ZPR n 1

ZPR n 1



Zasoby: koszt i personel

Czas

Faza Faza Faza wstępna pośrednia końcowa


Zarządzanie

ryzykiem

Zarządzanie personelem

Zarządzanie

komunikacją


Cecha projektu - niepowtarzalność, tymczasowość

Projekt - czasowa aktywność, której celem jest wytworzenie

nietypowego produktu realizowana przy ograniczonych zasobach

Tymczasowość - każdy projekt ma czas realizacji, czyli początek i koniec

Koniec projektu: gdy osiągamy cel lub gdy wiemy, że nie osiągniemy celu

Po zakończeniu projektu zespół projektowy jest rozwiązywany

Nietypowość - produkt różni się pod Istotnymi względami od podobnych produktów, lub ine ma odpowiednika wśród dotychczasowych. To samo wiąże się do usług.

Nie wiąże się z powtarzalnością prac Unikatowy kontekst

O

Ograniczone zasoby: czas

pieniądze zasoby ludzkie

(Istnieje pogląd, że ograniczoność dotyczy tylko pieniędzy)

Każdy produkt zdefiniowany jest przez:

- produkt końcowy (ząkres) czas realizacji (terminy) koszty (budżet) jakość

i

Zakres

Czas

Zarządzanie - proces koordynowania zbiorowych wysiłków dla I osiągnięcia celów organizacyjnych przez ludzi

Zarządzanie -> Planowanie, Organizowanie, Decydowanie,

| Motywowanie, Kontrolowanie -> Ustalone Cele

| Zarządzanie projektem jest wykorzystaniem kombinacji wiedzy, umiejętności, technik i narzędzi po to, żeby zaspokoić potrzeby udziałowców związanych z przedsięwzięciem

Poszukiwanie kompromisów między:

I - zakresem, czasem, kosztami I jakością - interesami różnych udziałowców i - określonymi i nieokreślonymi wymaganiami

PMBOK - Project Management Body of Knowledge Zarządzanie

zakresem    Zarządzanie

Zarządzanie    .    __ kosztami

integralnością

Zarządzanie jakością

Zarządzanie

dostawcami

| Udziałowcy - należy zidentyfikować udziałowców projektu (najlepsze miejsca identyfikacji: palarnia, kuchnia & )


Proces - przeciwieństwo projektu, powtarzalna aktywność, której rezultatem jest jasno zdefiniowany, powtarzalny produkt Proces obsługuje sytuacje rutynowe, wykorzystuje znane technologie, wykorzystuje sprawdzone metody

Typy organizacji:

Ukierunkowane na procesy (banki, biura, firmy produkcyjne) Ukierunkowane na projekty (firmy budowlane, firmy doradcze)

Organizacje projektowe - firmy nastawione na realizację projektów dla Innych film (np. Prokom, InfoVłde)

Niepewność

Czas

Niepewność w realizacji projektu Niepewność - częsta przyczyna niepowodzenia projektu

Wpływ udziałowców na rezultat projektu Udziałowiec - każdy, kto jest zainteresowany wynikami projektu Wpływ

Czas

10.03.2004

[Analityk - facet, który potrafi zrozumieć to co mówi do niego [klient; facet, który potrafi zrozumieć to, co do niego mówi I fachowiec (np. informatyk)

Analityk przygotowuje dla programistów projekt | Potem ktoś to musi wykonać .W toku prac programistycznych dochodzą nowe rzeczy | Potem testujemy i wdrażamy. Dogrywamy to co chciałby klient, i adoptujemy kolejne rzeczy Przedstawienie klientowi faktury

| Korzyści mierzalne - zmniejszenie zatrudnienia, redukcja | zapasów, wzrost wydajności, szybsze rozliczenie okresów finansowych, skrócenie cyklu realizacji zleceń, redukcja kosztów [zaopatrzenia, zmniejszenie kosztów IT, usprawnienie zarządzania i gotówką, zwiększenie zysku/przychodu, zmniejszenie kosztów serwisu (napraw, remontów), wzrost terminowości dostaw,

| zmniejszenie kosztów transportu/logistyki Korzyści niemierzalne - lepszy dostęp do informacji,

| nowe/usprawnione procesy, poprawa komunikacji z klientem,.

| standaryzacja, integracja, poprawiona struktura kosztów, większa [elastyczność, globalizacja, poprawa wyników biznesowych, [zwiększenie wydajności łańcucha logistycznego, nowy model biznesowy, zwiększenie prestiżu (przynoszą korzyści w dalszej [perspektywie)

Projekty powinny mieć uzasadnienie biznesowe | Przyczyny niepowodzenia projektu - opór przed zmianą, niewłaściwe wsparcie organizacyjne, nierealistyczne oczekiwania, słabe zarządzanie projektem, nieprzekonująca struktura, brak umiejętności zespołu, zmiany/brak definicji zakresu, brak

pracy, harmonogramowanie i budżet, ewolucja planu, bibliografia. I węzły to zadania, a linie to zależności czasowe


zarządzania zmianą, brak podejścia procesowego, brak włączenia perspektywy IT.

Zamykanie projektu - wyciąganie wniosków i analizowanie elementów projektu, tworzenie bazy wiedzy o projektach.

Przez to możliwe jest uniknięcie błędów w innych projektach. Coś na kształt wewnętrznego audytu.

Fazy prac w projekcie:

Działania przed projektem: zatwierdzenie, nadanie priorytetu Projekt: rozpoczęcie, planowanie, wykonanie, zakończenie Działania po projekcie: użytkowanie, utrzymanie

Zarządzanie - ukierunkowane na funkcje: planowanie, organizacja, kontrolowanie

Zarządzanie projektem - ukierunkowane na osiągnięcie celów Cykl życia oprogramowania - bardzo ważny w projekcie informatycznym

Model: kaskadowy, model V, spiralny

Project agreement - dokument dla klienta zawierający info o projekcie: zakres, czas trwania, koszt, wykaz produktów,, terminy, wykorzystanie środki, technologie Może mieć charakter: kontraktu, planu prac, biznesplanu

Plan zarządzania projektem informatycznym (SPMP) - jest dokumentem kontrolnym projektu, specyfikuje podejście techniczne do projektu, podejście zarządcze Służy do określenia umowy projektowej (Project agreement) Podstawowa zawartość dokumentu SPMP: terminy stosowane w dokumencie, zakres i ogólne informacje o projekcie, informacja jak wybrać i opisać produkty projektu, sposób opisu procesu projektowego, opisuje elementy zarządzania projektem, etapy

Definicje: skróty, pojęcia, akronimy

2.    Organizacja projektu:

Model procesu - jakie zależności

Struktura wewnętrzna projektu w postaci wykresu Interfejsy - sposob'y komunikacji z zewnątrz Odpowiedzialność w projekcie, podstawowe funkcje i aktywności - macierz z przypisaniem indywidualnych funkcji (macierz RAM)

3.    Procesy zarządcze

Cel i priorytety zarządzania, jakie procesy uważamy za ważne a jakie mniej.

Założenia, uwarunkowania i zdarzenia przy których projekt ma być zrealizowany (zależność od ustaw, warunków politycznych) Identyfikacja ryzyka

Monitorowanie i kontrola procesów - zasady 1 harmonogram raportów

Pian zatrudnienia - ile i jaki personel

4.    Procesy techniczne Metody, narzędzia i techniki Dokumentacja kodu

Referencje do planu zapewnienia jakości

5.    Etapy pracy

■ Struktura podziału prac WB5 - dekompozycja hierarchiczna [ projektu na mniejsze kawałki. W WBS nie pokazuje zależności , czasowych!

Gdy jest już struktura WBS należy zidentyfikować zależności [między zadaniami. Na to pytanie odpowiada diagram sieciowy:

Od czego należy zacząć projekt? Co w nim jest do zrobienia. Struktura podziału prac

WBS - Work Breakdown Structure - struktura podziału prac


17.03.2004 : WBS

Plan zarządzania projektem - główny dokument, który powstaje w trakcie projektu

Fazy ogólne projektu do Krasnali na slajdach

SPMP (Software Project Management Plan):

-    dokument kontrolny projektu

-    specyfikacja podejścia technicznego i zarządczego

-    powiązany z innymi

-    część Project Agreement

-    jest narzędziem w rękach kierownika projektu

-    jest wzorcem

Zawartość dokumentu SPMP:

0.    Nagłówek

1.    Wprowadzenie

2.    Organizacja projektu

3.    Procesy zarządcze

4.    Procesy techniczne    >.

5.    Zadania, piany, budżet

6.    Inne


W nagłówku jest metryka dokumentu. Zaleca się używanie przynajmniej prostego logo. Zawiera wersję, datę stworzenia, osoby odpowiedzialne za opracowanie i zatwierdzenie. Następnie tabelka zawierająca historię zmian: data, kto i co zrobił, jaka wersja, kto zatwierdził.

Informacje: usunięcie, wstawienie, update.

1. Wprowadzenie: notka do 250 słów - ogólny pogląd dla kierownictwa, charakterystyka produktów.

Info jakie i kiedy produkty zostaną dostarczone.

Ewolucja - przewidywane i nieprzewidywalne zmiany planu (zmiany nieprzewidziane: np. co zrobić kiedy będziemy musieli zmienić dostawcę)

Referencje do innych dokumentów


WBS - pojęcia:

; Zadanie (Work Package) - specyfika pracy Produkty (Work Product)

| Unia bazowa (Project Baseline)

Produkt finalny (Project Deiiverable)- produkt dostarczony i klientowi

Projekt zaczynamy od budowy WBS

| Są 2 podejścia: zorientowane na aktywności (dekompozycja funkcjonalna), np.; napisz książkę, oddaj do recenzji, wprowadź | zmiany, opublikuj i na rezultaty (dekompozycja obiektowa) np. i rozdział 1, rozdział 2, rozdział 3...

i Struktura podziału prac: hierarchia elementów związanych z | produktami wytwarzanymi w trakcie realizacji projektu

|Do robienia dużych WBS’ów potrzeba więcej osób. test blrdzo istotny dla projektu

Przy tworzeniu WBS należy określić poziom szczegółowości. W I jaki sposób go konstruować? (na aktywność czy na zadania)

| Oszacowanie początku i końca - znalezienie najdłuższej ścieżki na .grafie, która jest jednocześnie czasem trwania projektu [ Metoda PERT - dla każdego zadania określamy czas, w jakim ma ; być wykonane i jaki ma zapas czasu Zadania z zerowym zapasem czasu tworzą ścieżkę krytyczną.

| Muszą być monitorowane częściej niż inne

[ Jak oszacować czas? Nikt nie jest w stanie na to odpowiedzieć, i Najlepiej na podstawie poprzednich projektów, WBS'ów.


Projekt składa się z funkcji, aktywności i zadań.

Aktywność - może się składać z zadań lub mniejszych aktywności Funkcja - aktywność lub zbiór aktywności. Trwa przez cały cykl życiowy projektu (tworzenie dokumentacji, zarządzanie projektem)

Zadanie - najmniejsza porcja pracy, którą chcemy zarządzać. Musi być wystarczająco małe by można było je zaplanować i śledzić. Zadanie jest jednostką atomową. Zadania mają skończony czas trwania, potrzebują zasobów, mają rezultat (wyprodukowanie kodu, przeprowadzenie testu). Zadania mają określone kryterium wykonania (akceptacji)



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
•    Faza wstępna, prezentacja, negocjacje, zakup, programy utrzymania
SA400074 Potencjał czynnościowy mięśnia roboczego Faza 0 depolaryzacja Faza 1 wstępna repolaryzacja
CCF20101017005 2009-10-28 ----- 1 Faza wstępna leczenia ■ ^- / Leczenie nieoperacyjne a reżim
Okres powrotu do zdrowia (faza od pośredniej do późnej), 384 Podsumowanie rozdziału, 392 P
15 Przebieg zajęć Faza wstępna —1 2    Przedstaw temat i wyjaśnij cele zajęć. Zapisz
2015-01-21Potencjał czynnościowy REPOLARYZACJA KOMÓRKI *    Faza 1 - wstępna
DSC001 Faza wstępna Ciągi sytuacyjne /czynności nauczyciela/ Działania dzieci /czynności
SSA48355 przeciwprątkowe Zasady leczenia «■ faza wstępna-8-12 tyg. 3 leki I-go rzutu lub 4-5 leków I
1. diagnostyczna - składa się z 3 podstawowych faz: a)    faza wstępna - polega na wy
2. prognostyczna konkretyzacja celu i zakresu badania faza wstępna gromadzenie informacji faza
Etapy kompilacji •    Faza wstępna - odczyt i analiza kodu na podstawie reguł ję
NOTATKI DO SCENARIUSZA siadanych wzorców mentalnych. Jest to faza wstępnego rozpoznania utworu, w kt

więcej podobnych podstron