(02) inst

(02) inst



AURA

długość:

szerokość:

zanurzenie:

nośność:

powierzchnia pokładu: ładowność kontenerów:


napęd:    2 silniki Wartsila Vasa 6R32 LND. 2200 kW każdy

prędkość:    13 węzłów

koszt statku:    około 15 min euro

klasa BV:    1 *HULL, *MACH, DECK SH1P/CONTAINER SHIP,

UNRESTRICTED NAYIGATION, ICE CLASS 1 A, AUT-UMS


Dane techniczne


101,3 m 18,8 m 4,6 m 4700 DWT 1600 m240 TEU


7 stycznia 2008 roku przekazano fińskim armatorom: Oy Gaiamare AB i Meriaura Oy nowy statek. Uroczystość odbyła się w Stoczni Północnej w Gdańsku, gdzie statek zbudowano. 23 stycznia, w Turku w Finlandii, statek został ochrzczony i nazwany Aura. Głównym projektantem statku był Dariusz Jaguszewski.

Aura jest przeznaczona do przewozu ciężkich ładunków wielkogabarytowych na pokładzie otwartym. Przede wszystkim są to części statków (bloki i sekcje) transportowane pomiędzy stoczniami. Armator podpisał długoterminową umowę z koncernem stoczniowym Aker Yards. W ten sposób Aura przewozi fragmenty największych na świecie statków pasażerskich.

Dzięki specjalnie zaprojektowanym podporom (kilblokom) statek może przewozić również ładunki masowe. Te same podpory, na których przewozi się sekcje kadłubów można ustawić wzdłuż burt tworząc swojego rodzaju ściany, pomiędzy którymi można wsypać np. żwir czy kamienie, lub ułożyć drewno. Do ustawiania podpór na pokładzie służy wózek widłowy garażowany w dziobówce. Często, dla skrócenia przestojów w porcie podpory przestawia się w trakcie rejsu. Na pokładzie znajdują się gniazda do mocowania kontenerów. Do tych gniazd mocuje się również kilbloki.

Siłownia znajduje się na rufie, jest sterowana zdalnie ze sterówki. Aura wyposażona jest w stery strumieniowe na dziobie i na rufie pozwalające jej na samodzielne manewry w portach. Zbiorniki

balastowe o objętości 3900 m3 służą do zrównoważenia jednostki. Rampa na rufie umożliwia załadunek i wyładunek za pomocą różnych pojazdów (w tym samobieżnych platform do przewożenia bardzo ciężkich ładunków).

Dzięki najwyższej klasie lodowej, mocnemu napędowi i nowoczesnemu systemowi nawigacyjnemu statek może pływać przez cały rok po wodach Bałtyku i Morza Północnego zapewniając terminowe dostawy przewożonych ładunków. Ma to kolosalne znaczenie dla harmonogramów budowy bardzo kosztownych statków pasażerskich.

OI*IS WYKONANIA MODELU

Materiały pomocnicze i narzędzia

Do wykonania modelu potrzebne będą: małe nożyczki, pęseta, ostry nóż - najlepiej z wymiennym ostrzem, cienki drut, linijka, dobry klej do papieru, cienkie nici, farby plakatowe lub modelarskie. Części należy wycinać starannie po zewnętrznej linii konturu. Linie zagięcia należy lekko nagnieść końcem igły lub końcem noża. Dokładne i prostoliniowe wykonanie tej czynności pozwoli na sklejenie nawet drobnych elementów w bryły.

Na częściach modelu oznaczono lewą (L) i prawą (R) burtę, otwory do wycięcia Q£) i kierunek do dziobu lub do góry okrętu (—►). Na rysunkach pomocniczych pokazano specjalne miejsca (!), na które należy zwrócić uwagę podczas klejenia - są one opisane w instrukcji. Na wielu częściach, w osi symetrii, są narysowane krótkie kre-seczki pomocne przy prawidłowym przyklejaniu części do siebie. Otwory w częściach wycinamy przed wycięciem danych części. Sklejki trójkątne i trapezowe zaginamy w stronę niezadrukowaną części, sklejki oznaczone # zaginamy w przeciwnym kierunku. Sklejek prostokątnych nie zaginamy wcale (występują one przy częściach zwijanych).

Kolorem czarnym oznaczono numery części, kolorem szarym oznaczono numery części do naklejenia w oznaczonym miejscu. Numeracją pochyłą oznaczono części dodatkowe.

Obok szablonów pokazano schematycznie kolor, na który dany element należy pomalować. Dodatkowo można nabyć dodatkowy zestaw części wycinanych laserowo - zapraszamy na www.jsc.pl

Opis wykonania

1-13 Kadłub. Część 1 wycinamy i zaginamy boczne fragmenty tak, aby utworzyły trójkątne belki wzdłuż bocznych krawędzi pokładu (Fig. 1) i sklejamy. Fawęż podklejamy sklejką 2 i do niej doklejamy „wąsy” burt. Część 3 traktujemy tak samo jak część 1. Części 4 zginamy w trójkątne rury i wsuwamy do połowy w belki części 1. Na wystające fragmenty rur 4 nasuwamy belki części 3. Tak połączony kadłub kładziemy na płaskiej powierzchni pokładem do dołu. Pokład podklejamy tekturą 0,5 mm (o wymiarach 369 x 53 mm). Na końcach belek przyklejamy wręgi 5 (po wycięciu składamy je na pół, odginamy sklejki na zewnątrz i sklejamy) (Fig. 2). Następnie wklejamy wręgi 6. Cały czas należy kontrolować czy kadłub nie jest skręcony. Wręg 7 przyklejamy do dziobowej ścianki części 3. Pomiędzy wręgami 5 i 7 wklejamy część 8. Do wręgu 7 od strony dziobu doklejamy część 9 (Fig. 3). Od dołu przyklejamy element 10 dosuwając go do wręgu 7. Na pokładzie przyklejamy ścianę 11 (jeśli chcemy wykonać otwarty garaż dla wózka widłowego należy wyciąć oznaczony fragment ściany) i ścianki 12. Na całość naklejamy pokład dziobówki 13 zwracając uwagę na wzajemne położenie części 11 i 13 pokazane na sklejkach pokładu.

14-21 Burty. Części 14 wycinamy i formujemy zgodnie z kształtem kadłuba, rozcięcia podklejamy sklejkami 15 i 16. Dodatkowo do dziobowej krawędzi jednej z burt doklejamy sklejki 17 i 18. Przyklejamy kieszenie kotwiczne 19. Tak przygotowane burty przyklejamy do kadłuba. Kotwice 20 wklejamy do kieszeni. Doklejamy wewnętrzną stronę nadburcia 21.

22-39 Wyposażenie pokładu głównego. Tratwy 22-24 sklejamy wg Fig. 4 i przyklejamy przy otworach wyciętych w burtach. Trapy 25 przyklejamy wzdłuż krawędzi nadburcia łącząc pokład dziobówki z pokładem głównym. Skrzynkę z wężem gaśniczym 26 naklejamy na ścianie dziobówki w miejscu narysowanej skrzynki (pozostałe skrzynki nakleimy na pokładówce). Bębny linowe 27-30 sklejamy wg Fig. 5 - jeden przyklejamy w miejscu narysowanych dwóch kresek, a drugi przykleimy później. Kabestany 31-34 sklejamy wg Fig. 6 i przyklejamy w miejscu narysowanych na pokładzie kabestanów. Pachoły 35-37 sklejamy wg Fig. 7. Włazy 38-39 przyklejamy w miejscu włazów narysowanych na pokładzie. Pokład dziobówki podpieramy słupkami A (wykonujemy je z drutu lub patyczka wg szablonu A). Słupki przyklejamy pionowo opierając je o pokład główny w miejscach pokazanych białymi kropkami.

40-72 Pokładówka dziobowa. Części 40-52(B) sklejamy wg Fig. 8 i naklejamy na pokładzie dziobówki. W następnej kolejności przyklejamy części 53-72 (C-E).

73-106 Wyposażenie pokładu dziobówki. Windy 73-75 (Fig. 9) przyklejamy w oznaczonych miejscach. Windy można też wykonać w wersji trudniejszej z części 76-96 wg Fig. 10. Na pokładzie przy-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
3. Wzajemny stosunek dopuszczalnych długości, szerokości i zanurzenia dla statków o długości całkowi
-    około 30 m długości, 10 m szerokości i zanurzenie 2 m. -    wiosł
ig 05 02 Suma kontrolna Długość Kontrola transportu Typ pakietu Sieć docelowa Węzeł
Rzuty prostokątne przedmiotów Każdy przedmiot jest trójwymiarowy czyli posiada długość, szerokość i
skanuj0088 (31) Rozdział 4.2 9,5 m, zanurzenie - 2,5-4,5 m, nośność 1250-2500 t. Drogi wodne o międz
skanuj0038 (84) Następnie waży z dokładnością do 0,02 g w powietrzu (mi) oraz całkowicie zanurzoną w
IMG02 (23) Dobierając stałą c otrzymujemy równanie wybranej powierzchni jednakowego ciśnienia. Równ
skanuj0041 50 Figury geometryczne * 73. Poniższe litery ułożono z pasków o szerokości 0,8. Oblicz po
długość [m] szerokość/ średnica [m] ciężar [t] grubość blachy (mml max ciśnienie
hafty naszej mamy2 Motyw A do wielokrotnego powtarzania. Długość i szerokość serwety dowolna

więcej podobnych podstron