CCF20100122004

CCF20100122004



b)    Klasyfikacja- ustalenie problemu i powodów szukania pomocy przez wspomaganego

c)    Strukturowanie - sformułowanie kontaktu i struktury(granice i cele przyszłej relacji pomagania)

d)    Relacja - budowanie relacji pomagania

e)    Eksploracja- poznawanie problemów, formułowanie celów, planowanie strategii, zbieranie faktów, wyradzanie głębszych uczuć

f)    Konsolidacja- eksponowanie alternatyw, przepracowania uczuć, praktykowanie nowych umiejętności

g)    Planowanie- stosowanie strategii rozwiązywania konfliktów, redukowania przykrych uczuć, podejmowania samodzielnych działań

h)    Zakończenie- ewaluacja wyników i zakończenie relacji Rodzaje porad:

•    Pośrednia - jest ona przekazywana poprzez media, książki oraz czasopisma.

•    Bezpośrednia-

o indywidualna i zbiorowa o prosta i wzbogacona o jednorazowa i wielokrotna o ustna i pisemna.

Rozmowa i wywiad jako główne narzędzia poznawcze wykorzystywane w poradnictwie.

Cechy gatunkowe rozmowy:

•    Sytuacyjność (miejsce rozmowy, liczba rozmówców)

•    Bezpośredniość (rozmówcy się widzą są twarzą w twarz, reagują na swoje zachowanie nie tylko na słowa)

•    Wymienność ról nadawca-odbiorca

1.    Wyróżniamy komunikacj ę:

•    Werbalną - czyli opartą na słowie mówionym lub pisanym

•    Niewerbalną - czyli „mowa ciała”. Formy komunikacji niewerbalnej: wyraz twarzy, kontakt wzrokowy, gesty i inne ruchy ciała, kontakt dotykowy, postawa ciała , odległość od partnera, wygląd zewnętrzny, mimika twarzy itp.

2.    Czynniki wpływające na ujemną komunikację:

•    co innego mówią słowa, a co innego komunikuje reszta ciała (np. twierdzę, że mam dużo czasu na rozmowę, a ciągle spoglądam na zegarek)

•    brak uwagi przy słuchaniu

•    brak zainteresowania przedmiotem rozmowy lub brak koncentracji na tym, co się chce powiedzieć

•    brak zaufania do partnera

•    silne emocje, np. wzajemne oskarżanie się i obrażanie

•    osądzanie i narzucanie własnych wartości innym

•    decydowanie za innych

•    unikanie cudzych problemów, np. zmiana tematu rozmowy

•    żargon stosowany dla podkreślenia odrębności grupy 5.Podstawowe cechy rozmowy:

•    rozpoczynanie rozmowy od pytań otwartych, np.: kiedy?, dlaczego?, co?


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wskazano również na problem ze stosowaniem proponowanych przez literaturę miar, a wynikający w główn
skanuj0004 46    2. Epistemologiczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów przez
PRZEPISY KLASYFIKACJI I BUDOWY STATKÓW MORSKICH opracowane i wydane przez Polski Rejestr Statków S.A
Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów ZdrowotnychICD-10 (ang. International
HPIM4465 Anders Gusu*vsson 194 cją. lecz do problemu wzrastania żądań wysuwanych przez różne grupy z
PROPONOWANE ROZWIĄZANIA PROBLEMU R1 - Program pomocy rodzinom R2 - Wzmożone kontrole i reakcje służb
3f3e345dff31391c I) Który z poniższych powodów jest podawany przez Brzezińskiego jako powód, by posz
IMG 08 (2) przezwyciężania ich, może mieć następujący przebieg: 1) ustalenie problemu lub problemów
IMG133 (3) jednak pewne istotne braki: jako klasyfikacja nie jest pozbawiony błędów popełnionych prz
Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych Rewizja 10ICD - 10 Zaburzeni
78804 SNC00497 22. Klasyfikacja procesów komunikowania gij Wykorzystanie pomocy wizualnych W celu wz

więcej podobnych podstron