CCF20090523006 tif

CCF20090523006 tif



KARL R. POPPER

przystąpię do formułowania moich argumentów. Tym sposobem będziecie państwo z góry wiedzieli, do czego zmierzam, i będziecie mogli przez cały czas krytycznie śledzić tok mojej argumentacji.

Oznacza to, iż mój cykl wykładów będzie miał swoistą spiralną strukturę:

A

C «-

\

1

E *-

V

\

\

\

F

s*

D ^

s

s

B


Zmierzając od A do B, przedstawiam ogólny zarys rozważanego problemu. Następnie zawężam go w kolejnych krokach aż do uzyskania wstępnego sformułowania F.

Na początek objaśnię państwu dwa podstawowe zbiory zagadnień, które zamierzam rozważyć. Oto one:

(A)    zagadnienie dwóch rodzajów wiedzy i ich wzajemnej relacji:

1.    wiedzy w sensie obiektywnym,

2.    wiedzy w sensie subiektywnym; oraz

(B)    zagadnienie ciała i umysłu albo, jak bywa ono również nazywane, zagadnienie umysłu i ciała.

Pierwsze z tych zagadnień objaśnię za pomocą kilku przykładów:

1. Możemy powiedzieć: „ Wiadomo, że woda składa się z wodoru i tlenu” albo: „Wiadomo, że możemy wyjaśniać strukturę atomów i jąder atomowych w terminach tak zwanych cząstek elementarnych, nie wiadomo jednak, czy z kolei same cząstki elementarne mająjakąś strukturę: kwestia ta w dalszym ciągu pozostaje otwarta”.

Powyższe przykłady wyjaśniają co rozumiem przez „wiedzę w sensie obiektywnym”.

2. Następne przykłady pozwolą nam wyjaśnić wiedzę w sensie subiektywnym:

Wiedział, że przekracza dopuszczalną prędkość”.

Wiedział, że woda składa się z wodoru i tlenu”.

Przykłady, które zostaną przedstawione poniżej, również mogą być traktowane jako przypadki wiedzy subiektywnej, jakkolwiek są one nieco inne od poprzednich:

Sądził, że cząstki elementarne mająjakąś strukturę wewnętrzną”.

„Obserwował księżyc w pełni”.

„Obserwował żółty krążek”.

„Zobaczył żółty błysk”.

„Uraził się w goleń”.

„Poczuł chłód”.

Mam nadzieję, że wyłożyłem rozróżnienie między dwoma rodzajami wiedzy—wiedzą obiekty wną i wiedzą subiektywną— dostatecznie jasno. Można tu poczynić interesujące spostrzeżenie, że większość filozofów, choć nie wszyscy, rozpatrywała jedynie wiedzę w sensie subiektywnym, czyli (w skrócie) wiedzę subiektywną. Istnieje pokaźna liczba książek filozoficznych poświęconych teorii poznania, teorii nazywanej również „epistemologią”, w których w ogóle nie wspomina się o tym, że istnieje coś takiego jak wiedza obiektywna. I jeśli w książkach tych wiedza obiektywna bywa kiedykolwiek rozważana, przyjmuje się najczęściej założenie, że wiedzę obiektywną można w pełni wyjaśnić w terminach wiedzy subiektywnej. Innymi słowy, zakłada się, że wiedza obiektywna składa się z rozmaitych elementów wiedzy subiektywnej, które w jakiś sposób sąze sobąpowiązane.

Mogę się państwu od razu przyznać, że od co najmniej trzydziestu pięciu lat zajmuję dokładnie przeciwne stanowisko — ale nie zdołałem zyskać sobie szerszego poparcia. Mamy tu zatem do czynienia z kwestią w której będzie lepiej, jeśli przyjrzycie się państwo krytycznie temu, co mam zamiar powiedzieć.

Moje stanowisko jest następujące: interesuje mnie przede wszystkim wiedza obiektywna i rozwój tejże wiedzy; twierdzę, że nie możemy zrozumieć najbardziej elementarnych aspektów wiedzy subiektyw-

13


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20090523063 tif KARL R. POPPER zać jakiś problem. Ale nawet wtedy krytyka będzie nieuchronnie wi
CCF20090523065 tif KARL R. POPPER ona niewątpliwie z językiem. Powiedziałbym, iż tym, co odpowiada
CCF20090523038 tif KARL R, POPPER ższa wykazuje z reguły tendencję do lepszego przystosowania niż f
CCF20090523074 tif KARL R. POPPER nia: „Do kogo adresujesz swoją teorię? Do mojego ciała? A może do
CCF20090523008 tif ^ ** KARL R. POPPER nego rodzaju: w mojej terminologii należą one zarazem do świ
CCF20090523015 tif KARL R. POPPER Uczestnik dyskusji 1: To prawda, ale wiele teorii należących do n
CCF20090523028 tif KARL R. POPPER Popper: Nie, nie powiedziałbym. To jedna z moich podstawowych tez
CCF20090523040 tif KARL R. POPPER gatunek —jest to coś abstrakcyjnego, wszystkie osobniki należące
CCF20090523042 tif KARL R. POPPER /■— dochodzi istotnie do wyłonienia się problemu przetrwania, jeś
CCF20090523051 tif KARL R. POPPER Popper: Oczywiście! Już o tym mówiłem. T o jest uproszczenie, ale
CCF20090523082 tif KARL R. POPPER ewolucji. Tak więc, nawet jeśli zaakceptujemy teorię zbliżoną do
CCF20090523084 tif KARL R. POPPER się dość powszechne, zanim tego rodzaju procesy mogłyby doprowadz
CCF20090523089 tif KARL R. POPPER Odnoszę się z wielkim respektem do zdrowego rozsądku; wierzę w zd

więcej podobnych podstron