CCF20090522004 tif

CCF20090522004 tif



10 Słowo wstępne

10 Słowo wstępne

Joanna U gniewska


cie grozi nam może płaskość, powierzchowność, chaos — zdaje się mówić Eco — ale jest w nim przecież nadal miejsce na ćwiczenie inteligencji, poczucie humoru, wybór, a więc, krótko mówiąc, wolność. Podziemni bogowie (rozdz. II) kuszą nas możliwością ucieczki w świat ciemności — mogą to być religijne sekty, polityczny terroryzm, magia, astrologia — ale z chwilą kiedy dostrzeżemy w nich jedynie domagający się interpretacji znak, stracą nad nami swą złowieszczą moc.

Fortece samotności

Dwie bardzo piękne dziewczyny, przykucnięte naprzeciwko siebie, dotykają się zmysłowo, całują, liżą sobie nawzajem sutki. Zamknięte są w czymś w rodzaju walca z przezroczystego plastiku. Nawet jeśli nie jesteśmy zawodowymi podglądaczami, odczuwamy pokusę, aby obejść wokół walec i zobaczyć je od tyłu, z ukosa, z przeciwległej strony. Potem ogarnia nas ochota, by podejść bliżej walca, który stoi na niewysokim podeście i ma kilkadziesiąt centymetrów średnicy, po to, aby spojrzeć z góry: ale oto dziewczęta zniknęły. Mieliśmy do czynienia z jednym z licznych hologramów wystawionych w Nowym Jorku przez Szkołę Holografii,

Holografia, ostatni cud techniki promieni laserowych, wymyślona przez Dennisa Gabora już w latach pięćdziesiątych, posługuje się kolorową fotografią, ukazującą rzeczywistość więcej niż trójwymiarową. Zajrzyjcie do magicznej szkatułki, w której widać miniaturowy pociąg albo źrebaka, a kiedy przesuniecie wzrok, zobaczycie te elementy przedmiotu, których perspektywa nie pozwalała wam dotąd dojrzeć. Jeśli szkatułka jest okrągła, możecie obejrzeć przedmiot ze wszystkich stron. Jeśli przedmiot uchwycony został za pomocą rozmaitych sztuczek w ruchu, to porusza się on na naszych oczach albo to wy się poruszacie, a przemieszczając się, zauważacie, że dziewczyna na fotografii puszcza do was oko lub że rybak pije piwo z puszki, którą trzyma w ręku. To nie kino, ale rodzaj wirtualnego przed-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20090523074 tif KARL R. POPPER nia: „Do kogo adresujesz swoją teorię? Do mojego ciała? A może do
CCF20090522001 tif SŁOWO WSTĘPNE Wielorakość ról, form wypowiedzi, gatunków prozy, swobodne porusza
CCF20090522002 tif 6 Słowo wstępne strzów i współtowarzyszy: Roland Barthes w Mythologies zajmował
CCF20090522003 tif 8 Słowo wstępne osiem godzin na dobę i w taki oto sposób nie trzeba już będzie s
CCF20090225142 SPIS RZECZY Słowo wstępne — Aleksander Wallis ...    5 Przedmowa auto
CCF20091001012 tif torską i wydawniczą w Ameryce i Japoni (Ko-rżybski, 1921, 1933, 1951). Propozycj
CCF20091001013 tif noezonych — na odwrót: słowo „semiotyka” bywa używane „znacznie częściej niż ,,s
CCF20091001017 tif jącym je słowem danego języka, że niekiedy to słowo .w tym języku ma szczególny
CCF20091001019 tif w powyższym wyjaśnieniu. Nie mówi się w nim, że słowo „semeion” odnosi się do rz
CCF20091006049 tif ■do czego się odnoszą. Mogą też przybierać po- j stać deskrypcji; np, deskrypcja
70 zł KRAJOWE STANDARDY RACHUNKOWOŚCI z ustawą o rachunkowości. Słowo wstępne - Joanna Dadacz 708 st

więcej podobnych podstron