CCF20120104009

CCF20120104009



208


209


Zapamiętajmy:

Leksemy (inaczej: wyrazy słownikowe, jednostki leksykalne) to jednostki umownie reprezentujące wszystkie formy wyrazów tekstowych, które mogą zostać użyte v> wypowiedzi i pełnią w niej różne funkcje składniowe.

Leksem to zatem podstawowa jednostka słownictwa - jako całego zbioru znaków słownych danego języka Umownie przyjmuje się, że podstawową reprezentacją leksa-mu odmiennego jest ta jego postać, którą tradycyjnie odrtcr-wuje się w słownikach - np. dla polskich rzeczowników l_c przymiotników jest to postać mianownika Ipoj; dla czasownik* - forma bezokolicznika. Jest to umowny wybór formy słowa -bo nie w każdym języku te same części mowy są odmienne. ~ e wszędzie forma mianownika różni się od innych form przyps:-ka, w pewnych językach nie występuje forma bezokoliczr- a wreszcie też w różnych językach inne są zwyczaje ortograńiz-ne (pewne znaki można zapisywać razem lub osobno), istn e-ją też złożone formy fleksyjne, np. będę pisał to wpraw—e dwa wyrazy tekstowe, ale jedna forma leksemu pisać, martwicie forma czasu przyszłego. Całość będzie wtedy skład- -kiem głównym w związkach syntaktycznych z rzeczownika— będę pisał + piórem, będę pisał +listy.

Inny przykład różnicy między leksemem, wyrazem a jednostką składniową to wyrażenie o postaci my byśrr. zrobili. Są to 4 wyrazy tekstowe, ale 3 składniki: my + b;, srm zrobili + to, bo byśmy zrobili to wprawdzie 2 wyrazy tekstowe, ae 1 forma (tryb warunkowy) leksemu zrobić: zrobilibyśmy (w ęzy ku polskim cząstki trybu -bym, -byś itd. mogą być odłączam są ruchome).

Tekstowych form leksemu odmiennego jest więc tye ile gramatycznych wartości fleksyjnych mu przysługuje <z:r rozdz. FLEKSJA). Leksemy nieodmienne oczywiście nie zrr e-isją w tekście swojej formy - ale jako składnik syntaktyczny acże mogą być reprezentowane przez kilka wyrazów teksto--y oh, np. nietypowe przysłówki polskie: spojrzał (jak?) z ukosa - - <osem; postąpił (jak?) na przekór = przekornie, nie przyszedł » :aóle = wcale itp.

Leksem (wyraz słownikowy) jako element inwentarza —aków słownych to tylko tworzywo, którego można użyć w rewien sposób do budowy konstrukcji składniowej (wypowie-is tekstu). Dalej będziemy stosować określenia wyraz lub o.-Tna jako synonimów terminu: wyraz tekstowy.

Ćwiczenie:

W poniższym tekście określ formę (tzn. wartości 'ersyjne: przypadek, liczba, rodzaj) podkreślonych wyrazów osiowych i wskaż odpowiadający im leksem (czy znasz eao znaczenie? - jeśli nie, to sprawdź w słowniku języka pol-o-cego). Wskaż składniki zdań - pojedyncze i złożone:

Wlazł kotek na płotek,

Ujrzał capa na grapie.

Zmykaj capie, bo cię podrapię!

A cap nic - tylko sapie

Na grapie zebrali się gapie,

Wszyscy patrzą na capa.

A kota aż świerzbi łapa.

Zmykaj, capie, bo cię podrapię!

A cap nic, tylko sapie

Patrzą na kocura gapie.

Daj mu, capie, po czapie!

A cap nic, tylko sapie.

I nie dziwota, że cap nie złapie kota,

A kot podrapie capa.

Jako że cap jest gapa.

Jan Brzechwa, Cap na grapie


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
208 209 Przesłudmie dziecka Badania854 wykazały, że częstą przyczyną odmienności zeznań na rozprawie
208 209 208 . . . ..... , . ,... IM 10N ■ 511 Bt IM U Jt K 1 1, 1 1 Mt*1 tirów utm pwwkowu wmi znó
208,209 208 Czy fsitrzebne są zmiany w polityce wobec narkotyków? Tabela 2. Światowa produkcja niele
Herbatniki. helikopter, hipopotam hałas, humor. hak. hak. Trzrlm zapamiętać te wyrazy. 1«. dla nas t
208 209 208 wł    m _
208,209 20S Czy potrzebne Si] zmiany w polityce uvbcc narkotyków? Tabela 2. Światowa produkcja niele
CCF20120104011 212 213 Zapamiętajmy: Związki współrzędne mogą
CCF20120104020 231 230 Zapamiętajmy:    ^8    Frazy rzeczownikow
CCF20130224009 Ćwiczenie 7 Uzupełnij zdania. Możesz wykorzystać podane słownictwo. 1.   &
CCF20150312030 (2) 2015-03-12Zastosowanie bakteriofagów INACZEJ Szczepionki A. ©
CCF20110308104 208 6. Zagadnienia kierowania i zarządzania bezpieczeństwem wewnętrznym stosowany ko
CCF20110405008 Magia, nauka i religia Jakżeż inaczej potrafiliby żeglować w tych wybitnie niebezpie
CCF20120519002 Teorie socjalizacji Słownika pedagogicznego socjalizacja to? goł działań ze strony
58 58 208 209 210 211 212 213 214 215 Farmee sovietique dans la libćration208. Le nombre de
60086 Obraz64 (5) 196. 197. 190. 199. 200. 201. 202. 203. 204. 205. 206. 207. 208. 209. 210.

więcej podobnych podstron