IMG570

IMG570



328 ROLAND BARTHES

o najrozmaitszych, często przeciwstawnych kulturach1. Opowiadanie drwi sobie z dobrej czy niedobrej literatury; międzynarodowe, ponadczasowe, ogólnokulturalne, jest zawsze obecne, jak życie.

Czy uniwersalność opowiadania prowadzi do wniosku, że nie posiada ono wielkiego znaczenia? Czy jest aż tak ogólne, że nie możemy nic

0    nim powiedzieć poza skromnym opisaniem kilku jego charakterystycznych odmian, jak to czasem czyni historia literatury? Jak jednak opanować choćby te odmiany, na czym oprzeć prawo ich rozróżniania

1    rozpoznawania? Jak przeciwstawić powieść ^noweli, bajkę mitowi, dramat tragedii (robiono to tysiące razy) bez odniesienia do wspólnego wzorca? Każde słowo o najbardziej szczególnej, najoczywiściej historycznej formie narracji implikuje istnienie takiego wzorca. Słuszne więc było, że nie rezygnując bynajmniej z ambicji mówienia o opowiadaniu pod pozorem, że to zjawisko uniwersalne, zajmowano się w różnych okresach (poczynając od Arystotelesa) formą narracji; i nic dziwnego, że powstający strukturalizm uczynił tę właśnie formę jednym z głównych tematów zainteresowania — czy nie szło mu zawsze o opanowanie nieskończoności słów, o dojście do opisu „języka”, z którego wyrosły i z którego można je wyprowadzić? Wobec nieskończoności opowiadań, mnogości punktów widzenia, z jakich można o nim mówić (historycznego, psychologicznego, socjologicznego, etnologicznego, estetycznego itp.), badacz znajduje się mniej więcej w tej samej sytuacji co de Saussure, gdy stojąc przed zagadką różnorakości języka, próbował odnaleźć w pozornej anarchii przekazów zasadę klasyfikacji i fundament opisu. Aby pozostać przy obecnym okresie, formaliści rosyjscy, Propp, Levi-Strauss pouczyli nas, jak poradzić sobie z następującym dylematem: albo opowiadanie jest zwykłym bajaniem o zdarzeniach, i wtedy można jedynie odwoływać się do sztuki, talentu lub geniuszu opowiadającego (autora) — a więc do mitycznych postaci przypadku 2 — albo posiada ono wspólną z innymi strukturę, dającą się zanalizować, choćby za cenę ogromu cierpliwości; istnieje bowiem przepaść między przypadkowością, nawet niezwykle złożoną, a kombinatoryką nawet najprostszą; nikt więc nie może zestawić (wytworzyć) opowiadania nie odwołując się do istniejącego implicite systemu jednostek i reguł.

Gdzie więc szukać struktury opowiadania? Oczywiście w samych

opowiadaniach. Czy we wszystkich? Wielu komentatorów przyjmujących pojęcie struktury narracyjnej nie może się jednak pogodzić z oderwaniem analizy literackiej od modelu nauk eksperymentalnych: nader odważnie żądają, by stosowano wobec narracji metodę czysto indukcyjną — by przebadano wszystkie opowiadania danego gatunku, epoki, społeczeństwa, przechodząc następnie do zarysowania ogólnego modelu. Ten zdroworozsądkowy pogląd jest utopijny. Nawet językoznawstwo, które ma do ogarnięcia zaledwie trzy tysiące języków, nie mogło czegoś takiego.osiągnąć; stało się rozważnie dedukcyjne i dopiero wtedy naprawdę się narodziło i postąpiło naprzód milowymi krokami; nauczyło się nawet przewidywać fakty, które nie zostały jeszcze odkryte 3. Cóż więc powiedzieć o analizie narracji, stojącej wobec milionów opowiadań? Z natury rzeczy śkazana jest na postępowanie dedukcyjne. Musi zbudować najpierw hipotetyczny model opisu (który lingwiści amerykańscy nazywają „teorią”), a potem przechodzić stopniowo od modelu ku odmianom, które jednocześnie uczestniczą w nim i odchylają się odeń: dopiero na poziomie tych zgodności i różnic odnajdzie, uzbrojona w jednolite narzędzie opisu, mnogość opowiadań, ich różnorodność historyczną, geograficzną, kulturalną 4.

Aby opisać i sklasyfikować nieskończenie wiele opowiadań, trzeba więc „teorii” (w znaczeniu pragmatycznym, o którym mówiliśmy) i należy pracować najpierw nad jej odkryciem i naszkicowaniem 5. Wypracowanie takiej teorii może być wielce ułatwione, jeśli obierzemy na wstępie model, który dostarczy jej przesłanek i wstępnych zasad. W obecnym stanie poszukiwań rozsądnym 6 wydaje się przyjąć za model podstawowy analizy strukturalnej opowiadania po prostu językoznawstwo.

3    Zob. historię hetyckiego a, hipotetycznie przyjętego przez de Saussure’a, a odkrytego pięćdziesiąt lat później, w: E. Benveniste, Problemes de lin-guistiąue generale. Paris 1966, s. 35.

4    Przypomnijmy obecne warunki opisu lingwistycznego: „Struktura językowa jest zawsze względna nie tylko w stosunku do danych całości materiału, ale także w stosunku do teorii gramatycznej, opisującej te dane” (E. Bach, An Intro-duction to Transformational Grammars. New York 1964, s. 29). A oto inne sformułowanie Benveniste’a (op. cit., s. 119): „Uznano, że język opisywać należy jako strukturę formalną, ale że opis ten wymaga wstępnego ustalenia adekwatnej procedury i kryteriów i że w ostatecznym rachunku rzeczywistości przedmiotu nie można oddzielić od metody mającej go zdefiniować”.

5    Pozornie „abstrakcyjny” charakter teoretycznych rozpraw, zawartych w tym numerze [„Communications" 1966, nr 8], wywodzi się z metodologicznej troski, by szybko sformalizować konkretne analizy: formalizacja nie jest zwykłą generali-zacją.

8 Lecz nie imperatywnym (zob. rozprawę C. Bremonda, bardziej logiczną niż lingwistyczną).

1

   Przypominamy, że nie dzieje się tak ani w wypadku poezji, ani eseju, zależnych od poziomu kulturalnego odbiorców.

2

   Istnieje oczywiście „sztuka" opowiadacza: jest to zdolność rozwijania opowiadań (komunikatów), wychodząc od struktury (kodu). Sztuka ta odpowiada pojęciu performance u Chomskiego; pojęcie to jest bardzo dalekie od „geniuszu" autora, pojmowanego romantycznie jako niewytłumaczalny jednostkowy sekret.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Roland Barthes, W stęp do analizy strukturalnej opowiadań Istnieje niezliczona ilość opowiadań w róż
IMG569 (2) ROLAND BARTHES WSTĘP DO ANALIZY STRUKTURALNEJ OPOWIADAŃ Istnieje niezliczona ilość opowia
Książki i Roland Barthes — Gilbert Durand Wizje pluralizmu kultury STANISŁAW JASIONOWICZ Instytut
IMG572 (2) 332 ROLAND BARTHES B. Poziomy znaczenia Językoznawstwo od razu dostarcza analizie struktu
IMG575 (2) BPI 338    ROLAND BARTHES dania (lub jego fragmentu); drugie „wypełniają”
IMG581 (2) 350 ROLAND BARTHES rator jest rodzajem totalnej, jakby bezosobowej świadomości, która opo
IMG582 (2) 352 ROLAND BARTHES psychologiczną, stanowi zazwyczaj mieszaninę dwóch systemów, mobilizuj
IMG583 (2) 354 ROLAND BARTHES ralny punkt wyjścia i — jeśli tak rzec można — pozbawiając uroczystej
IMG584 (2) 356 ROLAND BARTHES cję otwartą (dzięki emfatycznemu chwytowi retardacji i wszczęcia na no
IMG585 (2) 358 ROLAND BARTHES stwo); jeśli za Greimasem nazwiemy izotopią jedność znaczeniową (taką

więcej podobnych podstron