0007701

0007701



148 SIŁA I WŁADZA

legliwości, ale także bezprzykładnego krzepiciela dusz, że malutcy wyrastali na wielkich a upadli dźwigali się na szczyty cno-tliwości.

Gdy Mickiewicz zjawił się w Berlinie, nastąpiła tam śród kolonji polskiej zupełna przemiana usposobień. W „Żywocie Adama Mickiewicza" (II, 24) syn jego Władysław przytacza następującą relację Cybulskiego: „Jaki od czasu pobytu Mickiewicza aż do chwili powstania panował duch pomiędzy młodzieżą polską w tern mieście, nie pora o tern mówić. Dosyć nadmienić, że od tego czasu zgoda, miłość, braterskość, zapał do nauk, obyczajność w życiu i pożyciu, przytem pewien rodzaj egzaltacji, przeczucia i oczekiwania, nadzieja i wiara w przyszłość, ożywiały wszystkich umysły i serca. Zdawało się, jakoby duch promienisty przeniósł się z Wilna do Berlina. Całą tę przemianę sprawił kilkodniowy pobyt Mickiewicza".

Przypomina się tu odpowiedź dana Janowi: ślepi widzą, chromi chodzą, trędowaci bywają oczyszczani (Dukasz VII, 22).

Ale tu może ktoś zauważyć, że nieraz taką zmianę usposobień, jaką wywołał Mickiewicz w Berlinie, wywoływały znakomitości, nie posiadające właściwości medjalnych. Uwaga ta byłaby zupełnie słuszna. Toteż chodzi nam o co innego. Chodzi nam mianowicie o pogląd na tę sprawę samego Mickiewicza.

Pogląd ten ujawnia się w Dziadach. Zaraz na początku trzeciej ich części, gdy Więzień usypia, duch mówi nad nim:

Człowieku! gdybyś wiedział, jaka twoja władza!

Kiedy myśl W twojej głowie jako iskra w chmurze Zabłyśnie niewidzialna, obłoki zgromadza,

' I tworzy desżcz rodzajny, lub gromy i burze,

Gdybyś wiedziałj że ledwie jedną myśl rozniecisz,

Już czekają w milczeniu, jak gromu żywioły,

Tak czekają twej myśli szatan i Anioły:

Czy ty w piekło uderzysz, czy w niebo zaświecisz;

A ty jak obłok górny ale błędny pałasz I sam nie wiesz, gdzie lecisz, sam nie wiesz, co zdziałasz-Ludzie! każdy z was mógłby, samotny, więziony,

Myślą i wiarą zwalać i podżwigać trony.

Religijny aksjomat, że wiara góry przenosi, że człowiek nią ożywiony może bezpiecznie stąpać po wężach i skorpionach, występuje u Mickiewicza pod postacią twierdzenia, że „czucie i wiara“ są potężniejsze „niż mędrca szkiełko i oko“, że można „mierzyć siły na zamiary”, i łamać, czego „rozum nie złamie”, gdyż „zapał tworzy cudy”.

Ciekawe i pouczające, że właśnie na tle zjawiskowem, któremu tyle poświęcamy uwagi, rozebrzmiał głos:

Ja mistrz wyciągam dłonie,

Wyciągam aż w niebiosa...

i dalej:

Ja czują nieśmiertelność, nieśmiertelność tworzą.

i jeszcze dalej:

Zrzucą ciało i tylko jak duch wezmą pióra...

Zjawę taką, jak Gustaw, Mickiewicz wprowadza na widownię tylko dla przestrogi a nie w ipiię upodobań artystycznych. On szuka drogi do siły i do władzy duchowej. Szuka jej bezwarunkowo także w sferze naszej podświadomości. Wierzy głęboko, że tam są tajemnicze złoża potęgi i władzy.

Później, gdy wystąpi jako publicysta polityczny, napisze „O ludziach rozsądnych i ludziach szalonych”. To właśnie, co Mickiewicz w artykule owym powiedział, jest dla nas tak ważne, gdyż zapanował u nas jako ideał typ człowieka zrównoważonego. A tymczasem ten człowiek zrównoważony uczył przystosowywać się do najazdów, znosić cierpliwie wszystkie poniżenia i godzić się z nikczemnością jako czemś normalnem. Ci wszyscy, których unosiła wiara, uczucie, wyobraźnia, zapał, dziesiątkami lat żyć musieli poza społeczeństwem. Człowiek zrównoważony rościł pretensję do objęcia u nas władzy w przyszłości. Lecz gdy moment ten przyszedł, ustępował z drogi brutalnemu tłumowi i jego wodzom, gdyż w rzeczywistości nie był zdolny do dzierżenia jakiejkolwiek władzy wskutek swej małości duchowej.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
image 024 24 Parametry anten Rozważmy antenę umieszczoną w polu e-m, obciążoną dopasowanym obciążeni
02401 24         ‘ od nocy, czy będzie mieć przed sobą. jedną lu
02401 24 1 36 ) kodyl ów obszerną Dla tych pl lizawkę. Za wykopano Germanika w r. 765 od zat. Rzy
02401 24 Wstęp. Odjazd z Neapolu. Życie na okręcie. w międzynarodowym handlu, Największy magazyn na
02401 18 Budowle Krakowa. stawia się jako zabytek XVII wieku, w rzeczywistości zachował pierwotne r
02401 9 A r^-T Człowiek Człowiek 24. Kiedy kto blisko mieszka języcznego człeka, nie trzeba psa, le
02401 24 szym szczeblu stoi gajowy, pełniący rozkazy leśniczego, ten znów nadleśniczego i dalej — a
02401 24 3.    a) Usta u spodu pyszczka wydłużonego .........14. Barbus. b) Usta na
02401 lub mróz przejmuje do szpiku kości? Nasionom i larwom, ukrytym w ziemi, może i wygodnie spać
02401 24 POLOWANIE NA POTWORY MORSKIE Nie wiem, skąd mi to przyszło, miałem jednak jakieś przeczuci
02401 24 starczone mięso dla oswojonego wilka dużoby wynosił! Podróżnicy udali się w drogę, a za ni
02401 Dzieło to z jednego kamienia wykonane, uważając tło bez ram, ma wysokości łokci 21/*, szeroko
pic 11 06 010241 r 110 JANUSZ RYBA Postawę pustelnika zakładającą rezygnację z miłości poddała prób
pic 11 07 010248 356 357 Wzloty i upadki historii techniki -    wicr.u zostały wywc
p1020823 ISA16-bitowa magistrala 0 Po raz pierwszy IBM PC-AT z 80286 BO 36 wyprowadzeń więcej 0
P3143698 cl. d6 024 0.04 0.12 0.02 , ,,.nrK +— : +034+— +-+—- L39 K 035 004512 035

więcej podobnych podstron