0009001

0009001



172

W „Kronice parafji Zakopiańskiej11 zaczął się nowy rozdział: proboszczem został ksiądz Kazimierz Kaszelewski.

Tymczasem ks. Stolarczyk szybko zaczął się stawać legendą. Oto, co o nim już w roku 1894, a więc zaledwie w rok po jego śmierci, pisał Kazimierz Tetmajer:

Była to osobistość tak zrosła z Zakopanem, że kiedy umarł, pytaliśmy się siebie: co teraz będzie? Trudno sobie było Zakopane bez tego olbrzymiego księdza wyobrazić. „Minął się11, jak inni, i jak „my się miniemy po ma-lućkiej chwili11, a równie jak Sabała i Chałubiński, żyć będzie w tworzącej się nowej tradycji podtatrzańskiej, w tradycji cywilizacyjnej.

Kiedy w Zakopanem pół wieku temu kościół wystawiono i kiedy Stolarczyk tam przybył, chłopi po mszy ściągali lampę wiszącą przed ołtarzem i fajki od niej zapalali. „zbójnicy11 zaś miejscowi zapowiadali proboszczowi swoje odwiedziny, które jednak szczęśliwie nie przyszły do skutku. Trzeba było takiego rozumu, jaki miał ten rubaszny i prosty, ale niepospolicie mądry ksiądz, aby powoli, w pół dzikich ludzi, których w dolinie pod Gewon-tem zastał, wszczepić jakieś pojęcia etyki chrześcijańskiej.

Ksiądz Stolarczyk należy do tych, którzy się najbardziej przyczynili do znajomości Tatr. On pierwszy z Polaków wszedł na Gerlach. 'Polacy, prócz szczytów po stronie galicyjskiej, o ile wiem, pierwsi wdrapali się na szczyt Mięguszowicki i Staroleśniański (Warze). Kiedy już wiek nie dozwalał mu się puszczać gdzieś pod Krywań, czy Świnnicę, przynajmniej raz w rok, upatrzywszy piękną porę, ksiądz Stolarczyk w towarzystwie najczęściej kościelnego, maszerował na halę Gąsienicową (nieopodal Czarnego Stawu Gąsienicowego), siedział tan’ jakiś czas w szałasie przy watrze (ognisku), wypijał niesłychaną moc kwaśnego mleka i przepędzał noc pod uprzywilejowanym „smrekiem" (świerkiem). Przypominało to i jemu jego „starodawne" czasy, kiedy beczkę kapusty w rękach dźwigał, „drobnego" tańcował i po graniach o lepsze z juhasami mógł chodzić.

Stolarczyk był tak jedyny w swoim rodzaju, jak Sabała; i z niego będzie legenda.

A im więcej wody upłynie w Dunajcu, tern bardziej legendzie tej przybywać będzie epickiego uroku...


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
0009001 — 176 — Jeżeli formy serowe nie mają dna, to na czem się je stawia?
0009001 żyję — używam życia." Zasada ta otwiera pole do hulanki i rozpusty; najuboższy Arab od
0009001 88 chroni go od obcinania się, które w twardej nieraz jak gruda roli lub kłujących ściernis
0009001 — 174 u innych w korze (cynamon); u innych w nasieniu (anyż, pieprz, karóiek); u innych w k
0009001 174 PORA ROKU W GRAŻYNIE w swym Słowniku Języka Polskiego: „Hyady, siedm gwiazd na czele By
0009001 168 Jest rzeczą znamienną, że Talmud Babiloński stanowi komentarz pełniejszy i rozleglejszy
0009001 180 całkiem naturalną. Wykradziono trupa, aby Raul nie mógł się bronić, nie ulega wątpliwoś
0009001 66 ukazował. Ten potem do Cesarza oskarżony, sprawy o sobie dać nie mogąc, do więzienia ska
0009001 172 fide dignis , scriptum per manus Śtanislai Cancellarii Nostri Wysznensis.III. PRZYWILEY
0009001 89 do Polski, lecz niesforności® swojej drożyny obraziwszy mieszkańców, traci przewagę, a z
0009001 79    Zwierciadło Djfmonib ^^c^d^obniktoiref-ylblitćiom }t*& fplobjoiiyr
0009001 El. ( 136 ) El. czajnem i cudownem zdarzeniu. Abv żadnej niepodpadał wątpliwości ten p
0009001 Pł. ( 142) Po. na wnijściu do przybytku, zwany pa-nes consecrationis. (1. Reg. Cap. 1.
00090 ?d1d351fe584f51c4e23c939fd54473 89 A Very Simple Set of Process Control Rules ZONĘ SCORE b
Karty pracy 6 latki 00090 Karta pracy nr 78    Dorysuj... Imię i nazwisko Wykorzystaj
1001 Think and Paint 00090 9k HHLiapeBi flicTaTMcn ao cennika? Kan pbiuapho Ao6paTbC« a° AePeBHn?&nb
74937 Skrypt PKM 1 00090 180 A - B - P = 0    (5.15) stanowi podstawę do budowy chara
m07 o : 9 0 9 • ooo» oooto 00900 0.9 000 90 0 09 00090 00 9 00 09000 0

więcej podobnych podstron