wtedy tę animowaną
b activity1 % www. d Itk-te ach.com Name: _ Circle łhe correct word to complete each sentence. &
b activity2 % Name: _ Draw a linę to małch łhe vehicles wiłh where you would find łhem. www. d Itk-t
IMG359 Pisarz dopełnia te łódzkie realia prowadząc gradację „błotnistego pejzażu”, wynikającą ze sto
Bity 2, 1, O Bity te określają typ napędu i wybierają parametry przejścia głowicy ze Ścieżki na Scl
skanuj0010 spełniaj;! niewątpliwie także i te funkcje: banowi $ rodzaj gwałtownego pofolgowania sobi
250 251 250 Rozkazy powrotu. Rozkazy te (RET, Rcondition) powodują, przepisanie * zawartości pary ko

więcej podobnych podstron