P1000501

P1000501



względem dramaturgu mu/ycwej. }ak j *

r,ci Akcent pada przede »wvs.kim na sccnlc^*^. 04    bowiem «artut funkcję ilramaiur-,/^ >*»w

—*    zzX ..............

„a scenie Opera wyklucza zatem dz.alama dramłtyJj^S, wynikalybv tvlko / wyjawienia takiego* dawno minK?' ^ „ema Do końca XIX w ieku niczym doktrynę traktów^ ^


Qę. 7JC nw ▼    ----- ' '    —— K1 CCOU||| ^

opery powinny być możliwe do przedstawienia paniom**1 gp jeśli tak się me działo, fachowcy zarzucali dziehi


dę. ze wszystkie momenty mające znaczenie dla P^cbi^***-

konstrukcję dramatyczni, (Oahlhaus wg WICsm^nyN, 252). Tak więc domniemana lub realną grę pantomimie^, ■


“ "“"linia ,u -Ahyt

"anna \

żałoby traktować jako sceniczny przekład afektów^^^ uanych u muzykę. Jako potwierdzenie tej tezy często cyj?^ operę Siadana Butterfly Pucciniego. Podczas przeds^* $ w języku angielskim melodramatu Madame Butterfly sloego autora. Dasida Bclasco. Puccini wpadł na pomysł zycznego opracowania tego tematu. Kompozytor nic wprawdzie języ ka angielskiego, ale zrozumiał całą fabułę tyl^ na podstawie przebiegu zdarzeń scenicznych i przede wszya kim dzięki ukazaniu afektów (=* Dahlhaus 1983: 27; GertLj 1992: 134; Gier 1998: 25).    , T^

nwzvczm


Hod/Ji/C partii Akcja muzyc/no-dramaturgic/.na organizuje zachowanie operowych postaci jako ciąg działań / włączeniem znaków odnoszących się i dnmuf do partym Muzyka i tekst zazwyczaj wspólnie tworzą koo-cepcję i charakter postaci, a także konstruują akcję. Sposobem charakteryzowania postaci w operze są poszczególne rodzaje partii operowych. Oprócz ani i duetów' należą do nich także rc-cylatywy, partie zbiorowe i chóralne - by wymienić tylko najbardziej znane. Parne te odznaczają się istotnymi cechami zarówno w warstwie muzycznej, jak i tekstowej. Mogą pełnie funkcję posuw ającą akcję do przodu lub wstrzymującą ją: rccy tatywy na przykład rozw ijają akcję zewnętrzną, podczas gdy arie i duety tylko wewnętrzną, przedstawiają bowiem dramaturgię uczuć postaci. Składająca się z takich partii opera miała konstrukcję podobną do budow li z klocków: z jednej strony cU‘ styczną, bo poszczególne części były wymienne, z drugiej &

:    -~>w:y HDfKcpcu

<W'",na ‘’‘ri    n'" Poa^iT*' '**• p-

h «^«rda W,gncra J***"Xh ,m,"

<„%**I ^''ur" "lc "*»)« pan,,. kł(£    to!*

•*Ln* opuwic Mih /aM.)P,c innym," (Weber .l?7* PWr*.

" 1    " ni,',aw,eniu h,sto*ywnym J**71

1 gkdn,an,o /nnennych relacji m.^y 'l gÓ,nie ^«ne -**    „,h charakteru postaci , * > ma£ani:..... f^niam, koi) **>

"'y** wobec


O"1 |l’i '    1 A'c ,U,“J '""wje

•    jranuiss/mm. kuny a/ do pocz^fca* xx

•    czyli aktorskie specjalnofci’. Ich istniej ws-T

P,san,a dla ,eal™ Szczególnie u

^stow.cc/nych wyraźnie wtdoczny jest stosunek ZT

a kon;r'w r,aLi' *w «oiu

•    .*także ss MX wieku, niemal n,e podsuwały sauk,. które

Tnie uwzgłędrnały istniejącego zestawu emplou.

^Skomplikowany stosunek między rzekom, niezmienną z»- k^ ^to&ią dzieła a historyczną zmiennością teatru nigdz.e me ^ widoczny wy ra/mej niż na przykładzie ról pisanych dla lu-^aiów: wieie tytułowych ról męskich w XVII i XVIII wieku pjyanych b\ło dla wysokich głosów kastratów. Jakkolwiek tek-# tych ról pozostają niezmienne, ich ukształtowanie muzyczne jopuszcza dużą elastyczność. Problem ten ukazują między innymi dzieje sceniczne oper Handla. Na początku XX wieku role Ustratów w jego utworach były transponowane. zgodnie z dziewiętnastowieczną prakty ką, na głosy barytonowe; dzisiaj obsadza się je kontratenorami lub głosami kobiecymi. A w czasach Handla? Także kompozytor nie wahał się, zależnie od tego, jakimi śpiewakami lub śpiewaczkami dysponował, przepisywać 'ęsimą rolę na głos kastrata lub kobiecy sopran.

4.3.1.2. Dzieło i inscenizacja

( zynniki takie jak dramaturgia, zasadzająca się na układzie P°^'zególnych partii czy głosów, odgrywają pewną rolę także * Wypadku analizy inscenizacji, każdy czynnik powoduje bo-

135


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
sporządzenie bibliografii. Akcent pada tutaj bardzo mocno na umiejętności warsztatowe. One to właśni
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych4 strukcję „ogólnego ” zbadanie go pod względem właś
16 podzial rymow PODZIAŁ RYMÓW l Ze względu na miejsce akcentu: MĘSKIE    ŻEŃSKIE Opa
CCF20090701003 4 E. Cassirer — O teorii względności Einsteina mu poznania. Takie ujęcie pozwoliło m
DSC00348 (20) mu <§£- •-£&*, I i j. V*f -_ ^ -_■ . Ci ol V ■T i l *** v*r i a c « *iA - %J
Zdjęcie024 (21) Zasoby przyrody i twory przyrody lutnej, dramatycznej statystyce naiezy niechlubne „
14(1) W zaawansowanej ciąży może być ci już trudno rozluźnić się w leżeniu na plecach, ze względu na
40695 róg przerażenia ę niej Możesz zadąć w odstraszyć Smoka (wymknąć mu się). Uda ci się, jeśl
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych4 strukcję „ogólnego ” zbadanie go pod względem właś
img102 Dydaktyka ogólna dz ty (E ci P Q( Godny uwagi był także nacisk na powiązanie pedagogiki z jej
skanuj0011 akcentowano indywidualny i osobowościowy punkt widzenia na bariery rozwoju oraz metody os

więcej podobnych podstron